Gå til innhold

Kondisjonstrening - Diskuter her


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hei. :)

 

Jeg har tenkt å få en bedre kondisjon med litt hjelp fra dere :) Jeg trente mye fotball, håndball, ridning og dans før, men jeg sluttet så nå har jeg meldt meg inn på et treningssenter for å holde meg i aktivitet. Problemet er at jeg ikke har trent på mange år så kondisjonen min er skikkelig dårlig. Jeg lurer derfor om det er noen som har noen tips om hvordan jeg skal gå frem, hva jeg bør begynne å trene, hvor lenge, trening ute eller inne osv. ;)

Endret av Wiwa
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Noen som har tips til hvordan komme seg i form til halvmarathon?

 

Er 17 år og har blitt utfordret av fysikklærerne på skolen, hele gjengen driver og løper. Lurer litt på hvilken sjanse jeg har og for å slå 4 min/km.

 

Jeg løper/jogger 4-5 ganger i uka, og testet nylig meg selv på 1 mil. Brukte 41 minutter.

 

Halvmarathon er i månedsskiftet november/desember. Noen idéer hvordan jeg bør legge opp trening?

 

Til Dynejonas: http://no.running.adidas.com/

Endret av Ballus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hoper opp mitt kondisjonsopplegg:

fotballtreningene mandag til torsdag er jo basiske kondisjonstreningsdager, men på treningsstudioet bytter jeg annenhver gang mellom:

Kondisjon #1:

Mølle, intervallsett

Incline 10, farten på 13, i ett minutt, ganger 6 - 10.. veldig tung trening som jeg blir sliten av etter hvert sett. pulsen er oppi 185 - 190 på slutten av settet.

eller jeg kan øke farten til 15 og spurte i incline 10 i 40 sec, ganger 6

 

kondisjon #2:

Mølle, langkjøring

Jogger i intenst tempo, 14 på mølla, i 20 minutter...en grei joggerunde, som kombinert med alle fotballtreningene mine utgjør ganske god trening for min del;) har gjort STOR framgang i det siste..har hatt en måned hvor alt stod fast, men så etter ett konkurranseløp fikk jeg plutselig bedre utholdenhet og klarte å holde ut 10/15/40 på mølla mye bedre...deilig!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er eg på farta igjen, etter 1 månads (Les: 4 veker) sjukdomsavbrekk. Og plana mi for dei neste månadane er å forbedre tida mi på 5 km.

 

Eg var ute og testa meg sjølv på bane idag. Då løp eg på 20.55.1. - Dette var då mi tredje økt etter 4 veker med sjukdom. Eg vil tru at eg klarte å løpe på rundt 18 minutter tidlegare i haust, utan å seie det for sikkert, sidan eg ikkje testa.

 

No trente eg rundt 4 gånger i veka i gj.snitt, men ser ingen problem med å auke antall økter når eg no startar opp igjen. Hovudmålet mitt er å løpe på ei tid under 15 minuttar. Korleis tror dykk mogleika er for dette, og kor lang tid trur dykk det vil ta?

Endret av Ballus
Lenke til kommentar

jogging?

ble lite jogging denne uka, (fra fredag) grunnet juleferie i oslo.

har funnet meg en laaang stigning i oslo som det går ann å jogge ett par 3 - 4 ganger hver dag, bare for å opprettholde kondisjonen.

skal prøve å jogge hver dag, men blir ikke noe fast..blir hardkjør i oppoverbakker og slikt bare for å holde kroppen på ett aktivt nivå...og for ikke å legge på meg av all den deilige maten i jula;)

Lenke til kommentar
Da er eg på farta igjen, etter 1 månads (Les: 4 veker) sjukdomsavbrekk. Og plana mi for dei neste månadane er å forbedre tida mi på 5 km.

 

Eg var ute og testa meg sjølv på bane idag. Då løp eg på 20.55.1. - Dette var då mi tredje økt etter 4 veker med sjukdom. Eg vil tru at eg klarte å løpe på rundt 18 minutter tidlegare i haust, utan å seie det for sikkert, sidan eg ikkje testa.

 

No trente eg rundt 4 gånger i veka i gj.snitt, men ser ingen problem med å auke antall økter når eg no startar opp igjen. Hovudmålet mitt er å løpe på ei tid under 15 minuttar. Korleis tror dykk mogleika er for dette, og kor lang tid trur dykk det vil ta?

tror ikke det vil ta lang tid.

jeg har hatt en jevn dur i ett år, og klarer 4km på 14.24 tror jeg det var. var godt under 15 minutter uansett.

og siden du har vært syk, vil jeg tro kroppen henter seg raskt inn. er bare å trene anaerobt, hvertfall for meg etter avbrekk. få litt melkesyre i bena, ta deg pause på 1 minutt eller 2, og du kjenner at du er tilbake;) sånn funker det med meg ihvertfall:P

har du hatt det, er det lett å oppnå.

Endret av Skarpengland
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har trent en stund, men begynner først å loggføre treningsdata nå. Hva bør jeg tenke på, og hvordan bør det loggføres? Bruker Outlook-kalenderen, og det virker greit, i tillegg til at jeg synkroniserer Polar FT60-klokka mot polarpersonaltraining.com (må si meg skuffet over mengde data som blir synkronisert, kunne tenkt meg en hel del mer data).

Lenke til kommentar
Har trent en stund, men begynner først å loggføre treningsdata nå. Hva bør jeg tenke på, og hvordan bør det loggføres? Bruker Outlook-kalenderen, og det virker greit, i tillegg til at jeg synkroniserer Polar FT60-klokka mot polarpersonaltraining.com (må si meg skuffet over mengde data som blir synkronisert, kunne tenkt meg en hel del mer data).

 

 

Polar Precision Performance. Mulig min S720i har bedre datagrunnlag, men her har jeg i alle fall full kontroll på øktenes varighet, tid i intensitetssoner, distanse (hvis jeg har sykkel/hjulmagnet), statistikk uke for uke osv.

post-9284-1231403841_thumb.jpg

Lenke til kommentar
er 4 x 4 bra trening? trente igår, ble sliten, men ble ikke stiv. føler at jeg kan trene dette hver dag liksom:P

har lest at 4 x 4 EN gang i uken gir bra resultater...er det sant? bør jeg øke minutter?

 

Dersom du har en intensitet på intervallene som gjør at du tar deg HELT ut er dette god trening for oksygenopptak og dels anaerob kapasitet.

 

Dersom du trener mot et spesielt mål bør man kanskje trene lengre intervaller på litt lavere intensitet frem til noen måneder før målet, for deretter spisse formen med ca 3stk 4x4 eller tilsvarende pr uke, et par måneder før.

 

En skikkelig godt gjennomført 4x4 skal man ikke kunne gjennomføre så veldig mange dager på rad.

Lenke til kommentar
Tja, det gir iallefall meir belastning for ledd, som over tid vil være skadeleg.

 

joda, merker godt at knea er skada for å si det sånn^^ idag tok jeg en løpetur, og kjente det etter ett par hundre meter.. og på kommende lørdag skal jeg løpe 1 mil i konkurransesammenheng. blir alltid å presse meg selv på konkurranser. faen, blir vel akupunktur og fotballtreninger framover..lite løping og langkjøringer. dessuten er det jævli med vind ute for tida :/

Lenke til kommentar
Noen som har tips til hvordan komme seg i form til halvmarathon?

Er 17 år og har blitt utfordret av fysikklærerne på skolen, hele gjengen driver og løper. Lurer litt på hvilken sjanse jeg har og for å slå 4 min/km.

Jeg løper/jogger 4-5 ganger i uka, og testet nylig meg selv på 1 mil. Brukte 41 minutter.

Halvmarathon er i månedsskiftet november/desember. Noen idéer hvordan jeg bør legge opp trening?

Har løpt flere halvmaraton, og kan si noe om du kan klare det.

Jeg løper 5km på 18min, 10km på 38min og halvmaraton på 1.27.54 (pers)

Den halvmaratontide gir 4.10/km, så du må nok være en del bedre på 5 og 10km enn det jeg har for å klare det.

Men, om du trener godt og mye, og klarer 17min på 5km og 36min på 10, så har du helt klart en mulighet.

Lenke til kommentar

Jeg er 15 år og tar 2400m på 12 min. Noen tips til hvordan jeg kan få bedre kondisjon? Har prøvd å løpe og sykle en del i juleferien, men det dabber bare av da skolen begynner igjen og det er mye styr med leksene. Hva er den mest tidseffektive måten å få bra kondisjon?

 

 

EDIT: Og hva kommer ''sting'' av som vi kaller det der jeg bor? Vet ikke om det er slik det skrives, men jeg mener den smerten som en kjenner under ribbeina da en løper en stund... Er som regel ikke helt utslitt da jeg er ferdig å jogge, men det gjør så vondt at jeg ikke klarer å gjøre noe annet enn å gå sakte...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
jeg tok 4 x 4 igår, og GJETT om jeg angrer!

jeg ble heeelt utpeist de siste minuttene på siste "sett"

jeg løp også knærne ned. de er vonde idag, tok nåler igår, så dette går over raskt, men uansett. må vel ta 4 x 4 på grus, for jeg tok den på asfalt..

er det TYNGRE generelt å jogge på asfalt enn grus?

 

Da tok du for hardt i. Litt av poenget med 4X4 er at alle skal klare det, og selv om du løper fort i 4 minutter skal det allikevel ikke være så fort at du stivner helt. Etter hver runde skal du sitte igjen med en følelse om at du klarer en runde til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...