Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Ok. Hvordan flytter jeg filer til /boot/grub ? Jeg må være root user, så antar jeg må gjøre dette i terminal, men hvordan flytter jeg filer i terminal?

8730956[/snapback]

 

Du ikke bruke terminalen nei, går fint an å skaffe seg rot-rettigheter i Nautilus.

Kan f.eks trykke Alt+F2 og kjøre "gksu nautilus", eller du kan installere pakken nautilus-gksu som legger til en knapp for å åpne mappen som root.

 

Ellers er jo terminalen som oftest raskest da... :yes:

 

PS: Håper du vet hva du gjør viss du tenker å rote med filene i /boot/grub!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og der var Feisty oppe på desktopen :thumbup: Alt funket 95% out-of-the box. Måtte selv konfigurere skjermoppløsning, nvidia drivere (utrolig enkelt), og skrive et eget bash-script for å koble til nettverket fordi nm-applet ikke liker meg :dontgetit: Men nå er nettverkskortet mitt nevnt flere ganger som «not supported» flere steder (WMP54G), så alt i alt er jeg storfornøyd. Er sinnsykt overrasket over driverstøtten - den er utrolig, utrolig bra. Mitt webkamera som såvidt funker i XP (etter evig med drivere) og ikke i Vista i det hele tatt, funket som bare det i Ubuntu. Ble mounta og alt av seg selv, bare å fyre opp /dev/video0 i en eller annen webkamera-applikasjon.

 

Skal bare legge inn en grub screen jeg.

 

Edit: Finnes det noe a la notepad++ til Linux?

8731240[/snapback]

 

gPHPEdit, kdevelop, bluefish ++

 

Selv anbefaler jeg gPHPEdit til småsaker, og kdevelop til store prosjekter. Bluefish har en tendens til å bugge litt. Alle er tilgjengelig i repositories.

Lenke til kommentar
Og der var Feisty oppe på desktopen :thumbup: Alt funket 95% out-of-the box. Måtte selv konfigurere skjermoppløsning, nvidia drivere (utrolig enkelt), og skrive et eget bash-script for å koble til nettverket fordi nm-applet ikke liker meg :dontgetit: Men nå er nettverkskortet mitt nevnt flere ganger som «not supported» flere steder (WMP54G), så alt i alt er jeg storfornøyd. Er sinnsykt overrasket over driverstøtten - den er utrolig, utrolig bra. Mitt webkamera som såvidt funker i XP (etter evig med drivere) og ikke i Vista i det hele tatt, funket som bare det i Ubuntu. Ble mounta og alt av seg selv, bare å fyre opp /dev/video0 i en eller annen webkamera-applikasjon.

Takk. Herlig avveksling fra den evinnelige klagingen i en del tråder av personer som egentlig ikke har noen interesse av å teste linux.

 

Skal bare legge inn en grub screen jeg.

Edit: Finnes det noe a la notepad++ til Linux?

8731240[/snapback]

Et hav av applikasjoner. Standard har du gedit i gnome og kate i kde. For de litt mer avanserte er det to leire, emacs og vi, vi er for de innbitte, emacs for oss mer dødelige:

$ sudo aptitude install emacs21

eventuelt xemacs21. Fra første gang du bruker rektangel funksjonen er du solgt, når du tester matlab.el plug-in er du i himmelen.

Lenke til kommentar
Lurer på en ting. Jeg har Xp og Vista fra før. Om jeg installerer Ubuntu på en tredje partisjon, vil den komme opp i boot menyen da? Eller må jeg gjøre noe spesielt for å få det til?

8744801[/snapback]

Nei, den kommer opp sammen med XP og Vista installasjonen din autmatisk, bare bruk piltastene for å velge OS når du booter.

Lenke til kommentar

Lurer på et par små ting her igjen, har holdt på å prøve meg litt frem på en laptop på egen hånd så har vært stille fra meg en liten stund. Men det i mine øyne mest spennede Linux prosjektet har ligget litt på is, HTPC med Ubuntu FF med Linux MCE. Ser nå at MCE har kommet i beta2 (25/5-07) og med FF støtte.

 

Men nå bygger jeg om alle mine maskiner, og den nye HTPC'n blir Opteron 165 / DFI NF4 Expert og ATI X1800XT 512mb, og det jeg bare lurte litt på er om jeg da må belage meg på mye større utfordringer for TV bruk pga overgang til ATI.

 

Så langt har jeg jo bare brukt Linux med Intel og Nvidia grafikk, og med litt hjelp fra dere har det gjort som jeg ville, men har fått intrykk av at ATI er litt værre...?

Lenke til kommentar

ATI ser ut til å være på rask bedring. I Ubuntu kan du installere den like enkelt som nvidia med restricted drivers manager. Det folk derimot har strevd med er Beryl/Compiz, altså fancy desktop effects. Dette skyldes at ATI driveren rett og slett ikke støtter en utvidelse disse trenger på xorg som er standart xserver, så må de installere XGL i stedet, og da er det litt mikk makk. Hold deg unna deskop effects ennå en stund så går det sannsynligvis greit som smør med ATI. Du har vel fortsatt samme TV-kort?

Lenke til kommentar
ATI ser ut til å være på rask bedring. I Ubuntu kan du installere den like enkelt som nvidia med restricted drivers manager. Det folk derimot har strevd med er Beryl/Compiz, altså fancy desktop effects. Dette skyldes at ATI driveren rett og slett ikke støtter en utvidelse disse trenger på xorg som er standart xserver, så må de installere XGL i stedet, og da er det litt mikk makk. Hold deg unna deskop effects ennå en stund så går det sannsynligvis greit som smør med ATI. Du har vel fortsatt samme TV-kort?

8745040[/snapback]

Ok, det var litt godt å høre, for jeg er veldig spent på LinuxMCE. For å være ærlig håper jeg at jeg kan få det til å være til forveksling likt VistaMCE meny og funksjonsmessig, men denne begynner å gå meg på nervene nå med alle sine fakter og tilfeldigheter :no:

 

Tv kort er det samme, så det har jeg jo som du kanskje husker fått bekreftet at fungerer, helt til jeg ignorerte min egen begrensning på Linux og innstallerte Mythtv med fatale konsekvenser...

 

På den maskinen kan jeg sikker klare å holde meg unna desktop effects, det er ren stue-pc kun koblet til crt tv, så er ikke egnet til annet enn meget enkel filbehandlig som overføring av bilder, og noe nettsurf, men 95% Mediacenter med sin tv-tilpassede størrelse og menysystem.

 

Fikk forøvrig til Beryl/compiz på laptop, men tror ikke jeg gjorde alt helt riktig. Ser ingen diamant på oppgavelinjen, men får diverse effekter, glass og overganger. Men minimer/maksimer/lukk forsvant fra vinduene, så må lukke de med høyrklikk på oppgavelinjen :dontgetit: . Virket kanskje litt tilfeldig også, men det kan være meg, det var uansett gøy og se at det fungerte på Intel 915 som jo ikke klarer AERO. Det eneste jeg egentlig savner fra AERO i Windows er den lille forhåndsvisningen av åpne vinduer, så det var flott å se at kom med Ubuntu.

 

Vel vel, jeg kommer tilbake til HTPC og ATI om en stund (forhåpentligvis da også MCE er ute av beta) Er mye hardware arbeid som må gjøres før det, og alle maskiner er vannkjølte så er litt jobb og bygge de om.

Tror dere MCE er ute i final om noen uker, eller kan det fort ta mer tid? Vet ikke helt om jeg føler meg klar som betatester på denne plattformen :p

Lenke til kommentar

Jeg blir vel steinet og gravlagt uten kors nå, men et alternativ til mediapc er xp + mediaportal(ev. vista og mediaportal). Mediaportal er gratis, og emm. veldig bra og rimelig enkelt å sette opp. Følger selv med på LinuxMCE, ser de skifter fra gnome til kde nå. Det som bekymrer er at det hele tiden går igjen hvor vanskelig det skal være å sette opp(vista + mediasenter var skrikende enkelt å installere/sette opp). Da føler jeg at slaget er tapt før jeg i det hele tatt forsøker...

 

Men minimer/maksimer/lukk forsvant fra vinduene, så må lukke de med høyrklikk på oppgavelinjen.
Samme skjedde hos meg, men fant til slutt løsningen på det. På http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty finnner du mulige løsninger. Effektene er langt bedre enn dem du finner i Vista(men klart, programmene blir som før).

 

Tror dere MCE er ute i final om noen uker, eller kan det fort ta mer tid? Vet ikke helt om jeg føler meg klar som betatester på denne plattformen
Forstod det slik fra en artikkel på digg at den kommer nå snart. Det er vel bare å følge med på

hjemmesiden Men du er ikke alene om å ikke være klar for betatesting :p

Lenke til kommentar

Er nok omtrent på samme bølgelengde som deg Govassa, og Mediaportal er også et av alternativene jeg vurderer. Er ikke det forresten open source eller blander jeg med noe helt annet nå...

 

Uansett, jeg må nesten bare få testet LinuxMCE for å se hvordan det funker, håper andre vil hjelpe meg å få det til når den tid kommer. Min plan og holdning er at jeg bruker det jeg syns er best, uavhengig av hvem som står bak ;)

 

Vista MCE er jo svært oversiktelig og bra og både sette opp, og bruke, men jeg opplever vanvittig mye problemer og ustabillitet og det er tregt på nåværende maskin.

 

Håper dette i alle fall ikke er tilfelle med Linux. Det er vel ikke en selvfølge at det er stabilt selv om det er Linux... He he, som en liten kuriositet kan jeg nevne at min mest omfattende erfaring med Linux er fra en TomTom go910 GPS som kjører Linux (samme oppstartstrommelyd og bilde som Ubuntu faktisk) Og makan til ustabilt og flukserende operativsystem har jeg aldri vært borti på noe elektrisk dings. Resetknappen må brukes flittig, og binders/nål må med på tur. Veldig bra når den virker da. Ironisk nok er den boksen en av grunnene til at jeg må ha Windows tilgjengelig på maskinen også da TomTom ikke har Linux støtte :p

 

Ok, nok om det, skal sjekke ut linker for å se om jeg kan fikse lukk knapp på vinduer.

Lenke til kommentar

Nå ser det ut til at vi får nye compiz/beryl-reunited-pakker snart.

http://www.opencompositing.org/viewtopic.p...&st=0&sk=t&sd=a er tråden.

Finn der det står "EDIT: Test packages for feisty:" og last ned .tar.gz-fila til skrivebordet og fra terminal:

 

cd ~/Desktop
tar xf compiz-compcomm+<tab>
cd debs
mkdir disabled
mv *-{dev,dbg}*.deb disabled/
sudo dpkg -i *.deb

(<tab> bytter du ut med et trykk på tab-tasen altså)

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Forskjellen blir liten, emerald vil fungere som vanlig, du vil få akselerert vide playback og en ny settings manager, som har backends i gconf, flatfiler og som en kcontrol-modul. I tillegg er det en del bug fixer og noen nye plugins (skriv med ild på skjermen, "spaces" slik som kommer i os x leopard).

 

Med disse pakkene, starter du compiz ved å kjøre "compiz" og den laster alle plugins, slår på indirect rendering etc om du trenger det. Du slipper å bruke "compiz --replace", altså.

 

ccm er navnet på den nye settings-editoren

Lenke til kommentar
Men minimer/maksimer/lukk forsvant fra vinduene, så må lukke de med høyrklikk på oppgavelinjen.
Samme skjedde hos meg, men fant til slutt løsningen på det. På http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty finnner du mulige løsninger. Effektene er langt bedre enn dem du finner i Vista(men klart, programmene blir som før).

8745612[/snapback]

,

Det var absolutt en side verdig bokmerke, he he, nesten litt for mye informasjon...

Men har nå omsider fått mine knapper og rammer tilbake etter å ha lest litt her og litt der, dit lenkene førte meg, pluss F1- hjelp i Ubuntu. Er så mye nytt og ukjent for meg her at jeg for det meste gjetter og prøver meg frem, eller limer inn det dere sier uten å helt forstå sammenhengen. Foruten korrekt aktivering manglet bare Emerald :D . Etter å ha lest litt ser jeg at Beryl tydeligvis ikke tegner vindusrammer/knapper selv, men trenger feks Emerald (som jeg ikke hadde installert) for å funke.

Vel vel, så er det enda en ting som vel forhåpentligvis går lettere neste gang :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...