Gå til innhold

Tråden for tedrikkere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Kjøpte meg et tesett i Kina i sommer, her har dere ett bilde! <3

Jeg absolutt elsker det med hele mitt hjerte.

 

Liker allslags te, fra Lipton til nylagen ordentlig te.

Fra oolong og grønn te til Forest Fruit og Apple and Cinnamon. <3

Det var fint.

-

 

 

Kjøpte nylig chai te i løsvekt på Nordby. Det luktet vanvittig godt, men smakte like dritt som alt annet. Jeg oppfatter at det er tilnærmet umulig å få tak i kvalitetste i vanlige butikker.

 

Te skal smake te, ikke tre.

 

Hater den bitre ettersmaken. Dette skal ikke kvalitetste ha.

Lenke til kommentar

Ja, jeg spør fordi farmor hadde en sånn "ricola good night tea" boks stående, og jeg hadde soveproblemer i Nord-Norge (sol hele natta), men den teen knocka meg ut likevel. Er sånne bokser med te-pellets i, blir litt fake liksom, men jeg fortsatte å drikke en kopp før leggetid etter ferien også. Masse bittesmå kuler som løser seg opp i vann. Urtene er

 

sitronmelisse, appelsinblomst, lindeblomst, humle, fjellmarikåpe, lavendel.

 

Hva er "regelen" for å få perfekt trukket te? Noen sier man bare kan la posen ligge i glasset hele tiden, mens andre sier den blir besk hvis man lar posen ligge for lenge.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hva er den beste "sove-teen"?

Sånn man bare kan drikke før man legger seg og sovner etter en halvtime.

Prøv Valerian Tea. http://www.teabenefits.com/herbal-tea-benefits/valerian-tea-benefits.html

 

Kommentar til det siste innlegget ditt, jeg pleier å ha la posen trekke i 3-5 min. Tror ikke det er noen spesiell regel på hvor lenge du skal la den trekke, er vel mer en smakssak. Om jeg fikser en hel kanne pleier jeg å ha i posen/posene lenger selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Ramius: har du prøvd å trekke den ved lavere temperatur? Selv en liten reduksjon fra f.eks 95 til 90 grader kan bidra til å dempe mengden bitterstoffer som frigis.

 

Temperatur og tid har mye å si for hva slags smak man får ut av teen. Enkelte sorter sort te skal trekkes kjappt i helt kokende vann, mens enkelte sorter grønn te skal trekkes sakte i området 55-65C

 

Bitterheten fins i all ekte te. Men i god te skal den ikke akkurat dominere. Den kommer fra teplantens naturlig høye innhold av tannin. Ved trekkning av te så har temperaturen enormt mye å si for hvor mye tannin som frigis. Te med krafftig smak må ha sterk varme og mye tannin for at resultatet skal bli balansert og godt.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tannin#Tea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ja, jeg spør fordi farmor hadde en sånn "ricola good night tea" boks stående, og jeg hadde soveproblemer i Nord-Norge (sol hele natta), men den teen knocka meg ut likevel. Er sånne bokser med te-pellets i, blir litt fake liksom, men jeg fortsatte å drikke en kopp før leggetid etter ferien også. Masse bittesmå kuler som løser seg opp i vann. Urtene er

sitronmelisse, appelsinblomst, lindeblomst, humle, fjellmarikåpe, lavendel.

 

 

Mener nå at de selger den typen te på de fleste butikkene. Har sett den tusenvis av ganger før hvertfall.

Lenke til kommentar

Hva er "regelen" for å få perfekt trukket te? Noen sier man bare kan la posen ligge i glasset hele tiden, mens andre sier den blir besk hvis man lar posen ligge for lenge.

 

Første regel for perfekt trukket te er vel å bruke løste og ikke poser.. :tease:

 

Ellers varierer det avhengig om teen er svart, grønn eller hvit..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Den hvite teen blir lett veldig besk om du trekker den for lenge. Kjøper du posete står det vanligvis vanntemperatur og trekketid på posene, sjekk det før du lager teen. Kjøper du løste anbefaler jeg å spørre der du kjøper te. Svart te kan etter min smak trekke litt lenger en anbefalt.

Lenke til kommentar

Ja, jeg spør fordi farmor hadde en sånn "ricola good night tea" boks stående, og jeg hadde soveproblemer i Nord-Norge (sol hele natta), men den teen knocka meg ut likevel. Er sånne bokser med te-pellets i, blir litt fake liksom, men jeg fortsatte å drikke en kopp før leggetid etter ferien også. Masse bittesmå kuler som løser seg opp i vann. Urtene er

 

sitronmelisse, appelsinblomst, lindeblomst, humle, fjellmarikåpe, lavendel.

 

Hva er "regelen" for å få perfekt trukket te? Noen sier man bare kan la posen ligge i glasset hele tiden, mens andre sier den blir besk hvis man lar posen ligge for lenge.

Ja, vi pleide å ha en sånn stående, vi óg. Det blir, som du sier, litt fake, men hvis det virker, så skal jeg gi den en sjanse til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...