Gå til innhold

Dagbladet: PS3 salget har fått en umiddelbar brems


Straffa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og som konsoll koster den skjorta, fleske, håret og høyre ballestein (med venstre i pant).

 

Klassisk. Den skal i minneboken :p

 

Regner selv med å kjøpe PS3, men ikke før den ligger på tja.. 3000 kr?

Men kan noen forklare meg hva i h****** en skal med Linux? Og får man ikke hd-kabel med konsollen..

7880180[/snapback]

 

Synest å huske en undersøkelse som konkluderte med at linuxbrukere har en høyere iq? Kjekt å kunne skryte på seg litt innteligens da :p

Lenke til kommentar
For ordens skyld vil man vel få 80% svar på spørsmål om x-box og Wii er for dyrt også, skulle ikke forundre meg. Generelt sett har jeg inntrykk av at 80% av befolkningen mener alt er for dyrt

7879736[/snapback]

 

Kan ikke sammenlignes med prisen til Wii og X360

Wii kostet 2000 når den kom ut, X360 gikk for 3000 (premium)

 

Det var ikke slike hysterier om disse prisene. Forumet her og andre steder florerte ikke av tråder om hvor dyrt Wii eller X360 skulle bli. Nettaviser skrev ikke "X360 svinedyrt" og det var ikke mye rabalder når konsollene kom

Har prøvd å spore opp artikler der noen hyler om priser og hvor dyrt det er angående Wii og X360 og jeg finner ingen.

 

Så skal vi sammenligne, sammenligne om prispraten mellom konsollene. PS3 har store overskrifter, prisen har vært et heftig tema siden Sony kom med prisen til PS3. Ingen andre konsoller har fått så mye negativ omtale om pris som PS3 har og får

 

Er 6000 kroner for mye å betale for en spillmaskin?

Nei, det er en passe pris

171 (4.3 %)

Det er på smertegrensen

601 (15.1 %)

Ja, det er for mye

3219 (80.7 %)

 

Så disse tallene sier sitt

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Synest å huske en undersøkelse som konkluderte med at linuxbrukere har en høyere iq? Kjekt å kunne skryte på seg litt innteligens da :p

7880247[/snapback]

 

Det har jeg faktisk stor tro på, mtp. en del av konklusjonene som dras her inne av folk som jeg mistenker har aldri satt sin fot i en Linux.. :D

 

Inklusive undertegnete.. ;)

Lenke til kommentar
følger fedora core linux med ps3??

7880446[/snapback]

 

Strengt tatt OT, men nei.. Det følger ingen Linux med PS3. Man laster selv ned den fargen og smaken man vil ha, og installerer.

7880471[/snapback]

 

Det som følger med er en lettere lommebok :)

Endret av avanore
Lenke til kommentar
innrømm det bear  du vet at singstore og hd eyetoy kommer til og slå ann sammen med guitar hero

7880115[/snapback]

 

Noen som liker å trolle her? Kutt ut trolling, er heit nok her inne fra før av.

 

Nei, jeg tror ikke Singstar, eyetoy eller guitar hero slår ann på PS3, for det folk ser er nemlig det de har i stua fra før av med PS2. Om du så kan laste ned sanger fra hele verden eller se deg selv på stygge, feite elendige animerte dukker i HD kvalitet eller jamme med kjente gitar artister i falsk E dur så tviler jeg folk blir å investere 6k bare for en helvettes dyr karaokemaskin. Da får du karaoke system for vel 2k og da kan du og kjøpe nye plater med kjente og kjære artister. Igjen, samme morro for mindre kronasjer. 4k for å være nøyaktig.

 

Og du ser mer ut som en ordentlig person med Mii enn du gjør med de fæle dukkene i Eyetoy som ligner på noe henta ut fra Paralympics med tanke på animasjonene. Om de så skinner i HD ser de ikke ut.

 

Du får LONGT ifrå det samme til Ps2 for den same prisen.

Nedlastbare songer til Singstar på harddisk til dømes.

Og Eyetoy til Ps3 kjem til å vere himmel og hav når det gjeld kvalitet og presisjon, det er iallefall bombesikkert.

Det trur eg folk vil skjøne.

I dag kjøper folk Ps2 på grunn av nettopp partyspela. Når Ps3 går ned i pris og samstundes tilbyr fleire andre ettertrakta multimediemuligheiter kjem folk til å kjøpe den maskina og. Og resten kjem til å kjøpe den på grunn av dei vanvittig populære eksklusivane.

7880122[/snapback]

 

Ja dere er flink å "spå" hva folk vil, er bare det at de tok grasalt feil da dere spådde at Wii kom til å bli liggende i hyllene usolgte, at ingen ville gidde å veive rundt med en teit kontroll i luften samt at PS3 vil bli en suksess i USA. Hvorfor skal akkurat disse ordene da slå til når dere har tatt feil en god del ganger før?

 

Som jeg har sagt om Eyetoy, paraalympics animerte småfeite dukker med et elendig bilde klistra mitt oppi alt. Eller en egenlaga Mii som faktisk ligner personen fremfor skjermen. Hva foretrekker folk? Ser ut som de til nå har falt ganske mye for Miier. Samt at Wii Sports's minispill funker mye bedre enn minispillene til Eyetoy, som ender opp med å koste deg mer blod, svette, trårer og interiør enn det gir glede.

 

PS2 hadde ingen konkuranse på Partyspill fronten, det har de nå i Wii, men det ser ut som enkelte lukker det ene øyet slik at de ikke ser Wiien, og lever i den tro at PS2's suksess gir PS3 automatisk suksess, samt NGC lille nedtur gjør at Wii vil ha det samme.

 

Velkommen til NESTE generasjons konsoller, snap out of 2000 og kom 7 år frem i tiden, hvor vi skriver 2007 og har helt andre tider enn PS2's glans dager.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Prisen er stiv, det skal jeg medgi.

 

Men å bruke dagbladet.no's diskusjoner/avstemninger som om det var Encyclopedia Britannica blir litt feil. Her er et gjennomsnittlig utsagn fra dem:

 

Jeg har aldrig solgt noe jeg har sdjålet på XQL, og kommer aldrig til å gjørde det!

 

GG. Må også legge til at skittkastingen og det generelle flaming-nivået som er gjeldende der, får vårt kjære forum til å minne om Woodstock '69.

Lenke til kommentar
Ja dere er flink å "spå" hva folk vil, er bare det at de tok grasalt feil da dere spådde at Wii kom til å bli liggende i hyllene usolgte, at ingen ville gidde å veive rundt med en teit kontroll i luften samt at PS3 vil bli en suksess i USA. Hvorfor skal akkurat disse ordene da slå til når dere har tatt feil en god del ganger før?

 

Som jeg har sagt om Eyetoy, paraalympics animerte småfeite dukker med et elendig bilde klistra mitt oppi alt. Eller en egenlaga Mii som faktisk ligner personen fremfor skjermen. Hva foretrekker folk? Ser ut som de til nå har falt ganske mye for Miier. Samt at Wii Sports's minispill funker mye bedre enn minispillene til Eyetoy, som ender opp med å koste deg mer blod, svette, trårer og interiør enn det gir glede.

 

PS2 hadde ingen konkuranse på Partyspill fronten, det har de nå i Wii, men det ser ut som enkelte lukker det ene øyet slik at de ikke ser Wiien, og lever i den tro at PS2's suksess gir PS3 automatisk suksess, samt NGC lille nedtur gjør at Wii vil ha det samme.

 

Velkommen til NESTE generasjons konsoller, snap out of 2000 og kom 7 år frem i tiden, hvor vi skriver 2007 og har helt andre tider enn PS2's glans dager.

7880743[/snapback]

 

No seier du jo berre svada. Me har aldri "spådd" at Wii. I tillegg erinnlegget ditt fullt av "teoriar" om kva folk syns, og som overhodet ikkje samsvarar med den verkelege verda, t. d. "argumentet" ditt om at EyeToy tydelegvis ikkje har livets rett, og at folk "tydelegvis" har skjønt det no.

Eg meldar meg ut av diskusjonen.

Lenke til kommentar
Er 6000 kroner for mye å betale for en spillmaskin?

Nei, det er en passe pris

171  (4.3 %)

Det er på smertegrensen

601  (15.1 %)

Ja, det er for mye

3219  (80.7 %)

 

Så disse tallene sier sitt

7880367[/snapback]

 

Veldig som du maser om disse tallene. Tror de fleste her har fått det med seg nå, og jeg tror også de fleste av oss er enige om at 6000 er skammelig dyrt.

Men folk syns det meste er dyrt. Ikke bare spillkonsoller. Alt mulig fra salamipakninger til bilstereoer er "dyrt".

 

Wii har forresten også fått kritikk for prisen, ikke at det har noen betydning i denne sammenhengen, men når du først skulle dra det opp så...

 

Og når vi først er inne på dette med at folk heller kjøper enn X360 enn en PS3, fordi den er så mye billigere...X360 (eller Wii for den saks skyld, er nå heller ikke så veldig "billige" enda).

Denne berømte mannen i gata, som vi har prata særdeles mye om i det siste, når han går inn i en butikk og ser PS3 til 6000 og X360 til 3000, klart han velger 360'en.

Men hva med når han ser en PS2 i tillegg, som koster under 1000-lappen? Kanskje han velger den i stedet, fordi mannen i gata ikke er så opptatt av next-gen ENDA. Akkurat som mannen i gata ikke bryr seg om HD-DVD eller blu-ray, men i stedet kjøper DVD.

 

Dette ble masse som ikke hadde med topic å gjøre, men ville bare få sagt det.

Lenke til kommentar
No seier du jo berre svada. Me har aldri "spådd" at Wii. I tillegg erinnlegget ditt fullt av "teoriar" om kva folk syns, og som overhodet ikkje samsvarar med den verkelege verda, t. d. "argumentet" ditt om at EyeToy tydelegvis ikkje har livets rett, og at folk "tydelegvis" har skjønt det no.

Eg meldar meg ut av diskusjonen.

7880800[/snapback]

 

Neida, selvfølgelig har dere ikke det. Jeg har deltatt i de diskusjonene pre release til Wii, og det som kom fram gang på gang var Wiiens "elendigheter" og spådommer om dommedag og litt til for Wii.

 

vet ikke om du var med på de diskusjonene, men det er fakta fan.

 

Mine teorier samsvarer ikke med den virkelige verden men det gjør dine og andre her som sier hva folk blir å kjøpe? Jeg kommer i det minste med teorier og farer ikke med at folk vil kjøpe PS3 for det har ditt og datt. Ikke kast stein når du sitter i glasshus, han kan skjære seg på glassbråttene.

Lenke til kommentar
Jeg oppfattet innlegget ditt som at du mente at PS3 er generelt mye sterkere enn Xbox360, hvilket ingen av oss kan bevise eller motbevise, bare tiden.

 

At den derimot er generelt mye sterkere enn forrige generasjon er jeg derimot overbevist om, noe annet ville vært veldig rart.

 

Er fortsatt litt usikker på hva du mente, men for meg virker det fortsatt som det er PS3 vs X360.

 

Jeg kan ikke spesielt mye om de tekniske spesifikasjonene til noen av maskinene, men jeg er overbevist om at de er ganske jevne.

7880065[/snapback]

 

Det jeg mener er folk er vanvittig kjappe til å dra konklusjoner her, sterkt farget av hva man selv føler en er best tjent av. Har ikkeno tro på at PS3 ikke kommer til å selge selvom den er forholdsvis dyr i starten. Det er uansett litt fjernt å ta utgangspunkt i at en konsoll er en konsoll uansett hva som er i den. Det handler om målgruppe. Sony veit at de som kjøper PS3 nå i starten, enten er fanboys eller teknologifantaster som er villige til å betale den prisen de setter. Når de har solgt nok konsoller til denne gruppen, setter de ned prisen. De driver igrunn bare butikk de også, akkurat som Microsoft og Nintendo... ;)

 

Når det gjelder teknologien, er det sannsynlig at spillene på 360 i begynnelsen kommer til å være et lite hakk bedre, iallefall med tanke på grafikk. På sikt derimot, peker alt mot at PS3 kommer til å dra ifra ettersom kompilatorene blir bedre og tredjepartsbiblioteker likeså. PPC er ikke noe helt nytt, det har eksistert siden ca. 1991, og har svært god kompilatorstøtte. Cell er også basert rundt en PPC, men det er ved å utnytte SPE'ene man drar kraft ut av Cell. Dette innebærer helt nye programmeringsteknikker (iallefall i spillsammenheng) og kompilatorene er slett ikke særlig modne enda. I begynnelsen kommer sannsynligvis de fleste tredjepartsspill på PS3 til å kjøre mer eller mindre rein PPC-kode. Dette gir altså bare en brøkdel av ytelsen vi kommer til å se etterhvert.

 

Mye teknobabbel her nå, beklager det. :whistle: Kort oppsummert: 360 har kanskje litt bedre grafikk akkurat nå. Om 5 år tipper jeg de fleste 360er samler støv mens PS3 fortsatt har fremgang i grafikk og spillmotorer. Antageligvis har Microsoft da en ny konsoll ute uansett. Som sikkert knuser alt annet en liten stund. Og så begynner rulla på nytt :)

Lenke til kommentar

det store spørsmålet er jo om nintendo klarer og holde wii attraktiv i mange år framover,

ps3 selger dårlig nå men den er jo bedre rusta mot framtiden. Vil folk gå lei av måten en spiller med wii kansje..??. som sakt innpå forumet her, dreamcast solgte 10 miilioner og den "floppet", så alt er jo åpent..

 

når det gjelder prisen til ps3, vi har avenore som vil vente til den går under 4000kr, en gang etter istid i europa har gjennoppstått ca..avean synes ikkje prisstigningen er så aller verst..kun 500kr, det er et spill det avean, fhj tar det med hele med en positiv tone virker det som...og bear skal ikkje ha ps3 med det første..;) pollen på dagbladet blir tatt opp omatt og omatt,

81 % er uenige i prisen, men det sier ingenting om de ikke kommer til og kjøpe den. eg stemte for att den var for dyr, men eg har bestilt den for lenge sia, næme vel seg et år sida...

 

det virker som sony bare rir på launch bølgen og selger første parti til blodpriser for og begrense produksjonstapet sidan den første millen vil forsvinne uansett, så kansje sette ned prisen utover våren, i mai- juni en gang..

Lenke til kommentar
Den nye prisen har bare vært ute noen timer og salget stuper allerede

 

Nedgang i salget

Kiland er ikke spesielt begeistret for prisjusteringen:

 

- Det er helt utrolig at den ble enda dyrere. Vi forventet egentlig at prisen skulle settes ned, men nå sitter vi ikke igjen med noe særlig profitt. Vi har forhåndssolgt grådig mange konsoller til 5495 kroner allerede, og denne prisen blir stående. Det er vel en slags bonus til kundene som var tidlig ute, sier Kiland.

 

Det at prisen nå er økt har fått en direkte innvirkning på hvor mange som bestiller maskinen.

 

Salget har dessuten fått en umiddelbar brems. Fra å selge et tosifret antall maskiner hver dag, har vi nå gått ned til et ensifret antall etter at prisen ble satt opp. Det ser ut som om vi er i nærheten av en smertegrense for hva folk er villige til å betale for en spillmaskin, sier Kiland

Link

 

Samtidig så raser dagbladet leserene over den nye prisen.

Dagbladet har en poll der over 80% synes det er for dyrt

Din Side har også en poll der over 80% synes prisen er "uaktuelt"

Vil dette bli totalt fiasko?

7877728[/snapback]

 

 

Var det ikke denne uken vi skulle ha fred i konsollkrigen ?

Lenke til kommentar

Ingen andre konsoller har fått så mye negativ omtale om pris som PS3 har og får

 

 

Jaha, og hvor tar du dette vitenskapelige faktumet fra da mon tro? For du farer vel ikke med løgn her på forumet gjør du? Det minste du kan gjøre er jo å oppgi kilden din. Eller mener du omtale fra deg kanskje? Da synes jeg du skal være litt mer spesifikk og si det.

 

Er 6000 kroner for mye å betale for en spillmaskin?

Nei, det er en passe pris

171  (4.3 %)

Det er på smertegrensen

601  (15.1 %)

Ja, det er for mye

3219  (80.7 %)

 

Så disse tallene sier sitt

7880367[/snapback]

 

Jepp de sier noe om hva de av Dagbladets lesere som liker å klikke på avstemninger mener om å kjøpe en spillmaskin til 6000 kroner.

 

Som det ble sagt tidligere i tråden er det vel svært sjelden nordmenn ikke synes noe er for dyrt.

 

Det kunne likegodt stått:

 

Er 6000 kroner for mye å betale for en ostehøvel?

Nei, det er en passe pris

171 (4.3 %)

Det er på smertegrensen

601 (15.1 %)

Ja, det er for mye

3219 (80.7 %)

 

Slik statistikk er helt ubrukelig fordi det baserer ikke utvalget på hverken målgruppe eller demografisk sammensetning. Før du blir altfor overbevist av de talla, sjekk litt om hvordan man lager nogenlunde representativ statistikk og se at selv der må man regne med feilmarginer.

 

Jeg funderer også på hvor mange her som kjøper hardware basert på Dagbladets poll... :hmm:

 

Og så til slutt bare lurer jeg på en ting. Hva i huleste er det som får folk til å starte slike tråder i utgangspunktet? Hvorfor er det viktig for deg at PS3 visstnok er for dyrt? Det virker jo ikke som om du har tenkt til å kjøpe den allikevel...

Lenke til kommentar

 

Kan ikke sammenlignes med prisen til Wii og X360

Wii kostet 2000 når den kom ut, X360 gikk for 3000 (premium)

 

Men dette er også lite relevant til statistikk og det å svare på spørsmål. Spør Dagbladet om Wii eller 360 er for dyr så skulle det ikke forundre meg om et stort flertall svarer at de er for dyre.

 

Det var ikke slike hysterier om disse prisene.

 

Selvfølgelig ikke. Men det endrer ikke det at folk nok gjerne skulle ønske de var billigere. Hvem gjør ikke det? Om du hadde blitt spurt om du ønsker noe billigere ville du svart nei? For det er jo i essens det samme spørsmålet og det er da å forvente og helt naturlig at et stort flertall vil svare at de mener det er for dyrt. Hadde PS3 kostet 1000 kroner ville fortsatt flertallet ønsket den billigere. Derfor er det et lite konkret og dårlig formulert spørsmål Dagbladet stiller. Men så er det journalister og ikke analytikere og folk som arbeider med statistikk som har stilt spørsmålet. Det er tabloidaktig i format.

 

 

Er 6000 kroner for mye å betale for en spillmaskin?

Nei, det er en passe pris

171  (4.3 %)

Det er på smertegrensen

601  (15.1 %)

Ja, det er for mye

3219  (80.7 %)

 

så disse tallene sier sitt

 

Om jeg hadde stilt spørsmålet her på forumet om 20 kroner for en melkesjokolade er for mye, tror du ærlig talt at ikke et stort flertall vil svare at det er for mye? For man tenker jo autmatisk at man gjerne vil ha det billigere. Tallene sier ingenting.

 

At PS3 er for dyrt, spesielt i forhold til konkurentene, er jo hevet over det meste av tvil. Men det er ikke takket være en slik "spørreundersøkelse" (tødler med hensikt). For den er verdiløs. De spør jo bare om du vil ha den billigere.

 

Ønsker du at Wii skal være billigere? (ikke svar, er bare for å poengtere. For det de faktisk spør om er om man ønsker at PS3 skal være billigere.) Det er ikke mange mennesker her i verden som ikke ønsker ting billigere. Derfor betyr de tallene til dagbladet ingenting.

 

Men prisforskjellen derimot, de tallene taler for seg. Og der har PS3 utvilsomt et stort problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...