Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

... det at baklysene lyser hele tiden, gjør at man er mindre oppmerksom på bremse- og blinklys.

 

Såvidt jeg vet, er det normalt med 5w baklyspære, samtidig som bremselys og blinklys er 21w. Det er altså ganske stor forskjell i lysstyrken på "passivt" og "aktive" lys. Hvordan blir man da mindre oppmerksom? Vil nesten påstå at om man ikke ser at bremselys/blinklys blir aktivert, burde man vurdére om man er skikket til å kjøre bil.

Lenke til kommentar

... det at baklysene lyser hele tiden, gjør at man er mindre oppmerksom på bremse- og blinklys.

 

Såvidt jeg vet, er det normalt med 5w baklyspære, samtidig som bremselys og blinklys er 21w. Det er altså ganske stor forskjell i lysstyrken på "passivt" og "aktive" lys. Hvordan blir man da mindre oppmerksom? Vil nesten påstå at om man ikke ser at bremselys/blinklys blir aktivert, burde man vurdére om man er skikket til å kjøre bil.

Det som er mer forstyrrende synes jeg faktisk er nærlys, særlig de som har klistra nærlys og blinklys i hverandre. Mange skumle situasjoner med sol og rundkjøring!

 

Opel Astra, som har noe jeg trodde var spredere, var egentlig blinklys som var plassert i sprederhøyde. Nydelig, går å se at de blinker uten at de må ha 50W-pære!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er 15A uansett kabeldimmensjon ( da snakker vi om ordinære 2x 55W ekstralys) 2,5mm2 kabel skal holde hvis du har batteriet er plasser under panseret (opp til 2m total kabel lengde). Er det lengre en dette så bør du gå opp til 4mm2 eller mer (kommer ann på lengden).

 

Her er en oversikt over anbefalt kabellengde på div ampere styrker.

tabell.jpg

 

 

Spenningstapet fra batteriet til ekstralysene bør ikke være mer en 0,3v, større kabeldimmensjon gir lavere spenningstap (innen rimelighetens grenser selvfølgelig).

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Hei Korleis er reglene for varslingslys? Då tenker eg på oransje og kvit blinkende lys

 

Link til kva eg meiner http://www.youtube.com/watch?v=nfNxTTnSbQA :)

 

 

Siden ingen andre har svart, så kopierer jeg inn lovteksten her;

 

 

3. Motorvogn som under arbeid på veg nyttes i strid med bestemmelsene i trafikkreglene (jf. vegtrafikkloven § 11), eller som nyttes på en slik måte at den kan være til særlig fare for annen trafikk, skal ha minst en varsellykt som gir blinkende gult lys til alle sider.

Motorvogn som nyttes for å ledsage og varsle spesielle transporter som kan være til særlig fare for annen trafikk, skal også ha minst en slik lykt.

3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet A eller B i henhold til ECE-reg.nr. 65.

b) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a.

3.2 Lyset skal være synlig til alle sider og innenfor en vertikalvinkel fra minst 5° over til minst 5° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.

3.3 Lykten(e) skal være plassert godt synlig og slik at lyset virker minst mulig sjenerende for føreren. De skal være montert slik at lyskjeglens senterlinje danner et horisontalt plan under dreiningen.

3.4 Varsellyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når varsellyset er i funksjon.

 

 

 

Og til spørsmålet ditt om hvite blinkende lys, så er det kun tillatt for utrykningskjøretøyer, og da kun med bruk av blinkrelè tilkoblet fulltlys/1000-metere.

 

Altså det er IKKE tillat med LEDlamper med hvite (klare) blink.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

De bryr seg vel sånn ca. ingenting så lenge du har valgt pærer av god kvalitet som ikke har dårlige elektroder. Xenonpærer generelt sett skades av varmtenning, dvs. når de slås på når de allerde er varme, ikke av vibrasjoner og kaldtenning som glødelamper.

 

Kan si at det som ødelegger xenonpærer er to ting: Slitasje på saltet, og skade på elektrodene. Så lenge saltet er av god kvalitet og elektrodene er av god kvalitet holder pærene lenge, men vil på et nærlys f.eks ha tapt seg veldig mye i lysstyrke etter noen titusen km. Dyre pærer fra kjente produsenter produseres med dyre salt og dyre legeringer i elektrodene som gjør at de holder lenge.

 

Pærene som fulgte med fungerer nok helt utmerket og er av god kvalitet, men om du vil ha mer lys anbefaler jeg å oppgradere dem til Osram Cool Blue Intense. Det har i vertfall jeg gjort, og det er enorm forskjell både i lysstyrke og farge.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...