Gå til innhold

Hva var den siste boka du kjøpte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

 

Barbarene; et skråblikk på romersk historie(Innbundet)

av Terry Jones. Kostet 322kr på www.adlibris.com

 

 

Som du sikkert vet er den et oppgjør med det tradisjonelle synet at Romerriket brakte en mer avansert sivilisasjon til mange av folkene de beseiret. Dette synet er imidlertid veldig utdatert og hvis du har lest en del om temaet før vil du neppe finne noe nytt her, med mindre bøkene du har lest er 100 år gamle. Jeg synes også Jones går litt langt i å argumentere for påstandene sine og nærmest ender opp med stråmenn; greit nok at f.eks. gallerne ikke var nakne villmenn før romerne kom, men hvem er det egentlig som i dag påstår at de var det? Hollywood? Det boka først og fremst gjør er å popularisere lærdom om romernes motstandere som for lengst er etablert i faglitteraturen, men for all del; den er godt skrevet og underholdende, og kanskje den beste introduksjonen til temaet.

Lenke til kommentar

 

Interessant. Har planer om å gi Abercrombie en sjanse selv snart. De fleste jeg kjenner går god for bøkene hans.

 

Bestilte den fra platekompaniet, tok ca 4 uker å få den. Litt retard av meg å ikke bestille fra amazon.

Skal flytte inn i nytt hus om 2 uker, og da blir det et par uker uten internett og TV. Regner med å få lest denne (og kanskje oppfølgeren) da.

Lenke til kommentar

 

Som du sikkert vet er den et oppgjør med det tradisjonelle synet at Romerriket brakte en mer avansert sivilisasjon til mange av folkene de beseiret. Dette synet er imidlertid veldig utdatert og hvis du har lest en del om temaet før vil du neppe finne noe nytt her, med mindre bøkene du har lest er 100 år gamle. Jeg synes også Jones går litt langt i å argumentere for påstandene sine og nærmest ender opp med stråmenn; greit nok at f.eks. gallerne ikke var nakne villmenn før romerne kom, men hvem er det egentlig som i dag påstår at de var det? Hollywood? Det boka først og fremst gjør er å popularisere lærdom om romernes motstandere som for lengst er etablert i faglitteraturen, men for all del; den er godt skrevet og underholdende, og kanskje den beste introduksjonen til temaet.

Er enig og det meste om temaet vet jeg endel om men er morsom lesning og er litt i boken som jeg ikke visste om som er greit å få med seg :). Men det er er en bra bok til å væe skrevet av en ikke historiker. :)

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Aldri kjøpt noe bok frivillig unntatt skolebøker. Så min siste kjøpte bok blir vel skolerelatert tilbake i 2009.

 

EDIT: For de som lurte. Nei, jeg er ikke av den typen som klarer å sette meg ned og slappe av med en "god" bok og et glass vin osv.

 

Hvorfor i all verden poster du her da?

 

Siste boka jeg kjøpte var The Neonomicon i hardcover, signert av Alan Moore til $75. Fra avatar press.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...