Gå til innhold

Hvilken olje leder minst strøm?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjør det egentlig noe om oljen stivner? om komponenten blir varm smelter det jo bare igjen, og begynner å overføre varme til annen stivnet olje (som jo per def må være god og kald). Tipper det virker fint nesten uansett oljetype du velger (fra et varmesysnpunkt)

De dielektriske egenskapene er jeg mer usikker på, trafo olje osv er jo selvsagt bra generelt, men den er nok myntet på 50Hz, ikke sikkert det er den som har lavest kapasitiv påvirkning. Ganske sikker på et det ikke er resistivt som blir problemet, høyfrekvente signaler har ganske lavimpedante drivere, men noen pF last via oljen kan fort bli en tung last å drive.

 

 

 

Hva med å sette boksen under trykk med en eller annen gass, gjerne ren Nitrogen, eller dykker luft kanskje?

Du må ha vifter inni som sirkulerer og boksen må ha evne til å flytte den varmen videre, la gjerne alle store varmeprodusenter levere varmen direkt i veggen på boksen... Dette brukes i industrien (bl.a. subsea) og i EX områder (fortrenger eksplosiv atmosfære ved å pumpe vanlig luft under overtrykk inn i områder som ellers ikke lar seg EX godkjenne)

Lenke til kommentar
som simen1 sier, transformatorolje er tingen!

8022808[/snapback]

Jeg glemte å nevne en ting som gjør den uegnet til hjemmeprosjekter: Transformatorolje er svært giftig og kreftfremkallende.

8024032[/snapback]

 

hva er frysepunktet?

 

og hvor farlig er det?

foregår skadene ved inhalering eller berøring?

 

Hva med tykktflytende kabelolje.

Er den også svært kreftfremkallende?

I såtilfelle ligger jeg dårlig an.

 

Er det stor forskjell på disse 2 oljene?

 

Hvor får jeg kjøpt disse 2 oljene?

eventuell pris per liter?

Endret av SiRious
Lenke til kommentar

 

Var der jeg fikk ideen ifra..

 

Gjør det egentlig noe om oljen stivner?  om komponenten blir varm smelter det jo bare igjen, og begynner å overføre varme til annen stivnet olje (som jo per def må være god og kald). Tipper det virker fint nesten uansett oljetype du velger (fra et varmesysnpunkt)

De dielektriske egenskapene er jeg mer usikker på, trafo olje osv er jo selvsagt bra generelt, men den er nok myntet på 50Hz, ikke sikkert det er den som har lavest kapasitiv påvirkning. Ganske sikker på et det ikke er resistivt som blir problemet, høyfrekvente signaler har ganske lavimpedante drivere, men noen pF last via oljen kan fort bli en tung last å drive.

 

 

 

Hva med å sette boksen under trykk med en eller annen gass, gjerne ren Nitrogen, eller dykker luft kanskje?

Du må ha vifter inni som sirkulerer og boksen må ha evne til å flytte den varmen videre, la gjerne alle store varmeprodusenter levere varmen direkt i veggen på boksen... Dette brukes i industrien (bl.a. subsea) og i EX områder (fortrenger eksplosiv atmosfære ved å pumpe vanlig luft under overtrykk inn i områder som ellers ikke lar seg EX godkjenne)

8024432[/snapback]

 

er redd for at hvis oljen stivner, vil det ødelegge komponentene..

 

Grunnen til at jeg ikke velger gass er fordi det er gass, og trykk, osv... for risikabelt ved en ulykke o.l. oljen vil ikke gjøre noen skade om kabinettet blir ødelagt e.l.

 

til opplysning er det snakk om minus 18 grader og oppover mot pluss 20

 

 

Kom over denne saken hos Tomshardware:

 

The aggressiveness of individual types of oil (above all those with a high fatty acid content) when it comes to plastics should not be taken lightly. For simplicity's sake, we decided on vegetable oil - but we recommend motor oil
:w00t:

 

tror vi har en vinner isåfall.. det virker som jeg kan bruke motorolje..

Endret av SiRious
Lenke til kommentar

Vanligvis er det ikke farlig at det stivner litt, det er glasspunktet som er kritisk for komponent skader. Så lenge det er en mellomting, dvs litt seigt, ville ikke jeg vært så bekymret. (vanlig å lakke elektronikk kort for røffe industriomgivelser, men om man er redd for dråper osv pleier det å ende med innstøping / tykk lakk)

 

Gass trenger selvsagt ikke stå under trykk, det er nok at det ikke diffunderer ut av boksen. Og ren nitrogen er jo nesten de vi puster alle sammen, 78% nitrogen om jeg minnes rett.

Man kan feks pumpe svakt undertrykk med tørr luft, da kommer det jo ikke noe fukt inn, og ved ulykke er det verste som skjer at undertrykket forsvinner.

Om du bestemt vil senke i olje...hva med et tett luftfylt kabinett, med olje rundt utenpå som forsegling?

Lenke til kommentar
Vanligvis er det ikke farlig at det stivner litt, det er glasspunktet som er kritisk for komponent skader. Så lenge det er en mellomting, dvs litt seigt, ville ikke jeg vært så bekymret. (vanlig å lakke elektronikk kort for røffe industriomgivelser, men om man er redd for dråper osv pleier det å ende med innstøping / tykk lakk)

 

Gass trenger selvsagt ikke stå under trykk, det er nok at det ikke diffunderer ut av boksen. Og ren nitrogen er jo nesten de vi puster alle sammen, 78% nitrogen om jeg minnes rett.

Man kan feks pumpe svakt undertrykk med tørr luft, da kommer det jo ikke noe fukt inn, og ved ulykke er det verste som skjer at undertrykket forsvinner.

Om du bestemt vil senke i olje...hva med et tett luftfylt kabinett, med olje rundt utenpå som forsegling?

8024813[/snapback]

 

grunnen til at jeg ikke vil bruke gass, er at jeg ikke kan noe med det eller vet hvordan det skal håndteres. og jeg er usikker på det..

 

angående det forseglende forslaget ditt, så blir det kondens selv om det er luftett. og så er det kjøling å tenke på..

Lenke til kommentar

så e det bare en liten ting til da. hvor får jeg kjøpt 1-3cm tykke gjennomsiktige plast plater til å bygge kabinettet? eller et plexiglass kabinett?

eventuellt flere størrelser. vil ha det minst mulig..

 

Nevermind, fant det.. da er det bare å begynne..

får vel lage en worklogg på det..

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=SBAC1UVB1&mcat=c432

 

Edit: fant selv

 

 

Skal oppdater denne siden med linken til workloggen. og om noen tenker å lage et likens prosjekt eller har laget et slikt prosjekt.. så PM meg, så kan vi utveklse info. :w00t:

Endret av SiRious
Lenke til kommentar
så e det bare en liten ting til da. hvor får jeg kjøpt 1-3cm tykke gjennomsiktige plast plater til å bygge kabinettet? eller et plexiglass kabinett?

eventuellt flere størrelser. vil ha det minst mulig..

8024907[/snapback]

 

Hvis du bygger i plexiglass/plast, bør du ha noe metall for å lede varmen ut.

Glass leder litt bedre, men ikke såpass at du klarer kjøle ned en normal pc.

Kanskje bygge i aluminium og lage front i plexi?

 

EDIT:

Du kan evt. bruke varmerør og lede varmen til metall utenfor, da trenger du ikke så mye metall i kab.

 

EDIT2:

Hvilke komponenter skal inni. Så vi vet hvor mye varme du må bli kvitt.

Undervolting/klokking hjelper mye.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Med fare for aa virke som en festbrems...

 

Prosjektet med oljefylt PC bare for aa hindre kondens er (min mening) helt paa jordet. Ja det vil nok la seg gjoere etter MANGE timer og kroner men det er fullstendig overkill. Biler er i dag i bunn og grunn store datamaskiner med hjul men ikke noe av elektronikken som er der er bekyttet med olje... Heller ikke CD/MP3 spilleren man setter i bilene er fylt med olje.

 

En PC i en bil selv der det veldig kaldt og veldig fuktig vil trolig vaere den toerreste plassen i hele bilen. Hvorfor? Fordi varmen som PCn utvilker toerker luften og dermed fjerner fuktighet. Ved spesielle klimaforhold vil det likevel i korte perioder (minutter) kunne oppstaa kondens. F.eks. etter en natt med mange minusgrader som kjoeler hele bilen og PCn. Hvis vaeret slaar om og det blir varmt og fuktig slik at den iskalde bilen fylles med "varmere" og meget fuktig luft straks man setter paa kupevifta vil alle iskalde flater faa kondens pa seg. Fordi PCn ikke blir varm paa et oeyeblikk vil det i en kort periode kunne oppstaa kondens. Vil dette bli et problem? Lite trolig, men for aa sikre seg noe vil et enkel lag med klarlakk slik det er foreslaat tidligere vaere loesningen.

 

Oensker man en skikkelig utfordring er en ojlefylt PC, i bil eller hjemme, helt sikkert en god en.

 

space

Lenke til kommentar

Hva med en bærbar PC og docking stasjon? da har man muligheten til å ta den med inn om været skulle være på trynet. Det vil vel være enklere med tanke på trafo (mintre tap enn å transformere opp til 230V for så å gå ned til 12V osv. I tillegg tar den liten plass og har det meste innebygget. og siden du ikke trenger skjerm så kan du sikkert finne en billig der skjermen ikke virker lenger. De (bærbare) genererer lite strøm også;) docking stasjonen var bare for å kunne feste maskinen på en enkel måte, men kan vel gjerne kuttes ut, spessielt om billaderen til pcen ikke kan brukes med denne.

Lenke til kommentar

Jeg ville utentvil satset på dielektrisk fett, av typen man bruker til å isolere ved ekstremkjøling. Kan ikke se for meg at det ikke fungerer tilfredstillende, når både temperatur og luftfuktighet er lavere.

 

Klarlakk fungerer også bra, så lenge du passer på å ikke lakke flater som skal ha kontakt.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Hmm... Spør noen som driver med oljefylt Ex utstyr (Elektro utstyr som brukes i eksplosjonsfarlige områder senkes ned i olje som hindrer antenning av gass/støv)

 

Kretskort lakk fåes i forskjellige typer. Den jeg bruker lager en tykk hinne som ikke kan fjernes med sprit eller noe. Applikasjonene kan ofte ligge i vann i ukesvis, men når tingen skal brukes skal operatøren kun tømme av vann så skal det fungere igjen.

 

Du kan også lage kabinettet luft tett, og sørge for at luften som suges inn av viften er tørr. Les: Nedkjøling av lufta!

 

Coretec er også et alternativ å vurdere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...