Gå til innhold

Fiks for Vista-oppgraderere


Anbefalte innlegg

Informasjon hentet fra Itegra (distributør)

 

 

Windows Vista Home Premium Oppgradering kan kun oppgraders fra:

o

Windows XP Home

o

Windows XP Media Center

 

 

Øvrige versjoner:

 

*

Windows Vista Home Oppgradering kan kun oppgraders fra:

o

Windows XP Home

*

Windows Vista Business Oppgradering kan kun oppgraders fra:

o

Windows XP Professional

o

Windows XP Home

*

Windows Vista Ultimate Oppgradering kan kun oppgraders fra:

o

Windows XP Professional

o

Windows XP Home

o

Windows XP Media Center

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting som er knakendet sikkert er at de har gjort det j.... vansklig og forstå hva du trenger av utgavene for det første, for det andre hvilken versjon du kan kjøpe med tanke på instalasjon (for å slippe billigst unna).

 

Så først hvilken utgave trenger du egentlig - ultima - home osv osv

 

Så hvilken utgave slipper du billigst unna med - oem - oppg - retail

 

Ikke gjort det lett

 

 

Som i Afrika - KAOS  :)

7849325[/snapback]

Virker som om MS gjør dette med vilje, de kunne skrevet ett enkelt halvsides dokument som beskrev dette tydelig, men neida. De skaper forvirring og håper at flest mulig blir usikre og går for det dyreste alternativet :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

er det noen som har testet det ennå...

 

 

jeg har bestiilt en gratis Home Premium gjenom HP uppgrade.

skal gjøre det da, men har noen gjort dette? tok det lang tid før dere fikk Vista?

Lenke til kommentar
er det noen som har testet det ennå...

 

 

jeg har bestiilt en gratis Home Premium gjenom HP uppgrade.

skal gjøre det da, men har noen gjort dette? tok det lang tid før dere fikk Vista?

7853282[/snapback]

 

jeg hadde engelsk xp oem, og oppgraderte til norsk ultimate ... fikk clean install med en gang på grunn av språkkonflikt .... genialt! :!:

 

edit: tror ikke man arver oem, iom at oppgraderingspakken man får inneholder både 32 og 64 bit versjonene, på samme måte som retail...føles som retail ihvertfall!

 

ser ikke helt poenget med å kjøpe en versjon til 3k for kun å få det samme som en versjon til 1,7k

Endret av dweebster23
Lenke til kommentar

Artikkelen sier ingenting om at en må oppgi tidligere produktnøkkel.

 

Her har vel Microsoft bommet litt med hensyn på tiltak mot piratkopiering. Greit nok for oss, men det ville vært mer logisk om en må taste inn både lisensnøkkel fra tidligere installert OS, og den nye Vista lisensnøkkelen.

 

Er dette en tabbe fra Microsoft's side, eller er dette gjort med overlegg for å tilfredstille en spesiell type sluttbrukere (bedrifter?). Dette kunne det vært interessant å vite mer om bakgrunnen til.

Lenke til kommentar
Da trenger man altså ikke XP i det hele tatt, og alle kan kjøpe oppgradering.

Det er jo penger spart, og jeg er litt overasket over å finne dette tipset på HW.no siden det er opplæring i hvordan man kan misbruke lisensavtaler...

7843046[/snapback]

Det er vel et definisjonsspørsmål (om det er misbruk). Hvis dette lekker fra Microsoft selv, så kan det ligge andre grunner bak. Jeg kan ikke tenke meg at bedrifter er særlig lystne på å installere i hytt og pine for å komme i mål.
Lenke til kommentar
Syns fortsatt dette er veldig forvirrende jeg hehe, men som jeg forstår det nå får man fullversonen av å kjøpe oppgraderingsverson. Bare litt mer vanskelig å instalere. stemmer det.?

7855368[/snapback]

Ja.

 

Men det kan jo hende Microsoft endrer litt på oppsettet slik at dette ikke vil bli mulig i fremtiden. Inntil videre finnes det antageligvis et stort antall ferdigproduserte Upgrade-pakker som kan installeres på en blank harddisk ved hjelp av denne fiksen.

Lenke til kommentar

Okei, eg trudde eg skjønte alt helt til eg leste hele denne tråden.

 

Ett spørsmål bare,,,,

 

Kan eg kjøpe en home premium oppgraderingspakke og gjøre en clean install uten å ha xp installert?

 

Eg har gyldig xp lisens men jeg vil ha en clean install og få en fresh start på 2007 :D

Lenke til kommentar
Men hvor får man kjøpt home premium 64 oppgradering ?. Det er mange versjoner som det ikke står 32 eller 64 på, de er 32 reiner meg med?.
De fleste har både 32 og 64 på samme plate. Det er kun OEM og andre spesialiserte versjoner som inneholder enten 32 eller 64. Står det ikke klart å tydelig er det antageligvis en kombo-plate du får. Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
Okei, eg trudde eg skjønte alt helt til eg leste hele denne tråden.

 

Ett spørsmål bare,,,,

 

Kan eg kjøpe en home premium oppgraderingspakke og gjøre en clean install uten å ha xp installert?

 

Eg har gyldig xp lisens men jeg vil ha en clean install og få en fresh start på 2007 :D

7865781[/snapback]

 

 

he he , poenget med artikkelen er jo at du kan få clean install , MEN xp må være installert

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

jasså.... så du må først installere vista fra xp, så installere vista igjen med key, så kan du slette windows old?.

 

 

så denne metoden fungerer ikke hvis man har en helt tom hd?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
så denne metoden fungerer ikke hvis man har en helt tom hd?
Hadde du lest artikkelen hadde du visst at du ikke trenger XP i det hele tatt. Installer Vista uten key først, og så oppgrader Vista til Vista igjen, og da kan du formatere disken og få en clean install. :p

7869679[/snapback]

 

 

ok ja så det men siden han fyrn over, sa at man måtte ha xp installert først....

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Fullversjonen kan aktiveres uendelig, oppgraderingsversjonen "arver" versjonen til den installasjonen du oppgraderer (full/OEM). OEM'versjonen blir låst til den maskina den aktiveres på og kan ikke re-aktiveres etter x antall maskinvareoppgraderinger/bytte.

 

Vis jeg kjøper en Ultimate oppgraderingsversjon. og instalere 2 ganger som det er beskrevet. Vil den bli som en OEM og du får det poeng systeme med max 25. Eller som en fullverson.'?

7848647[/snapback]

Jeg er slett ikke så sikker på at oppgraderingsversjonen "arver" versjonen til den installasjonen du oppgraderer.

 

Jeg tror din nye installasjon blir det du oppgraderer den til: Kjøper du en Home Premium Upgrade (Retail), så er det Home Premium (Retail) du ender opp med, uavhengig av hva du oppgraderer fra. (XP, 2000, OEM, Retail,..)

 

Legg merke til at det ikke finnes noen Vista Home Premium Upgrade (OEM). Alle OEM-versjonene er for nyinstallering - ikke upgrade.

 

Det kan godt hende at en (WinXP-) OEM-lisens (i noen tilfeller?) ikke gir deg rett til å foreta en Upgrade til Vista, men nå finnes det jo en grei beskrivelse av hvordan man kan kjøre "Upgrade" på en blank harddisk, så det blir vel en sak for jurister og interesserte akademikere.

7848928[/snapback]

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
HappyRay Postet i dag, 09:37

  QUOTE(pcp160 @ 01/02-2007 : 07:06)

Høres jo nesten for godt til å være sant at noe som er ment som en utvidelse av et eksisterende OS kan innstalleres på så mange maskiner man vil, uten noe slags oem poengsystem eller andre begrensninger.

 

 

Windows kan kun installeres på én PC om gangen, uansett om det er fullversjon, oppgradering eller OEM. Fullversjonen kan aktiveres uendelig, oppgraderingsversjonen "arver" versjonen til den installasjonen du oppgraderer (full/OEM). OEM'versjonen blir låst til den maskina den aktiveres på og kan ikke re-aktiveres etter x antall maskinvareoppgraderinger/bytte.

 

Sikkert oppklarende for mange, men jeg vet at man kun kan innstallere på en maskin av gangen :)

 

Det som var spørsmålet er om upgrade er som retail eller oem, og dette du sier om at den arver tidligere versjon kan jo umulig fungere hvis dette trikset tråden handler om fungerer?

Hvis man ikke trenger verken XP innstallert, eller å vise frem nøkkel blir det jo vanskelig for Vista innstalleren å vite om den skal være oem eller hva. :hmm:

 

Altså kan man innstallere upgrade versjonen på mer enn en pc?

7848945[/snapback]

 

Beklager "sent" svar.

 

Skjønner nå at dette med at oppgraderings-versjonen arver retail eller OEM ikke er tilfelle. Og som artikkelen forklarer, kan man gjøre en "clean install" ved installere Vista to ganger med oppgraderings -versjonene, og dermed i praksis ha en retail-versjon, som ikke er maskinbundet (bytte av hovedkort krever da IKKE ny lisens).

 

Nei, det er samme lisens-betingelser for oppgradering. Så det er én lisens per PC når det gjelder Windows.

Lenke til kommentar
Artikkelen sier ingenting om at en må oppgi tidligere produktnøkkel.

 

Her har vel Microsoft bommet litt med hensyn på tiltak mot piratkopiering. Greit nok for oss, men det ville vært mer logisk om en må taste inn både lisensnøkkel fra tidligere installert OS, og den nye Vista lisensnøkkelen.

 

Er dette en tabbe fra Microsoft's side, eller er dette gjort med overlegg for å tilfredstille en spesiell type sluttbrukere (bedrifter?). Dette kunne det vært interessant å vite mer om bakgrunnen til.

7854687[/snapback]

Kan være flere grunner.

Feil, dette er et smuthull de ikke var klar over.

Dette er en bakdør fordi de vet at når kunde vil instalere vista på nytt pga, ny pc, ny hd eller kræsj om noen år så finner de ikke xp cden.

Dette er da bakdøra kunden kan bruke.

De kan jo be kunden kjøpe ny lisens men det kan lett føre til bråk.

 

Og det vil være vanskelig å tette dette hullet. Det vil kreve at de endrer aktiviserings systemet for vista upgrade.

Problemet et at du anbefales å aktivisere med en gang. Du trenger ikke laste ned updates først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...