Gå til innhold

Tråden for tedrikkere


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er på utkikk etter min egen te, som treffer rett hjem.

Men jeg er nokså forvirret og jeg syntes det er vanskelig å gjøre meg forstått mtp hvilken smak jeg er ute etter.

 

Jeg ønsker først og fremst sort te, økologisk og uaromatisert.

Slik jeg har forstått er fullbodied en karakteristikk jeg liker. Altså mye smak, litt som i Lipton/Twinnings black tea. Eller har jeg misforstått her?

 

Ønsker ikke en typisk earthy flavour, altså ikke gress/plante-aktig karakteristikk.

 

Er kun ute etter det som kan ligne på litt god og sterk lipton/twinnings black tea.

 

Har funnet en type jeg liker VELDIG godt. Ceylon BOP UVA.

Denne har alle karakteristikkene jeg er ute etter, MEN den har ganske mye garvesyre så jeg får ikke laget god og sterk smak uten at det kommer litt garvesyresmak med på kjøpet.

 

Den er god og jeg liker den veldig godt. Men, hvis jeg kunne finne en med tilsvarende smak, bare med litt mindre garvesyre har jeg kommet i mål. Da har jeg funnet MIN te :)

 

 

Er det noen som har noen tips?

 

Har prøvd Kenya GFOP, Ceylon OP, Keemun Mao Feng og China Congou, og alle disse hadde så earthy smak at jeg kommer til å gi dem bort. Kjipt egentlig mtp at en hel kg gikk rett i ut vindu, og de smakte ganske likt alle sammen. Tror de er dyrket veldig høyt oppe. Ser etter noe som er dyrket i middels høyde, forstår det slik at det er da man får litt fullbodied sterk te :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv deg frem med dosering, temperatur og trekketid.

 

 

Det har jeg gjort.

 

Alt i fra 2-10 minutter trekketid, fra 90-100 grader temperatur og 1-2 skjeer dosering kombinert med forskjellige trekketider.

 

Har funnet ut at en skje er helt topp, nesten uansett trekketid.

3 min trekketid er finfint og 100 grader temperatur er topp.

 

Men skulle fortsatt hatt litt sterkere smak og litt mindre garvesyre.

Noen tips til teer jeg kan prøve?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...