Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å slå dine barn. Hva mener du det er?


Anbefalte innlegg

Nei desverre og slikt ser en alfor ofte,ja en plass jeg ser slikt ofte er innen idrett for barn, der trenere og foreldre presser barn, foreldre kjefter på sine barn fordi de ikke er like flinke som de andre og trenere setter dem ut av laget fordi de ikke er gode nok, desverre tror jeg idretten ødlegger flere barn enn de skaper vinnere :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror psykisk vold kan sette like dype spor hos et lite barn som den fysiske. Så vel som hos voksne. Ord kan ramme like hardt som slag..

 

helt klart om du ved enhver anledning kjefter på dine barn og forteller dem hvor umulige,udugelige og dumme dem er så er dette skadelig.

Greit nok at en tar et oppgjør når noe galt har skjedd og at en snakker om det,men det går ann å snakke om ting uten å få den andre part til å fremstå som dumm (noe som burde vært mere tenkt på i diskusjoner her på forumet også)

Så er det også meget viktig at voksne er seg beviste og roser barn,hvor ofte ser en ikke barn "vokse" ved ros,feks når de rydder på rommet,klarer første sykkeltur osv osv, dette er det særs viktig at voksne er seg bevist,det blir aldrig for mye ros :)

8014537[/snapback]

 

Psykisk mishandling er helt klart verre enn fysisk mishandling. Smertene etter et klask på baken forsvinner etter en liten stund, men å bli fortalt at du er dum av en du er glad i sitter i kanskje livet ut. Dette er ikke noe forsvar for å slå, men bare en tankevekker på at mens førstnevnte er noe man kan bli dømt for, er sistnevnte "helt greit", man kan ikke bli straffet for å kalle barnet sitt en udugelig idiot...

8014952[/snapback]

 

Du leste ikke posten min, gjorde du? Psykisk mishandling er helt klart ille, og kanskje verst ja, men at du sier "smertene forsvinner etter en stund" er provoserende. Det eneste som avler vold er hat og sinne og ved å slå barn forteller du de, mye tydeligere enn ord, at du hater de og har ingen respekt for de. Det er ikke sikkert foreldrene alltid mener det slik, men et barn tolker det øyeblikkelig på den måten. Tror du den smerten går bort så snart det slutter å svi fysisk? Både vold og psykisk mishandling er fullstendig feil. Tror, som noen andre sa, at mange kan lære mye av "Nanny 911" og lignende programmer. De viser som oftest hvordan det burde være. Lære disiplin og selvkontroll ved hjelp av belønning og forståelse, ikke kjefting og slag.

Lenke til kommentar

Å gjøre sine barn "vant" med slag er en veldig uheldig ting mener jeg. Hvis barna er vant til å bli slått hvis de gjør noe feil eller andre ting, kan de (tror jeg) senere i livet synes at slag er en ordentlig måte å takle situasjoner der det begås urett.

Man burde alltid benytte andre måter for avstraffelse før slag, og helst aldri slag.

Husarrest, "gå på rommet", skammekrok, ingen tv osv er alle ting barn idag helst ikke vil :)

Lenke til kommentar

Tror vi har fått en litt toveis debatt her. Tror noen tenker mer på direkte mishandling, mens andre snakker mer om disiplinel (i mangel av et bedre ord) avstraffing. Tror det var sistnevnte trådstarter ville diskutere, eller?

 

Fordi det skal være klart, å slå barn over gjentatt tid og ubegrunnet er kvalmende.

Lenke til kommentar
Tror vi har fått en litt toveis debatt her.  Tror noen tenker mer på direkte mishandling, mens andre snakker mer om disiplinel (i mangel av et bedre ord)  avstraffing.  Tror det var sistnevnte trådstarter ville diskutere, eller?

 

Fordi det skal være klart, å slå barn over gjentatt tid og ubegrunnet er kvalmende.

8019148[/snapback]

 

Som barnefar snakker jeg her om bruk av slag (ørfik, slag på rumpa osv) i mangel på andre måter å lære sine barn disiplin og hva som er rett og galt.

Jeg snakker ikke om regelrett misshandling,noe som er langt værre, men å slå sitt barn for å oppnå respekt,er uansett ikke noen løsning.

Lenke til kommentar
Tror vi har fått en litt toveis debatt her.  Tror noen tenker mer på direkte mishandling, mens andre snakker mer om disiplinel (i mangel av et bedre ord)  avstraffing.  Tror det var sistnevnte trådstarter ville diskutere, eller?

 

Fordi det skal være klart, å slå barn over gjentatt tid og ubegrunnet er kvalmende.

8019148[/snapback]

 

Er nok det, selv om jeg faktisk ikke ser forskjellen. Voksne er forbilder for de yngre, altså reflekteres våre verdier og tanker ovenfor dem, og ved å slå så forstår jeg det dithen at overføringen da blir at det er ok å slå dersom noen ikke gjør slik vi vil.

 

Mulig jeg har overdreven tro om at advarsel - konsekvens i form av splitting fra objektet poden søker er det beste ide, men jeg kan ikke se for meg at ris eller offentlig utskjelling er gode ideer.

 

Personlig holder jeg en knapp på de foresatte som fjerner poden fra elementet og gjør dette uten å skjelle ut personen i tillegg.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

om noen av dere slår barna deres så tenk dere forbanna godt om.

 

den følelsen det er når en dere er glad i FAREN deres eller moren SLÅR dere. den dagen rakner alt. første gangen pappa slo meg. det var ikke noe sånn spesiellt hardt va sånn at du kjente det lixm. men ikke i svima eller noe. men da rakna alt. personen som du har prøvd å sett opp til i så mange år. du vet ikke hvor du skal gjør av deg henne. det er en helt for j*** følelse.

Lenke til kommentar

Hvis det kommer ut av kontroll hjelper det kanskje å lage uforutsette lyder (klask i bordet etterfulgt av en liten reprimade f.eks), ta tak i ungen det gjelder, og få dem til å se inn i noen sure øyne (funket veldig bra på meg).

 

Det å slå en unge hvis han/henne gjør noe gale er uansett ingen løsning. Selvfølgelig skal ungen vite at uskikket oppførsel og handlinger får konsekvenser, men de skal også vite at foreldrene i bunn og grunn er der som en trygghet. Selv om foreldrene også kan ha en reagerende side, men hvor påførelse av voldelige slag ikke gjelder i noen som helst sammenheng.

 

God natt fra meg ihvertfall...

Lenke til kommentar

Atte... hæ? Det gav ingen mening whatsoever, utenom at du tydligvis har stor respekt for din pappa.

 

Hvis du oppdrar barna dine normalt, som mine foreldre gjorde med meg, og tydlig sier ifra hva som er galt, og lærer barna dine moralsystemet (på en eller annen barnevennelig måte), da er det ikke behov for å slå. Den som slår, har valgt feil metode.

Lenke til kommentar

Frykt ER i mange tilfeller respekt. Hvis du møter en neger, en svær neger på gata som spør om noe, han ser ganske farlig ut, da vil du automatisk behandle fyren med respekt. Jeg er ikke rasist eller noe, scenarioet jeg ser for meg er hvis en svær mørkhudet mann kommer ut av gjengen sin og spør deg hva klokka er. Slik er det bare. :D

Lenke til kommentar

Jeg ble slått, bryr meg ikke, finnes mye værre ting å gjøre mot ungene sine enn å lappe til dem.

Min mor har hatt to barn før meg og et av de var med faren min, ingen av de har blitt slått, kanskje det faktisk var jeg som var problemet? Har full forståelse for at jeg ble slått for det jeg gjorde jeg. Ville ikke handlet annerledes selv, og nei, ikke som et resultat av at jeg ble slått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...