Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å slå dine barn. Hva mener du det er?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har alltid tenkt på å slå barn som noe forkastelig, men har en kompis som helt seriøst mener han hadde blitt en person han nå er glad for han ikke ble pga at foreldrene ga han ris (var en pøbelunge).

 

Er generelt sett imot det, men ser det kan finnes tilfeller der hvor alt er prøvd hvor det kanskje ikke er like forkastelig.

Lenke til kommentar
Jeg fikk ris av minde foreldre da jeg var liten. Det gjorde at jeg ikke drev å fant på faenskap like ofte som jeg ville gjort uten det. Det er selvsagt ikke sånn at man skal drive å banke opp barna sine, men konsekvenser for dårlig oppførsel må man da ha. Jeg kommer ikke til å avstraffe barna mine fysisk hvis jeg får barn, men jeg føler ikke at foreldrene mine gjorde noe galt den gangen.

9293931[/snapback]

 

Det finnes andre bedre måter å få barn til å se konsekvenser. Hvis barna blir gitt ris hver gang de gjør noe galt, hva lærer de? Jo, at gale handlinger fører til vold. Man lærer ikke den reelle konsekvensen av det man gjør. Ta f.eks hvis du knuser en rute med vilje på skolen. Hva er egentlig konsekvensen av det? At du får juling av foreldrene dine, eller at du må betale ruten for lommepengene dine?

 

Man kan sammenligne det med hvis man er kjærester. Kjæresten din er utro. For at hun skal se konsekvensen av hva hun har gjort mot deg, så slår du henne. Hun vil nok aldri være utro igjen, men var det riktig måte å løse saken på?

 

Jeg mener at unger skal oppdras til å skjønne forskjellen mellom rett og galt. Ikke forskjellen mellom hva som gir ris og hva som ikke gir ris. Noen unger forstår heller ikke alltid hvorfor de får ris. De skjønner bare at foreldrene er sinte. Innbiller meg at foreldre som gir ris er dårlige til å kommunisere og forklare hvorfor ting er galt å gjøre, og heller løser det med kun en fysisk handling.

Lenke til kommentar
Sitter og ser på programmet "jeg slår barna mine".

Noen av foreldrene argumenterer med at dette er for disiplin, andre sier det er mobbing.

I mine øyne så ser jeg ikke nytteverdien. Det lærer feil verdier til barnet. Men kan det henge sammen med de enkelte familieverdier?

Hva mener dere?

8003156[/snapback]

 

I mine øyne er det viktig å bruke vold mot barn ellers så lærer de aldri og tror de kan gjøre akkurat hva de vil. Se hvor uoppdragne unger er på skoler i dag i forhold til det de var for 30-40 år siden. Unger i dag tror de kan oppføre seg akkurat som de vil fordi de vet at lærere ikke har lov til å utøve vold mot de.

 

Jeg jobber litt med unger av og til og de fleste respekterer meg, men det er alltid noen som ikke gjør det også. Sist gang ga jeg streng beskjed 10-20 ganger at de ikke fikk lov til å gjøre sånn, men det var selvsagt et par som skulle tøffe seg litt og da tok tålmodigheten min slutt. Jeg tok tak i ungen i halsen og løfta han 2 meter opp i været og sa "NÅ GIR DU FAEN". Da slutta han med en gang og ga meg full respekt.

 

I mange tilfeller er det å oppdrage unger akkurat som å oppdra bikjer.

Lenke til kommentar
Sitter og ser på programmet "jeg slår barna mine".

Noen av foreldrene argumenterer med at dette er for disiplin, andre sier det er mobbing.

I mine øyne så ser jeg ikke nytteverdien. Det lærer feil verdier til barnet. Men kan det henge sammen med de enkelte familieverdier?

Hva mener dere?

8003156[/snapback]

 

I mine øyne er det viktig å bruke vold mot barn ellers så lærer de aldri og tror de kan gjøre akkurat hva de vil. Se hvor uoppdragne unger er på skoler i dag i forhold til det de var for 30-40 år siden. Unger i dag tror de kan oppføre seg akkurat som de vil fordi de vet at lærere ikke har lov til å utøve vold mot de.

 

Jeg jobber litt med unger av og til og de fleste respekterer meg, men det er alltid noen som ikke gjør det også. Sist gang ga jeg streng beskjed 10-20 ganger at de ikke fikk lov til å gjøre sånn, men det var selvsagt et par som skulle tøffe seg litt og da tok tålmodigheten min slutt. Jeg tok tak i ungen i halsen og løfta han 2 meter opp i været og sa "NÅ GIR DU FAEN". Da slutta han med en gang og ga meg full respekt.

 

I mange tilfeller er det å oppdrage unger akkurat som å oppdra bikjer.

9447656[/snapback]

 

Med disse holdningene håper jeg du ikke jobber med barn. Det går an å lære barn disiplin uten bruk av vold. Men norske foreldre og lærere er nok ikke flinke nok til det.

Lenke til kommentar

Med disse holdningene håper jeg du ikke jobber med barn. Det går an å lære barn disiplin uten bruk av vold. Men norske foreldre og lærere er nok ikke flinke nok til det.

9448480[/snapback]

 

Den eneste måten å lære unger disiplin på er å true de med et eller annet hvis de ikke gjør som du sier.

"Hvis du ikke gjør det får du ikke pakker av nissen til jul"

"Hvis du ikke oppfører deg kommer du til å brenne i helvete til evig tid"

"Skjerper du deg ikke nå får du ris på baken"

"Gjør leksene dine så får du sjokoladekake etterpå"

osv..

 

Samme som med bikjer

Gi labb så får du en sukkerbit

Bjeffer du får du juling

 

Unger er akkurat som oss voksne, 100% egoistiske til enhver tid og vil utnytte enhver situasjon til sin egen fordel.

Lenke til kommentar

Med disse holdningene håper jeg du ikke jobber med barn. Det går an å lære barn disiplin uten bruk av vold. Men norske foreldre og lærere er nok ikke flinke nok til det.

9448480[/snapback]

 

Den eneste måten å lære unger disiplin på er å true de med et eller annet hvis de ikke gjør som du sier.

"Hvis du ikke gjør det får du ikke pakker av nissen til jul"

"Hvis du ikke oppfører deg kommer du til å brenne i helvete til evig tid"

"Skjerper du deg ikke nå får du ris på baken"

"Gjør leksene dine så får du sjokoladekake etterpå"

osv..

 

Samme som med bikjer

Gi labb så får du en sukkerbit

Bjeffer du får du juling

 

Unger er akkurat som oss voksne, 100% egoistiske til enhver tid og vil utnytte enhver situasjon til sin egen fordel.

9449531[/snapback]

 

Kommuniserer du med barn på samme måte som du kommuniserer med hunder? Syns det er en skremmende holdning for å si det mildt. Har selv 3 småsøsken som jeg har vært barnevakt for utallige ganger. Å formidle holdninger og disiplin overfor barn uten å bruke vold viser dem at de faktisk blir tatt alvorlig. Hvordan kan barn stole på og ha muligheten til å snakke med voksne som før dette har vist å møte motstand med vold? Jeg sier ikke at det er feil å vise følelser, jeg har selv blir mektig irritert på småbarn som skal ha ting på sin måte. Men jeg velger å høre på de i denne tråden som faktisk sier at vold ikke gjør at man endrer sine atferder i det hele tatt.

 

Jeg kjenner meg igjen i for eks. "Hvis ikke du legger deg nå får du ikke være med til byen imorra" eller no sånt. Men det er forskjell på å lære barn å ta konsekvensene for sine egne handlinger og å utøve fysisk vold.

Lenke til kommentar

Kommuniserer du med barn på samme måte som du kommuniserer med hunder? Syns det er en skremmende holdning for å si det mildt. Har selv 3 småsøsken som jeg har vært barnevakt for utallige ganger. Å formidle holdninger og disiplin overfor barn uten å bruke vold viser dem at de faktisk blir tatt alvorlig. Hvordan kan barn stole på og ha muligheten til å snakke med voksne som før dette har vist å møte motstand med vold? Jeg sier ikke at det er feil å vise følelser, jeg har selv blir mektig irritert på småbarn som skal ha ting på sin måte. Men jeg velger å høre på de i denne tråden som faktisk sier at vold ikke gjør at man endrer sine atferder i det hele tatt.

 

Jeg kjenner meg igjen i for eks. "Hvis ikke du legger deg nå får du ikke være med til byen imorra" eller no sånt. Men det er forskjell på å lære barn å ta konsekvensene for sine egne handlinger og å utøve fysisk vold.

9449736[/snapback]

 

Unger er ute etter akkurat det samme som oss voksne eller bikjer for den saks skyld; de ønsker å bli ledere i flokken sin. Jobben blir å få ungene til å forstå at det er du som er leder og hersker over flokken. Det er som regel ikke noe problem hvis det bare er noen få unger, men hvis de allierer seg i flokk mot deg, kan det være bortimot umulig å dressere de med verbal kommunikasjon, men hvis du gjør noe fysisk med de, skjerper de seg tvert uten nøling.

 

Ta deg en tur på en skole i oslo eller en annen plass med litt hardt barnemiljø, så skal du få se hvor mange lærere som har kontroll på ungeflokken sin.

Det er ikke mange. De bråker kontinuerlig i hver eneste time. Det sier i hvert fall de jeg kjenner som er lærere og de er ganske irriterte over at det ikke engang er lov å ta på elevene før de evt. mister jobben.

Lenke til kommentar

Kommuniserer du med barn på samme måte som du kommuniserer med hunder? Syns det er en skremmende holdning for å si det mildt. Har selv 3 småsøsken som jeg har vært barnevakt for utallige ganger. Å formidle holdninger og disiplin overfor barn uten å bruke vold viser dem at de faktisk blir tatt alvorlig. Hvordan kan barn stole på og ha muligheten til å snakke med voksne som før dette har vist å møte motstand med vold? Jeg sier ikke at det er feil å vise følelser, jeg har selv blir mektig irritert på småbarn som skal ha ting på sin måte. Men jeg velger å høre på de i denne tråden som faktisk sier at vold ikke gjør at man endrer sine atferder i det hele tatt.

 

Jeg kjenner meg igjen i for eks. "Hvis ikke du legger deg nå får du ikke være med til byen imorra" eller no sånt. Men det er forskjell på å lære barn å ta konsekvensene for sine egne handlinger og å utøve fysisk vold.

9449736[/snapback]

 

Unger er ute etter akkurat det samme som oss voksne eller bikjer for den saks skyld; de ønsker å bli ledere i flokken sin. Jobben blir å få ungene til å forstå at det er du som er leder og hersker over flokken. Det er som regel ikke noe problem hvis det bare er noen få unger, men hvis de allierer seg i flokk mot deg, kan det være bortimot umulig å dressere de med verbal kommunikasjon, men hvis du gjør noe fysisk med de, skjerper de seg tvert uten nøling.

 

Ta deg en tur på en skole i oslo eller en annen plass med litt hardt barnemiljø, så skal du få se hvor mange lærere som har kontroll på ungeflokken sin.

Det er ikke mange. De bråker kontinuerlig i hver eneste time. Det sier i hvert fall de jeg kjenner som er lærere og de er ganske irriterte over at det ikke engang er lov å ta på elevene før de evt. mister jobben.

9450835[/snapback]

 

Det er fordi lærerene ikke krever respekt og disiplin av elevene. Dette kan man oppnå uten vold. Ser at du sammenligner mennesker og bikkjer. I og med at hunder kan oppdras til å bli lydige uten bruk av vold, så burde man vel klare det med sine egne barn?

Lenke til kommentar
I mine øyne er det viktig å bruke vold mot barn ellers så lærer de aldri og tror de kan gjøre akkurat hva de vil. Se hvor uoppdragne unger er på skoler i dag i forhold til det de var for 30-40 år siden. Unger i dag tror de kan oppføre seg akkurat som de vil fordi de vet at lærere ikke har lov til å utøve vold mot de.

 

Jeg jobber litt med unger av og til og de fleste respekterer meg, men det er alltid noen som ikke gjør det også. Sist gang ga jeg streng beskjed 10-20 ganger at de ikke fikk lov til å gjøre sånn, men det var selvsagt et par som skulle tøffe seg litt og da tok tålmodigheten min slutt. Jeg tok tak i ungen i halsen og løfta han 2 meter opp i været og sa "NÅ GIR DU FAEN". Da slutta han med en gang og ga meg full respekt.

 

I mange tilfeller er det å oppdrage unger akkurat som å oppdra bikjer.

 

 

forsjell på respekt og frykt! :thumbdown:

Lenke til kommentar
I mine øyne er det viktig å bruke vold mot barn ellers så lærer de aldri og tror de kan gjøre akkurat hva de vil. Se hvor uoppdragne unger er på skoler i dag i forhold til det de var for 30-40 år siden. Unger i dag tror de kan oppføre seg akkurat som de vil fordi de vet at lærere ikke har lov til å utøve vold mot de.

 

Jeg jobber litt med unger av og til og de fleste respekterer meg, men det er alltid noen som ikke gjør det også. Sist gang ga jeg streng beskjed 10-20 ganger at de ikke fikk lov til å gjøre sånn, men det var selvsagt et par som skulle tøffe seg litt og da tok tålmodigheten min slutt. Jeg tok tak i ungen i halsen og løfta han 2 meter opp i været og sa "NÅ GIR DU FAEN". Da slutta han med en gang og ga meg full respekt.

 

I mange tilfeller er det å oppdrage unger akkurat som å oppdra bikjer.

 

 

forsjell på respekt og frykt! :thumbdown:

9453647[/snapback]

 

Hva er forskjellen da?

Lenke til kommentar
I mine øyne er det viktig å bruke vold mot barn ellers så lærer de aldri og tror de kan gjøre akkurat hva de vil. Se hvor uoppdragne unger er på skoler i dag i forhold til det de var for 30-40 år siden. Unger i dag tror de kan oppføre seg akkurat som de vil fordi de vet at lærere ikke har lov til å utøve vold mot de.

 

Jeg jobber litt med unger av og til og de fleste respekterer meg, men det er alltid noen som ikke gjør det også. Sist gang ga jeg streng beskjed 10-20 ganger at de ikke fikk lov til å gjøre sånn, men det var selvsagt et par som skulle tøffe seg litt og da tok tålmodigheten min slutt. Jeg tok tak i ungen i halsen og løfta han 2 meter opp i været og sa "NÅ GIR DU FAEN". Da slutta han med en gang og ga meg full respekt.

 

I mange tilfeller er det å oppdrage unger akkurat som å oppdra bikjer.

 

 

forsjell på respekt og frykt! :thumbdown:

9453647[/snapback]

 

Hva er forskjellen da?

9453666[/snapback]

 

Hvis barnet ditt har respekt for deg er det ikke redd for å kommunisere med deg og komme til deg hvis det er noe, pluss at barnet lærer sosial innteligens. Hvis barnet ditt frykter deg står det på egen hånd, vil aldri kunne lære noe positivt av deg og vil generelt få en forferdelig hverdag. At barn skal leve i frykt er rett og slett bare negativt.

Lenke til kommentar

Har aldri blitt slått i hjemmet, men på skolen derimot...

var en gang ... flere ganger.. jeg og en kompis kødda litt før gym-timen, så kom læreren og tok meg i arma og løfta meg opp og sparka meg.. og en gang senere va jeg og en annen kompis inne på doet.. skulka timen.. så kom han inn og sto å venta på meg ute, så tok han tak i kompisen min rundt halsen og løfta han opp.. jeg slo og sparka læreren i magen og ansiktet sånn at han skulle slippe han.. faen som vi sprang hjem etterpå.

det var ganske skummelt og oppleve.. vi sa det også hjemme men foreldrene trodde oss ikke :( my 2 øre

Lenke til kommentar

nå skal jeg gi deg et eksempel på hva som er forsjell på frykt og respekt.

 

har blitt slått av pappa et par ganger. kommer han gående mot meg så flytter jeg meg vekk. av frykt.

 

men hadde jeg hatt noe respekt for han så hadde jeg ikke bodd hoss typen å i over en uke selv om jeg skulle vert hjemme for en uke siden.. jeg driter i når han ringer, svarer ikke tlf eller slår den av. gjør alt for å ikke møte på han osv å rømmer huset så fort jeg får sjansen.

 

jeg kan aldri tro at hverken han eller moren min er glad i meg. ikke bre pga. det da..

 

men hadd pappa vert glad i meg så hadde han ikke slått meg gjentatte ganger.. du slår ikke dem du er glad i.

 

 

 

håper du forstår noe mer av forsjellen på respekt og frykt.

på en utrolig tåpelig måte så kan du jo sammenligne disse to. er du redd en person så opptrer du jo med respekt. men målet er vel å få respekt uten at personen må frykte deg for å få det?

å jeg er redd faren min, men har ingen respekt for han. bare evt. om jeg er hjemme å han opptrer truende..

 

 

men en ting til.. har mine foreldre da lyktes med måten de har optrådt på? voldtlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...