Gå til innhold

Kondisjonstrening - Diskuter her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Hehe, deilig det... Hvor lange drag kjørte du da?

8438544[/snapback]

 

Vet ikke hvor lang bakken var. Brukte rundt 3 minutt fra bunn til topp.

Lenke til kommentar

Kondisjon er gøy !

 

Har nå gjennomført fire uker av planen min. Synes at framgangen min er bra. Lagt ut resultatene og programmet mitt under. Gi gjerne kommentarer eller råd. Er ganske ny innenfor "kondisjon".

 

Gjennomsnittsfarten beregnet jeg ved å notere tid og lengde på økten, og deretter regne det om til km/t. Prosent framgang er i forhold til første økten. Når det gjelder pulsen, er det gjennomsnittpulsen jeg hadde i økten. (Beregnet av klokken)

post-120579-1177192770_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg jogger stort sett hver dag.

 

De vanlige joggeturene vi har er det sersjanten vår kaller rolig langkjøring for restitusjon.. Vet ikke helt hvor god effekten av disse turene er, men vi har også endel tyngre turer iløpet av uka..

 

Utenom dette pleier jeg på kveldstid etter tjeneste å løpe 4x4 på tredemølle 2/3 ganger i uka. Dette merker jeg enorm forbedring av.

 

trente lite helt til sommeren 2006. men etter den sommeren og innrykk i drilltroppen har formen blitt helt sykt mye bedre! :)

Lenke til kommentar

Her er en artikkel som folk på NTNU publiserte denne måneden. De har undersøkt hvordan forskjellige treningsformer virker på bl.a. VO2max.

Tilgang til hele teksten er begrenset til noen bestemte IP-adresser.

 

Det står jo selvfølgelig mye mer i hele artikkelen, men det alle kan se er en grei oppsummering.

Er det noen spørsmål utover sammendraget, så kan jeg sikkert svare.

Lenke til kommentar
Her er en artikkel som folk på NTNU publiserte denne måneden. De har undersøkt hvordan forskjellige treningsformer virker på bl.a. VO2max.

Tilgang til hele teksten er begrenset til noen bestemte IP-adresser.

 

Det står jo selvfølgelig mye mer i hele artikkelen, men det alle kan se er en grei oppsummering.

Er det noen spørsmål utover sammendraget, så kan jeg sikkert svare.

8475513[/snapback]

 

 

Crap. Jeg som hadde så stor tro på terskeldrag. Jaja, de jeg kjører er ett eller to 15-30min drag på ca. 90 % (i motsetning til 85% som ble testet). Det er vel nermere 4x4-intensitet, kanskje.

Lenke til kommentar

Noen punkter fra artikkelen, som ikke sto i sammendraget:

  • Varigheten av LSD og LT/antall repetisjoner av intervallene ble kalkulert slik at det totale arbeidet skulle være likt.
    1) LSD: 45 min
    2) LT: 24,25 min
    3) 15/15: 47 repetisjoner
    4) 4x4: sier seg selv
  • Løpsøkonomi var ikke særlig forskjellig mellom gruppene, men alle gruppene bedret den betydelig, med 7,5-11,7%.
  • LT ble ikke bedret (i %VO2max).
  • vLT, farten ved LT, ble imidlertid betydelig bedret med i gjennomsnitt 9,6% i alle fire gruppene (pga. endringene i løpsøkonomi og VO2max).
  • Slik trening med 15 s intervaller er vanskelig å utføre, så 4x4-intervaller anbefales for å øke VO2max.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har enda ikke fått kalibrert min pulsklokke skikkelig enda (Polar S625X).

 

Har vært litt på en løpebane. Prøvde å springe fire runder, men tenkte ikke på at det blir litt lengre hvis jeg springer i et av de ytre feltene.

 

Så hvordan skal jeg gjøre det for å springe nøyaktig 1600m? :hmm:

Lenke til kommentar
Fin økt i kveldssola. første draget var på 92% puls i 20 min. Det andre på 90% i 12 min.

 

Jeg tror faktisk ikke jeg klarer å tyne meg stort mer på 4x4, og det blir jo bare 16 minutter...

 

post-9284-1177781307_thumb.png

8493044[/snapback]

Hva slags pulsklokke bruker du til det dataoverføringsprogrammet? Er på utkikk etter ny skjønner du.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Hva er prisen på?

 

 

Forresten, hadde vært greit om noen kunne svart på spørsmålet mitt. (Eller bør jeg spørre i den store Treningstråden?)

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Noen punkter fra artikkelen, som ikke sto i sammendraget:

  •  
  • Varigheten av LSD og LT/antall repetisjoner av intervallene ble kalkulert slik at det totale arbeidet skulle være likt.
    1) LSD: 45 min
    2) LT: 24,25 min
    3) 15/15: 47 repetisjoner
    4) 4x4: sier seg selv
     
  • Løpsøkonomi var ikke særlig forskjellig mellom gruppene, men alle gruppene bedret den betydelig, med 7,5-11,7%.
     
  • LT ble ikke bedret (i %VO2max).
     
  • vLT, farten ved LT, ble imidlertid betydelig bedret med i gjennomsnitt 9,6% i alle fire gruppene (pga. endringene i løpsøkonomi og VO2max).
     
  • Slik trening med 15 s intervaller er vanskelig å utføre, så 4x4-intervaller anbefales for å øke VO2max.
     

8477160[/snapback]

 

Det irriterer meg at de brukte kun 85% intensitet som "LT-trening". Ved løping vil jeg tro at de fleste har terskel nærmere 90%.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare for å sette punktum for den litt usikre uttalelsen min tidligere i tråden:

I det siste TN-magasinet skrev Hoff og Helgerud en artikkel for trening til Birken, og der står det som jeg trodde at LT ikke forbedres i % av VO2max.

Selv om det ofte blir hevdet at melkesyreterskelen kan endre seg mye med trening, er ikke det korrekt. Hvis man ved trening øker maksimalt oksygenopptak eller bedrer arbeidsøkonomien så vil løpshastigheten eller sykkelhastigheten ved melkesyreterskel kunne endre seg, uten noen endring når terskelen uttrykkes korrekt som % av maksimalt oksygenopptak. Utrykkes melkesyreterskel som % av maksimalt oksygenopptak fi nner vi og andre forskergrupper liten eller ingen endring i melkesyreterskel med trening.

 

Nå for tiden sitter jeg og leser til eksamener, og da er det deilig å ta en pause fra bøkene for å stikke ut og løpe. En av tingene jeg liker med løping er jeg helt kobler ut, og ikke tenker på noe annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg har et par spørsmål. Jeg har lyst til å prøve å få litt bedre kondisjon etter å ha vært rett og slett råtten i.... vel så lenge jeg har levd. :p

For øyeblikket er jeg ute og sykler med noen kamerater et par-tre dager i uka (ca. 15 km, i varierende tempo, men vanligvis rundt 40-45 min per runde). De siste dagene har jeg også prøvd å løpe en runde på ca. 1,8-2 km de dagene jeg ikke er ute og sykler og det går unna på omtrent 10 minutter...

 

Så det jeg lurer på er.. er dette egentlig nok til å faktisk gjøre noe forskjell? Og i såfall, hvor lang tid vil det ta før faktisk jeg kan merke noe særlig forskjell i hvor hardt/langt jeg kan løpe? Nå skal det nevnes at jeg er i rimelig dårlig form.. så uansett hva jeg gjør, sykle eller løpe, så er jeg RIMELIG sliten etterpå.

 

Håper på et svar, takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...