Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Hmmm...

 

Jeg er generelt glad i norsk tv og er mindre kritisk enn med internasjonale produksjoner, men greier ikke helt å la meg begeistre av Nobel. Kommer til å se videre, men hadde fint overlevd uten også. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare sett 2 episoder, men...

sliter med å se hva som er bra med Cage både før og etter launch. Dette er en veldig standard story som har de fleste klisjene i boka, og serien er flatere i karakterene enn en annen Netflix-superhelt-serie dere sammenligner med. Mens jeg synes Netflix har vært flinke til å modernisere sine sine siste serier/sjangerer, bører denne serien lite preg av å være fra 2016. Kunne likeså gjerne vært nitti- eller totusentallet. Mens den andre serien dere dere nevner har en overliggende filosofisk dimensjon mangler denne det.

 

Må man kunne noe og Marvel-karakteren fra før for å synes dette er bra?

 

Dog credit to Pop-skuespilleren for å bringe varme og sjarm til serien.

Lenke til kommentar

 

Wtf, så mye svada det er lenge sida jeg har lest.

Fint om du argumenterer for hvorfor du mener det. Ikke noe galt i hans egne subjektive mening vel?

 

 

Det er også subjektivt det jeg sier og. Fordi det er mye svada der, fordi han ikke klarer å grunnlegge sine egne argumenter.

 

For her klarer han ikke legge vekt på hva han mener er klisjefylt med karakterene. Han klarer ikke å fremheve hvorfor serien kunne vært lagd for mange år siden, uten å tenke på at TV så vidt hadde fargede skuespillere i hovedrollene ved unntak av Bill Cosby før rundt 10 år tilbake. Han sier ikke hva som er så veldig filosofisk rundt de andre karakterene iforhold, uten at engang tenker på hvordan Luke Cage gir mye mer dybde til hva det betyr å være en helt enn hva noen av de engang kommer i nærheten av.

 

Det bare lyser opp et forsøk på å være edgy, uten å kunne forklare en døyt. Ergo, servering av svada. Uenigheter kan gjøre en diskusjon bra, men bare hvis man klarer å faktisk grunnlegge seg.

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Repetisjonen vi ser er et problem fordi det får seriestarten til å være treg og med vilje litt dishoriterende. Men det er også så åpenbart at det er en viktig for historien serien prøver å levere. Jeg tror piloten gjør en viktig og god nok jobb i å etablere karakterene, hvordan Westworld fungerer, og hva som ikke fungerer. Men det ingen kjempebra pilot egentlig, for jeg fikk personlig mer nytte av piloten etter å ha sett hva som kommer etter enn piloten i seg selv.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Min post om Cage var ment for å fremprovosere en forklaring på hvorfor folk liker serien, da jeg har en mistanke om at hvis man har kunnskap om Cage fra før serien vil den fremstå bedre. Dette er informasjon som antakeligvis taes for gitt i serien. En annen forklaring kan være at den er super-sofistikert, med små detaljer som går meg hus forbi. Eller at det rett og slett er et smak og behag spørsmål. Jeg håper og antar at enten det første eller siste er svaret.

 

Trebokstavsforkortelsen får avsender selv stå for. Videre blir det ren spekulasjon at jeg ikke klarer forklare begrunnelsen. Det samme kunne jeg sagt om, treg og desorienterende, ifra forrige post. Det forklares ikke hvorfor. Dette gjør så å si alle denne tråden. Uttalelser slenges ut ubegrunnet.

 

Det sagt visste jeg når jeg postet at noen kunne reagere. Tidligere når jeg har vært kritisk til serier i denne tråden har det gått bra, men altså ikke denne gangen. Sånn sett kan jeg godt beklage en delvis bevisst provosering. Men altså gjort for å prøve å få belyst Cage. Jeg har tidligere også applaudert den lave fanboi-faktoren i tråden og ønsker egentlig ikke å øke den. Samtidig hadde det vært spennende med litt debatt noen ganger. :)

 

Utfordringen med denne tråden hvor ikke alle har sett alt er selvsagt, er selvsagt at man må være vag for å ikke spoile. Det gjelder alle som poster.

 

Men posten min har ihvertfall tjent til å finne ut at jeg er den eneste i tråden som synes at Cage er hypet opp og en middels serie. Det beste er jo selvsagt at folk liker den.

Endret av maanemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min post om Cage var ment for å fremprovosere en forklaring på hvorfor folk liker serien, da jeg har en mistanke om at hvis man har kunnskap om Cage fra før serien vil den fremstå bedre. Dette er informasjon som antakeligvis taes for gitt i serien. En annen forklaring kan være at den er super-sofistikert, med små detaljer som går meg hus forbi. Eller at det rett og slett er et smak og behag spørsmål. Jeg håper og antar at enten det første eller siste er svaret.

 

Trebokstavsforkortelsen får avsender selv stå for. Videre blir det ren spekulasjon at jeg ikke klarer forklare begrunnelsen. Det samme kunne jeg sagt om, treg og desorienterende, ifra forrige post. Det forklares ikke hvorfor. Dette gjør så å si alle denne tråden. Uttalelser slenges ut ubegrunnet.

 

Det sagt visste jeg når jeg postet at noen kunne reagere. Tidligere når jeg har vært kritisk til serier i denne tråden har det gått bra, men altså ikke denne gangen. Sånn sett kan jeg godt beklage en delvis bevisst provosering. Men altså gjort for å prøve å få belyst Cage. Jeg har tidligere også applaudert den lave fanboi-faktoren i tråden og ønsker egentlig ikke å øke den. Samtidig hadde det vært spennende med litt debatt noen ganger. :)

 

Utfordringen med denne tråden hvor ikke alle har sett alt er selvsagt, er selvsagt at man må være vag for å ikke spoile. Det gjelder alle som poster.

 

Men posten min har ihvertfall tjent til å finne ut at jeg er den eneste i tråden som synes at Cage er hypet opp og en middels serie. Det beste er jo selvsagt at folk liker den.

 

Selvsagt helt OK at man ikke liker en serie. Du forklarer jo også hvorfor. Helt fair det! Synes ikke man trenger å skrive en masteroppgave hver gang man skal fortelle om en serie/film/spill/annet.

 

Har selv ikke sett Cage, men så Jessica Jones. Den serien likte jeg veldig godt. Likte også karakteren Luke Cage i den.

 

DareDevil derimot synes jeg er kjedelig. Noen gode enkeltepisoder, men det ble litt for langtekkelig for meg. Ser jo at det er kvalitet der, men serien fenget meg ikke som jeg skulle ønske. 

Lenke til kommentar

 

 

Wtf, så mye svada det er lenge sida jeg har lest.

Fint om du argumenterer for hvorfor du mener det. Ikke noe galt i hans egne subjektive mening vel?

Det er også subjektivt det jeg sier og. Fordi det er mye svada der, fordi han ikke klarer å grunnlegge sine egne argumenter.

 

For her klarer han ikke legge vekt på hva han mener er klisjefylt med karakterene. Han klarer ikke å fremheve hvorfor serien kunne vært lagd for mange år siden, uten å tenke på at TV så vidt hadde fargede skuespillere i hovedrollene ved unntak av Bill Cosby før rundt 10 år tilbake. Han sier ikke hva som er så veldig filosofisk rundt de andre karakterene iforhold, uten at engang tenker på hvordan Luke Cage gir mye mer dybde til hva det betyr å være en helt enn hva noen av de engang kommer i nærheten av.

 

Det bare lyser opp et forsøk på å være edgy, uten å kunne forklare en døyt. Ergo, servering av svada. Uenigheter kan gjøre en diskusjon bra, men bare hvis man klarer å faktisk grunnlegge seg.

Så kanskje du kan utdype hva som er så galt med for eksempel Nobel? Uten å bare si at manusforfatterene er dårligere enn i Hollywood.
Lenke til kommentar

Så kanskje du kan utdype hva som er så galt med for eksempel Nobel? Uten å bare si at manusforfatterene er dårligere enn i Hollywood.

 

 

Det har jeg allerede gjort, men kan ta det igjen. Å gå i detaljer er spoilere.

 

Men for å si det kort, så sklir serien helt ut i de siste episodene hvor det er tydelig at manusforfatterne har hva jeg nesten vil kalle panikk. Hvor den lar plott diktere karakterer på en ganske unaturlig og rar måte, spesielt med karakteren Johanne (Tuva Novotny) hvor hun plutselig får opp for seg noe om Erling (Aksel Hennie) som er ganske unaturlig når de liksom skal ha vært gift i 14 år. Det er som manusforfatterne får panikk fordi de ikke klarer å få serien til å lande. Karakterene dikterer plott, ikke visa versa.

 

Serien har hele tiden vært nevnt som en samtidig fortelling om samfunnet vårt, politikk og maktutøvelse. Etter 8 episodene fremstår det som en historie uten noe konklusjon som er enten noe særlig spennende utenfor en kort actionsekvens i siste episode og noen få før der. Det overraskende oppskriftsmessig. Ikke akkurat intens nerve å kjenne. Hadde forventa mer av den gjengen der til Per-Olav Sørensen etter Kampen om Tungtvannet.

 

Hvor er soldatenes reaksjon på krigshelvete de jobber med? Med tanke på at dette skal være sabla realistisk. Serien vil forhåpentligvis få oppmerksomhet rundt problemstillingene den tar opp, som er hentet rett ut fra saker i media det siste året (norsk krigføring kontra Norge som fredsnasjon, soldaters språkbruk, forhold til Kina osv). Det skjer såpass mye der ute med norske soldater at det allerede er mer enn nok av gode drama-muligheter å bruke, men sleit på det. Resultatet er en serie som bare trolig kommer til å bringe opp spørsmål hvodtvidt fiksjon er fiksjon.

Skuespillerne er hovedsakelig det som får Nobel til å fungere med bra bruk av loctations. Serien er ok, men ikke så "modig og ambisiøs" som VG f. eks skal ha den til.

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så kanskje du kan utdype hva som er så galt med for eksempel Nobel? Uten å bare si at manusforfatterene er dårligere enn i Hollywood.

 

Det har jeg allerede gjort, men kan ta det igjen. Å gå i detaljer er spoilere.

 

Men for å si det kort, så sklir serien helt ut i de siste episodene hvor det er tydelig at manusforfatterne har hva jeg nesten vil kalle panikk. Hvor den lar plott diktere karakterer på en ganske unaturlig og rar måte, spesielt med karakteren Johanne (Tuva Novotny) hvor hun plutselig får opp for seg noe om Erling (Aksel Hennie) som er ganske unaturlig når de liksom skal ha vært gift i 14 år. Det er som manusforfatterne får panikk fordi de ikke klarer å få serien til å lande. Karakterene dikterer plott, ikke visa versa.

 

Serien har hele tiden vært nevnt som en samtidig fortelling om samfunnet vårt, politikk og maktutøvelse. Etter 8 episodene fremstår det som en historie uten noe konklusjon som er enten noe særlig spennende utenfor en kort actionsekvens i siste episode og noen få før der. Det overraskende oppskriftsmessig. Ikke akkurat intens nerve å kjenne. Hadde forventa mer av den gjengen der til Per-Olav Sørensen etter Kampen om Tungtvannet.

 

Hvor er soldatenes reaksjon på krigshelvete de jobber med? Med tanke på at dette skal være sabla realistisk. Serien vil forhåpentligvis få oppmerksomhet rundt problemstillingene den tar opp, som er hentet rett ut fra saker i media det siste året (norsk krigføring kontra Norge som fredsnasjon, soldaters språkbruk, forhold til Kina osv). Det skjer såpass mye der ute med norske soldater at det allerede er mer enn nok av gode drama-muligheter å bruke, men sleit på det. Resultatet er en serie som bare trolig kommer til å bringe opp spørsmål hvodtvidt fiksjon er fiksjon.

Skuespillerne er hovedsakelig det som får Nobel til å fungere med bra bruk av loctations. Serien er ok, men ikke så "modig og ambisiøs" som VG f. eks skal ha den til.

ok, det forklarte litt mer for min del i hvert fall. Forstår jeg deg rett at du syns serien starter bra, men at historien kolapser utover i sesongen? Fordi jeg syns de to episodene vi har fått til nå er veldig gode, bortsett fra den boshkazi-sekvensen som framsto veldig urealistisk for meg.
Lenke til kommentar

Ja, serien starter ganske greit. Serien flyter også veldig bra synes jeg, som gjør den lett å se egentlig. Noe jeg ikke alltid føler med serier, spesielt Skandinaviske. 

 

Har forresten tro på Valkyrien og Monster i 2017 på NRK. Sett første episode av Valkyrien, og elsker hvordan de bruker undergrunnen i Oslo (spesielt rundt Valkyrien-stasjon som navnet tilsier.). Ved unntak av noen litt rare valg i dialogen likte jeg første episode veldig. Den holder spenningen, og det er flott å se Sven Nordin gjøre en ordentlig dramarolle igjen etter Blå Øgon. Forholdet hovedkarakteren hans har med Pål Sverre Hagen sin karakter er interessant. Nesten som de senere sesongene av Breaking Bad med mellom Jesse og Walt.

 

Monster er litt mer "nordic noir" av seg, men klarer å spille litt mer på humor på en god måte. De klarer faktisk å gjøre Jakob Oftebro litt en interessant karakter i serien, men det er Ingvild Holte Bygdnes som er bra i måten hun klarer å kombinere humor og drama som et slags norsk svar på Oliva Coleman (som er en solid britisk skuespiller i både komedie og drama).

Lenke til kommentar

Helt enig med alle som sier at Cage har bra musikk! Og det gjelder jo alt fra jazz til hip-hop!

 

Jeg hadde faktisk ikke sett de siste minuttene av ep. 2 . Og allerede der tar serien seg opp, siden den stopper og reflekterer litt. Ep. 3 er er litt opp og ned.

 

Utfordringen med Cage er litt at han ikke har noen svakheter som skaper spenning. Mens andre superhelter har en svakhet eller samvittighetsnag vet vi at Cage vill greie å la bad guys betale hver gang. Eneste man kan si at han er litt sein. Men det kommer ikke bad guys til nytte.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...