Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

For en stund tilbake (på side 17>) så gikk diskusjonen om xenonlys og sjansen at for å bli tatt var liten. Nå har politiet tydeligvis våknet fordi nå har 2 stykker på Sortland, ikke bare fått bot men er blitt annmeldt for ulovlig montert xenon. Dette er faktisk første gangen jeg har sett eller hørt at noen her i regionen har blitt tatt for dette.

 

Ganske oppsiktsvekkende.

 

 

http://www.vol.no/nyheter/notiser/article437889.ece

Lenke til kommentar

For en stund tilbake (på side 17>) så gikk diskusjonen om xenonlys og sjansen at for å bli tatt var liten. Nå har politiet tydeligvis våknet fordi nå har 2 stykker på Sortland, ikke bare fått bot men er blitt annmeldt for ulovlig montert xenon. Dette er faktisk første gangen jeg har sett eller hørt at noen her i regionen har blitt tatt for dette.

 

Ganske oppsiktsvekkende.

 

 

http://www.vol.no/nyheter/notiser/article437889.ece

 

 

 

Åja, har aldri heller høyrt om det! men politiet har dårlig kunnskap om det, passert UP og vanleg politi fleire gonger etter eg har montert Xenon i lysa.

Lenke til kommentar

De tar heller ingen for bruk av tåkelys sammen med nærlys her oppe i Lofoten/Vesterålen. Fatter ikke hvorfor, det er noe dritt, iallefall når man med lav bil møter en SUV med full pakke påslått.

 

 

Joda de har begynnt å ta disse også, det er flere her jeg bor som har fått bøter pga nærlys+tåkelys kombinasjon, det er også vært praksis på Sortland en stund.

Lenke til kommentar

De tar heller ingen for bruk av tåkelys sammen med nærlys her oppe i Lofoten/Vesterålen. Fatter ikke hvorfor, det er noe dritt, iallefall når man med lav bil møter en SUV med full pakke påslått.

 

 

Joda de har begynnt å ta disse også, det er flere her jeg bor som har fått bøter pga nærlys+tåkelys kombinasjon, det er også vært praksis på Sortland en stund.

 

 

annerledes her på Vestlandet vertfall hehe

Lenke til kommentar

For en stund tilbake (på side 17>) så gikk diskusjonen om xenonlys og sjansen at for å bli tatt var liten. Nå har politiet tydeligvis våknet fordi nå har 2 stykker på Sortland, ikke bare fått bot men er blitt annmeldt for ulovlig montert xenon. Dette er faktisk første gangen jeg har sett eller hørt at noen her i regionen har blitt tatt for dette.

 

Ganske oppsiktsvekkende.

 

 

http://www.vol.no/nyheter/notiser/article437889.ece

Endelig, godt å høre. Er heller ikke lenge siden jeg så politiet la seg på hjul etter en bil med tåkelys etter mørkets frembrudd på Gjøvik heller. Er dette starten på en positiv utvikling hos UP? :)

 

Virker ihvertall som om mange av de som utfører PKK er slappe med å kontrollere lys. Hadde bare disse blitt litt flinkere også så.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

De tar heller ingen for bruk av tåkelys sammen med nærlys her oppe i Lofoten/Vesterålen. Fatter ikke hvorfor, det er noe dritt, iallefall når man med lav bil møter en SUV med full pakke påslått.

 

 

Joda de har begynnt å ta disse også, det er flere her jeg bor som har fått bøter pga nærlys+tåkelys kombinasjon, det er også vært praksis på Sortland en stund.

Heldig er dere, her tar de folk for feilparkering en gang i blant. Men de skal iallefall ta de som kjører over Gimsøybrua på rødt lsy (vind/storm).

 

Men det er synd de ikke stasjonerer seg ved nippelen atmed Rema 1000 og tar folk for vikepliktsbrudd og forstyrrelse i trafikken ved at de står og venter på vikeplikt fra høyre. Fatter ikke at den nippelen er byttet med vanlig kryss/lyskryss enda. Snakk om Svolvær btw.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kanskje dumt spørsmål, men er det noe fysisk forskjell på tåke/kurve lys vs. fjernlys? Bortsett fra måten de kobles til i bilen (relé) og plassering/innstilling av lysbilde etc.?

 

Ser at H3/55watt er standard for begge typer kit, som selges

 

ps. jeg snakker da om ekstralys som ettermonteres

 

edit; etter å ha tenkt meg om etpar ganger til :p så lurer jeg på om det kanskje er reflektoren inne i lampehuset som er avgjørende for hva slags bruk(?)

 

Har fått etpar gamle/ubrukte ekstralys som jeg tror er tåkelys (klart glass) Bosch Halogen Pilot 150, men kunne egentlig tenk meg fjernlys

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Ja, det er reflektoren som skiller et tåkelys fra et fjernlys. Fjernlys skal lyse langt, så reflektoren retter lyset rett frem, mens tåkelys skal lyse kort så reflektoren retter lyset nedover og bredere med mindre lysstyrke.

 

Dersom du skal se om det er tåkelys eller fjernlys er det bare å koble dem til strøm og se. Er det tåkelys ser ut et flatt bredt lys som ligger horisontalt med en skarp linje mellom lys og mørke. Er det fjernlys vil du se en flekk på midten med gradvis reduksjon av lysstyrke oppover, nedover og til sidene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Men det jeg ikke forstår, er hvorfor det ikke er lov med nærlys og tåkelys i dagslys. Det blender ingen, det gjør bare at man blir sett lettere.

9256678[/snapback]

 

Fordi det blir smør på flesk, det holder lenge med et par lys påslått. og er det overskyet så vil de kunne være til sjenanse for motgående trafikk.

 

 

Jeg kjøpte meg noen blinklys forran som det var integrert parklys i. Orange w5w pærer. Lyktene er e-merket, men er det lov å ha parklysene koblet til?

Har koblet dem til parklysene nå.

9256678[/snapback]

 

Nei det skal kun være 2 stk parklys fremme (merk dog at flere parklys i et og samme lyktehus er lov siden det uansett teller som en lykt) og de skal være hvite.

 

 

der fikk jeg feil hos NAF på eu kontroll. det er 4 små ledlys montert inni lykta, og de er e merket.... Nei da.... Det var kjørelys mente han..... er disse lyktenne http://www.streetdesign.no/?id=40875

Lenke til kommentar

Det er mulig å lese på merkingen på lykta hvorvidt det er markeringslys eller kjørelys. Dersom det står merket RL er det kjørelys i lyktehuset, hvis ikke er det ingen kjørelys der. For "parklys"/markingslys foran skal merkingen være A.

 

Bare se på merkingen om du ser merkingen RL. Hvis du har RL-merking har nok NAF-folka rett, siden det ikke er så mye annet i det lyktehuset som kan være kjørelys.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Kan legge til at hvorvidt du skal få feil på EU kontrollen i hovedsak går på om lyktene fungerer i henhold til reglene. De aller fleste bilverksteder eller NAF ikke har kunnskaper for å kunne avgjøre hvorvidt en lykt er godkjent eller ei. DRL kjørelys skal egentlig fungere slik at lyktene automatisk kobles inn når motoren startes, og slokkes når park- eller nærlyset slås på eller når motoren stoppes igjen. Men DRL-lyktene kan også inngå i et intelligent lysssystem, og hos flere bilmerkerdimmes disse ned automatisk etter mørkets frembrudd, men lyser fortsatt dog som parklys.

 

I ditt tilfelle så ville jeg skrevet av alle godkjenningsmerkene som står på lykten, da er det mulig å finne ut hvordan den skal fungere og hvilken funksjoner den har. Ut i fra bildene så ser jeg blink/fjærn/nær og de innerste led lysene som det er tvil om, hvor sterkt lyser disse diodene? Er der lysende ringer rundt nær og fjærnlyset? (angel-eyes)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser at nye biler nå har automatisk kjørelys bare foran, og en forhandler sa at dette er tillatt ihht et eu-direktiv. Har dette tilbakevirkende kraft? Er det mulig å kode om en "eldre" (2008) bil slik at kjørelysene lyser bare foran? Kjørelysene er jo primært for at man skal se møtende biler så tidlig som mulig, det at baklysene lyser hele tiden, gjør at man er mindre oppmerksom på bremse- og blinklys.

Lenke til kommentar

Jeg ser at nye biler nå har automatisk kjørelys bare foran, og en forhandler sa at dette er tillatt ihht et eu-direktiv. Har dette tilbakevirkende kraft? Er det mulig å kode om en "eldre" (2008) bil slik at kjørelysene lyser bare foran? Kjørelysene er jo primært for at man skal se møtende biler så tidlig som mulig, det at baklysene lyser hele tiden, gjør at man er mindre oppmerksom på bremse- og blinklys.

Om det er teknisk mulig kommer an på programvaren i bilen, men sansynligvis ikke.

 

Disse reglene er nye og gjelder for biler som blir godkjent etter februar i år, men vil også gjelde for biler som ble godkjent før dette basert på de nye reglene. Jeg er ganske sikker på at det er ikke "lovlig" å kode om lys på en bil godkjent etter de gamle reglene til den nye typen regler uten at det separat godkjennes slik (bilprodusent må gjøre denne godkjenningen).

Lenke til kommentar

I følge noen poster her på forumet for en tid tilbake, så ja, det leveres biler hvor faktisk nærlyset blir brukt til kjørelys, ingen baklys, og ingen lyssensor. Dersom det stemmer, så er det direkte farlig, siden sikkert 1/3 av de som kjører bil til vanlig ikke kjenner til at det finnes noen lysbryter.

 

Jeg kan ikke bekrefte denne informasjonen, bare så det er sagt. Jeg synes det er rart dersom det er tilfelle.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...