Gå til innhold

Fiks for Vista-oppgraderere


Anbefalte innlegg

RRhoads Postet i dag, 01:38

Hvordan er egentlig oppgraderingen? Vil den fungere som en Fullversjons Vista eller vil den fungere som en OEM som man sakte men sikkert mister tilgangen til når man oppgraderer?

Det har jeg også lurt litt på.

Men er du altså sikker på at det fungerer som en retail Tordenflesk, eller svarte du på noe annet?

Høres jo nesten for godt til å være sant at noe som er ment som en utvidelse av et eksisterende OS kan innstalleres på så mange maskiner man vil, uten noe slags oem poengsystem eller andre begrensninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads Postet i dag, 01:38

Hvordan er egentlig oppgraderingen? Vil den fungere som en Fullversjons Vista eller vil den fungere som en OEM som man sakte men sikkert mister tilgangen til når man oppgraderer?

Det har jeg også lurt litt på.

Men er du altså sikker på at det fungerer som en retail Tordenflesk, eller svarte du på noe annet?

Høres jo nesten for godt til å være sant at noe som er ment som en utvidelse av et eksisterende OS kan innstalleres på så mange maskiner man vil, uten noe slags oem poengsystem eller andre begrensninger.

7845688[/snapback]

Jeg lurer vel også på om det er noen forskjell på å oppgradere fra OEM og fra en tidligere fullversjon. Mulig tidligere versjon kunne betydd noe for hvilken lisenstype man ender opp med? Dvs før dette trikset dukket opp... Personlig kunne jeg også godt tenkt meg å kjøre dual-boot i en overgangsperiode. Jeg har Windows XP 64bit OEM fra før og dersom jeg forstår riktig, så må jeg kjøre en "clean install" uansett, spørsmålet er om jeg kan gjøre dette på en annen partisjon(dvs at ikke dette valget blir tatt bort i oppgrader).

 

Edit: Er det noen som vet hvor de selger engelsk Windows Upgrade, har letet litt rundt, men finner kun norsk versjon og jeg vil ikke ha norsk OS, fikser det ikke :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Av andre programvarepakker som har eksistert i en oppgraderingsversjon til redusert pris har det fungert slik at man må taste inn produktnøkkelen til den tidligere versjonen av programvaren for å godkjenne oppgraderingen.

 

Rart Microsoft skal gjøre det tungvint, men de fleste av anti-pirat metodene deres har vært for å stanse såkalt casual-copying, dvs. gjøre det vansklig for uvitende personer å skaffe seg en piratversjon. I utlandet er det desverre utstrakt salg av piratkopiert materiele over disk og mye blir også levert med ferdigbygde PC-er fra useriøse firmaer og enkeltforetak. Det er først og fremst slik piratvirksomhet som blir rammet av Windows Genuine Advantage og andre metoder som Microsoft nå bruker.

 

Erfarne PC brukere vil uansett kunne skaffe seg en piratversjon av hvilket som helst program. Tilogmed programvare med dongle-key (medfølgende fysisk enhet som stikkes inn i seriell, parallell eller USB port) beskyttelse har blitt cracket.

Lenke til kommentar
Høres jo nesten for godt til å være sant at noe som er ment som en utvidelse av et eksisterende OS kan innstalleres på så mange maskiner man vil, uten noe slags oem poengsystem eller andre begrensninger.

Windows kan kun installeres på én PC om gangen, uansett om det er fullversjon, oppgradering eller OEM. Fullversjonen kan aktiveres uendelig, oppgraderingsversjonen "arver" versjonen til den installasjonen du oppgraderer (full/OEM). OEM'versjonen blir låst til den maskina den aktiveres på og kan ikke re-aktiveres etter x antall maskinvareoppgraderinger/bytte.

 

skjønner meg ikke på dette:S

hva menes med oppgraderings version?

og hvorfor kan man ikke bare installere vista en gang? hva er vitsen i å gjøre det slik?

En oppgraderingsversjon er ment for dem som allerede har en gyldig Windows-lisens. Med Windows XP kan man velge å oppdgradere eksisterende installasjon eller ta en såkalt "clean install". Da blir man bedt om å putte inn en tidligere utgave (f.eks. Windows 2000-CD'en) i det optiske drevet for å verifisere at man har en gyldig lisens.

 

Med Vista oppgradering er ikke dette lenger mulig. Antakelig for at man ikke skal kunne låne en Windows XP-CD av noen under installasjonen. Artikkelen nevner en måte å alikevel gjøre en "clean install" av Vista med oppgraderings-DVD'en.

 

Håper dette var noenlunde oppklarende :D

 

Kilde: Runez Verden på MSDN Blogs

Lenke til kommentar

Hey, moro med en såpass relativt enkel måte for de som skal legge inn Vista! Kanskje man kan trikse litt med nLite e.l. for å få det til å gå inn med én gang?

 

Uansett bra at det finnes en vei utenom, å måtte installere over en gammel Windows kopi er en dårlig løsning og det er litt overraskende at MS ikke forstår det, tror majoriteten ellers forstår det hvertfall.

De forstår det nok, men det vil være "ukorrekt" av de ettersom det vil være det samme som å innrømme at Windows må reinstalleres av og til noe som er mot deres offisielle holdning om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Hey, moro med en såpass relativt enkel måte for de som skal legge inn Vista! Kanskje man kan trikse litt med nLite e.l. for å få det til å gå inn med én gang?

 

Uansett bra at det finnes en vei utenom, å måtte installere over en gammel Windows kopi er en dårlig løsning og det er litt overraskende at MS ikke forstår det, tror majoriteten ellers forstår det hvertfall.

De forstår det nok, men det vil være "ukorrekt" av de ettersom det vil være det samme som å innrømme at Windows må reinstalleres av og til noe som er mot deres offisielle holdning om jeg ikke tar helt feil.

7848123[/snapback]

Problemet her er at Vista trenger 20GB lagringsplass minimum, dvs i praksis må man ha en partisjon på minst 30GB til OSet. Som nevnt tidligere har jeg aldri satt opp noe Windows XP system med mer enn rundt 15-20GB partisjon for OSet og det tror jeg ikke jeg er alene om. Poenget mitt er at det faktisk er rent praktiske problemer her med å oppgradere en eksisterende Windows XP, dvs bortsett fra at det er en dårlig ide. Jeg kommer sikkert til å ende opp med en slik oppgrader versjon selv da jeg ser at det nok er i området rundt 2000kroner å spare på det, evnt bare kjøpe OEM... OEM er sikkert det enkleste.

 

og hvorfor kan man ikke bare installere vista en gang? hva er vitsen i å gjøre det slik?

Poenget er slik jeg forstår det å lure Vista til å tro at det er en eksisterende Windows kopi inne fra før ved å legge inn en "fake Vista" innstallasjon, egentlig ganske banalt med andre ord.

Lenke til kommentar
Fullversjonen kan aktiveres uendelig, oppgraderingsversjonen "arver" versjonen til den installasjonen du oppgraderer (full/OEM). OEM'versjonen blir låst til den maskina den aktiveres på og kan ikke re-aktiveres etter x antall maskinvareoppgraderinger/bytte.

 

Vis jeg kjøper en Ultimate oppgraderingsversjon. og instalere 2 ganger som det er beskrevet. Vil den bli som en OEM og du får det poeng systeme med max 25. Eller som en fullverson.'?

Endret av langballe7979
Lenke til kommentar
Fullversjonen kan aktiveres uendelig, oppgraderingsversjonen "arver" versjonen til den installasjonen du oppgraderer (full/OEM). OEM'versjonen blir låst til den maskina den aktiveres på og kan ikke re-aktiveres etter x antall maskinvareoppgraderinger/bytte.

 

Vis jeg kjøper en Ultimate oppgraderingsversjon. og instalere 2 ganger som det er beskrevet. Vil den bli som en OEM og du får det poeng systeme med max 25. Eller som en fullverson.'?

7848647[/snapback]

Jeg er slett ikke så sikker på at oppgraderingsversjonen "arver" versjonen til den installasjonen du oppgraderer.

 

Jeg tror din nye installasjon blir det du oppgraderer den til: Kjøper du en Home Premium Upgrade (Retail), så er det Home Premium (Retail) du ender opp med, uavhengig av hva du oppgraderer fra. (XP, 2000, OEM, Retail,..)

 

Legg merke til at det ikke finnes noen Vista Home Premium Upgrade (OEM). Alle OEM-versjonene er for nyinstallering - ikke upgrade.

 

Det kan godt hende at en (WinXP-) OEM-lisens (i noen tilfeller?) ikke gir deg rett til å foreta en Upgrade til Vista, men nå finnes det jo en grei beskrivelse av hvordan man kan kjøre "Upgrade" på en blank harddisk, så det blir vel en sak for jurister og interesserte akademikere.

Lenke til kommentar
HappyRay Postet i dag, 09:37

  QUOTE(pcp160 @ 01/02-2007 : 07:06)

Høres jo nesten for godt til å være sant at noe som er ment som en utvidelse av et eksisterende OS kan innstalleres på så mange maskiner man vil, uten noe slags oem poengsystem eller andre begrensninger.

 

 

Windows kan kun installeres på én PC om gangen, uansett om det er fullversjon, oppgradering eller OEM. Fullversjonen kan aktiveres uendelig, oppgraderingsversjonen "arver" versjonen til den installasjonen du oppgraderer (full/OEM). OEM'versjonen blir låst til den maskina den aktiveres på og kan ikke re-aktiveres etter x antall maskinvareoppgraderinger/bytte.

 

Sikkert oppklarende for mange, men jeg vet at man kun kan innstallere på en maskin av gangen :)

 

Det som var spørsmålet er om upgrade er som retail eller oem, og dette du sier om at den arver tidligere versjon kan jo umulig fungere hvis dette trikset tråden handler om fungerer?

Hvis man ikke trenger verken XP innstallert, eller å vise frem nøkkel blir det jo vanskelig for Vista innstalleren å vite om den skal være oem eller hva. :hmm:

 

Altså kan man innstallere upgrade versjonen på mer enn en pc?

Lenke til kommentar
Legg merke til at det ikke finnes noen Vista Home Premium Upgrade (OEM). Alle OEM-versjonene er for nyinstallering - ikke upgrade.

 

Det kan godt hende at en (WinXP-) OEM-lisens (i noen tilfeller?) ikke gir deg rett til å foreta en Upgrade til Vista, men nå finnes det jo en grei beskrivelse av hvordan man kan kjøre "Upgrade" på en blank harddisk, så det blir vel en sak for jurister og interesserte akademikere.

Ja det var kanskje enda litt mer oppklarende.

Har ikke satt meg godt nok inn i hva det står på upgrade versjonene, men hvis det ikke finnes "Upgrade OEM" må det jo slik jeg forstår det bety at man i alle fall ved bruk av tipset i denne tråden kan innstallere på flere pc'er, eller bytte ubegrenset hardware uten å slite med aktivering.

Lenke til kommentar

En ting som er knakendet sikkert er at de har gjort det j.... vansklig og forstå hva du trenger av utgavene for det første, for det andre hvilken versjon du kan kjøpe med tanke på instalasjon (for å slippe billigst unna).

 

Så først hvilken utgave trenger du egentlig - ultima - home osv osv

 

Så hvilken utgave slipper du billigst unna med - oem - oppg - retail

 

Ikke gjort det lett

 

 

Som i Afrika - KAOS :)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...