Gå til innhold

Tråden for tedrikkere


Anbefalte innlegg

Her kan dere diskutere alt innenfor te. Som anbefalinger av god te,bilder av din tekopp eller litt informasjon om te. Siden jeg er trådstarter kommer jeg med litt informasjon jeg også!

 

Å drikke noen kopper mild kvalitetste hver dag kan beskytte mot ulike sykdommer. Og undersøkelser viser at te inneholder en mengde vitaminer som B1, B2 og B6, vitamin C og flavonoider.

 

Te inneholder stoffer som er for bra for skjelett og muskler som hjelper å opprettholde hjerteslagene. Te er faktisk bra for tennene ettersom det er en av de få naturlige kildene til fluorider. Undersøkelser viser at tannhelsepersonell har utstrakt tro på at te er bra for generell munnhygiene fordi det reduserer karies og plakkdannelser.

 

Te kan smakssettes med urter, blomster, krydder eller frukt. De fire basiskvalitene kalles hvit te, grønn te, oolong og sort te.

Te består av tre hovedkomponenter som har ulike virkeområder:

- Koffein/Tein

- Polyphenol

- Eteriske oljer

 

Fordeler

-høyt innhold av antioksidanter (grønn og hvit te)

-Koffein

-innholdsrike stoffer

 

Ulemper

-Vanndrivende

-Gule tenner

 

Historie

 

Vi mennesker har drukket te i omtrent 5000 år. Det finnes hvit te og grønn te, bitter te og søt te. Det finnes rundt 3000 forskjellige sorter. Det hele begynte med keiser Chen Nung i Kina cirka 2737 år før Kristus. Ifølge legenden var det han som oppdaget teen.

 

De første skriftlige kildene om te daterer seg til det tredje århundre før Kristus. Cha, som er opprinnelsen til ordet te, kommer fra Kina. I noen land heter fremdeles te cha eller chai, eller noe som likner på det.

 

I løpet av det fjerde og femte århundret ble teen mer og mer populær i keiserens rike. Den fikk også en økonomisk verdi. Pressete kuber med dampete grønne blad ble brukt i byttehandelen med tyrkerne.

 

Drikken spredde seg til nabolandene. Japanske munkar brukte teen til å halda seg våkne under langvarig meditasjon. Japanarane utviklet senere en komplisert og formell teseremoni. I vest fikk handelsmenn fra Det osmanske riket te som betaling i form av sammenpresset kubar med dampede grønne blader.

 

Først i det 16. århundret kom teen videre til Europa. De lærde strides om det var nederlandske eller engelske kjøpmenn som hadde den med, men uansett vant den fort tilhengere også her. I England først og fremst i aristokratiet. Det tok 100 år før den var blitt allemannsdrikk.

 

Legenden om da keiseren oppdaget teen

 

Ettsom Keiseren var meget opptatt av hygiene, kokte han alltid vannet før han drakk det. Men en dag da han satt ved bålet med en krukke kokvarmt vann foran seg, lot en mild bris blader fra en vill tebusk drysse mykt ned på det dampende vannet. Etter en liten stund steg en deilig aroma opp fra krukken. Keiseren smakte på brygget, og følte seg oppkvikket og frisk etter å ha drukket det.

 

Urtete - hva hjelper den mot?

 

Urtete har blitt drukket i århundrer og har en legende effekt. Vi vet at folkemedisinen har har en lang historie også her i landet. Tørkede røtter, stengler, bark, blomster og frukt. At en del planter er helsebringende, er faktisk vitenskapelig bevist. Moderne medisin er jo i stor grad er bygget ut fra kjennskapet til urtemedisin.

 

Neslete lindrer revmatiske smerter.

Fennikel renser blodet.

Timian og kanel er bra mot forkjølelse og hoste.

Peppermynte er forfriskende, og hjelper mot hodepine og magetrøbbel.

Rosmarin hjelper når du er deprimert.

Nype er rik på C-vitamin.

Marianøklebånd er god både mot søvnløshet og nervøse lidelser, og er også bra for huden.

Kamille virker avspennende og er god for magen.

Valerian er god mot stress, migrene, hjertebank og søvnforstyrrelser.

 

Kronblader fra rose og hibiskus gir en nydelig smak

Hylleblomst gir te med svakt stimulerende effekt

Tysk kamille: Har legende effekt, og passer utmerket som aftenste

Belgisk kamille: Litt bitter i smaken. Brukes som tysk kamille

Krysantemum: En populær kinesisk urtete

Nype: Svært rik på C-vitamin. Anbefalt som medisin

Appelsinblomst: Anbefalt mot magebesvær og verkesår

Marinøklebånd: Bra mot søvnlidelser og nervøse lidelser. Også bra for huden

Nestle: Lindrer reumatiske smerter

Timian og kanel: Bra mot forkjølelse og hoste

Fennikel: Renser blodet. Kok frøene 5 minutter

Sitronblomst: Hjelper mot hodepine

Peppermynte: Forfriskende te som hjelper mot hodepine og magetrøbbel

Rosmarin: Hjelper når du er deprimert

Fruktblanding: En forfriskende te, kald eller varm

Maté: Virker oppkvikkende pga. høyt koffeininnhold

Jernurt: Virker febernedsettende og letter reumatiske plager

Bringebærblader: Et gammelt råd sier at den letter barnefødsler

 

Ernæringsverdier

 

Svart te trukket i vann av middels hardhetsgrad inneholder følgende stoffer pr. kopp (125 dl):

 

Tein: 14,5 mg

Kalium: 0,3 mg

Kalsium: 6,3 mg

Natrium: 2,0 mg

Magnesium: 1,4 mg

Fluor: 1,15 mg

Fosfor: 1,1 mg

Mangan: 0,15 mg

Sink: 0,01 mg

Jern: 0,004 mg

 

 

 

Tips

 

Te bør lages i en tekanne av steintøy, glass eller porselen.

 

Tradisjoner

 

5 o'clock tea: Anna, Fyrstinne av Bedford, inviterte sine venner til tedrikking klokken 5 på ettermiddagen i hennes sommerslott i Belvoir. Dette ble raskt et innarbeidet mønster.

Skikken av tedrikking bedro til produksjon av vafler, kjeks av forskjellige slag f.eks.små kaker: 'scones' - i Skotland og 'shrimp' i England.

Det viktigste formålet med disse tearrangementene var samtalene mellom gjestene

 

Merry Olde England : Spredning av te i England er knyttet til den engelske kongen Charles II. Epoken er husket som "Merry Olde England". Det engelske hoff fulgte moten fra Frankrike og Holland, og Charles II ble en beskytter for innføring av te i England. Te-mani spredde seg raskt i landet.

 

Te-seremoni og buddhisme: De første teplantene som den buddhistiske munken Yeisei hadde tatt med fra Kina, ble satt i jorda i et buddhistisk kloster. Der begynte munkene å dyrke og produsere te.

Etterhvert ble tedrikking innkludert i ritualene til Zen sekten og ble en del av den daglige rutinen i klostre som praktiserte Buddhisme.

 

Linker

 

Stockfleth's

 

Oppdatert førstepost!

Endret av Loveless
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig bruker jeg aldri sukker i te. (Jeg gjorde det før, fordi jeg nettopp syns at te ikke smakte noe uten sukker). Dette er en vanesak. Er man f. eks. vant med å drikke mye brus, syns man at ting som ikke er søte smaker veldig lite.

 

Drikk te helt uten sukker over en periode, og etterhvert vil du få mer og mer smak for den. Nå synes jeg at te blir ødelagt av sukker, jeg klarer rett og slett ikke drikke te med sukker i. Men for noen år siden var jeg helt motsatt. Det er rett og slett en vanesak.

Lenke til kommentar

jeg drikker heller ikke te med sukker i...

I vinterferien ble jeg vant med sukkerfri te, vi hadde ikke sukker og jeg gadd ikke kjøpe.

 

og Ida når du først skriver info så kan du jo også få med deg at te lages av forskjellige soltørkede planter og som oftest er blader fra trær.

Endret av Hoenheim
Lenke til kommentar

Sitter å drikker nypete jeg. Deilig!! :love:

Du trenger ikke noe spørsmåltegn bak "gul tenner". Jeg spurte tannlegen om hva jeg kunne gjøre for å få mindre gule tenner, svart var å drikke mindre te :( Men jeg lar meg ikke stoppe av den grunn!!

Endret av moone
Lenke til kommentar

Du kan liste opp litt informasjon du,Hoenheim. Bare å komme med alt dere vet om te! Et lite tips til gule tenner er solarium. Du bare ligger og smiler hele tiden og strålene vil bleke tennene. Det leste jeg i en annen tråd her :) . Te er bra for slanking også.

Lenke til kommentar

Te er en drikk som lages ved å trekke teblader eller teknopper i kokvarmt eller varmt vann. Råvaren blir dampet, tørket og/eller fermentert etter plukking og kan smakssettes med urter, blomster (jasmin), krydder eller frukt. Egentlig betegner te bare blader eller knopper fra tebusken Camellia sinensis som tørkes og trekkes i vann. De fire basiskvalitene kalles hvit te, grønn te, oolong og sort te.

 

Begrepet brukes utvidet om andre vektstdrikker som ikke inneholder Camellia sinensis i det hele tatt, som f.eks kamomillete, nypete, pærebalsamte o.l.

 

Te er en naturlig teinkilde og er også vanndrivende. Hvit og grønn te har svært høyt innhold av antioksidanter og brukes også i forbindelse med slanking. Det produseres årlig om lag 3 millioner tonn te verden over.

(fra wiki)

Lenke til kommentar
jeg drikker heller ikke te med sukker i...

I vinterferien ble jeg vant med sukkerfri te, vi hadde ikke sukker og jeg gadd ikke kjøpe.

 

Jeg bruker suketter og melk i teen, da blir den super :)

8308149[/snapback]

Jeg synes suketter i teen blir som å drikke sukkerfri brus, altså uggent. Men det er bare min mening :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...