Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går greit med Xenon i reflektorer, ser det er fleire v70`er ifrå ca 2003 som har orginalt xenon i reflektor lamper, samme med xc90`er. samme med scania.

... hva er det du egentlig sier?

 

den kommentaren er en utalelse uten mening.

selvfølgelig går det fint med xenon i reflektorer, så lenge reflektoren er bygd for xenon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går greit med Xenon i reflektorer, ser det er fleire v70`er ifrå ca 2003 som har orginalt xenon i reflektor lamper, samme med xc90`er. samme med scania.

... hva er det du egentlig sier?

 

den kommentaren er en utalelse uten mening.

selvfølgelig går det fint med xenon i reflektorer, så lenge reflektoren er bygd for xenon.

 

jaja, reflektor er no reflektor, tenkte vel ikkje så mykje på det, når xenon lys nettopp var å få i biler. Skulle jo hatt prosjektorlamper heilt fra starten av

Lenke til kommentar

Problemet er bare at disse reflektorene har en definert optisk funksjon som er databeregnet basrt på lyskildens karakteristikk og hvor lyset skal distribueres. En xenonpære har helt motsatt lyskarakteristikk enn en halogenpære, og gir dermed totalt feil lysdistribusjon i en halogenlykt.

 

Det vil se "greit" ut med mindre du vet hva du skal se etter. Siden xenonpærene distribuerer lys i de samme retningene som halogenpærer vil den gjenskape den korrekte lysmønsteret for lykta. Problemet er bare at de stedene halogenpærer gir ca. null lys produserer xenonpærene sitt sterkeste lys. Halogenlamper er laget for å distribuere det lille av lys som kommer i disse retningene som strølys som dekker jevnt i alle retninger. Resultatet av å putte en xenonpære kan være at det blir _MER_ strølys enn det er lys i selve lysmønsteret.

 

Det er ikke nødvendigvis veldig lett å se, fordi selv om det gis tilnærmet like mye eller mer lys i strølys er ikke intensiteten på strølyset like høy som der det korrekte mønsteret her pga det distribueres i flere retninger. Dette lyset treffer rett nedover (blender fører), rett oppover (bortkastet), rett til siden (blender fotgjengere), rett fremover (blender andre førere av forankjørende eller møtende trafikk), osv.

 

Pga denne ekstra mengden strølys vil det se veldig "spektakulert" ut. Kombinert med noe blåfarge på lyset vil mange tro at dette er "høy kvalitet". Dette er samme effekt som å slå på tåkelys. Det eneste det gjør er å blende alle inklusive fører av den bilen, og effekten av et lysteppe som ligger like foran bilen vil gjøre at det ser "sikrere" ut.

 

På lykter for xenonpærer som baserer seg på reflektor og klarglasslinse vil det alltid brukes en spesiell type xenonpærer som har betegnelse som slutter på R (f.eks D2R). Dette er pærer som inneholder en skjerm som skal lage et lys/mørke-område som reflektoren kan bruke for å produsere den noe skarpe kanten på lyset mellom lys og mørke. Denne skjermen må utnyttes spesielt av reflektoren for å være nyttig. Denne skjermingen er ikke nyttig i en halogenlampe. Det eneste den vil gjøre der er å fjerne 400lumen av lyset, siden halogenreflektoren ikke forsøker å unytte den. Halogenpærene blander sammen lyset der den står (med noe unntak bakover), og dermed skal den ikke gi noen forskjell annet enn redusert lysmengde.

 

Den samme effekten oppstår også i lamper med fresnel-linse, samt projektorlamper. På projektorlamper vil ikke effekten være like synlig fordi skjermingen blokkerer mesteparten av strølyset og lager en ekstremt skarp kant mellom lys og mørke. Veldig mange vil tro at denne ekstreme skarpe kanten er noe som er "bedre", men i praksis kommer denne av at strølyset fra reflektoren fyller ut absolutt alle retninger hvor det teknisk sett er mulig å lyse. En projektorlampe har et veldig avansert lysbilde som produseres på undersiden av skjermen og selve skjermen står for veldig lite av produksjon av korrekt lysbilde. Den er der fordi det er vanskelig å styre mengden strølys oppover fra denne typen reflektor. Denne noe skarpe kanten brukes kun for å justere lykten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er bare at disse reflektorene har en definert optisk funksjon som er databeregnet basrt på lyskildens karakteristikk og hvor lyset skal distribueres. En xenonpære har helt motsatt lyskarakteristikk enn en halogenpære, og gir dermed totalt feil lysdistribusjon i en halogenlykt.

 

Det vil se "greit" ut med mindre du vet hva du skal se etter. Siden xenonpærene distribuerer lys i de samme retningene som halogenpærer vil den gjenskape den korrekte lysmønsteret for lykta. Problemet er bare at de stedene halogenpærer gir ca. null lys produserer xenonpærene sitt sterkeste lys. Halogenlamper er laget for å distribuere det lille av lys som kommer i disse retningene som strølys som dekker jevnt i alle retninger. Resultatet av å putte en xenonpære kan være at det blir _MER_ strølys enn det er lys i selve lysmønsteret.

 

Det er ikke nødvendigvis veldig lett å se, fordi selv om det gis tilnærmet like mye eller mer lys i strølys er ikke intensiteten på strølyset like høy som der det korrekte mønsteret her pga det distribueres i flere retninger. Dette lyset treffer rett nedover (blender fører), rett oppover (bortkastet), rett til siden (blender fotgjengere), rett fremover (blender andre førere av forankjørende eller møtende trafikk), osv.

 

Pga denne ekstra mengden strølys vil det se veldig "spektakulert" ut. Kombinert med noe blåfarge på lyset vil mange tro at dette er "høy kvalitet". Dette er samme effekt som å slå på tåkelys. Det eneste det gjør er å blende alle inklusive fører av den bilen, og effekten av et lysteppe som ligger like foran bilen vil gjøre at det ser "sikrere" ut.

 

På lykter for xenonpærer som baserer seg på reflektor og klarglasslinse vil det alltid brukes en spesiell type xenonpærer som har betegnelse som slutter på R (f.eks D2R). Dette er pærer som inneholder en skjerm som skal lage et lys/mørke-område som reflektoren kan bruke for å produsere den noe skarpe kanten på lyset mellom lys og mørke. Denne skjermen må utnyttes spesielt av reflektoren for å være nyttig. Denne skjermingen er ikke nyttig i en halogenlampe. Det eneste den vil gjøre der er å fjerne 400lumen av lyset, siden halogenreflektoren ikke forsøker å unytte den. Halogenpærene blander sammen lyset der den står (med noe unntak bakover), og dermed skal den ikke gi noen forskjell annet enn redusert lysmengde.

 

Den samme effekten oppstår også i lamper med fresnel-linse, samt projektorlamper. På projektorlamper vil ikke effekten være like synlig fordi skjermingen blokkerer mesteparten av strølyset og lager en ekstremt skarp kant mellom lys og mørke. Veldig mange vil tro at denne ekstreme skarpe kanten er noe som er "bedre", men i praksis kommer denne av at strølyset fra reflektoren fyller ut absolutt alle retninger hvor det teknisk sett er mulig å lyse. En projektorlampe har et veldig avansert lysbilde som produseres på undersiden av skjermen og selve skjermen står for veldig lite av produksjon av korrekt lysbilde. Den er der fordi det er vanskelig å styre mengden strølys oppover fra denne typen reflektor. Denne noe skarpe kanten brukes kun for å justere lykten.

 

wow, snakker om utfyldenes informasjon! dette var nyttig å lese!

skal prøve med xenon i reflektoren min, blir det dårlig lys bile,fjerner eg det på dagen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

jaja, reflektor er no reflektor, tenkte vel ikkje så mykje på det, når xenon lys nettopp var å få i biler. Skulle jo hatt prosjektorlamper heilt fra starten av

At en reflektor er en reflektor er like sant som at en bil er en bil. I prinsipp er de det samme, men spekteret går fra Lada til Bugatti Veyron ... En reflektor er ikke bare en reflektor, og det å putte xenonpærer i halogenreflektorer burde ført til tvungen vraking av bilen din som straff. Er møkklei av å møte idioter i mørket på våt asfalt med 50W xenon i både nærlys og tåkelys samtidig med en syk blåfarge. Det ser kanskje bra ut for en amatør bak rattet, men bare husk at du står i fare for å sitte fastklemt bak rattet ditt fordi møtende biler ikke ser en dritt.

Lenke til kommentar

Åh, halogn kan blende noe for jævlig de også, særlig når folk ikke vet hvordan de stiller lyktene.

 

Jeg vil heller møte meg selv med ulovlig, men rettstilte (og projektorlykter) xenon-lamper enn en idiot med halogen rett og i himmeln. Og de er det desverre mange av.

 

Spredere om kvelden er enda verre en xenon også, så lenge xenon ikke er i reflektor (refraktor KAN gå greit).

Spredere når det er blankpolert is eller vann på veien er noe herk å møte, for det lyser over ALT.

 

MIN mening. Up for discussion, but it wont change :)

Lenke til kommentar

har montert xenon i nær no, ingen har endå blinka til meg, blir sjølv ikkje blenda når eg sitt i ein annan bil å ser på lyktene mine. gjenstår då berre xenon i bøttelyktene.

det betyr stort sett bare att enten er lyktene dine så nedslitt at de dimmer mye av lyset, at lysene er enormt feilstilt eller at din subkejtive oppfattelse av lysene ikke stemmer overns med mange andres oppfattelse av dine lys.

 

men for all del, gjør som du vil, skulle d ubli tatt er bota liten og forhåpentligvis er det bare deg det går ut over vis det skulle gå galt og noen blir skadet.

Lenke til kommentar

Det er flott å se at folk er aktiv i å diskutere, men tillater meg å påminne om hvorfor tråden ble skapt. Tråden ble laget for å gi vanlige folk et sted å komme til der de kunne få korrekt informasjon rundt lys og lykter, dette fordi folk som søkte hjelp konsekvent ble feilinformert av personer som blandet halvsannheter og ønsketenkning i sine uttalelser.

 

For å nevne noen eks:

 

"Xenonkit er lov i (halogen) prosjektorlykter"

"Xenonkit er lov så lenge du har lyktespylere og nivåregulering"

"Tåkelys + nærlys gir deg mye bedre sikt"

"Tåkelys kan brukes som kjørelys døgnet rundt"

"Du har lov å ha parklys i ekstralyktene"

+++++

 

 

Selv om den primært handler om å gi korrekt og lettfattelig informasjon om lovverket til vanlige folk, så oppfordres det også (dog inndirekte) til å respektere reglene og sådan vise respekt for medtraffikantene.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er ok å spørre om dette her eller om jeg burde lage en egen tråd.

Men det er kommet kondens i begge frontlyktene mine.

Kjører en '05 BMW 320i.

Ligger ved et bildet av hvordan det ser ut.

 

Har lest at dette er helt normalt og det forsvinner etterhvert og at noen skriver det hjelper å skifte pakningen "rundt" lykten.

Har prøvd å skrudd ut lykten men ser bare 2 skruer og det virker som det er noen flere under eller et sted som jeg ikke kommer til.

 

Så langt har jeg bare fjernet lokkene bak, som dekke lyspærene for å få litt luft inn i lykten. Får se om det hjelper.

 

Kjører vel også for det meste med grøftlys + parkeringslys, så det er ikke mye varme inni lykten til vanlig. Har prøvd å kjørt med vanlig nærlys for å få litt varme og at det dermed forsvinner. Noe jeg ikke har hjelpt så veldig, men det varierer vel litt.

Lenke til kommentar

Så mye vann kommer det ikke inn uten at det er lekkasje. Det kan også være noe som mangler på baksiden som tillater luft å komme inn.

 

Du bør slutte å bruke tåkelys-kombinasjonen og heller bruke nærlyset mer for å få så mye som mulig ut. Kan kanskje lønne seg å få satt bilen i garasje med lyset påslått over noen timer. Du trenger da å ta ut pæra på andre siden og sette på en batterilader på minst 6A.

 

Denne lykta vil sansynligvis aldri bli skikkelig igjen med mindre du plukker den ut nå og skyller den skikkelig innvendig (ikke bruk noe alkoholholdig) og lar den tørke 100%.

 

For å få ut slike lykter er det vanlig at støtfangeren eller en vesentlig del av fronten må av for å komme til skruene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...