Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Hils på "gedit &:)

8782300[/snapback]

Om man glemmer å hive på '&' bak kommandoen, så kan man alltids gjøre det slik:

 

ctrl+z [suspenderer prosessen, dvs den fryses, men shellet ditt får tilbake fokus]

bg [(bg = background) setter den suspenderte prosessen til å kjøre i bakgrunnen i stedet]

 

Dermed slipper du å avbryte/drepe prosessen bare for å starte den på nytt igjen med '&' bak.

 

Mer info? Prøv help bg og help fg i shellet (bash).

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg skriver inn brukernavn/passort får jeg opp "din $home/.dmrc-fil har blitt ignorert. Filen bør være eid av brukeren og ha fil-rettighetene "644". Brukers $home katalog må eies av bruker og ikke skrivbar for andre brukere.

8782795[/snapback]

Det høres ut som du har hatt et arbeidsuhell da du kopierte kommandoer linje for linje. For meg høres det ut som om en av chmod-linjene gikk feil, f.eks at fikk til noe tilsvarende chmod 666 ~ (dvs fjernet kjøre-tilgang til egen hjemmekatalog, og dermed kan du ikke lese innholdet inni den).

 

Dette kan du jo sjekke (kjørerettigheter angis med 'x' for executable) med å kjøre

$ ls -l /home

og kan trolig fikses (som root, eller bruk sudo) med

# chmod 755 /home/andreas

 

Edit: (Sjekk også rettighetene på /home-katalogen og rot-katalogen med f.eks.

ls -la /home | head -n2

ls -la / | head -n2

 

Rettighetene på disse to katalogene bør forhåpentlig vise noe à la: drwxr-xr-x [...] og være eid av brukeren root )

 

Edit2: Om det er vrient å forstå opplegget med rettighetene via ls -la og chmod så kanskje det kan hjelpe å bruke f.eks. nautilus og høyreklikke på kataloger, velge properties og permissions-fanen (men dette er mye mer tungvint etter min mening).

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Når jeg skriver inn brukernavn/passort får jeg opp "din $home/.dmrc-fil har blitt ignorert. Filen bør være eid av brukeren og ha fil-rettighetene "644". Brukers $home katalog må eies av bruker og ikke skrivbar for andre brukere.

8782795[/snapback]

Det høres ut som du har hatt et arbeidsuhell da du kopierte kommandoer linje for linje. For meg høres det ut som om en av chmod-linjene gikk feil, f.eks at fikk til noe tilsvarende chmod 666 ~ (dvs fjernet kjøre-tilgang til egen hjemmekatalog, og dermed kan du ikke lese innholdet inni den).

 

Dette kan du jo sjekke med å kjøre

$ ls -l /home

og kan trolig fikses (som root, eller bruk sudo) med

# chmod 755 ~

(sjekk også rettighetene på /home-katalogen)

8783240[/snapback]

 

Fikk denne feilen selv, og jeg prøvde det jeg kunne. chmod, chown osv. Endte med at jeg oppretta en ny bruker og bare slengte /home mappa mi over :)

Lenke til kommentar
Når jeg skriver inn brukernavn/passort får jeg opp "din $home/.dmrc-fil har blitt ignorert. Filen bør være eid av brukeren og ha fil-rettighetene "644". Brukers $home katalog må eies av bruker og ikke skrivbar for andre brukere.

8782795[/snapback]

Det høres ut som du har hatt et arbeidsuhell da du kopierte kommandoer linje for linje. For meg høres det ut som om en av chmod-linjene gikk feil, f.eks at fikk til noe tilsvarende chmod 666 ~ (dvs fjernet kjøre-tilgang til egen hjemmekatalog, og dermed kan du ikke lese innholdet inni den).

 

Dette kan du jo sjekke (kjørerettigheter angis med 'x' for executable) med å kjøre

$ ls -l /home

og kan trolig fikses (som root, eller bruk sudo) med

# chmod 755 /home/andreas

 

Edit: (Sjekk også rettighetene på /home-katalogen og rot-katalogen med f.eks.

ls -la /home | head -n2

ls -la / | head -n2

 

Rettighetene på disse to katalogene bør forhåpentlig vise noe à la: drwxr-xr-x [...] og være eid av brukeren root )

8783240[/snapback]

 

Jeg vil nødig plage deg, men om du kunne skrive hele komandolisten RETT fram hadde det vært til stor hjelp. Er desverre ikke veldig god i terminalen..

Lenke til kommentar
Okay, vent med chmod-kommandoen som endrer lese-/skrive-/kjørerettigheter på hjemmekatalogen din og fortell hva du får ut av disse tre kommandoene:

ls -la / | head -n2
ls -la /home | head -n2
ls -la /home/andreas | head -n2

8783451[/snapback]

 

ls -la / | head -n2 = total 84, drwxr-xr-x, 21 root root 4096 2007-05-31 19:57

ls -la /home | head -n2 = total 12, drwxr-xr-x, 3 root root 4096 og en til dato

ls -la /home/andreas | head -n2 = total 0, ?---------? ? ? ? ? /home/andreas/.

Den siste der så rar ut?

Lenke til kommentar

Ja. /- og /home-katalogene er i orden, mens hjemmekatalogen din er ødelagt på et vis. Jeg har aldri vært borti dette før, men det første '?'-tegnet (skulle vært en 'd' for 'directory') tyder på at katalogfila ikke lenger gjenkjennes som en katalog (og eier og gruppe er også ukjent). Er /home-katalogen på en egen partisjon som monteres eller ligger den på samme partisjon som resten av systemet? Er harddisken din gammel?

 

Et forsøk kan være å lage en ny katalog og forsøke å kopiere (håper du har nok plass) alt innhold over til den nye katalogen:

sudo cp -r /home/andreas /home/andreas-ny   ## kopierer til ny katalog
sudo chown -R andreas:andreas /home/andreas-ny   ## setter brukeren andreas som eier av katalogen

Åpne nautilus (filbehandleren) og sjekk om innholdet ble kopiert til /home/andreas-ny

 

Annet forsøk kan være å se om root har tilgang på innholdet i katalogen eller om fila er blitt korrupt e.l.:

sudo su   ## bytter til root-brukeren :-)
cd /home/andreas  ## funker dette uten å få feilmelding?
ls -l  ## kan du nå se filene dine?
<trykk ctrl+d for å logge ut fra root>

 

 

Edit: vel, om nr 1 ikke virker, så virker neppe nr 2 heller :-(

Det var ikke særlig lett å søke på strengen "?--------- ? ? ?" osv i 600gle akkurat.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Dell trekker vekk CompleteCare-garantien fra Ubuntu-maskinene. Her er en som opplevde at garantien ble trukket vekk rett etter at han hadde bestilt. Sjekk telefonsamtalen med Dell. Ikke helt gjennomtenkte svar. Hehe! :)

 

"Sir, Ubuntu is a third party software and applications come from sources not from Dell."

 

"Vista is a product of Dell?"

 

"No sir, but we have a relationship with MS."

 

"So you do not have a relationship with Canonical, the commercial company that sponsors Ubuntu?"

 

"Hold.........Yes we do, but the software for other things comes from third parties."

 

"So what if I buy a game for a Vista laptop from Best Buy? As that is a third party software..does that invalidate a Complete Care policy?"

 

"No, sir."

 

"What if I download an update from Microsoft to keep my Vista Current, how does that differ from an update from Ubuntu other than the fact the Ubuntu update actually helps my system?"

 

"I do not know sir. See, sir, Linux comes from all over the place and as such cannot be supported."

 

"I believe Redhat and even Microsoft differ with that opinion. I am not looking for support, that is another option I can click on another screen in your website. I am looking for protection from bricks. The laws of physics do not differ from one OS to the other...do they?"

 

"No Sir."

 

"Talking to your superior will not help my cause, do you have the phone number and email address of an executive do you?"

Lenke til kommentar

Kankje noe OT. :)

 

Kom over en artig test. En peson har først kjørt 30 dager med Ubuntu 6.10 så 30 dager med Vista og til slutt 30 dager med Mac osX

 

Konklusjonen er ganske klar, han vil bruke Ubuntu fast og Winxp til enkelte ting som ikke akn gjøres i Ubuntu, så som spill og photoshop.

 

sitat:

I don't want to give into hyperbole, but at the end of the 30 days, I begged Managing Editor Jason Wall to let me reformat my computer and stop testing.

 

I really did want to like Vista. Yes, it is possible to enjoy both Windows and Linux - but unfortunately this product is unfit for any user. I still intend to keep a Windows XP partition on my computer for gaming and some multimedia editing, but as of the time of this publication, I have removed Vista entirely.

Lenke til kommentar
Dell trekker vekk CompleteCare-garantien fra Ubuntu-maskinene. Her er en som opplevde at garantien ble trukket vekk rett etter at han hadde bestilt. Sjekk telefonsamtalen med Dell. Ikke helt gjennomtenkte svar. Hehe! :)

8789877[/snapback]

 

Var visst en eneste stor glipp. Bra! Uansett merkelige svar fra supportdama. Hvorfor gi slike bastante svar i stedet for å finne ut hva som faktisk hadde skjedd. :hrm:

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Tribe 1 (alpha 1) for gutsy (7.10) ble lansert i dag, med mye spennende nytt:

 

https://wiki.ubuntu.com/GutsyGibbon/Tribe1?...ght=%28tribe%29

 

Kubuntu:

 

https://wiki.ubuntu.com/GutsyGibbon/Tribe1/...ght=%28tribe%29

 

Det har også kommet en ny utgave av ubuntumagasinet "full Circle" med en del spennende artikler, blandt annet gjennomganger av forskjellige programmer og et kort intervju med Mark Shuttleworth:

 

http://fullcirclemagazine.org/issue-1/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...