Gå til innhold

Ønsker å innføre avgift på dataspill


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/02/14/492031.html

 

(Dagbladet.no): Blant alle millionene Norsk filmfond fordeler til filmprosjekter, går også noen til norske spillutviklere.

 

Hittil har potten vært på rundt fem-seks millioner kroner per år, noe som på langt nær er nok i forhold til utviklingskostnadene til dagens spill.

 

Dette kan det nå bli en endring på.

 

Vil innføre avgift

I høringsuttalelsen som nylig ble sendt fra Norsk filmfond til Kulturdepartementet kommer det fram at de nå ønsker å formalisere en større støtteordning til spillutvikling:

 

«Norsk filmfond anbefaler at det innføres en avgift på omsetning av dataspill for å muliggjøre en tilskuddsramme på 30 millioner kroner til utvikling og lansering av dataspill», kan man lese i en knapp setning i det 16 sider lange dokumentet.

 

- Det er et forslag vi nå har sendt til departementet, der vi ber om å få innføre en avgift på dataspill. Dette er penger som dermed kan brukes til å i større grad finansiere spillutvikling i Norge, forteller prosjektkoordinator for spill Kaja Hench Dyrlie i Norsk filmfond til Dagbladet.no.

 

Finnes på film

Det eksisterer en tilsvarende ordning på filmsalg i dag, der noen kroner for hver solgte DVD går til film og kino.

 

- Hvor mange kroner er det snakk om?

 

- Det er ikke bestemt, og det er heller ikke tatt stilling til om det ønskes at den eventuelle avgiften skal bestå av et fast beløp, eller en viss prosentandel av salgssummen - slik det nå er med DVD-salget. Det vil uansett ikke være så mye det er snakk om, vi snakker om noen få kroner. Det er ikke sikkert at sluttbrukeren vil merke det engang - om du kjøper en DVD på Platekompaniet, tenker du ikke over hvor mange kroner som er gått til avgift, sier Hench Dyrlie, og legger til:

 

- Selv om det ikke er mange kronene kjøperne må ut med, vil det til sammen utgjøre en stor sum som kan komme godt med for norske spillutviklere. Dette vil også slå positivt tilbake på spillkjøperen, som får et bedre utvalg.

 

Hvor stor del av den samlede støtten på planlagte 30 millioner som kommer fra avgiftspengene, og hvor mye som kommer fra Norsk filmfond direkte, er ennå ikke avklart.

 

Lanseringsstøtte

- Vil økningen i spillstøtten ha noen innvirkning på vilkårene dere setter til spillene?

 

- Da Filmfondet først begynte å dele ut penger til dataspill i 2003/2004, rådet det litt usikkerhet rundt hvordan kravene til norsk språk og kultur i spillene skulle tolkes. Vi vil ikke fravike kravet til norsk språk, men det er klart at vi må gjøre noen justeringer underveis - for eksempel ved onlinespill, der vi ikke kan kreve at alle skal snakke norsk i spillet. Det er masse diskusjoner nå om hvordan ting burde være, sier Hench Dyrlie.

 

Det er også foreslått en egen lanseringsstøtte for dataspill.

 

- Å få spille ut i markedet, og at de blir kjent blant kjøperne, er nesten like viktig som å støtte selve utviklingen. Så langt har ikke norskutviklede spill fått like stor eksponering som de burde hatt, forteller Hench Dyrlie til Dagbladet.no.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste denne

artikkelen i dagbladet. Og som vanlig er det "høy" standar på innleggene der :whistle:

 

Men uansett synes dette virker som en god ide. Er ikke lett å satse på å utvikle spill. Spesielt i et lite land som norge. Og med tanke på hva funcom får til er det tydligvis muligheter alikevell. Så jeg synes ikke 1 til 2 kroner i avgift på et spill som koster noen hundre kroner er så gale. Og når avgiftene er så målrettet som her ser jeg ikke problemet.

Hva tror dere ja til mer mangfold eller nei til avgifter?

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar

slik jeg leser det ser det ut til at avgiften ikke skal gå ut over oss kjøpere i det hele tatt. Det blir jo nevnt at det eksisterer en lignende avgift på film, men den har aldri vært gjenstand for høylydt klaging.

 

Tror kanskje at dette er en god ting hvis den blir brukt riktig. Spill er dyrt nok fra før, om vi ikke skal legge på enda litt på prisen. Blir litt som å skyte seg selv i foten mtp. piratkopieringen. Gir i alle fall alle piratene enda et argument for å laste ned, med mindre den nye ordningen blir markedsført på en skikkelig måte slik at kjøperne føler at de støtter norsk spillkultur uten at det koster noe ekstra (evt noe merkbart ekstra, alt ettersom hvordan dette blir pålagt spillutsalgene).

 

Bottomline: Det er en god ting, men ville nok kommet med et konkret forslag før jeg vedtok noe slikt...

Lenke til kommentar

det er selvfølgelig en god tanke, men jeg stiller meg litt skeptisk.

spillbutikker opplever nedgangstider PGA piratkopiering og internett-distrubusjon og de kommer ikke til å få det noe bedre av en ny avgift, selv om den er liten.

 

dessuten er ikke filmfondet de mest kompetente til å bedømme vilke spill som skal få penger og vilke som ikke skal det.

Endret av cyberPanda
Lenke til kommentar

De "ekstra" kronene kan de ta fra allerede absurde høye avgifter som vi har på bensin, diesel og tobakk. Et nytt dataspill koster allerede 500-600 kr, det er mer enn nok for noe som kanskje gir en ukes underholdning.

 

Det er et typisk utsagn å avgiftsbelegge noe for å gi penger i kassa, men du skal se om alle pengene havner på rett plass - det gjør de nemlig ikke.

Lenke til kommentar
De "ekstra" kronene kan de ta fra allerede absurde høye avgifter som vi har på bensin, diesel og tobakk. Et nytt dataspill koster allerede 500-600 kr, det er mer enn nok for noe som kanskje gir en ukes underholdning.

 

Det er et typisk utsagn å avgiftsbelegge noe for å gi penger i kassa, men du skal se om alle pengene havner på rett plass - det gjør de nemlig ikke.

7944811[/snapback]

Litt Off Topic, men jeg synes det er idiotisk å kjøpe dataspill til 500-600 kroner. Vent 1-3 mnd og man får det til halvparten.

Lenke til kommentar

At spill skal bli enda dyrere i Norge, det er bare helt latterlig. Om de kunne satt ned prisen for spillene, så skulle jeg godtatt dette - i teorien - greie forslaget, men jeg ser ikke at jeg selv kommer til å kjøpe spill til 500kr i stedet for 400kr. Da gjør jeg heller som mange andre allerede gjør: Jeg laster ned spillene, siden jeg ikke har lyst til å støtte en industri som blir ødelagt av sånt tull.

Lenke til kommentar
De "ekstra" kronene kan de ta fra allerede absurde høye avgifter som vi har på bensin, diesel og tobakk. Et nytt dataspill koster allerede 500-600 kr, det er mer enn nok for noe som kanskje gir en ukes underholdning.

 

Det er et typisk utsagn å avgiftsbelegge noe for å gi penger i kassa, men du skal se om alle pengene havner på rett plass - det gjør de nemlig ikke.

7944811[/snapback]

 

Hadde du visst noe som helst om hvordan kassettavgiftsfondet (eller hva det nå heter) fungerer, hadde du ikke lirt av deg dette. Om du legger på noen kroner på toppen av det et vanlig spill koster nå i dag (Mellom 250 og 400 kroner er vanlig pris), så utgjør det faktisk minimalt med forskjell. Og hvis det kan bidra til å stimulere til ytterligere vekst i det norske spillmarkedet vil jo verden bli et bedre sted å leve?

Lenke til kommentar

Som noen nevnte et eller annet sted så vil nok uansett ikke butikkene ødelegge de fine 449,- eller 499,- prisene sine, tror neppe vi ser 503,- spill i hyllene med det første.

 

Hvem som skal fordele disse pengene derimot er et større problem, blir det filmfondet så ser jeg frem til spill av Vibeke Løkkeberg og Aune Sand... Tenk dere om Funcom fikk støtte til å lage spillversjonen av "Dis" :D De kunne sikkert brukt Den Lengste Reisen motoren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...