Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Det har begynt å komme noen reviews av Dellbuntu-PC'ene på Ubuntuforumet hvis noen er interessert:

Review av Dell XPS 410n

Review av Dell E520n

 

Ikke så stort utvalg å trekke konklusjoner ut av, men begge to hadde problemer med skjermoppløsning.

8780478[/snapback]

Hmm, ser som jeg forstår det at Dell altså har forsøkt å implementere en form for automatisk gjenkjenning for oppløsning, men at det mangler en del på dette området før dette er bra nok. Selv om det sikkert er vanskelig med propritære drivere og alt det der bør etter mitt syn en OEM maskin fungere uten slike problemer, så lenge det ikke er snakk om noe veldig sære skjermoppløsninger.

 

Tror dere vi snart kommer dit at slike problemstillinger blir borte, slik at vanlig "meninge møll" kan plugge i ledningen, skrive navnet sitt og så er man i gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pcp160:

Ifølge dem på digg så trenger brukeren bare å gå til menyen og velge oppløsningen vedkommende ønsker(altså via GUI). Burde selvsagt være valgt på forhånd. Men leste også at de sendte ved brukermanual til Vista... forklar den da?

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

fant denne playstation 1 emulatoren for Linux, og tenkte jeg endelig kunne dra nytte av de gammle PSX spillene jeg har liggende..

LINK http://techgage.com/article/game_emulation_in_linux/5

Jeg lasta ned .zip fila og pakka den ut (for Linux såklart) men får ikke til å kjøre emulatoren.. De som skrev den artikkelen brukte Gentoo, og der fikk de installert emulatoren direkte.. Jeg kjører Ubuntu 7.04. Hadde vært veldig hjelpsomt om noen av dere som også kjører Ubuntu kunne laste ned emulatoren og prøve å kjøre den, og si meg hva jeg må gjøre. Er ikke så veldig flink med terminalen enda..

 

EDIT: Var innom forumet til ePSXe, uten å finne noe som var til hjelp.

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar
pcp160:

Ifølge dem på digg så trenger brukeren bare å gå til menyen og velge oppløsningen vedkommende ønsker(altså via GUI). Burde selvsagt være valgt på forhånd. Men leste også at de sendte ved brukermanual til Vista... forklar den da?

8781161[/snapback]

Da missforsto jeg kanskje, leste de par første sidene på hver av linkene fra miceagol, og fikk da intrykk av at det var endringer i xorg.conf, og litt mer knot jeg (sånn ala det jeg har måtte stuke med på ene laptop'en med Intel 915). Men hvis det bare var å velge på den vanlige menyen i GUI er det jo bra nok syns jeg.

 

Bruksanvisning til Vista kan vel være kjekt å ha det, sikkert masse fine bilder i den vettu ;)

Lenke til kommentar
fant denne playstation 1 emulatoren for Linux, og tenkte jeg endelig kunne dra nytte av de gammle PSX spillene jeg har liggende..

LINK http://techgage.com/article/game_emulation_in_linux/5

Jeg lasta ned .zip fila og pakka den ut (for Linux såklart) men får ikke til å kjøre emulatoren.. De som skrev den artikkelen brukte Gentoo, og der fikk de installert emulatoren direkte.. Jeg kjører Ubuntu 7.04. Hadde vært veldig hjelpsomt om noen av dere som også kjører Ubuntu kunne laste ned emulatoren og prøve å kjøre den, og si meg hva jeg må gjøre. Er ikke så veldig flink med terminalen enda..

 

EDIT: Var innom forumet til ePSXe, uten å finne noe som var til hjelp.

8781286[/snapback]

Hei, last ned linuxversjonen, og putt den i ei mappe du kaller epsxe i hjemmemappa di. Naviger deg inn til denne mappa og dobbeltklikk på "epsxe" fila som ligger der. Vanskeligere er det ikke. Dependencies ser ut til å være der, mulig du må installere tcl og tk fra synaptic da, men dette installerte amsn for meg. Testa ut på kubuntu feisty fawn

Lenke til kommentar
fant denne playstation 1 emulatoren for Linux, og tenkte jeg endelig kunne dra nytte av de gammle PSX spillene jeg har liggende..

LINK http://techgage.com/article/game_emulation_in_linux/5

Jeg lasta ned .zip fila og pakka den ut (for Linux såklart) men får ikke til å kjøre emulatoren.. De som skrev den artikkelen brukte Gentoo, og der fikk de installert emulatoren direkte.. Jeg kjører Ubuntu 7.04. Hadde vært veldig hjelpsomt om noen av dere som også kjører Ubuntu kunne laste ned emulatoren og prøve å kjøre den, og si meg hva jeg må gjøre. Er ikke så veldig flink med terminalen enda..

 

EDIT: Var innom forumet til ePSXe, uten å finne noe som var til hjelp.

8781286[/snapback]

Hei, last ned linuxversjonen, og putt den i ei mappe du kaller epsxe i hjemmemappa di. Naviger deg inn til denne mappa og dobbeltklikk på "epsxe" fila som ligger der. Vanskeligere er det ikke. Dependencies ser ut til å være der, mulig du må installere tcl og tk fra synaptic da, men dette installerte amsn for meg. Testa ut på kubuntu feisty fawn

8781620[/snapback]

 

Var akkurat dette jeg gjorde, funka ikke :hmm:

Lenke til kommentar
fant denne playstation 1 emulatoren for Linux, og tenkte jeg endelig kunne dra nytte av de gammle PSX spillene jeg har liggende..

LINK http://techgage.com/article/game_emulation_in_linux/5

Jeg lasta ned .zip fila og pakka den ut (for Linux såklart) men får ikke til å kjøre emulatoren.. De som skrev den artikkelen brukte Gentoo, og der fikk de installert emulatoren direkte.. Jeg kjører Ubuntu 7.04. Hadde vært veldig hjelpsomt om noen av dere som også kjører Ubuntu kunne laste ned emulatoren og prøve å kjøre den, og si meg hva jeg må gjøre. Er ikke så veldig flink med terminalen enda..

 

EDIT: Var innom forumet til ePSXe, uten å finne noe som var til hjelp.

8781286[/snapback]

Hei, last ned linuxversjonen, og putt den i ei mappe du kaller epsxe i hjemmemappa di. Naviger deg inn til denne mappa og dobbeltklikk på "epsxe" fila som ligger der. Vanskeligere er det ikke. Dependencies ser ut til å være der, mulig du må installere tcl og tk fra synaptic da, men dette installerte amsn for meg. Testa ut på kubuntu feisty fawn

8781620[/snapback]

 

Var akkurat dette jeg gjorde, funka ikke :hmm:

8781993[/snapback]

 

Og du har både 'tk8.4' og 'tcl8.4' installert?

 

Merk at det er nyere versjoner (8.5) av disse, men de finnes ikke i repository; Du må kompilere og installere selv.

Lenke til kommentar
Går det ikke an å gjøre noe i Terminal etter at man har valgt å kjøre et program? Når jeg skriver inn "rhythmbox" i Terminal så kan jeg ikke gjøre noe i Terminal. Markøren bare blinker. Ctrl+Alt+4 avslutter visst også programmet jeg valgte å kjøre.

8782218[/snapback]

Slenger meg på den, har også lurt på det :!:

Lenke til kommentar
Hils på "gedit &:)

8782300[/snapback]

 

Nydelig! :D

 

Lurer også på en ting. Kjører jeg f. eks $ ls -a /usr/bin får jeg haugevis med resultater. Hvordan kan jeg gjøre noe slik "Press any key to continue.."-saker? I windows er det bare å slenge på /p. Jada, jeg vet jeg kan scrolle opp med musen, men er ikke alltid jeg er i et grafisk miljø.

Endret av loathsome
Lenke til kommentar
Hils på "gedit &:)

8782300[/snapback]

Fulgte den guiden til punkt og prikke, og kom til gpu/ skjermkomandoene, og da klikka alt.. Fikk ikke åpna noe som helst, fikk beskjed om at jeg "ikke hadde adgang/tilatelse/tilgang" u name it! og når jeg skal logge inn, kommer jeg overhode ikke inn.. Får ikke tilatelse til min egen bruker, som er eneste bruker! Får opp "din $home/drmc fil blir ignorert" Hva i alle dager? kommer meg overhode ikke inn i selve Ubuntuen! Hva skal jeg gjøre? denne haster, har viktige filer på den maskinen!

Lenke til kommentar
Hils på "gedit &:)

8782300[/snapback]

 

Nydelig! :D

 

Lurer også på en ting. Kjører jeg f. eks $ ls -a /usr/bin får jeg haugevis med resultater. Hvordan kan jeg gjøre noe slik "Press any key to continue.."-saker? I windows er det bare å slenge på /p. Jada, jeg vet jeg kan scrolle opp med musen, men er ikke alltid jeg er i et grafisk miljø.

8782494[/snapback]

ls -a /usr/bin |less bruker jeg :)

 

TiduZ: Sært. Du må ha gjort noe feil et eller annet sted. Hva mener du med "gpu/ skjermkomandoene"?

Lenke til kommentar
Hils på "gedit &:)

8782300[/snapback]

 

Nydelig! :D

 

Lurer også på en ting. Kjører jeg f. eks $ ls -a /usr/bin får jeg haugevis med resultater. Hvordan kan jeg gjøre noe slik "Press any key to continue.."-saker? I windows er det bare å slenge på /p. Jada, jeg vet jeg kan scrolle opp med musen, men er ikke alltid jeg er i et grafisk miljø.

8782494[/snapback]

ls -a /usr/bin |less bruker jeg :)

 

TiduZ: Sært. Du må ha gjort noe feil et eller annet sted. Hva mener du med "gpu/ skjermkomandoene"?

8782606[/snapback]

 

Denne delen:

 

Install hardware acceleration plugin:

Code:

 

cd ~

wget http://www.pbernert.com/gpupetexgl208.tar.gz

sudo tar xfz ~/gpupetexgl208.tar.gz -C $EPSXE/plugins/

sudo mv $EPSXE/plugins/cfgPeteXGL2 $EPSXE/cfg/

sudo mv $EPSXE/plugins/gpuPeteXGL2.cfg $EPSXE/cfg/

sudo chmod 666 $EPSXE/cfg/gpuPeteXGL2.cfg

 

Install software render plugin:

Code:

 

cd ~

wget http://www.pbernert.com/gpupeopssoftx117.tar.gz

sudo tar xfz ~/gpupeopssoftx117.tar.gz -C $EPSXE/plugins/

sudo mv $EPSXE/plugins/cfgPeopsSoft $EPSXE/cfg/

sudo mv $EPSXE/plugins/gpuPeopsSoftX.cfg $EPSXE/cfg/

sudo chmod 666 $EPSXE/cfg/gpuPeopsSoftX.cfg

 

Har vel ikke annet å gjøre en å formatere IGJEN! Fulgte alle punktene rett fram, copy og paste, og nå er jeg utestengt, NULL tilgang til noe... :no:

Lenke til kommentar

Ok tar en oppsumering så andre kanskje kan hjelpe meg med problemet mitt:

 

Installerte playstation 1 emulatoren ePSXe via denne guiden http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=95835

Alt funket til å begynne med, men så plutselig fikk jeg ikke åpnet noe som helst, kom opp at jeg ikke hadde tilatelse/adgang, og da var jeg kommet så langt i den guiden:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Install hardware acceleration plugin:

Code:

 

cd ~

wget http://www.pbernert.com/gpupetexgl208.tar.gz

sudo tar xfz ~/gpupetexgl208.tar.gz -C $EPSXE/plugins/

sudo mv $EPSXE/plugins/cfgPeteXGL2 $EPSXE/cfg/

sudo mv $EPSXE/plugins/gpuPeteXGL2.cfg $EPSXE/cfg/

sudo chmod 666 $EPSXE/cfg/gpuPeteXGL2.cfg

 

Install software render plugin:

Code:

 

cd ~

wget http://www.pbernert.com/gpupeopssoftx117.tar.gz

sudo tar xfz ~/gpupeopssoftx117.tar.gz -C $EPSXE/plugins/

sudo mv $EPSXE/plugins/cfgPeopsSoft $EPSXE/cfg/

sudo mv $EPSXE/plugins/gpuPeopsSoftX.cfg $EPSXE/cfg/

sudo chmod 666 $EPSXE/cfg/gpuPeopsSoftX.cfg

 

Jeg trykket så på den power knappen (som lar deg slå av /boote maskinen) der fikk jeg ikke gjøre annet enn å bytte bruker, noe som ikke hjelper når jeg bare har en bruker! Når jeg skriver inn brukernavn/passort får jeg opp "din $home/.dmrc-fil har blitt ignorert. Filen bør være eid av brukeren og ha fil-rettighetene "644". Brukers $home katalog må eies av bruker og ikke skrivbar for andre brukere.

Videre kommer det opp "unable to create /.gnome 2 directory, permission denied"

hva i alle dager skal jeg gjøre?? Har viktige filer på den maskinen :cry:

 

EDIT: kommer meg heller ikke inn ved "feilsikker gnome", men kommer inn på feilsikker terminal.. da får jeg bare opp " /home/andreas/.bashrc: permission denied..

 

EDIT 2: Får lov til å skrive i feilsikker terminal, er det noe jeg kan skrive her for å "låse opp" brukeren min igjen?

 

EDIT 3: Fikk installert KDE fra feifri terminal, får opp "could not load kstartupconfig"..

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...