Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kan det somoftest ja, men du må være klar over at hvis du bygger opp din egen høydejustering (eller monterer en), så må denne kalibreres slik at den justerer rett over hele arbeidsområdet, og den har også en rekke krav den skal oppfylle når det gjelder mulige feilsituasjoner. Justering av lykter på verksted gjøres med instrument basert på en verdi som står påtrykt lykta. Dette er en prosentverdi som står sammen med et nærlyssymbol. Hvis ikke alt sammen er konfigurert rett vil ikke justeringen som gjøres bli rett, selv om den er justert med et instrument og verdien som er trykt inn er rett i forhold til hva som står på lykta.

 

Uansett, det de justerer på verkstedet er bare verdien for bil uten last, eller tilnærmet uten last. Når godkjenningen til bilen opprettes blir det sjekket at den faktisk holder seg innenfor kravet over hele arbeidsområdet med belasting. Dette gjelder både ved godkjenning av manuell høydejustering og godkjenning av automatisk høydejustering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar det lang tid før dei blir innkjørt? Hvor kjøpte du dine pærer? Kva du måtte ut med?

Det vet jeg ikke, for jeg satte de inn på sommeren. Jeg kjøpte mine fra powerbulbs.com med den prisen som står der (men jeg har D1S, så mine er litt dyrere enn D2S)

 

byttet mine Kina d2s 5000k pærer til Philips d2s 4300k. philips pærene lyser veldig gult, Hvir lang tid tar det å kjøre disse inn? slik dei blir kvite..

De skal være gule, derav 4300k. Du vil se det når de begynner å bli gamle at de blir hvitere, men det er fordi de beveger seg utenfor specsene, men da har de også kraftig redusert lysstyrke. Hvitt lys er i overkant av 5000K, men i praksis i mørke (pga øyet har en annen sensitivitet på farger) så blir det hvitt på i underkant av 5000K.

 

Jeg har brukt Philips 4300K, og jeg har ikke merket noe spesiell endring i lysfargen iløpet av innkjøringen, men jeg har derimot merket en betydelig reduksjon i lysstyrke over et års tid.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Lurer på om det er lov til å ettermontere Xenon i langlys i og med at det må blendes ned når man møter trafikk uansett.

 

i tillegg lurer jeg på hvordan det er med Grøftelys å spredere. har en mercedes med spedere i hovedlykta, lurer på om det er lov til å koble opp nye i fangeren så lenge di to ALDRI kan lyse samtidig?

Lenke til kommentar

Hei

Du lurer på om det er lov til å etter montere Xenon lys på bil.

 

Skal ta det enkelt, i nærlys skal lykten være godkjent i henhold til merking, skal ha DC merking. Bilen skal ha lyktespylere, og den skal ha full automatisk nivåregulering av lyktene (det vil si at lytene har samme høyde på lysbildet uavhengig av hvor mye last eller hvor mye den fjærer)

I fjernlys er det ikke like strengt, der skal lykten være godkjent for Xenon i henhold til merking, skal ha DR merking.

For å forklare merkingen så står H for halogen, og D for gassutladning (discharge/Xenon), C er nærlys, og R langlys.

Enkelte lykter kan være godkjente for begge deler, halogen og for Xenon.

Selv om nærlys lykten er godkjent for begge må de andre tingene også være tilstede (som nent ovenfor), hvis du monterer Xenon.

Så du kan montere Xenon i langlys så lenge lykten er godkjent for dette.

Når det gjelder Xenon i etter monterte fjernlykter så gjelder reglene for langlys, men du må da se til at den samlede lysstyrken ikke blir over 480 lux (100%) % står på alle lykter.

Hvis du vil lese mere om dette kan du gå inn på Kjøretøyforskriften §28.

Håper dette ble forståelig.

 

Spurte vegvesnet, tenkte jeg skulle dele dette videre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Hei

 

Har nokre spørsmål angåande montering av ekstra ryggelys ev. arbeidslys på ein 2007 mod. Toyota HiLux, og dette verkar absolutt som rette plassen å spørje :)

 

Først eit generelt spørsmål:

Når ein montere ekstralys (ryggelys, arbeidslys, nærlys, fjernlys...) vert dette då rekna som ei "ombygging" slik at bilen eigentleg må visast til SVV etterpå for å få dette godkjent?

 

Så til dette med ryggelys.

Ovanfornemnte bil er ein 2007 mod. altså gjeldt ikkje dei "særnorske" reglane om ryggelys i §28-5, nr.9. Viss eg har forstått det riktig så må då monterte lykter for ryggelys anten vere:

- E-merka (AR) og monterst i samsvar med ECE-regulativ 48, eller

- e-merka (AR) og monterast i samsvar med Direktiv 76/756/EØF

 

I ECE-regulativ 48 står det at det for bilar under 6 m er krav om 1 ryggelys men at ein kan ha 2. (har ikkje funne ein fornuftig versjon av 76/756/EØF så veit eigentleg ikkje kva som står i den)

 

På HiLuxen er det 1 ryggelys orginalt. Går det då an å montere 2 slike under støtfangaren, og så fjerne pære og innmaten i orginal-ryggelyset? Er jo noko som heiter at dei lys som er montert skal fungere. Men er det eigentleg "montert" viss innmaten er fjerna ;)?

 

Og er det noko særleg lys i desse lyktene som er merka AR? For heile poenget er jo å få meir/betre lys å rygge i, ikkje å bli betre sett av alle andre.

 

Arbeidslys:

Alternativt til ryggelys kan ein då berre montere arbeidslys etter §28-5, nr.8 (som står skildra i første innlegg i denne tråden) under støtfanger bak og så sjå vekk frå alt som heiter E-merking og maksantall på 2?

 

I såfall er det jo fristande å berre montere 2 sånne, som er kopla på eigen brytar med LED-indikator i dashbordet. Kan jo i tillegg kople via relè med styrestraum frå ryggelys, og då vil dei jo fungere akkurat som vanlige ryggelys så lenge brytaren i dashbordet står på. :hmm:

Lenke til kommentar

Det stemmer vel at i teorien er det "ombygging" det du gjør, siden det gjelder ryggelys. f.eks ekstralys selges som ettermonteringskit som er godkjent, og ikke trenger separat godkjenning.

 

Det stemmer vel også at i teorien ender du opp med 3 ryggelys, uansett om du plukker ut pæra eller ikke, for du har fortsatt 3 ryggelys montert, men det er vel heller tvilsomt at noen bryr seg om du har to fungerende ryggelys, og ett som ikke fungerer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...