Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden dette er tråden for det, og jeg ikke kunne finne svaret jeg så etter i første post, hva er egentlig forskjellen på en E-merket lykt og en som ikke er E-merket?

 

Hva bestemmer om en lykt får E-merket? Er det intensiteten på lyset (Lux), styrken på lyset (Lumen), eller noe annet?

 

Jeg bruker referansetallet (E xx) for å bedømme hvordan lysbildet/spredningen kommer til å bli med X lykt på bilen, men jeg har aldri funnet ut hvorfor noen lykter er E-merket mens andre ikke er det når to udefinerte lykter har på papiret identiske spesifikasjoner.

 

For eksempel Rigid D-serie:

https://www.ekstralys.no/rigid-d-serie-pro-flood-kompakt-kraftig-led-bredt-arbeid-fjernlys

https://www.ekstralys.no/rigid-d-serie-spot-godkjent-led-fjernlys-lyktesett <- kun denne er E-merket

https://www.ekstralys.no/rigid-d-serie-pro-kompakt-led-arbeidslys

 

Nysgjerrigheten og undringen vedrørende fornuften bak lovverket tar overhånd når en lykt på 3168 Lumen ikke er godkjent, mens en lykt på 9000 Lumen ER godkjent. Og har tilnærmet samme lysspredning.

https://www.ekstralys.no/rigid-industries-led-q2-driving-e-merket

 

Og bare for å få det bekreftet:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#%C2%A728-4

 

...om for eksempel "FJERNLYS", når det står punkt 1 til 1.6, så tar jeg for gitt at lyktene man setter på må oppfylle ALLE punktene, 1.1, 1.2, 1.3 osv. for å være lovlige, og at det ikke er nok med å oppfylle punkt 1.2?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg håper virkelig at det nye lovforslaget for endringer i antall ekstralys går igjennom snarest.

 

Er ikke mye nytt siden februar, men jeg fant noe som kanskje er interessant:

https://www.vegvesen.no/_attachment/2218097/binary/1245034?fast_title=H%C3%B8ringsnotat.pdf

 

https://www.regjeringen.no/contentassets/355528be3a844989a6829207a74b622a/regler-for-ekstra-lysutstyr-pa-bil-og-tilhenger-til-bil---tilbakemelding-l1524120.pdf

 

Jeg har en viss personlig interesse for denne saken. :evil:

 

 

Er det noen som har en link til hvordan reglene er i Sverige? Google fører meg bare til norske sider. :/

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

 

Mange takk!

Tok meg en liten stund å finne ut at side 121 er side 137 i .pdf-filen. ^^

 

Jeg måtte bruke Google-translate på den, men reglene var ganske klare: lyktene må være ECE-godkjent og...ikke stort mer.

 

 

21 lm. Belysning, etc.

Lighting Installasjon

Generelle krav

§ 1 Bil og tilhenger trukket med bil som tas i bruk 1. januar 2005 eller senere, gjelder for installasjon av belysning og reflekser

1. Overhold kravene i direktiv 76/756 / EØF (se kapittel 2, 24) med frontlykter, lamper og reflektor som er typegodkjent i henhold til ECE-forskrifter eller EU-direktiver,

2. være typegodkjent i henhold til ECE-forskrift 48 (se kapittel 3, avsnitt 1), eller

3. oppfyller kravene i ECE 48 med frontlykter, lamper og reflektorer, godkjent til ECE regulering eller EU-direktiv.

Uten hensyn til første ledd, må kjøretøyet ikke overholde følgende krav i ECE-forskrift 48 og vedlegg II til direktiv 76/756 / EØF.

1. 6.1.2 for begrensning til maksimalt fire fjernlyslyskaster.

2. 6.1.9 (høyeste total lysstyrke).

3. 6.10.2 med hensyn til begrensningen til ikke mer enn to baklykter. Antall lamper skal imidlertid være like.

4. 6.4.2 så langt som begrensningen til ikke mer enn to baklykter er opptatt. Antall frontlykter må ikke overstige fire.

5. 6.5.3. Med hensyn til begrensningen til maksimalt to bakre retningsviserblinkere av kategori 2a eller 2b. Antall lamper må ikke overstige fire.

6. 6.7.2. Med hensyn til begrensningen til ikke mer enn to stoppelamper av kategori S1 eller S2. Antall lamper må ikke overstige fire.

I tilfelle av belysning, etc. som ikke er regulert i første ledd 1 eller 3, gjelder kravene i 4-175 §.

§ 2 Bil og tilhenger trukket med bil, som er tatt i bruk før 1. januar 2005, gjelder for installasjon av belysning og reflekser

1. Overhold kravene i direktiv 76/756 / EØF (se kapittel 2, 24) med frontlykter, lamper og reflektor som er typegodkjent i henhold til ECE-forskrifter eller EU-direktiver,

2. være typegodkjent i henhold til ECE-forskrift 48 (se kapittel 3, avsnitt 1), eller

3. Overhold de generelle kravene, samt kravene til hver belysningsenhet i samsvar med § 4-175.

I tilfelle av belysning, etc. som ikke er regulert i første ledd 1 eller 2, gjelder kravene i § 4-175.

§ 3 Belysningskravene i dette kapittelet gjelder ikke for tilhengere som er tatt i bruk før 1. januar 2005, som brukes av en offentlig brannvesenet eller kommunal nødhjelpstjeneste.

Belysning som til tross for første ledd er montert, må imidlertid oppfylle kravene i dette kapittelet.

 

Disse reglene sier jeg ja takk til!

Lenke til kommentar

Mange takk!

Tok meg en liten stund å finne ut at side 121 er side 137 i .pdf-filen. ^^

 

Jeg måtte bruke Google-translate på den, men reglene var ganske klare: lyktene må være ECE-godkjent og...ikke stort mer.

 

 

21 lm. Belysning, etc.

Lighting Installasjon

Generelle krav

§ 1 Bil og tilhenger trukket med bil som tas i bruk 1. januar 2005 eller senere, gjelder for installasjon av belysning og reflekser

1. Overhold kravene i direktiv 76/756 / EØF (se kapittel 2, 24) med frontlykter, lamper og reflektor som er typegodkjent i henhold til ECE-forskrifter eller EU-direktiver,

2. være typegodkjent i henhold til ECE-forskrift 48 (se kapittel 3, avsnitt 1), eller

3. oppfyller kravene i ECE 48 med frontlykter, lamper og reflektorer, godkjent til ECE regulering eller EU-direktiv.

Uten hensyn til første ledd, må kjøretøyet ikke overholde følgende krav i ECE-forskrift 48 og vedlegg II til direktiv 76/756 / EØF.

1. 6.1.2 for begrensning til maksimalt fire fjernlyslyskaster.

2. 6.1.9 (høyeste total lysstyrke).

3. 6.10.2 med hensyn til begrensningen til ikke mer enn to baklykter. Antall lamper skal imidlertid være like.

4. 6.4.2 så langt som begrensningen til ikke mer enn to baklykter er opptatt. Antall frontlykter må ikke overstige fire.

5. 6.5.3. Med hensyn til begrensningen til maksimalt to bakre retningsviserblinkere av kategori 2a eller 2b. Antall lamper må ikke overstige fire.

6. 6.7.2. Med hensyn til begrensningen til ikke mer enn to stoppelamper av kategori S1 eller S2. Antall lamper må ikke overstige fire.

I tilfelle av belysning, etc. som ikke er regulert i første ledd 1 eller 3, gjelder kravene i 4-175 §.

§ 2 Bil og tilhenger trukket med bil, som er tatt i bruk før 1. januar 2005, gjelder for installasjon av belysning og reflekser

1. Overhold kravene i direktiv 76/756 / EØF (se kapittel 2, 24) med frontlykter, lamper og reflektor som er typegodkjent i henhold til ECE-forskrifter eller EU-direktiver,

2. være typegodkjent i henhold til ECE-forskrift 48 (se kapittel 3, avsnitt 1), eller

3. Overhold de generelle kravene, samt kravene til hver belysningsenhet i samsvar med § 4-175.

I tilfelle av belysning, etc. som ikke er regulert i første ledd 1 eller 2, gjelder kravene i § 4-175.

§ 3 Belysningskravene i dette kapittelet gjelder ikke for tilhengere som er tatt i bruk før 1. januar 2005, som brukes av en offentlig brannvesenet eller kommunal nødhjelpstjeneste.

Belysning som til tross for første ledd er montert, må imidlertid oppfylle kravene i dette kapittelet.

 

 

Disse reglene sier jeg ja takk til!

det blir slik fra 1. okt... 

 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-side6/id2612510/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

:w00t:

 

 

 

Dei nye reglane som opnar for eit fritt tal på ekstra fjernlyslykter på bil vil ta til å gjelde frå 1. oktober. Frå same tid blir det ikkje lenger krav om maksimal lysstyrke eller montering i par for slike ekstra fjernlys. Reglane gjeld for alle bilar, både lette og tunge.
Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg blir å oppdatere tråden i.l av uken, men lovdata er ikke enda oppdatert på dette nye regelverket. Så foreløping er det kun pressemeldingen og den informasjonen som fremkommer der vi har å gå på.

 

På en annen side. Det vil bli interessant å se hva dette vil føre til, om folk er greier å besinne seg. Det er allerede en god del påstander allerede, ang krav til godkjenning osv som

ikke stemmer av folk som kun leser overskriftene.

Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstår noe her, men det kommer da ganske klart frem av det vi har av informasjon at alle lykter skal være E-merket.

Selv om lovgivning vedrørende antall og lysstyrke bortfaller, så ser jeg det som ganske logisk at lyktene fortsatt må være type-godkjent.

 

...Selv om jeg ennå ikke har fått svar på spørsmålet over om hva som bestemmer om en lykt blir godkjent eller ikke.

Lenke til kommentar

Nei du missforstår ikke, men det er nok av de som ser overskriftene "fri slipp av reglene for ekstralys"  "nå er det fritt frem for mye mer lys" og så er det rett på ebay...

 

 

Svaret ang E godkjenning er ganske enkelt.

 

For at en produsent av hvilken som helst lykter skal kunne få føre på bokstaven E (med tilhørende tall / bokstaver) Så må lykten sendes inn

til et ECE testsenter (er 47 av disse rundt om kring i verden) for å verifisere at den tilfredsstiller krav til funksjonalitet for lykte typen der søkes godkjenning for. I tilfelle for ekstralys/fjernlys

så måles referanseverdien (XX% av 480lux i en gitt avstand fra lykten på et spesifikt område midt i lysbildet). Lykten må tilfredsstille minimums krav

i henhold til godkjenningen som det søkes om, det være seg sikkerhet, lysbilde, farge ect.. 

 

 

Så hvis den passerer disse testene så får de en godkjenning som gir produsenten lov til å inn-prege lykten med en feks "e9 24 HR En PL" 

 

e9 (godkjent i Spania)

24 (referanseverdien)

HR (fjernlys)

En (med parklys)

PL (plastlinse)

 

 

Disse testene koster en god slant med penger å få gjort, noe som reflekteres i prisen på produktet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei du missforstår ikke, men det er nok av de som ser overskriftene "fri slipp av reglene for ekstralys"  "nå er det fritt frem for mye mer lys" og så er det rett på ebay...

 

Skjønner. Det kunne faktisk vært meg, men ikke på Ebay. Gå berserk hos Rigid Industries, kanskje. ^^

 

Her er min LED-bar:

https://www.ekstralys.no/lumen-helios-spot-led-bar-fjernlys-41-5-tommer

 

Den er faktisk satt som arbeidslys, etter artikkel 8, paragraf 1-4.

Justerbar (~), god spredning (-ish), egen belyst bryter...eneste er at markeringslys ikke tennes, da den er koblet rett til batteriet. Selv om logikk dikterer at jeg har bilen igang når jeg bruker den for ikke å tømme det etter 5 minutter, og at skiltlys / parklys er da tent.

 

Men jeg har den koblet via fulltlyshendelen også (så 2 brytere til samme lykt - "1 for veien, og 1 i tilfelle kontroll"), så jeg kan bruke den som begge deler.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...