Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en amerikansk bil med Europeisk lysbryter (Norsk blir det heller), der park og baklys alltid er på uansett om bryteren står på 0 eller Nær.

 

Problemet er at den kabelen som forteller lysene at de skal være på, er ødelagt inni brytern, eller kontakten på bryteren rettere sagt.

 

I USA har de samme som i Tyskland, der 0 er 0, og ikke nær+baklys.

 

Så nå har jeg ingen baklys, parklys eller skiltlys. I USA blir disse lysene slått på når du vrir bryteren, ved at en kabel med farge svart/rød får strøm.

 

Hvordan kan dette være koblet annerledes på en norsk bryter? Å få amerikanere som er vant til sitt system til å skjønne dette for å hjelpe meg ble for stor en oppgave for meg.

Lenke til kommentar

Biler som selges nye i Norge har alltid måtte ha en modifikasjon på lysene enten det er laget av fabrikant eller importør. Vanligvis er dette noe fabrikanten lager som option som kan kobles inn på biler som selges enten i form av en ekstra kobling eller et eller flere ekstra relèer som er laget socket for. Der dette ikke finnes må det lages en spesialkobling i forbindelse med importering.

 

Kjørelys er forøvrig noe veldig spesifikt for skandinavia. Omtrendt ingen andre land har tidligere tillatt kjørelyskobling. Dette har med at man i skandinavia har veldig lite dagslys store deler av året, og dermed kreves det at alle kjører med lys på konstant for at biler skal bli sett. Dette er langt fra like stort problem for f.eks tyskland.

 

Heldigvis blir det slutt på dette nå når om en måneds tid eller noe det innføres nye regler over hele EU som gjør at alle biler solgt i EU og EØS-område (og evt. andre land som får lyst til å gjøre det samme) må ha en standardisert kjørelyskobling. (Bare så det er sagt: Det betyr ikke at det er lov å ettermontere en EU-style kjørelyskobling på en gammel bil).

 

Det som er typisk for disse kjørelyskoblingene er at det ikke er modifikasjoner i lysbryteren, men det står ett eller to ekstra relèer som kobles inn og ut basert på lysbryterens posisjon. F.eks når lysbryteren er på (parklys- eller nærlysstilling) kan nærlysledning direkte fra lysbryteren kobles til nærlysene, mens når den er av kobles en strømkilde kun påslått med tenning og/eller motor i gang til lysene. I en slik kobling vil lysbryteren være 100% original, bare at disse ekstra relèene (må ha et til parklysene også) kobler mellom om det er lysbryteren eller en ledning fra tenningsbryteren som kobles fysisk til lysene.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg mener, da jeg har vippelykter skal de ikke være oppe når den står på 0.

 

Men baklys og parklys skal være på da, det skal de ikke i USA. Så amerikanske beskrivelser for å koble forbi den ødelagte delen av bryteren min blir liksom litt vanskelig da, siden jeg har den europeiske bryteren.

Lenke til kommentar

Det står et tall like ved siden av merkingen "HR", "DR", "HCR" sammen med [e] (firkant rundt) og/eller (E) (ring rundt). Dette tallet er vanligvis ett av følgende:

12.5

17.5

20

30

37.5

 

Dette tallet sier prosent av 480, som betyr at står det 20 betyr det 20% av 480 som er 96. Grensen er akkurat 480, så disse tallene skal tilsammen ikke utgjøre mer enn 100.

 

Kravet for denne merkingen er at den er tilgjengelig uten bruk av verktøy. Før brukte dette å stå inntrykt i lykteglasset, men det er nå vanlig at det står på lyktehuset. For originallykter er det ikke uvanlig at merkingen står oppå lykta slik at panseret må åpnes for å komme til (men det skal fortsatt ikke være nødvendig å demontere noe for å se det).

 

Dersom det ikke finnes et slik merke er lyktene ulovlig.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Du behøver ikke å spørre, spørsmålet er besvart under: "vanlige spørsmål > Jeg ønsker å montere ekstra fjernlys på bilen" i guiden.

 

 

1. Summen av alle fjernlyskastere som er slått på samtidig på en bil, skal ikke overskride referansetallet 100 (referansetallet forteller hvor mange % av 480lux lykten gir.) Det første du må gjøre er å finne hvor mange % bilens egne fjernlykter har, dette står preget inn i lykteglasset. Når du har funnet ut det samlede referansetallet på bilens egne lykter så tar du å trekker dette tallet fra 100, det du da står igjen med er det referansetallet som ekstralysene ikke må overstige.

 

Eksempel:

 

17,5% x 2 =35 % (totalt for bilens egne lykter)

 

100% - 35 = 65% (Det du har igjen når bilens lykter er trukket ifra)

 

65% / 2 = 32,5% (Ekstralys har oppgitt referansetallet pr lykt, så i dette eksempelet så må

tallet ikke overskride 32,5% pr lykt.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

kansje du kan hjelpe meg? Har hørt at man har lov til å ha "glød" i tusenmetringene så lenge de slukkes når man setter på bare parklysene? stemmer dette, høres logisk ut for meg vertfall.??

Du har kun lov til å ha to parkeringslys foran på bilen, uansett hvordan det er koblet. Parkeringslys i ekstralys er ikke lov.

Lenke til kommentar

Angående disse prosentsatsene.

De er bundet opp mot den maks tillatte luxen på produksjonstidspunktet, men ble ikke maks lux økt for bare noen få år siden fra 360 til 480 lux.

Og prosentsatsen for økningen må regnes om i henhold til dette

 

 

Nei det har vært slik i en del år nå, 480 lux grensen ble innført den 15. desember 2002.

 

tiden går fort. :)

Lenke til kommentar

kansje du kan hjelpe meg? Har hørt at man har lov til å ha "glød" i tusenmetringene så lenge de slukkes når man setter på bare parklysene? stemmer dette, høres logisk ut for meg vertfall.??

Du har kun lov til å ha to parkeringslys foran på bilen, uansett hvordan det er koblet. Parkeringslys i ekstralys er ikke lov.

Derfor kjøpte jeg ekstralys uten parklys :D

Utrolig mange som har parklys likevel.. Ingen som blir stoppa for det tydeligvis

Lenke til kommentar

Prosentsatsen som brukes på lyktene har vel vært 75% = 360lux ganske lenge, usikker på om det noen gang har vært regnet med noe annet enn 480lux der. Vet ikke hvorfor det er slik, men før regelen om 480lux ble tatt i bruk var altså grensen for referanseverdien på maks 75%. Det gjelder også fortsatt i andre EU/EØS/ECE-land som ikke har separate regler som overstyrer fra 360lux til 480lux.

 

Ang. det å ha "glød" i lamper, så er dette i utgangspunktet ikke lov. Det er dessuten ikke veldig bra for halogenpærer å gløde svakt siden det begrenser effekten av halogensyklusen. Resultatet av for kald drift av halogepærer er raskere død og sort belegg på innsiden av glasset.

 

Men, med det er likevel et unntak der. Fjernlys er ikke forbudt å bruke som kjørelys, men da skal spenningen på dem være minimum 11.5V om jeg ikke husker feil. De vil da ikke "gløde", men lyse relativt sterkt (de vil blende i mørke). Kobles dette opp må de slå seg på automatisk når motoren startes, tenning slås på eller når bilen settes i bevegelse. De må samtidig lyse med markeringslys foran og bak, og alle andre lykter må være slukket. De må også slå seg av automatisk dersom lysbryter vris til parklys eller nærlys-stilling. Det å koble dette opp selv er uansett en gråsone ettersom man modifiserer en godkjent kobling, og det krever egentlig ny godkjenning.

 

Ta i betrakning her at spenningen på et typisk fjernlys på en eldre bil (type 10 år eller eldre) hvor det ikke er blitt gjort utbedring i det elektriske anlegget kan være enda lavere enn 11.5V.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

 

 

Ang. det å ha "glød" i lamper, så er dette i utgangspunktet ikke lov. Det er dessuten ikke veldig bra for halogenpærer å gløde svakt siden det begrenser effekten av halogensyklusen. Resultatet av for kald drift av halogepærer er raskere død og sort belegg på innsiden av glasset.

 

 

Når han snakker om glød mener han nok ikke selve halogenpæra, men parklyspæra som man kan sette inn i en del lyskastere. Evt lysringen som man får rundt på noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...