Gå til innhold

Fiks for Vista-oppgraderere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som har prøvd dette egenhendig? Ser oppgr dvd'en er til salgs nu. Er dette mulig også på norsk versjon?

7906705[/snapback]

Hvis helsa holder er det ikke umulig jeg får testet det i løpet av helgen.

 

(Det gjelder engelsk versjon, men det er antageligvis det samme opplegget uansett språkdrakt.)

Lenke til kommentar

Etter mye om og men ...

 

Herved bekreftes at det er fullt mulig å installere Vista Upgrade på en tom disk i henhold til oppskriften som er gitt her tidligere.

(Ultimate Edition i mitt tilfelle.)

 

Første gangen booter man fra DVD'en, andre gangen starter man Vista setup mens man kjører Vista, og gjør en "upgrade" fra Vista til Vista.

 

Hvis jeg bare kunne finne nForce 4 Audiodrivere for Vista nå, så ...

Lenke til kommentar
Artikkelen sier ingenting om at en må oppgi tidligere produktnøkkel.

 

Her har vel Microsoft bommet litt med hensyn på tiltak mot piratkopiering. Greit nok for oss, men det ville vært mer logisk om en må taste inn både lisensnøkkel fra tidligere installert OS, og den nye Vista lisensnøkkelen.

 

Er dette en tabbe fra Microsoft's side, eller er dette gjort med overlegg for å tilfredstille en spesiell type sluttbrukere (bedrifter?). Dette kunne det vært interessant å vite mer om bakgrunnen til.

7854687[/snapback]

Kan være flere grunner.

Feil, dette er et smuthull de ikke var klar over.

Dette er en bakdør fordi de vet at når kunde vil instalere vista på nytt pga, ny pc, ny hd eller kræsj om noen år så finner de ikke xp cden.

Dette er da bakdøra kunden kan bruke.

De kan jo be kunden kjøpe ny lisens men det kan lett føre til bråk.

 

Og det vil være vanskelig å tette dette hullet. Det vil kreve at de endrer aktiviserings systemet for vista upgrade.

Problemet et at du anbefales å aktivisere med en gang. Du trenger ikke laste ned updates først.

7874641[/snapback]

Snakker du på vegne av Microsoft her, eller er dette din mening om saken?

 

Du kan jo prøve XP driver om du ikke finner noe annet nebrewfoz. Vil ikke alltid fungere, men har selv brukt det bla på 2 forskjellige lydkort, touchpad på laptop, så er verdt et forsøk i alle fall :)

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve XP driver om du ikke finner noe annet nebrewfoz. Vil ikke alltid fungere, men har selv brukt det bla på 2 forskjellige lydkort, touchpad på laptop, så er verdt et forsøk i alle fall  :)

7959775[/snapback]

Jeg endte opp med å be Vista se om den fant en driver online - og det gjorde den! Og hovedkortet mitt bruker faktisk en Realtek lydchip, så det gjør ikke så mye at nForce4-driverne ikke inkluderer audio-driver.

Lenke til kommentar

Hmm, hvis jeg har skjønt hele opplegget rett nå...

 

- Jeg må altså installere Vista først en gang uten lisens, deretter enda en gang, men da mens jeg kjører Vista?

- Hvordan er det med oppgradering av hardware med denne lisensen? Er det samme som med OEM eller Retail?

 

Beklager hvis det allerede er svart på disse spørsmålene...

Lenke til kommentar

Nokk riktig det i forhold til artikkelen, men du må også ha xp instalert på en annen partisjon evnt.Har jeg forstått riktig for du ikke "straffe" poeng når du instalerer noe nytt på oppg pakken.

 

Siden du skal holdet på med dette i ca 5-6 år (etter det er det jo også mulig at du fortsetter å bruke vista på en annen pc) så anbefaller jeg det å kjøpe fullversjon så du slipper dette hver gang du skal insatalere. Og hvem vet hvor lenge denne måten fungerer.

 

Nå er det så mye fremm å tilbake så jeg er på ingen måte 100% sikker på hvordan oppg pakken fungerer men slik jeg har forstått det.

 

Sitter selv med Vista Premium og 8800gtx, er veldig fornøyd med valget.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Bytter ikke deler så ofte, men jeg har noen planer om å oppgradere HK/RAM/CPU snart, og da hadde det vært greit å fått det avklart =)

 

Har rett og slett ikke råd til fullversjon. Skal jeg ha Vista, så må jeg ha Ultimate, trenger backup, domene og Media Center funksjonaliteten... Som de fleste kan si seg enig i så er faktisk 5000,- litt mye når man er 15-16 år og skal flytte på hybel til høsten =)

 

Blir enten OEM eller Oppgradering via Marketplace. Nå ser det ut som at den siste muligheten har blitt sperret såh...

Lenke til kommentar
Hmm, hvis jeg har skjønt hele opplegget rett nå...

 

- Jeg må altså installere Vista først en gang uten lisens, deretter enda en gang, men da mens jeg kjører Vista?

Ja.

 

- Hvordan er det med oppgradering av hardware med denne lisensen? Er det samme som med OEM eller Retail?

7978109[/snapback]

Upgrade-versjonen er en Retail-versjon den også.

Sagt på en annen måte, Retail fåes som Fullversjon eller Upgrade.

Lenke til kommentar
Student versjoner skal jo være som fullversjoner bare du må vise til student bevis og på den måten få det billigere.

 

Nå fant jeg ikke noen student versjoner når jeg skulle sjekke det ut, så du burdet jo sjekke dette ut.

7981474[/snapback]

Det regner jeg med at går greit. Får studentbevis til høsten, og modern har nå.

 

 

Upgrade-versjonen er en Retail-versjon den også.

Sagt på en annen måte, Retail fåes som Fullversjon eller Upgrade.

7982629[/snapback]

Så det er altså ingen begrensinger på hardware skifter sånn som på OEM? Beklager at jeg spør, er bare greit å få alt avklart med engang =)
Lenke til kommentar
Upgrade-versjonen er en Retail-versjon den også.

Sagt på en annen måte, Retail fåes som Fullversjon eller Upgrade.

7982629[/snapback]

Så det er altså ingen begrensinger på hardware skifter sånn som på OEM? Beklager at jeg spør, er bare greit å få alt avklart med engang =)

7985646[/snapback]

Nei, OEM-lisensen er mye mer begrensende. Den er i utgangspunktet låst til en HW-plattform.

 

Retail-lisensene har du lov til å flytte over til en ny HW-plattform, og hvis du gjør en omfattende oppgradering av PC'en din, så vil Vista se på dette som en "ny" PC, men dette er altså noe du har lov til ifølge lisensen. (Men jeg kan ikke skjønne annet enn at du allikevel må aktivere Vista på nytt, dersom HW-endringene er store nok. 25 poeng og alt det der.)

Lenke til kommentar

Det ble ikke noe av det poengsystemet likevel så lang jeg har hørt.

Det forstår jeg godt igrunn, for en vanlig bruker er det vel ikke lett å forstå at om du har oppgradert f.eks. skjermkort og ram så skal du ikke kunne bruke OS'et ditt lenger fordi hver komponent har en spesiell andel poeng så du må passe på å ikke oppgradere for mye.

Så OEM lisensen er knyttet til HK og andre komponenter kan byttes og oppgraderes. Det skal også være sagt om du godsnakker med noen på MS supporten har du god sjanse til å få lov til å aktivere Vista om du oppgraderer HK også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...