Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen har vel sagt at man trenger HH sko på vinteren, det eneste jeg sa var at HH var godt å bruke på vinterens is og snø. Jeg foretrekker HH før gummistøvler, men det er nå meg.

Hadde jeg vist at folk skulle bli så forbannet, bare fordi jeg fikk kjøpt HH på salg, så skulle jeg holdt kjeft.

Jeg trodde dette var "sko" tråden, og altså ikke kun "sko tråd" for de som kjøper veldig dyre håndlagede sko.

 

Det er bare å kjøpe de på salg det. Hadde vel selv rasket de med meg om de kostet 200 spenn. Men, jeg hadde aldri i verden vist dem her :p

 

Denne tråden har blitt til en entusiast-tråd, og jeg synes det er helt genialt. Mange som har god peiling på sko her. Før hadde ikke denne tråden det jeg lette etter.

 

Jeg synes ikke de håndlagde skoene jeg kjøper er så veldig dyre. Koster litt for kvalitet, men jeg ser da motesko som koster 1-3k mer. Og de er av kjip fabrikk-kvalitet.

Kan også legge til at jeg aldri har brukt over 3k på sko selv om de er håndlagde (men, har vel vært noe i nærheten på ett eller to par :blush:)

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Det er bare å kjøpe de på salg det. Hadde vel selv rasket de med meg om de kostet 200 spenn. Men, jeg hadde aldri i verden vist dem her :p

 

Denne tråden har blitt til en entusiast-tråd, og jeg synes det er helt genialt. Mange som har god peiling på sko her. Før hadde ikke denne tråden det jeg lette etter.

 

Jeg synes ikke de håndlagde skoene jeg kjøper er så veldig dyre. Koster litt for kvalitet, men jeg ser da motesko som koster 1-3k mer. Og de er av kjip fabrikk-kvalitet.

Kan også legge til at jeg aldri har brukt over 3k på sko selv om de er håndlagde (men, har vel vært noe i nærheten på ett eller to par :blush:)

 

I Norge så er det motforestillinger om å skaffe seg sko på salg, eller å prute. Varen er ikke "bra" om den kommer til en rimelig pris.

 

Selv fokuserer jeg på pris og kvalitet. I butikkene jeg handler, så tror jeg faktisk ikke de har noe særlig som slår HH på vinterstid. Iaf ikke til prisen jeg fant dem.

 

Forstår at dette er en entusiast-tråd, og skal holde meg unna neste gang jeg handler sko til 200-300 kr med 70% salg. :)

 

Jeg er også enig at håndlaget føles bedre enn masseprodusert, det gjelder nesten alt.

Lenke til kommentar

Stalltips: masseprodusert på fabrikk betyr ofte lavere kvalitet enn håndlaget.

 

Det vet jeg jo også da.... Var jo ikke det som var poenget.

 

Håndlaget stiller jo krav til skomakeren, som nødvendigvis må være flinkere enn en maskin/fabrikk. Hadde produsenten vært dårlig, så kunne de aldri krevet en sånn pris. Av de vinterskoene som er vist her, hadde jeg mest sansen for Red Wing hva gjelder funksjonalitet.

Lenke til kommentar

I Norge så er det motforestillinger om å skaffe seg sko på salg, eller å prute. Varen er ikke "bra" om den kommer til en rimelig pris.

 

Selv fokuserer jeg på pris og kvalitet. I butikkene jeg handler, så tror jeg faktisk ikke de har noe særlig som slår HH på vinterstid. Iaf ikke til prisen jeg fant dem.

 

Forstår at dette er en entusiast-tråd, og skal holde meg unna neste gang jeg handler sko til 200-300 kr med 70% salg. :)

 

Jeg er også enig at håndlaget føles bedre enn masseprodusert, det gjelder nesten alt.

 

Lol. Du trenger ikke å holde deg unna. Men, her er folk veldig ærlige om hva de mener. Det blir også litt kræsj når de som er her regelmessig har et helt annet forhold til sko enn den vanlige mannen i gata.

 

For min del sier det mye om hvordan en sko er produsert når de kan gi 70% rabatt. Allikevel, jeg hadde som sagt sikkert tatt de med selv. Et par billige sko til hardt bruk er aldri dumt. 200 spenn er liksom ingenting.

Lenke til kommentar

Lol. Du trenger ikke å holde deg unna. Men, her er folk veldig ærlige om hva de mener. Det blir også litt kræsj når de som er her regelmessig har et helt annet forhold til sko enn den vanlige mannen i gata.

 

For min del sier det mye om hvordan en sko er produsert når de kan gi 70% rabatt. Allikevel, jeg hadde som sagt sikkert tatt de med selv. Et par billige sko til hardt bruk er aldri dumt. 200 spenn er liksom ingenting.

 

En liten digresjon. Husker når jeg jobbet på Bertoni, innkjøpsprisen for en skjorte i bomull var 37kr. Det var liksom det det kostet å ta skjorten inn i butikken. Den samme skjorten selger de for 1000-1200kr. Sier seg selv at de går med profitt når de har 70% salg.

Lenke til kommentar

Lol. Du trenger ikke å holde deg unna. Men, her er folk veldig ærlige om hva de mener. Det blir også litt kræsj når de som er her regelmessig har et helt annet forhold til sko enn den vanlige mannen i gata.

 

For min del sier det mye om hvordan en sko er produsert når de kan gi 70% rabatt. Allikevel, jeg hadde som sagt sikkert tatt de med selv. Et par billige sko til hardt bruk er aldri dumt. 200 spenn er liksom ingenting.

 

Uenig, de fleste skobutikker har 50-70% salg på nyåret. Har lite med kvalitet å gjøre, men kan ha noe med etterspørselen det siste året. Når det gjelder de semskede skoene jeg kjøpte på Bianco, så var det kona som tipset om disse, typisk damebutikk som menn stort sett unngår å handle i.

 

Jeg skal ikke mene noenting om kvaliteten på selve skoen, men de føles iallefall veldig gode ut på foten, og ser upåklagelig ut også til prisen.

 

Veldig fornøyd selv iallefall, men jeg er ingen skoentusiast. Jeg liker bare at jeg får meg rimelige sko med god kvalitet.

 

En liten digresjon. Husker når jeg jobbet på Bertoni, innkjøpsprisen for en skjorte i bomull var 37kr. Det var liksom det det kostet å ta skjorten inn i butikken. Den samme skjorten selger de for 1000-1200kr. Sier seg selv at de går med profitt når de har 70% salg.

 

Tror de går i null jeg, masse de ikke har salg på også. Eller har ingen formening om å mene noe som helst egentlig hva gjelder det.

 

Jeg er overbevist om at jeg har gjort en rekke gode kjøp på nyåret. Får jeg en vare som koster 1200kr til 50 eller 70 prosent så er jeg strålende fornøyd og går hjem med et smil om munnen.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Uenig, de fleste skobutikker har 50-70% salg på nyåret. Har lite med kvalitet å gjøre, men kan ha noe med etterspørselen det siste året. Når det gjelder de semskede skoene jeg kjøpte på Bianco, så var det kona som tipset om disse, typisk damebutikk som menn stort sett unngår å handle i.

 

Jeg skal ikke mene noenting om kvaliteten på selve skoen, men de føles iallefall veldig gode ut på foten, og ser upåklagelig ut også til prisen.

 

Veldig fornøyd selv iallefall, men jeg er ingen skoentusiast. Jeg liker bare at jeg får meg rimelige sko med god kvalitet.

 

 

 

Tror de går i null jeg, masse de ikke har salg på også.

Enten så troller du, eller så har du virkelig ikke peiling. Jeg har jobbet i butikk. Salgsperioden er en av periodene butikker tjener mest. Det har forresten ingenting med etterspørsel å gjøre, det er perioden før jul. Etter jul så prøver butikkene å bli kvitt all driten fra det forrige året, for å gjøre plass i butikken til mer drit. Dette er nøye planlagt og butikkene har en god profitmargin.

Lenke til kommentar

Enten så troller du, eller så har du virkelig ikke peiling. Jeg har jobbet i butikk. Salgsperioden er en av periodene butikker tjener mest. Det har forresten ingenting med etterspørsel å gjøre, det er perioden før jul. Etter jul så prøver butikkene å bli kvitt all driten fra det forrige året, for å gjøre plass i butikken til mer drit. Dette er nøye planlagt og butikkene har en god profitmargin.

 

Jeg vil ikke sidestille varer som folk ikke vil ha med drit. Det er det du som har i hodet ditt det. Typisk at dere må rakke ned på meg for at jeg og kona fikk kjøpt skinnsko, skinnstøvletter for en grei pris.

Ja de har god margin, fordi de tar seg godt betalt resten av året.

 

Jeg hadde fullstendig rett, skulle aldri ha postet skoene mine her inne.

 

Jeg hadde jo rett, dere tåler slett ikke at folk handler varer på tilbud. :)

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Når jeg skriver drit, så mener jeg hele varebeholdningen i butikken. Hvis det gjør deg mer bekvem så kan jeg godt kalle det produkter. Det er ingen som raker ned på deg fordi du og kona har kjøpt dere skinnsko og skinnstøvletter på salg. Det er bare uvitenheten din og påståligheten din jeg har problemer med. Jeg vet hvordan en butikk fungerer, så kommer du og spekulerer i at butikkene går i null i salgsperioder. Hva tror du en butikk er? Frelsearmeens suppekjøkken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg hadde fullstendig rett, skulle aldri ha postet skoene mine her inne. Jeg hadde jo rett, dere tåler slett ikke at folk handler varer på tilbud. :)

 

Det er ikke noe å ta seg nær av. Skjønner at det ikke er allright å ha sin mening mot røkla, men her inne er det i stor grad sirkelrunk rundt klassiske sko som gjelder. Du presenterer rimelig bastante meninger, og jeg skjønner at folk reagerer på de.

 

Skoene du postet så helt greie ut til å ha kostet 200 kroner, sikkert et bra kjøp. :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når jeg skriver drit, så mener jeg hele varebeholdningen i butikken. Hvis det gjør deg mer bekvem så kan jeg godt kalle det produkter. Det er ingen som raker ned på deg fordi du og kona har kjøpt dere skinnsko og skinnstøvletter på salg. Det er bare uvitenheten din og påståligheten din jeg har problemer med. Jeg vet hvordan en butikk fungerer, så kommer du og spekulerer i at butikkene går i null i salgsperioder. Hva tror du en butikk er? Frelsearmeens suppekjøkken?

 

Dersom du mener varebeholdninger i butikker er drit, så hversågod men bare det. Det riktige i friske menneskers hode er å kalle det produkter ja.

 

Uvitenhet? Mener du seriøst at de glatte sålene dere går med på vinteren. Uten brodder, og tryner hver gang, som dere betaler? 3000kr for... Mener du at de har bedre grep enn den støvelen jeg linket til.

 

Omg?

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Dropk: Jeg synes skoene så grei ut og for prisen er de nok kurante sko.

 

Jeg kan ikke svare for andre her inne, men for diskusjonen sin del og min egen del er dette hva jeg har brukt på sko (av avstendig kvalitet):

 

 

 

Herring Mitchum (Heppo) - 1899 kr

Sebago Arlington (Herring - 500 kr + mva/toll = 800 kr totalt - på salg)

Loake Mitchum (black polished ! - herring - ca 1200 + mva/toll = kanskje en 16-1700 kr) Disse er "corrected grain" og har ganske lav kvalitet, også sett opp mot prisen)

Herring Hampstead - ( ca 1000 kr + mva/toll = ca 13-1400 - kjøpt på salg)

Herring Knightsbridge - (ca 1600 kr + mva/toll = ca 2000 kr)

Herring Langdale - (ca 2400 kr + mva/toll + DHL gebyr = ca 3000 kr)

 

 

 

Det er nok mer penger pr. par enn de fleste ungdom pleier å bruke på sko, men f. eks sko fra Diemme som er veldig populær er ca 2000 kr til fullpris. Langdale er klart de dyreste her, men det er solide høst-/vinterboots og er laget av Cheaney, som vanligvis er av bedre kvalitet enn sko fra Loake.

 

Og det er verdt å merke seg at disse skoene på ingen måte er superkvalitet, men ganske god kvalitet ifh. til pris. Carmina, C&J Bench-grade, Edward Green, John Lobb o.l. har modeller av bedre kvalitet men (stort sett) også til en langt høyere pris.

 

Det er også trolig at Loake, Cheaney, Barker o.l. lønner sine medarbeiderne på et fornuftig nivå, så det er også en etisk side ved dette, men det blir nok en noe annerledes diskusjon. Forholdene til arbeidere i f. eks Bangladesh, Vietnam og lignende land er som kjent ikke særlig gode.

Endret av Xtra
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...