Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ikke nok med at folk kjører med både tåkelys og nærlys, men virker som 9 av 10 har også feiljustert høyde på lyktene sine. Er så utrolig mange som blender mer enn nødvendig her, både motgående og folk som kjører bak meg. Ser i mange tilefeller at de som kjører bak meg at cutoff vinkelen går laangt over speilet mitt og opp i taket. Da er det kjempegøy å ha folk bak seg...

Lenke til kommentar

Ikke nok med at folk kjører med både tåkelys og nærlys, men virker som 9 av 10 har også feiljustert høyde på lyktene sine. Er så utrolig mange som blender mer enn nødvendig her, både motgående og folk som kjører bak meg. Ser i mange tilefeller at de som kjører bak meg at cutoff vinkelen går laangt over speilet mitt og opp i taket. Da er det kjempegøy å ha folk bak seg...

 

 

Akkurat derfor jeg har lyktene mine stilt helt opp da jeg er drit lei av folk som lyser på månen istedenfor veien

Endret av m4sta
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Ja, så lenge de har de nødvendige godkjenninger som kjørelys er det lov å montere dem. Du har imidlertid ikke lov til å koble dem slik at de alltid lyser samtidig med parklys, da kravene er at de skal slukke når du tenner vanlig nærlys/fjernlys.

 

(ihvertfall var det slik sist jeg sjekket...)

Lenke til kommentar

Ja, så lenge de har de nødvendige godkjenninger som kjørelys er det lov å montere dem. Du har imidlertid ikke lov til å koble dem slik at de alltid lyser samtidig med parklys, da kravene er at de skal slukke når du tenner vanlig nærlys/fjernlys.

 

(ihvertfall var det slik sist jeg sjekket...)

 

Ah, hmm, kanskje likegreit å montere egen bryter til disse så slipper jeg å fikle med orginalkoblingene.

Men sålenge de er montert på bilen og ikke er på så er de vell lovlig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Update!

 

For noen dager siden fylte tråden 5år! (10mars) :fun:

 

Den har stort sett vært uforandret siden den ble lansert i 2007 og I den forbindelse har jeg jobbet med en revisjon av "F.A.Q lykter lys og regler": språket er gått over og feil jeg har funnet er blitt rettet på, den er tilpasset til 16:10 format og høyere oppløsninger, feil introdusert under den forrige forum-oppgraderingen er ordnet opp i.

Det er også flere ting i vente, bla. en del ny grafikk og revidert tekst så snart jeg har fått kvalitets testet det (forhåpentligvis i.l av de neste dagene) Regelverket vil også bli sett over og oppdatert hvis det er kommet noen nye momenter.

 

 

Benyttet samtidig anledningen til å takke de som har fulgt med og deltatt i tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser det er mange tullinger som kjøyrer med tåkelysa på om dagen, og om natta.

Behøver ikke være tullinger som har tåkelys på dagtid: En del nye biler tenner tåkelysene som kjørelys på dagtid automatisk, og det er selvsagt tillatt, så lenge nærlysene ikke er på. Så lenge nærlys og parklys tennes automagisk når det blir mørkt (og tåkelysene slukkes automatisk), er det heller ikke nødvendig med tente parkeringslys sammen med kjørelysene. Kjørelysene er jo for å bli sett, ikke for å se, så her gjør tåkelysene like bra nytte som nærlysene, i tillegg varer de grisedyre xenonpærene lenger når man benytter tåkelysene som kjørelys.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

zanta: Blitt nostalgisk siden du svarer på snart 5år gamle innlegg? Ser nesten se for meg forundringen når rvenes får sitatvarsel på noe han sa for 5år siden. :p

 

Dessuten så snakket han om er irritasjonen over "4 lyspærer" fra motgående både dag og natt (Nærlys+tåkelys). En annen sak er at dette med automatisk lysregulering (som nesten gjør hele jobben for deg), er noe som bare de par siste årene har blitt "allemannseie": da snakker vi om sensorstyrte fjernlys,nærlys,DRL/Tåkelys der veksling og avblending skjer automatisk om en ønsker det.

 

Det har skjedd mye på lys-fronten de 5 siste årene....

Lenke til kommentar

zanta: Blitt nostalgisk siden du svarer på snart 5år gamle innlegg? Ser nesten se for meg forundringen når rvenes får sitatvarsel på noe han sa for 5år siden. :p

Ha - det la jeg ikke merke til i farten. Litt pinlig...

 

Edit: Legger merke til at når jeg, etter forum-oppdatering, klikker på en lenke i Mine innlegg, så kommer jeg til førstesiden i temaet, ikke sistesiden, og derfor trodde jeg svarte på et nytt innlegg (burde sjekket datoen, seff). Det var da ikke slik tidligere? Da kom man til siste (nyeste) siden i temaet?

Endret av zanta
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann Folkens!

 

Skulle ta av med hengeren til svigermor igår,da hoppet hengeren av kontakten sto igjen.

Svigermor er Nordlending..

Yupp,skjønner dere lunta her?? Hehe

 

Har drive og sett på bilder av koblingsskjemaer og diverse her inne uten og bli noe mere klok av det. Det er en 7 pools kontakt så vidt jeg forstår,men hengeren har bare 5 ledninger.

 

Fargekodene er Rød,Gul,Lilla,Grå og Svart.

 

HJELP!!!!!

 

Noen som kan fortelle meg hvordan det skal kobles og gjerne et svært bilde så en kan forstå de tekniske duppedingsene inni der...Djiiiiiizes

 

Mvh: Stian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...