Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva vil en "Tribe" versjon si? Er det ikke best å vente til offentlig lansering i Oktober (stable) før jeg oppgraderer?

 

edit → laster ned og fyrer opp i VMware :cool:

8810830[/snapback]

 

 

Tribe er en alpha versjon av Gutsy, som kommer i oktober. Anbefales ikke å bruke som hoved OS. Den er ustabil og kan føre til at du mister data.

 

Lag en ny partisjon på maskina og kjør den i dualboot.

Lenke til kommentar

Et par kjappe spørsmål til ekspertene;

Hvis man skal fjerne Ubuntu, og få tilbake den opprinnelige Vista/XP boot, er det noe dere kan hjelpe meg med, eller bør jeg ta det i Windows kategorien?

Vet liksom ikke helt om Grub overskriver, eller hvordan den tar over kontrollen.

 

Hva skjer hvis jeg flytter over Ubuntu disken til en helt annen maskin? Jeg går da fra Intel P4 Prescott på 915 chipset og 6600GT grafikk, til Nforce4 Opteron 165 og ATI X1800XT. Jeg regner med at det ikke er helt trivielt og bare flytte...?

 

Spørsmålene har en viss sammenheng, det første er noe jeg lurer litt på sånn generelt, men skal også nå bytte ut HTPC som i dag kjører Ubuntu/Vista. Planen var å reinnstallere Ubuntu, men beholde Vista (Hvis den lar seg reparere over fra det ene til det andre systemet, that is ;) ) Hvis jeg bare sletter Ubuntu, får jeg jo ikke bootet Vista, så er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det.

Skal fortsatt ha dualboot med Ubuntu/Vista...

Lenke til kommentar
Et par kjappe spørsmål til ekspertene;

Hvis man skal fjerne Ubuntu, og få tilbake den opprinnelige Vista/XP boot, er det noe dere kan hjelpe meg med, eller bør jeg ta det i Windows kategorien?

Vet liksom ikke helt om Grub overskriver, eller hvordan den tar over kontrollen.

Det er bare å slette ubuntupartisjonen. Grub vil da klage over error 17, som betyr at du har sletta partisjonen den finner konfigfila på. Sia du ikke skal ha ubuntu mer, er det bare å overskrive grub med XP sin bootloader. Dette gjør du med fixmbr-kommandoen fra XP plata. Se http://www.microsoft.com/resources/documen...ons_fixmbr.mspx

 

 

Hva skjer hvis jeg flytter over Ubuntu disken til en helt annen maskin? Jeg går da fra Intel P4 Prescott på 915 chipset og 6600GT grafikk, til Nforce4 Opteron 165 og ATI X1800XT. Jeg regner med at det ikke er helt trivielt og bare flytte...?

Det skal gå fint, men du må sørge for at driveren i xorg er satt til "vesa"(generic driver) og ikke "nvidia". Bruk så Restricted Drivers Manager til å installere rett driver for kortet ditt, og bytt fra "nvidia" i xorg til "fglrx"

 

Hvis jeg bare sletter Ubuntu, får jeg jo ikke bootet Vista, så er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det.

Skal fortsatt ha dualboot med Ubuntu/Vista...

8824253[/snapback]

fixmbr skal fikse dette iallefall for XP, sikkert noe tilsvarende for Vista.

Lenke til kommentar
Et par kjappe spørsmål til ekspertene;

Hvis man skal fjerne Ubuntu, og få tilbake den opprinnelige Vista/XP boot, er det noe dere kan hjelpe meg med, eller bør jeg ta det i Windows kategorien?

Vet liksom ikke helt om Grub overskriver, eller hvordan den tar over kontrollen.

8824253[/snapback]

Windows-loaderen i Master Boot Record på primærdisken, blir overskrevet av Grub-loaderen. Hvis du leser på den wikipedia-siden, så forstår du litt hva det går i. Det står også hvordan du fikser på det.
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar og linker dere, da ble jeg en hel del klokere. Men har bestemt meg for å reinnstallere alt på den Stue-pc'n, siden jeg likevel skal ha inn en ny 500GB disk. Da lager jeg det slik at Ubuntu og Vista får 1. patrtisjon på hver sin disk, så ytelsen blir optimal på begge. Da håper jeg å kunne gjøre en fair sammenlikning av Vista MCE vs Linux MCE når den tid kommer. :)

 

Problemstillingen jeg spurte om dukker opp på flere maskiner, så skal legge til infoen dere kom med i min egen private lille Linux-guide ;)

Lenke til kommentar
Er det en guide du vil dele med oss også?

8825626[/snapback]

Eh, joda... Har for all del ingenting i mot å dele det med alle andre, men bør nok kanskje klargjøre hva det er først, siden "guide" vel får det til å høres litt mer nyttig ut enn det nok er for de fleste.

Jeg er jo fersk med Linux, men har etterhvert lagt inn ?buntu på 4 maskiner her. På hver av de har jeg hatt ulike problemer som feks mus på en, Tv-kort, på en, oppløsning på en annen, og bruk av flere skjermer på atter en annen, osv osv.

Alle disse tingene har etterhvert blitt besvart i løpet av denne tråden, eller på side1, samt noe fra eksterne steder.

 

Så derfor har jeg bare klippet ut akkurat de svarene eller informasjonen som er relevante, og samlet de i et dokument slik at jeg finner det fort igjen neste gang jeg støter på det. Så det er ikke laget i noe ordnede former, men bare en enklere måte for meg å finne igjen relevant info for akkurat mine maskiner.

 

Det mangler jo ikke på informasjon for Ubuntu/Kubuntu mm, men det blir fryktelig mye å lese/lete gjennom syns jeg, så derfor altså min egen lille samling. Ser ikke bort fra at jeg vil forsøke å organisere det litt etterhvert, men pr i dag er det vel omtrent tilsvarende om man er på kurs/seminar og gjør notater underveis ;)

Lenke til kommentar
Jeg mangler ramme rundt vinduene mine når jeg kjører Beryl på 7.04. Noen som er kjent med dette og vet hvordan jeg kan få Beryl til å vise vindusknappene?

 

 

8828690[/snapback]

Jeg hadde også dette problemet. Etter å ha lest litt ser jeg at Beryl tydeligvis ikke tegner vindusrammer/knapper selv, men trenger feks Emerald. Så for min del installerte jeg bare det fra Synaptics.

Vet ikke om det hjelper deg noe, hvis ikke fikk jeg også en link av Govassa tidligere i tråden da jeg spurte om det samme, der det også står litt om problemet http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty

Lenke til kommentar
Denne var svært god. http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty

 

Det var emerald som manglet. Problem løst. :)

8829586[/snapback]

Hurra, jeg har hjulpet noen med Linux! :w00t:

Ser dere det Del, Govassa, HarvarN, og alle dere andre som tolmodig har svart på alt maset mitt, det går da inn noe av dette dere sier :p

 

He he, nei men det var jo bra pwd3679, jeg er som du skjønner ikke særlig erfaren selv, så blir mye spørsmål. Jeg la selv til den siden i favoritter med en gang, veldig mye kort og grei info der :)

Lenke til kommentar

Dette var jo morro det. Hyggelig å være din første til å bli hjulpet. Jeg har brukt Linux mer eller mindre sporadisk siden 1998 (så vidt jeg husker), men jeg har aldri helt tatt dette med alle de kommandoene som skal til for å hanskes med kompilering og installering. Det kommer jeg aldri til å bli heller tror jeg. Da er det helt avgjørdende å ha en guide å følge eller noen som vet om en bra en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...