Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Noen som har sett Luke Cage og vet om det er verdt å se?

Veldig treg start, men tar seg opp etterhvert. Men likte du Daredevil og Jessica Jones vil du nok like Luke Cage også. Er veldig mye av det samme, på godt og vondt.

 

 

På godt og vondt...

 

Synes Daredevil og Jessica Jones er forholdsvis oppskrytte serier. Misforstå meg ikke, jeg synes begge var forholdsvis underholdende og sliter ikke med å anbefale de, men fantastiske serier er det ikke etter min mening :)

 

Morsomt at du redigerte bort "Kommer ann på hva slags serier du liker." :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Morsomt at du redigerte bort "Kommer ann på hva slags serier du liker." :)

 

 

Jeg gjorde ikke det. Det skrev du i et annet innlegg. Dessuten var det jo rettet mot min oppfatning av seriene jeg siterte. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Alle disse superhelt-adapsjonene er ikke noe for meg. Tegneserier gjør seg som regel best i nettopp tegneserier syns jeg.

 

Filmer også? Er kanskje fy-fy å diskutere her.

 

Jeg er dog generelt enig, men noen få unntak. Batman-trilogien og Watchmen for eksempel.

Lenke til kommentar

Har sett to episoder av Luke Cage nå, og liker det allerede bedre enn Jessica Jones og mesteparten av Daredevil. (Elsket episodene hvor Punisher var fokuset). Veldig kul stemning i serien, og jeg er ikke enig med Schreiber at den er så lik de andre to. Helt annen stemning, og fokuset på afro-amerikansk kultur er forfriskende. Pluss Luke er langt mer badass enn Jessica og Daredevil.

Lenke til kommentar

Jeg likte Luke Cage helhetlig bedre enn Jessica Jones og Daredevil, men falt litt på plottingen den også. Men serien klarer å bruke karaktergalleriet så mye bedre enn de to andre, og plottet til Luke Cage klarer bedre å fylle opp de 13 episodene av sesongen med handling bedre. Hvorfor Jessica Jones aldri hadde en episode som ikke handlet om Killgrave og det var skuffende, for er det noen serier av disse 6 som kan ha "ukas sak"-episode og gjøre noe interessant ville det vært den serien som handler om en karakter som også er PI.

Lenke til kommentar

Alle disse superhelt-adapsjonene er ikke noe for meg. Tegneserier gjør seg som regel best i nettopp tegneserier syns jeg.

Nja, det er jo litt morsomt å tenke på hvor mange filmer og tv-serier som faktisk er basert på tegneserier. Tror nok mange kan få seg en og annen overraskelse. :) Men selv om vi snakker utelukkende om superhelter er det ikke en egen "sjanger" i seg selv. Eller rettere sagt er det en drøss undersjangre, akkurat som f.eks western-filmer og -serier. Noen serier er ren tull, mens andre kan være svært så seriøse. Noen passer best i tegneserieformat, mens andre fint klarer seg som film eller tv-serie. Tror neppe Batman-filmene til Nolan eller de nye DC-filmene ville gjort seg bra som tv-serie, men tror heller ikke Flash og Supergirl ville gjort seg så bra som filmer. Arrow er en god blanding av Nolan-filmene og de mer "useriøse" seriene som f.eks Flash, så en film kunne nok ha blitt bra. Men har ingenting imot om de fortsetter som serie. :)

 

Når det gjelder Marvel-Netflix tror jeg et av de største problemene er at sesongene er for korte til å dele opp i flere historier, men de er for lange for bare én historie. Dermed må hjstorien dras ut så langt som mulig, og da blir det fort mye tomt prat. Synes Daredevil sesong 2 var bra nettopp fordi de klarte å dele den opp i to historier (Punisher og Elektra), men selv da ble det mye rot mellom de to historiene. De hang ikke sammen noe særlig. Burde kanskje heller ha latt første halvdel utelukkende fokusere på Punisher, og så dra inn Elektra i andre halvdel.

Lenke til kommentar

 

Nobel fortsetter å imponere synes jeg. Noen veldig gode biroller og fint skutt. Spesielt på et så lavt budsjett.

 

Lavt budsjett? 

 

Please....

 

?

 

Et budsjett på 70 millioner kroner er lavt i internasjonal sammenheng. Nobel har en veldig sterk produksjonsverdi sett i forhold til budsjettet. Og det med bruk av nesten utelukkende norsk crew selv om deler er filmet i Tsjekkia og Marokko. 

Lenke til kommentar

Internasjonalt ja, men i norsk mål er det stort. Vi bor i Norge.

 

Likevel mener jeg Nobel når en standard produksjonsmessig som ikke enkelte amerikanske piloter til 30 millioner er i nærheten av, og det var det jeg skrøt av i innlegget. Her i Norge kan man jo for eksempel sammenligne med Okkupert som kostet 84 millioner (selv med masse produktplassering) men har dårlige effekter og er skikkelig stygt skutt. I forhold til budsjettet er Nobel imponerende produsert.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Billig å skyte inn i Marokko. Ikke alle som har den muligheten heller. Helt klart at Nobel ser bra ut, men det ligger en del i at Per-Olav Sørensen har alltid vært en regissør som har fått ting til å se bra ut, slik som David Slade fikk Hannibal se bra ut for et lite budsjett. Skulle dog ønske at manusforfatterne hadde vært bedre, for skuespillerne og regien er det som får Nobel til å funke. Ellers har serien problemer. 

Lenke til kommentar

Internasjonalt ja, men i norsk mål er det stort. Vi bor i Norge.

Det kommer vel sterkt ann på hvordan man ser det. Ja, fysisk sett lever vi i lille Norge, men den digitale verden er en annen sak. Om en liten tulleserie fra Norge, Uganda eller øvre Mongolia spiller ingen rolle lengre. Den må uansett konkurrere med alle de andre seriene som er lett tilgjengelig, enten det er via vanlig TV eller via internett. Eneste grunnen til å å prioritere en norske fremfor alle andre er vel fordi man er litt patriotisk. Vi bor i Norge. Serien er laget i Norge. Dermed vil man heller se den enn en annen serie fra et annet land. Personlig gir jeg blaffen i hvilket land en serie er laget i. Jeg ser den hvis den er bra, og gir blaffen hvis den ikke interesserer meg. At den er norsk er likegyldig for meg. Jeg er ikke så stor patroit. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...