Gå til innhold

Ønsker å innføre avgift på dataspill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var også ment som en kuriositet, men så lenge du betaler skatt så bør disse 30% være med i regnestykket også.

 

Du kan jo for moro skyld regne på bil hvor staten har avgifter på rundt 50% (75% på bensin) For å kjøpe en bil til 200.000 må du altså tjene 260.000, her henter staten inn 60.000. I tillegg henter de inn 100.000 på selve bilsalget (tar da ikke med omregistrering og veiavgift!)

Altså på et bilsalg til 200.000 har staten hentet inn 160.000 kr. ikke dårlig det? Altså 80% av summen :D

Lenke til kommentar

Filmfondets sider om tildelinger til intraktive produksjoner lister opp en del eksempler:

 

* Polarkameratene

* Kaptein Sabeltann - Forbannelsen på de syv hav

* Snødronningen og det magiske speilet

* Xobia - Magisk Arv

* Drømmefall

* Kongerike!

* Vikingjarl

 

Som det går frem her, er det i stor grad produksjoner rettet mot barn og unge, selv om Drømmefall, Kongerike og Vikingjarl er hederlige unntak. Men hvem som faktisk har fått tildelinger sier ikke så veldig mye så lenge en ikke vet noe som helst om hvem som (ikke) har søkt eller hvem som faktisk driver med produksjon.

 

At Drømmefall har fått viser jo at det ikke bare tildels penger til ting som ikke er 'the real deal' (hva nå det er). Litt av problemet er vel at vi ikke HAR noen rell spillindistri i Norge (ut over Funcom) som både har kapastitet, kunnskap og økonomi til å lage større produksjoner. Dette fondet kan kanskje være ett bidrag til gi næring / grobunn for utviklere som kanskje kan ta steget opp til mer 'seriøse prosjekter' (eller i alle fall den type prosjekter du etterlyser).

Lenke til kommentar

Er vel strengt tatt ingenting som er avgjort, men jeg tror neppe at det blir investert penger i spill som er voldsomme og voldelige.

 

Nå er ikke akkurat spill for barn noe dårlig felt å satse på da.. er nok av historier å ta for seg (fra norsk kultur), men jeg har en følelse av at kvaliteten vil neppe være høy.

(Er generelt ikke særlig optimistisk når det kommer til prosjekter som satser på støtte for å kunne overleve).

Lenke til kommentar

Hmm, det er mulig vinkle dette som en "moralistisk dreining" der avgifter på voldelige fy-spill skal finansiere mer fremmelige spill. Er vel egentlig ikke noe jeg gidder å hisse meg opp over, men det er likevel interessant å se hva slags spill som får tildelt støtte.

Lenke til kommentar

Grim - det er vel ikke nødvendigvis snakk om å gi støtte for å overleve, men støtte for å komme i gang. Problemet er som sagt at vi ikke har noen industri i Norge. Vi har svært få aktører som både har vilje til å satse på spill, og pengene til å faktisk gjennomføre et prosjekt. Selv de 'store' titlene som utvikles over dammen krever en form for støtte; enten det er oppsparte midler fra tidligere suksesshistorier, eller støtte fra utgivere.

 

Det er ganske store investeringer, utgifter og kostnader som går med på å lage et ferdig produkt ut av en idé. De norske kapitalkreftene er vel heller ikke kjent for å være av de mest risikovillige, og jeg tror ikke vi skal regne med særlig de store pengestrømmene fra utenlandske investorer til Norge med det første. Derfor kan nettopp denne type støtte bidra til at vi kanskje får noen som klarer å levere noe, og på den måten kanskje bygget opp kompetanse, vilje og kanskje til og med noe kapital.

Lenke til kommentar

Selve summen er ikke nødvendigvis mye å grine av men dersom man legger til noe få prosent til på dagens spillpris er man plutselig oppe i 27-28% avgift totalt og det utgjør altfor mye av prisen. At man stadig skal tvinges til å måtte betale nye avgifter for ditt og datt, selv formålet er "godt ment", er en fryktelig uting.

Lenke til kommentar
Helt greit for meg hvis de hever maksgrensen for kjøp fra utlandet fra 200 til 1000,- .

7943432[/snapback]

 

hvor er sammenligningen?

 

Det er sikkert ikke så dumt. om midlene blir brukt riktig vel å merke. om det blir noe av bør det være status prøveordning først. For å se om pengene blir brukt riktig.

Lenke til kommentar

Hmm.. mulig jeg var litt trøtt da jeg fant 2 tråder om samme argument.. :blush:

 

Hvordan skal det være mulig å se hvor penga går da?

Først ett år etterpå kan man se inntektene ført i en egen "post" i regnestykket til staten. Så blir pengene overført til potten som skal brukes på "alt" i Norge (dvs, helsevesen, veier, infrastruktur ogsåvidere). Du vil fort se at det er politikken til de som sitter i regjering som bestemmer hvor pengene skal gå, og ikke den originale "pengene skulle gå til norsk spillindustri.." som gjelder.

 

Da ender vi like raskt opp i samme situasjon som vi har for andre avgifter:

- Regjeringen bestemmer hvor alle pengene skal plasseres. Dette varierer fra år til år og fra en regjering til den andre.

- Norge bruker ikke alle pengene fra veiavgift til utbedring av gamle veier og bygging av nye veier.

- All avgift fra tobakk, snus og sprit går ikke til helsevesenet eller til en anti-røykekampanje. (helsevesenet får mye penger, men de kunne fått mer!)

 

Mye av pengene går istedet der det er mulig å tilføre penger, ut ifra politikken til de som har bestemmelsesrett, som f.eks. til gallamiddag for Giske's bursdag, eller til heisaturer til spania for pensjonister (les: gamle parti røvere).

Ok nå ble det litt off-topic her, men poenget mitt er at så lenge vi ikke kan se eller være 100% sikre på at en ekstra avgift faktiskt går til det formålet det er ment, er det ikke tolererbart.

 

Vi må slutte å 'finne oss i' alt mulig. Ring til din ombudsmann! Ring til representanten i det partiet du stemte på. Fortell dem hva du mener! Hvis de ikke vil høre, si at de ikke får din stemme neste gang. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...