Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Hallois, kjøpt meg noen nye sko. Butikkdamen sa jeg måtte behandle skoene mine pent og smøre de inn med noe hun kalte "lær-balsam". Så at det fulgte en svamp med det hun anbefalte, men kjøpte ikke der og da (alltid litt skeptisk!). Jeg har fra før av en boks med "lederfett" som jeg har brukt til å smøre stroppen og håndtakene på min Filson med. Lurte på om jeg kan bruke den på de nye skoene også (se bilder (skoene er forresten ikke den fargen i virkeligheten, mer "mørk tan" eller hva man skal kalle det))? Eller er det noe annet jeg burde bruke og gjøre som er bedre før jeg tar i bruk skoene?

 

post-38025-0-01038100-1389637122_thumb.pngpost-38025-0-23120900-1389637184_thumb.png

Endret av Freqtal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk Saphir renovateur

 

Saphir Renovateur er veldig lite fuktighetsgivende, anbefales mest til å live opp voks som har mattet seg ned.

 

Ønsker du å beholde fargen på skoene og samtidig gi fuktighet vil jeg anbefale entel Lexol Conditioner eller Bick4. Hvis du vil gi mer fuktighet til skoene, og samtidig dem litt væravstøtende kan du bruke Filson eller Obenauf's Boot Oil. Ønsker du å gjøre dem maks væravstøtende bruker du Obenauf's HDLP, men da vil skoene bli mer matte. Personlig bruker jeg Obenauf's Boot oil på alle mine boots og HDLP på de jeg bruker i mer dårlig vær. Lexol bruker jeg på alle mine sko som trenger litt fuktighet - har til og med brukt det på et par semskede båtsko med variabelt hell.

Lenke til kommentar

Rimelig sikker på at jeg beholdt størrelsen min. Kan sjekke når jeg er tilbake i fedrelandet på lørdag, men bruker vanligvis US10.5 og tror jeg bestilte US10, for å ha plass til tykke sokker. Valgte uforede.

 

OK, takker for input. Har du hatt anledning til å sjekke opp i det?

 

Jeg bruker jo stort sett UK 9, noe som vil (etter deres tabeller) tilsvare US 9.5. Hvilken størrelse i UK bruker du vs. US nå?

Lenke til kommentar

 

OK, takker for input. Har du hatt anledning til å sjekke opp i det?

 

Jeg bruker jo stort sett UK 9, noe som vil (etter deres tabeller) tilsvare US 9.5. Hvilken størrelse i UK bruker du vs. US nå?

Jepp! Bruker UK9.5/US10.5, bestilte i US10 og de er romslige. God plass til tykke, hjemmestrikkede ullsokker.
Lenke til kommentar

Hvordan er leveringstiden der om dagen? Lenge siden jeg har vært innom Meermin-tråden på SF nå...

Bestilte 16. eller 17. desember, levert i dag eller i morgen (Fedex-fyren ringte i dag men var ikke sikker på om han rakk å levere på adressen jeg oppga, men skulle prøve. Er i resepsjonen på jobb så jeg får ikke tak i før i morgen uansett).

 

Ca. 1 måned altså. Det kan jeg fint leve med :)

Lenke til kommentar

HDLP er ikke skokrem. Nei, fuktighetsgivere for sko skal brukes kontinuerlig, men det er alltid greit å behandle det prevantivt i stedet for å reparere skader. Børst av skoen med en børste, tørk over med en fuktig klut og vent til læret er tørt før du påfører skokrem eller andre fuktighetskremer.

Lenke til kommentar

Jepp! Bruker UK9.5/US10.5, bestilte i US10 og de er romslige. God plass til tykke, hjemmestrikkede ullsokker.

 

I følge tabellen på hjemmesiden til L.L Bean så er UK 9.5 tilsvarende US10. Etter den tabellen skal jeg ha en US 9.5, men vil du si de er såpass romslig at hvis man bruker relativt tynne sokker så blir de for store? Jeg bruker stort sett relativt tynne bomullssokker ettersom det sjeldent er særlig kaldt i Bergen.

 

Bestilte 16. eller 17. desember, levert i dag eller i morgen (Fedex-fyren ringte i dag men var ikke sikker på om han rakk å levere på adressen jeg oppga, men skulle prøve. Er i resepsjonen på jobb så jeg får ikke tak i før i morgen uansett).

 

Ca. 1 måned altså. Det kan jeg fint leve med :)

 

Ikke dumt! Har tenkt på å bestille fra de i lang tid nå, men aldri blitt noe av.

 

Noobspørsmål - har brukt en skobørste mellom lagene med skokrem (saphir der også) når jeg har pusset sko, men nå sist når jeg fikset opp mine Grassmeres (med burgunder skokrem) ble børsten ganske preget av dette.

 

Det har ikke vært et problem med andre varianter skokrem fra Saphir men akkurat burgunder har blitt værende i kosten i mye større grad enn de andre typene.

 

Har dere flere skobørster eller bør man heller basere seg på kluter? Evt. hvordan renser man de? Har ikke vært et problem før nå, så jeg har tenkt at det var vært helt kurant, men skal innrømme at jeg ikke har pusset sko så ofte som jeg burde.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Vask skobørsten med oppvaskmiddel og la den tørke; god som ny.

 

Oppvaskmiddel typ Zalo eller slikt som man bruker til oppvaskmaskin? Tenkte det første, men så en på SF som la den i sistnevnte over natten.

 

Surfer litt på AFPOS nå - deer polishing bone ftw! Den er sikkert super til å pusse shell (mener jeg å ha lest) men bare jeg som synes det er litt spesielt å dra frem for å fikse skoene? :hmm:

 

db_polish_bone1_copy_1024x1024.jpg?v=135

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

HDLP er ikke skokrem. Nei, fuktighetsgivere for sko skal brukes kontinuerlig, men det er alltid greit å behandle det prevantivt i stedet for å reparere skader. Børst av skoen med en børste, tørk over med en fuktig klut og vent til læret er tørt før du påfører skokrem eller andre fuktighetskremer.

Takk for tips. Var litt usikker på hva det het på norsk.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...