Gå til innhold

Nvidias Vista-drivere


xdim

Anbefalte innlegg

Raptor,09/02-2007 : 09:58]
Ringte nVidia for en liten alvorsprat angående dette alvorlige problemet. Hele teamet til nVidia er på dx10-kurs nå og ut måneden. De lover å komme sterkere tilbake. Gui-designeren er bare en lørdagsvikar, og hun vil degraderes til avdelingen for fake powerpoint-lekasjer.

 

Ser helt klart nytten med slike poster jeg. Min Vista Business skal få ligge i plasten en liten stund til   :)

7903489[/snapback]

Ha ha ha... :!:

 

'Vista-teamet' til nVidia har nå som hovedprioritet å WHQL serifisere DX10 driverene til GeForce 8800 og den kommende 8600 serien. En WHQL kandidat blir sendt inn til Microsoft i slutten av neste uke.

 

I tillegg har nVidia også driver-team som programmerer Linux/BSD/Solaris drivere, og Windows 2000/XP drivere.

 

Mye av problemene med spill i Vista skyldes også spillene selv, at spillprodusentene må komme med patcher for at spillene skal fungere sikkelig for Windows Vista, og Vista sin driver-model.

7904273[/snapback]

 

Spill produsentene trenger vel ikke å oppdaterer spilla, de kjører jo mot DirectX og det er jo likt på XP eller Vista.

7904296[/snapback]

Desverre.... Så enkelt er det ikke!

 

Hvorfor tror du at det er mange spill som ikke fungerer i det heletatt i Vista, samme hvilket grafikkort du har?

 

Hvorfor tror du at flere programmer ikke fungerer som de skal i Vista?

 

Edit: Disse uttalelsene fra nVidia forklarer litt hvor komplisert dette faktisk er:

Diercks explained that with Windows XP, NVIDIA simply needed to create two separate drivers: one for DirectX rendering and one for OpenGL rendering, while for Vista, NVIDIA has to develop six separate drivers: SLI and non-SLI versions for DirectX 9, DirectX 10, and OpenGL. In Vista, Microsoft moved the driver stack into the user space in the operating system, effectively making the kernel much more stable, but adding another layer of abstraction for NVIDIA’s software to get through before directly accessing the hardware. Each Vista driver supposedly contains 20 million lines of code (roughly the same number of lines as Windows NT 4.0).

 

ATi på demmes side slipper unna med 4 drivere (DX9 og OpenGL med og uten CrossFire) ATi har enda ikke noen DX10 produkter ute, og trenger derfor ikke å prioritere denne... ATi prioriterer også OpenGL lavt... Og har per dags dato ikke CrossFire driver for OpenGL i Vista

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At alt ikke er på plass til vista <15 dager etter release burde egentlig ikke komme som noen overraskelse på noen.

 

Whiningen om drivere til vista ser jeg på som litt barnslig for å være helt oppriktig. Ikke alt vil være på plass med en gang, det er bare å innse. Ja, nVidia har hatt ganske lang til til å utvikle drivere på, men så måtte de vel utvikle dem ganske mye mer fra scratch enn ved tidligere driveroppdateringer? måten drivere kjøres på er tross alt endret radikalt i Vista kontra XP/NT. De kjøres jo ikke lengre i kernel?

 

At de ikke har fått optimalisert alt 101% med en gang ser jeg egentlig ikke på som en overraskelse. At så mange velger å hoppe over på vista så fort derimot... Selv venter jeg minst 6mnd før jeg engang kjøper Vista...kanskje lengre.

7904484[/snapback]

 

Så du syntes "whining" er barnslig du ja. Da er vel du en av de type mennesker som bare sitter å venter blindt på at noe skal skje. Verden fungere ikke slik desverre.

 

Dessuten så har "whiningen" faktisk ført frem til at nVidia tar selvkritikk og at de har satt alle mann på å lage denne driveren du skulle laget ferdig for et par uker siden. Det har også ført til at nVidia skal lage drivere oftere enn før. Skal komme en gang i måneden.

 

Så hvis du syntes det er barnslig, så er det mange barnslige mennesker i verden gitt. Meg inkludert.

Lenke til kommentar
Min driver 100.59 har ikke nView (som jeg bruker mye) og ikke classic controll panel. Det controll panelet som følger med er helt ubrukelig.

 

Kjørte half-life 2 i stad på min 7800gt. I XP kunne jeg kjøre 1280*1024 med ALT på og det gikk helt glatt, men på vista hakker det som f***! :( Må ned på 1024*768. Prøvde noen nye spill også, men de bare hakka. Virker som jeg har eldgammelt skjermkort liksom. VEIT at nVidia skal komme med ny driver som gjør at ting går MYE fortere, men de må jo ha visst om at Vista skulle komme? Og hvorfor kan de ikke si når vi kan spille som normalt igjen? Litt mer forventer jeg når jeg har kjøpt skjermkort til over 2.500 spenn!

 

Dessuten er det en underskriftskampanje mot nVidia på nettet hvor en kar vil ha penger for å saksøke nVidia. Støtter han gitt.

7900863[/snapback]

 

Du er vel klar over at 100.59 driverne er laget for GF8 serien.

Jeg vet at de støtter eldere kort også, men tror kanskje du skulle prøve 97.46 driverne? :hmm: Disse er i det minste BEREGNET på blant annet 7800GT. :thumbup:

Dessuten kjører jeg fint BF2/2142 og WoW på 1440x900 på sekundær maskinen med Vista og et 7900GTX. På denne har jeg ikke en gang giddet å legge inn nye drivere, etter som de som ligger i Vista fungerer helt fint for meg.

Lenke til kommentar

Jeg har et 7800gt og kjører spill som bare f**n i Vista, og du klager på nvidia? De har iallefall hatt drivere som har støttet opengl lengre enn ati. Hvor mange har ikke opplevd at når de kjøper et nytt spill må de vente på en patch eller noe for at det skal funke 100% på din pc. Release for alle når det gjelder Vista er ikke lengesiden, skaff deg en tålmodighets-salve.

Lenke til kommentar
Raptor,08/02-2007 : 20:58]
nVidia har tydelig ikke satsa en døyt på driver utvikling siden de enda ikke har fått laget en driver som virker skikkelig med vista. De har hatt over ett år på seg, men tydligvis var det mer intressangt å selge skjermkort og lage nye enn å supportere sine eksiterende kort. Får vel bare drite å i spille i det hele tatt her så lenge nVidia bestemmer at jeg må vente.

7900153[/snapback]

Vet ikke om jeg skal le eller gråte...

Dette er iallefall det mest usaklige og innlegget jeg har sett på lenge!

 

Har du i det heletatt peiling på hvor komplisert en driver er? Vista-driver modellen er desuten helt forskjellig fra XP sin modell, og store deler av denne koden må skrives helt om.

 

Sammenlignet med ATi så skriver også nVidia en DirectX 10 driver (for 8-serien), som skiller veldig fra DX9 driveren, nVidia prioriterer også Linux drivere (ja, SLI fungerer i Linux, noe Crossfire ikke gjør). nVidia skriver også drivere for BSD og Solaris, noe ATi heller ikke gjør.

7901220[/snapback]

 

Jeg driter vel i hvor vanskelig det er å lage en driver vel. Jeg har kjøpt et skjermkort som jeg vil at skal virke med Vista jeg. Klarer de ikke lage drivere til produktene sine, så får de slutte å lage de. Dessuten har det ingenting med om det er vanskelig å lage driver eller ikke. De har tydeligvis ikke prioritert å lage ferdig denne driveren i tide.

 

Til de andre som sier at spill fungerer fint med 8800gtx korta så er ikke det noen bombe liksom! Det kortet er rimelig kraftig og tåler at driverne ikke er helt optimalisert enda, mens med 7800gt kort så er saken helt anderledes.

7901326[/snapback]

 

Ja, jeg er sikker på at de hos nVidia tenker som så:

Vi lager noen raske kort som går gjennom de mest brukte ytelsestestene også driter vi i resten av driverutviklingen. Folk kjøper sikkert kortene uansett om de virker eller ikke.

Det er stort tap av prestisje (og salg) for nVidia når de ikke har drivere som fungerer skikkelig. Når det er sagt kan mange av feielene ligge andre steder også.

DX9 for vista er nok noe helt annet enn DX9 for XP. Vista har et helt nytt interface mot hardware og det må også DX9 forholde seg til.

Spillene er etter så mange år med XP optimaisert mot nettopp XP. Det vil vel ikke overraske noen om de bruker en mengde skjulte, og offesiellt ikke støttede, funksjoner i XP for å optimaliesere hastighet? Dette er typisk porblem for kompabilitet mor Vista.

Å tro at alt skal fungere på et helt nytt OS er ... ikke lurt. Å forlange at alt skal fungere, og da særlig å forlange at ett ledd i en trekant skal sørge for at det hele skal fungere er XXXXXXXX (sensurert)

 

Lykke til folkens, jeg skal sikkert også prøve Vista men spillplatform blir nok XP i minst et år til for min del.

Lenke til kommentar
At alt ikke er på plass til vista <15 dager etter release burde egentlig ikke komme som noen overraskelse på noen.

 

Whiningen om drivere til vista ser jeg på som litt barnslig for å være helt oppriktig. Ikke alt vil være på plass med en gang, det er bare å innse. Ja, nVidia har hatt ganske lang til til å utvikle drivere på, men så måtte de vel utvikle dem ganske mye mer fra scratch enn ved tidligere driveroppdateringer? måten drivere kjøres på er tross alt endret radikalt i Vista kontra XP/NT. De kjøres jo ikke lengre i kernel?

 

At de ikke har fått optimalisert alt 101% med en gang ser jeg egentlig ikke på som en overraskelse. At så mange velger å hoppe over på vista så fort derimot... Selv venter jeg minst 6mnd før jeg engang kjøper Vista...kanskje lengre.

7904484[/snapback]

 

Så du syntes "whining" er barnslig du ja. Da er vel du en av de type mennesker som bare sitter å venter blindt på at noe skal skje. Verden fungere ikke slik desverre.

 

Dessuten så har "whiningen" faktisk ført frem til at nVidia tar selvkritikk og at de har satt alle mann på å lage denne driveren du skulle laget ferdig for et par uker siden. Det har også ført til at nVidia skal lage drivere oftere enn før. Skal komme en gang i måneden.

 

Så hvis du syntes det er barnslig, så er det mange barnslige mennesker i verden gitt. Meg inkludert.

7904694[/snapback]

 

Jammen det er mange barnslige i verden. Inkludert deg

 

Etter en kort vurdering får jeg vel inkludere meg selv, 43år og nettopp kjøpt G25 :blush:

Sånn sett kan man vel også si at barnslig ikke er det rette ordet for klagingen over. Etter å ha levd med MS OS siden 80tallet er situasjonen med Vista i dag langt bedre enn man historisk kunne forvente. Manglende erfaring er dermed kanskje mer dekkende.

Lenke til kommentar
Hva snakker du om ? Har 8800GTS og funker dritbra i Vista hos meg. nVIDIA har jo de beste driverne til Vista akkurat nå.

 

Har ikke sett en eneste bug enda. Lær deg å bruk en PC før du begynner å klage. ATi er 10x verre.

7904885[/snapback]

 

Har 10 års erfaring med pc innen IT, support, og konsulent. Dessuten er jeg MCP/MCSE og div. andre ting. Så jeg skulle være kvalifisert til å klare å bruke en pc gitt :thumbup:

Lenke til kommentar
Hva snakker du om ? Har 8800GTS og funker dritbra i Vista hos meg. nVIDIA har jo de beste driverne til Vista akkurat nå.

 

Har ikke sett en eneste bug enda. Lær deg å bruk en PC før du begynner å klage. ATi er 10x verre.

7904885[/snapback]

 

Har 10 års erfaring med pc innen IT, support, og konsulent. Dessuten er jeg MCP/MCSE og div. andre ting. Så jeg skulle være kvalifisert til å klare å bruke en pc gitt :thumbup:

7904916[/snapback]

 

Ikke vet jeg, men nVIDIA har jeg aldri hatt noen problemer med og IHVERTFALL ikke med Vista. Den har jeg virkelig kjørt hardt til og med i 5 år gamle spill uten problemer.

 

Ikke ett eneste problem har jeg hatt enda. Kan være skjermkortrelatert ikke nødvendigvis driverne.

Lenke til kommentar
At alt ikke er på plass til vista <15 dager etter release burde egentlig ikke komme som noen overraskelse på noen.

 

Whiningen om drivere til vista ser jeg på som litt barnslig for å være helt oppriktig. Ikke alt vil være på plass med en gang, det er bare å innse. Ja, nVidia har hatt ganske lang til til å utvikle drivere på, men så måtte de vel utvikle dem ganske mye mer fra scratch enn ved tidligere driveroppdateringer? måten drivere kjøres på er tross alt endret radikalt i Vista kontra XP/NT. De kjøres jo ikke lengre i kernel?

 

At de ikke har fått optimalisert alt 101% med en gang ser jeg egentlig ikke på som en overraskelse. At så mange velger å hoppe over på vista så fort derimot... Selv venter jeg minst 6mnd før jeg engang kjøper Vista...kanskje lengre.

7904484[/snapback]

 

Så du syntes "whining" er barnslig du ja. Da er vel du en av de type mennesker som bare sitter å venter blindt på at noe skal skje. Verden fungere ikke slik desverre.

 

Dessuten så har "whiningen" faktisk ført frem til at nVidia tar selvkritikk og at de har satt alle mann på å lage denne driveren du skulle laget ferdig for et par uker siden. Det har også ført til at nVidia skal lage drivere oftere enn før. Skal komme en gang i måneden.

 

Så hvis du syntes det er barnslig, så er det mange barnslige mennesker i verden gitt. Meg inkludert.

7904694[/snapback]

 

 

Barnslig er kanskje å sette det litt på spissen, men faktum er at med release av ett nytt OS så MÅ man forvente en viss overgangsperiode der ikke alt fungerer 100%. Og i denne perioden er det smarteste man kan gjøre å vente med utrulling av OSet. slik var det med windows95, 98 (ME hopper vi over, det burde "alle" ha gjort uansett), 2000 og XP. Spesiellt når det er gjort så store forandringer som i Vista bør man forvente større problemer.

 

Selvsagt burde nVidia hatt drivere klare, men uforutsette ting kan og vil skje med alle prosjekter... :roll:

 

nVidia vet selv at hvis de har dårligere drivere enn ATI til vista, så vil det gå ut over salget, tipper de ikke trenger så veldig mange mer argumenter for å få ut fungerende drivere...

 

Massive opprop som det som er på gang nå kan føre til at drivere blir lansert oftere...som nå når nVidia tar selvkritikk og gjennomfører månedlige oppdateringer. Men det kan også føre til at nVidia føler seg presset til å levere uferdige/buggy drivere raskere...

Lenke til kommentar
Min driver 100.59 har ikke nView (som jeg bruker mye) og ikke classic controll panel. Det controll panelet som følger med er helt ubrukelig.

 

Kjørte half-life 2 i stad på min 7800gt. I XP kunne jeg kjøre 1280*1024 med ALT på og det gikk helt glatt, men på vista hakker det som f***! :( Må ned på 1024*768. Prøvde noen nye spill også, men de bare hakka. Virker som jeg har eldgammelt skjermkort liksom. VEIT at nVidia skal komme med ny driver som gjør at ting går MYE fortere, men de må jo ha visst om at Vista skulle komme? Og hvorfor kan de ikke si når vi kan spille som normalt igjen? Litt mer forventer jeg når jeg har kjøpt skjermkort til over 2.500 spenn!

 

Dessuten er det en underskriftskampanje mot nVidia på nettet hvor en kar vil ha penger for å saksøke nVidia. Støtter han gitt.

7900863[/snapback]

 

Du er vel klar over at 100.59 driverne er laget for GF8 serien.

Jeg vet at de støtter eldere kort også, men tror kanskje du skulle prøve 97.46 driverne? :hmm: Disse er i det minste BEREGNET på blant annet 7800GT. :thumbup:

Dessuten kjører jeg fint BF2/2142 og WoW på 1440x900 på sekundær maskinen med Vista og et 7900GTX. På denne har jeg ikke en gang giddet å legge inn nye drivere, etter som de som ligger i Vista fungerer helt fint for meg.

7904700[/snapback]

 

 

Sean M., det du skriver er feil, følgende er beskrevet på nVidia sine sider:

 

"Updated January 31, 2007: NVIDIA has a newer Beta driver for GeForce 6 and 7 series GPUs that is available to download. Please visit this website if you want to download the new driver."

 

Linken på siden deres går direkte til 100.59-driveren.

Endret av filthyhabits
Lenke til kommentar
Hvorfor står det "seks vista drivere"? Har de gått bort ifra unified driver modellen?

 

For Windows XP, NVIDIA simply needed to create two main driver components; really two separate drivers. One for DirectX rendering and one for OpenGL rendering. With Vista though, things have changed, and NVIDIA now needs to develop six separate drivers. One for DX9 single card, one for DX9 SLI, one for DX10 single card, one for DX10 SLI, one for OpenGL single card and one for OpenGL SLI modes.

 

Kilde: http://www.pcper.com/article.php?aid=357

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...