Gå til innhold

Fiks for Vista-oppgraderere


Anbefalte innlegg

hadde vært litt kjipt om jeg hadde nettopp kjøpt meg Vista OEM, installert det på den 'gode gamle' maskinen og minutter etter jeg har aktivert så slår lynet ned å griller hovedkortet og maken er ikke tilgjengelig over disk lengre.. ;)

 

 

Den saken der om vista oppgradering vet jeg ihvertfall om en person som kommer til å bli glad for å høre om. :thumbsup:

Min søster hater vista og det som er fordi hun kjøpte vista upgrade og etter mye om og men med formateringer og installering av både xp og vista så fungerer ingenting som det skal på maskinen hennes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ble ikke noe av det poengsystemet likevel så lang jeg har hørt.

7996994[/snapback]

Såvidt jeg vet er "poengsystemet" fortsatt en del av Vista. (Når skulle de ha tatt det ut? Det ble sendt til produksjon (RTM) i november, og det er jo de versjonene som selges i dag.)

 

Det er "poengsystemet" som gjør at Vista plutselig bestemmer seg for at det er for store forskjeller mellom den plattformen det ble installert på, og den plattformen det kjører på nå, og at du derfor må reaktivere det.

 

Det skaper ekstraarbeid for brukeren, men med en Retail-lisens har du lov til å oppgradere en PC eller flytte Vista-lisensen til en ny PC. Men selve aktiveringen slipper du ikke utenom. Ny PC eller "over 25 poeng" betyr reaktivering.

 

Med en OEM-lisens har du lov til å "reparere" en PC ved f.eks. å bytte hovedkort og/eller andre defekte deler. Da skal du få lov til å reaktivere Vista-lisensen. Men hvis du bare har "lyst på" en mer potent PC og bytter en drøss med deler, da har egentlig ikke MS noen plikt til å reaktivere Vista-lisensen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...