Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å slå dine barn. Hva mener du det er?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig lett å si at å slå er galt, det lærer barnet feil verdier og det vil påvirke barnet i all fremtid, både om det var et engangstilfelle og om det gjentar seg. Før eg fikk erfare det selv forstod eg egentlig ikke helt problemet eller diskusjonen rundt det. Hvorfor var fysisk avstraffing egentlig et tema? Nå skal eg ikke påstå noe, men i Norge vil eg tro at de fleste er enig i at det er galt å slå og at det finnes flere langt bedre, og ofte lettere ting å gjøre for å lære bort disiplin. Forebygging begynner fra dag 1(ja, det er lett å si).

 

Men så kommer virkeligheten. Dagen man står stresset med en trassig treåring som ikke vil høre, ikke gjør det du sier, skriker, kaster seg på gulvet og generelt sett sliter på dine siste nerver får ofte pipa en annen lyd. Du skal på jobb i ett viktigt møte, barnet skal i barnehagen og du vet du må måke snø av bilen og du er allerede forsinket. Spør du de samme personene da om forholdet dems til fysisk avstraffing kan eg nesten påstå at meningen er annerledes. Men eg tror ikke nødvendigvis alt det da hverken er rett, eller at folk gjør det.

 

Personlig har eg delt omsorg for ei lita jente på 3 år, som ja, til tider kan være selve deffinisjonen på trassalder. Som 2-ukers aleneforeldrer kan det slite litt ekstra i forhold til når man er to. Eg vet akkurat hvilke følelser som løper i kroppen i hetens øyeblikk og hvilke krefter det har på både meninger og holdninger. Men eg har aldri lagt en hånd på henne, og ser på det som selvsagt. Men det gjør ikke alle.

 

Dette er eg 100% sikker på bunner i egen oppvekst, egen omgangskrets, egne holdninger og innlærte verktøy og verdier som gjør at eg kan takle det på en annen måte. Eg har aldri blitt slått. Eg har aldri blitt fysisk avstraffet og temaet har heller aldri vært et tema eller mulig løsning hverken hos mine foreldre, mine venner eller min familie.

 

Eg såg også dokumentaren på TVNorgen, og kan bare si at flere ganger reagerte eg med avsky på enkelte tankeganger og meninger rundt det. Men eg skal ikke fordømme de foreldrene som gjør det av den grunn. Dumt det engang høres ut så er det alltid en årsak til oppførselen. Det er mulig det bare er meg, men eg føler at om dette skulle være et problem et sted, så måtte det være England?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitter og ser på programmet "jeg slår barna mine".

 

Noen av foreldrene argumenterer med at dette er for disiplin, andre sier det er mobbing.

 

I mine øyne så ser jeg ikke nytteverdien. Det lærer feil verdier til barnet. Men kan det henge sammen med de enkelte familieverdier?

 

Hva mener dere?

8003156[/snapback]

 

-Dersom barna ser opp til foreldrene sine...

-Så har barna respekt for foreldrene...

-Å slå barn gir dem respekt for deg. Spesielt hvis ofte gir dem det de vil ha, oftere enn noen andre...

-Mennesker etteraper dem de ser opp til, og løser problemer ut i fra sin lærdom...

-Dersom barna tror verdens beste pappa lapper til dem med strak hånd dersom de sier "faen" -- eller dersom de er venn med en neger, eller dersom de er kamerat med en homofil...

 

Da er trygt å anta at dersom man straffer barn med vold, risikerer man at barna i ettertid vil straffe mennesker med vold...

(Forutsatt at disse *ikke* får innprentet at vold er galt, og begynner å mislike foreldrene sine framfor å se opp til dem: i hvilket tilfelle barna enten kan "gjengjelde vold, og bli det de hater" og få "komplekser" -- eller bli ekstremt passive og ikke-voldelige... Eller bli helt normale barn...)

Lenke til kommentar
Men så kommer virkeligheten. Dagen man står stresset med en trassig treåring som ikke vil høre, ikke gjør det du sier, skriker, kaster seg på gulvet og generelt sett sliter på dine siste nerver får ofte pipa en annen lyd. Du skal på jobb i ett viktigt møte, barnet skal i barnehagen og du vet du må måke snø av bilen og du er allerede forsinket. Spør du de samme personene da om forholdet dems til fysisk avstraffing kan eg nesten påstå at meningen er annerledes. Men eg tror ikke nødvendigvis alt det da hverken er rett, eller at folk gjør det.

 

Selvsagt kommer det dager da barna er helt umulige, men hva vinner en på å slå da?

jeg vet selv fra mine var små poder og begynte å prøve seg i feks butikker med å skape seg vrang om de ikke fikk det de ville, det var en advarsel og om ikke det nyttet var det å sette handlekurven fra seg ta tassen under armen,rett ut i bilen og hjem.

Så fikk krabaten ikke være med neste gang, selvfølgelig tok jeg dette opp med poden når ting var roet seg og forklarte at sånn og sånn var det og etter et par forsøk skjønte poden at her var det alvor og etter det var et nei et nei og ferdig mad det.

Når barn har gjordt noe galt ellers nytter det lite med straff,for straffer du dem med feks juling er du garantert at de ikke kommer og snakker om det neste gang, her er det uhyre viktig med tillit slik at barnet vet at det kan "tilstå" hjemme uten fryktelige konsekvenser, straffen kan heller være at lørdagsgodtet blir inndratt eller lignende, slag og spark er iallefall ikke løsningen .

Lenke til kommentar

Man kan spørre seg selv, hva er dem med at barn har blitt mye mindre disiplinerte ovenfor eldre enn det som var før?

 

Jeg har registrert at ungene på flere skoler kan helt greit sitte med bena på pulten med capsen på og høre på Ipod mens lærerne underviser. Har også sett at det er helt greit å høre på musikk via mobil/ipod midt i prøver uten at lærerne sier et ord. Hva ble gjort anderledes før enn som det er idag? Da var displinen mye høyere..

Lenke til kommentar

disiplinen har ikke økt i takt med utviklingen ellers i samfunnet... hvem er det som ikke disiplinerer barna da? jo det er foreldrene, foreldrene er for late til å gi ungene de rette verdiene her i livet, være disiplinert og vise respekt, respekt og disiplin ligger også på barnehagenes, skolenes og bedriftenes skuldre, de må læres opp fra første dag... men den som legger handa på ungene , den skal få en omgang juling..., råder folk til å bruke barne psykolog , det er det STOR nytte i, der lærer du hvordan ungene tenker og hvordan du kan utmanøvrere dem , der lærer du å være psykisk sterkere enn barna..

Lenke til kommentar
Man kan spørre seg selv, hva er dem med at barn har blitt mye mindre disiplinerte ovenfor eldre enn det som var før?

 

Jeg har registrert at ungene på flere skoler kan helt greit sitte med bena på pulten med capsen på  og høre på Ipod mens lærerne underviser. Har også sett at det er helt greit å høre på musikk via mobil/ipod midt i prøver uten at lærerne sier et ord.  Hva ble gjort anderledes før enn som det er idag? Da var displinen mye høyere..

8005060[/snapback]

 

 

"The youth today loves luxury, is ill-mannered, ignores authority and has no respect for age. Today's children are tyrants. They no longer stand up when an older person enters the room. They argue with their parents, talk during meals and tyrannize their teachers."

 

(Socrates 399 B.C.)

 

EDIT: Feil sitat

Endret av Hwoarang
Lenke til kommentar

I påvente av noen skikkelig syke utsagn i denne tråden:

 

Christian parents.net Guide to spanking your children.

 

Avoid leaving welts, if only to avoid potential trouble with our confused, and often over-aggressive social authorities. It is really sad and unfortunate in this day of undisciplined children that the positive act of spanking is subject to be be misinterpreted, by the ignorant and misinformed, to be child abuse. It's a sad society that can't tell the difference between a legitimate act of discipline and real child abuse.  This is the growing effect of Biblical illiteracy and of television and media coverage of the ideas of the small but outspoken spanking opponents.  The media frequently interviews self-appointed social experts who have the hidden agenda of criminalizing spanking.  
Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Det eneste jeg fikk og lærte av det var sinne. Som jeg lot gå utover andre.

 

I alle år ble (og blir) jeg slått, og fortsatt, etter 17 år, er jeg den samme personen som jeg alltid har vært, utenom sinnet som kommer og går etter hendelser. Å slå sine barn ødelegger dem nesten like mye som voldtekter gjør.

Lenke til kommentar
Det eneste jeg fikk og lærte av det var sinne. Som jeg lot gå utover andre.

 

I alle år ble (og blir) jeg slått, og fortsatt, etter 17 år, er jeg den samme personen som jeg alltid har vært, utenom sinnet som kommer og går etter hendelser. Å slå sine barn ødelegger dem nesten like mye som voldtekter gjør.

8005919[/snapback]

 

Er helt enig i det du sier der.

 

Å slå dine barn. Hva mener du det er?

 

Sykt, og forkastelig. :mad:

Lenke til kommentar
Man kan spørre seg selv, hva er dem med at barn har blitt mye mindre disiplinerte ovenfor eldre enn det som var før?

 

Jeg har registrert at ungene på flere skoler kan helt greit sitte med bena på pulten med capsen på  og høre på Ipod mens lærerne underviser. Har også sett at det er helt greit å høre på musikk via mobil/ipod midt i prøver uten at lærerne sier et ord.  Hva ble gjort anderledes før enn som det er idag? Da var displinen mye høyere..

8005060[/snapback]

 

Du må spøke med meg nå. Disiplin er ikke den eneste variabelen som slår inn her.

 

Kan nevne flere:

 

- en har større kjøpekraft, ergo kan kjøpe mp3. Ikke rart ungene ikke hørte på slikt før, de hadde de knapt.

- foreldre overlater verdioverføring og ansvar til skolen i aller høyeste grad

- mange første barn er eksperiment for foreldrene. Noen tar ansvaret med silkehansker og dermed sliter med verdioverføringen

- noen havner i feil miljø, og de som lager mest problemer i klassen prøver å passe seg til i eget eller klassens miljø og gjør dermed slikt.

- andre er bare late og giddalause. eventuelt skolelei og dermed har du en fin kombo for holdning.

 

 

Så nei; mange variabler her for hva som regulerer slik atferd.

Lenke til kommentar

Jeg ble litt nysgjerrig på hva dere definerer som "å slå"? Er det snakk om lett ris på baken eller en saftig uppercut? Jeg mener selv alle former for vold er galt og gir helt feil signaler, men for ikke altfor mange år sidne var det normal standard å svare på alvorlige "tillitsbrudd" mot foreldrene med ris på baken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...