Gå til innhold

Hvilken olje leder minst strøm?


Anbefalte innlegg

Jeg har 3 spm angående temaet: olje og eletrisitet

 

1: Jeg lurer på hvilken olje som leder minst strøm? (matolje, motorolje, soyaolje, osv.)

 

2: jeg lurer også på hvilken olje som har lavest frysetempratur?

 

3: siste spm er hvilken av dem som inneholder minst vann. (mulig det er knyttet opp mot spm nr 2)

 

jeg tipper det er noen som er smarte her og kan dette? :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva skal du bruke oljen til da?

 

hvis det var å fylle pc kabinettet (akvarium) med olje så er dette gjort før med matolje (tror det var på overklokking.no for lenge lenge siden)

8022040[/snapback]

 

Det stemmer det, men, jeg lurer på om matolje er det beste? og isåffal hvilken frysetemp den har?

Lenke til kommentar

Vel, for å engasjere folk litt mer.

Litt onfo om plan min:

 

Jeg skal lage en Carputer.. men siden jeg bor i Nord Norge, er kondens et enormt problem.. å isolere delene hjelper nokk ikke.. men, hvis jeg lager et kabinett som jeg kan plassere alt i, fylle det med Olje av beste slaget, helst den som har lavest frysetemp.. og den som leder minst strøm. slipper jeg å tenke på kondens.

 

Plan var å bygge kabinettet slik at jeg kan flytte PCI-X16 porten nedover og deretter feste skjermkortet.. (husker ikke hva den dingens heter som gjør dette) den er V formet og festes i PCIX16 porten som gjør at skjermkortet ligger jevnt med hovedkortet. (har sett den før.. men husker ikke hvor)

 

Så bygger jeg et tynt lite kabinett som jeg fester en plass i bagasjerommet..

 

Noen som har formeninger om ideen min?

 

PSu'en skal kjøpes på carputer eller så bruke jeg en konverter av et slag..

Endret av SiRious
Lenke til kommentar

tror motorolje er tingen hvis det skal være kaldt men er ikke sikker på om den leder strøm (er vanvittig mye rart i motorolje)

 

gå for så lavt tall som mulig på første tallet i så fall, 5w30 er tynnere enn 10w40 feks

Endret av asle
Lenke til kommentar

1. Transformatorolje.

2. Hmm... er ikke helt sikker, men generellt mer lettflytende oljer har lavere smeltepunkt. F.eks smelter flerumettet fett på lavere temperatur enn mettet fett. Motorljer og sånt har frysepunkt på flere titalls minusgrader.

3. Vann og olje blandes ekstremt lite. Vanninnholdet er neppe noe særlig over ppm-nivå.

Lenke til kommentar

Simen 1 har teft for det meste han .

Trafooljer er fremstillt med hovedvekt på isolerende egenskaper.

De har også gode termiske og antikorroderende egenskaper .

Ser ikke nøyaktig for meg dine tekniske løsninger .

Ta kontakt med feks. Møre Trafo i Sykkylven .

Lenke til kommentar
1. Transformatorolje.

2. Hmm... er ikke helt sikker, men generellt mer lettflytende oljer har lavere smeltepunkt. F.eks smelter flerumettet fett på lavere temperatur enn mettet fett. Motorljer og sånt har frysepunkt på flere titalls minusgrader.

3. Vann og olje blandes ekstremt lite. Vanninnholdet er neppe noe særlig over ppm-nivå.

8022703[/snapback]

 

Vil bare føye til litt.

Jo mer umettet fett jo lavere smeltepunkt. Kjedelengden er den andre viktige faktoren.

Altså kort og umettet gir lavt smp.

Nå er de billige oljene du får kjøpt en blanding av flere typer fett. Altså fettsyrer med ulike egenskaper.

En lett måte å skille disse på er å fryse oljen og helle av det som ikke fryser.

Du må da ned på en temperatur tilsvarende den du forventer at maskina maks. skal bli utsatt for.

 

Problemet er at de vanligste fettsyrer smelter ved relativt høy temperatur.

Linolsyre -5 C

Oljesyre 14-16 C

 

EDIT:

I ren form er smp hhv:

-11,3 og 16,3

 

Altså ikke anbefalt for mange minusgrader. :)

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...