Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, PaladinNO said:

De gangene jeg kjører med både tåkelys og nærlys er når forholdene tilsier det (tåke - duh - snø, lav fart, dårlig sikt. Og da er det lov).

Det er ikke lov. Tåkelys kan kun brukes sammen med parkeringslys, og sammen med fjernlys ved kjøring i lav fart. Nærlys og tåkelys sammen har aldri vært tillatt. Tåkelys har ikke skarp overgang mellom lys og mørk(ere) sone, og blender derfor mye mer enn nærlys. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Det er ikke lov. Tåkelys kan kun brukes sammen med parkeringslys, og sammen med fjernlys ved kjøring i lav fart. Nærlys og tåkelys sammen har aldri vært tillatt. Tåkelys har ikke skarp overgang mellom lys og mørk(ere) sone, og blender derfor mye mer enn nærlys. 

Når det er tåke og eller dårlig sikt så er det lov med både nærlys og tåkelys - det er det de er til. Men KUN ved behov.

Med det sagt, under slike forhold, så veksler jeg mellom lysene jeg har til jeg finner en kombinasjon, samme hva den måtte være, for å få best mulig sikt. Hvis forholdene endrer seg 20 meter senere så veksler jeg på nytt.

 

sedsberg skrev (1 time siden):

Bruker man nærlys sammen med tåkelys i ekstrem tåke eller snø så mister man hele poenget med tåkelys. Tåkelyset skal lyse opp undenifra så du ikke får lyset reflektert rett tilbake i trynet av tåka eller snøen.

Sant, som jeg også skrev her.

Det har vel hendt meg 1 gang i løpet av de 14 årene jeg har kjørt bil, men jeg har hatt lav snødriv foran bilen (sterk vind, med åpne jorder på begge sider) så både veien og grøftene har nesten vært borte, men ingen snø over panseret. Dette gjorde tåkelys + nærlys til den idelle kombinasjonen de 600 meterene det var slik.

Man skal alltid vurdere forholdene og justere lysene som brukes etter det. Hvis parklys alene er det som gir best lys, så kjører jeg med det. Men såklart, dette kommer helt an på forholdene og farten skal naturligvis tilpasses først.

Lenke til kommentar
7 hours ago, PaladinNO said:

Når det er tåke og eller dårlig sikt så er det lov med både nærlys og tåkelys - det er det de er til.

Nei, det er ikke tillatt. Se her https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/bilens-lys:

"På dagtid kan du bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys. Du kan ikke bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t)." 

Endret av zanta
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
zanta skrev (På 24.12.2020 den 8.39):

Nei, det er ikke tillatt. Se her https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/bilens-lys:

"På dagtid kan du bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys. Du kan ikke bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t)." 

"Tåkelys og nærlys?

Fra en av våre lesre har vi fått spørsmål om man kan benytte tåkelys sammen med nærlys ved tett tåke? Til det er å si at det ikke er anledning i det hele tatt å benytte nærlys og tåkelys sammen. Det er enten eller. Dette følger av trafikkreglene § 15 nr 5 hvor det står "Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys".

Et tilleggspørsmål ble så om hva med tett tåke og mørkt?  Er det tilstrekkelig å bruke bare nærlys/fjernlys da? Til det er å si at fjernlys kan faktisk benyttes sammen med kurve-/tåkelys. Dette har en Lagmannsrett kommet frem til. Ellers må man velge. Når man benytter kun kurve-/tåkelys forutsettes det at man kjører meget sakte."

https://www.facebook.com/notes/utrykningspolitiet-up/tåkelys-og-nærlys/272297072811837/?comment_id=272487476126130

Jeg tar her ekslusivt utgangspunkt i mørkt + snøføyke.

Det var slike forhold nylig, selv om det begynte å lysne innen jeg kom frem dit jeg skulle. Var fortsatt veldig i tvil når jeg møtte på en politibil rett før siste innkjøring, hvor jeg burde nok (og definitivt kunne) ha slått av tåkelysene. Men den blinket ikke på med, eller på annen måte signaliserte at jeg kjørte med feil lys. Hadde det meste tent akkurat da: kjørelys + tåkelys foran + tåkelys bak.

Og generelt sett: vær så snill å bruk tåkelys bak når det er snøføyke - så mange "moderne biler" ender så fort med fullstendig tildekte baklykter ved snøføyke som virvles opp bak bilen og blir liggende på baklyktene så baklysene blir omtrent usynlige. Er det mørkt / skumt i tillegg så blir bilen omtrent usynlig for bilen bak.

MEN gjør en perodisk vurdering om tåkelys foran eller bak fortsatt er nødvendig.

---------------

Jeg vet ikke om dette blir et spørsmål eller en konstatering, men jeg hadde bilen inn til PKK nylig hvor jeg fikk høre fra Møller Bil Tynset at mine 2 stk. E-merkede lykter IKKE var lovlig. Dette var grunnet "parklys i kjørelys er ikke lov".

Jeg forstår ikke hvordan denne problemstillingen i det hele tatt kan oppstå - en E-merking gjelder for HELE lykten ble jeg en gang fortalt av Biltilsynet, etter at jeg tidligere måtte vise bilen på nytt fordi nettopp Møller Bil Tynset hadde montert ulovlige lykter (Hella Rallye 3003 E37,5 - også lykter med parklys i kjørelysene).

Så hvordan kan en lykt være godkjent for bruk på norske veier, men fortsatt ikke lov å bruke? Er ikke det totalt selvmotsigende? Hvis en E-merket lykt kun har selektiv godkjenning, så burde den ikke vært godkjent.

Lyktene det gjelder skal fjernes fra bilen snart uansett, så jeg tenker å ta meg en tur på det lokale Biltilsynet og forhøre meg om evt. endringer i lovverket på nettopp dette.

 

Lenke til kommentar
6 hours ago, PaladinNO said:

Jeg vet ikke om dette blir et spørsmål eller en konstatering, men jeg hadde bilen inn til PKK nylig hvor jeg fikk høre fra Møller Bil Tynset at mine 2 stk. E-merkede lykter IKKE var lovlig. Dette var grunnet "parklys i kjørelys er ikke lov".

Jeg forstår ikke hvordan denne problemstillingen i det hele tatt kan oppstå - en E-merking gjelder for HELE lykten ble jeg en gang fortalt av Biltilsynet, etter at jeg tidligere måtte vise bilen på nytt fordi nettopp Møller Bil Tynset hadde montert ulovlige lykter (Hella Rallye 3003 E37,5 - også lykter med parklys i kjørelysene).

Så hvordan kan en lykt være godkjent for bruk på norske veier, men fortsatt ikke lov å bruke? Er ikke det totalt selvmotsigende? Hvis en E-merket lykt kun har selektiv godkjenning, så burde den ikke vært godkjent.

Lyktene det gjelder skal fjernes fra bilen snart uansett, så jeg tenker å ta meg en tur på det lokale Biltilsynet og forhøre meg om evt. endringer i lovverket på nettopp dette.

Svaret finner du nok her: "Parkeringslys - Bilen kan kun ha to parkeringslys. Parkeringslysene skal alltid være tent i kombinasjon med nærlys, tåkelys, fjernlys og baklys. Du kan ikke bruke parkeringslyspærer i ettermonterte lyskastere hvis de ordinære parkeringslysene samtidig er tent." 

Dersom du har ekstralys med integrerte parkeringslys, må du koble ut de originale i bilen. siden du kun kan ha to parkeringslys. Eller koble fra parkeringslysene i ekstralysene.

Endret av zanta
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (51 minutter siden):

Dersom du har ekstralys med integrerte parkeringslys, må du koble ut de originale i bilen. siden du kun kan ha to parkeringslys. Eller koble fra parkeringslysene i ekstralysene.

Nå følte jeg meg ganske dum...

Takk - såklart er det så enkelt. De ordinære parklysene er lys jeg bare tar for gitt er tent til enhver tid på bilen. Har riktignok byttet til LED som fortsatt oppfyller påkrevet funksjonalitet, men jeg har bare ikke tenkt på at de er et tillegg til parklysstripen i ekstralysene (eller motsatt). :hm:

Parklysstripen i ekstralysene har en 3. leder som kan kobles fra (har dog pr. nå en loddet kobling med krympestrømpe), men lyktene det gjelder skal fjernes snart uansett. Parklysstripen så aldri særlig pen ut heller (lyste mye svakere enn antatt), men etter alt bryet med montering gadd jeg aldri koble de fra igjen.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...