Gå til innhold

Kondisjonstrening - Diskuter her


Anbefalte innlegg

"Langt over" syreterskel? Har ikke testet maxpulsen min, bare beregnet den med sånne formler. Får svar på mellom 194-200 bpm. Ligger på 180-tallet i mine fireminutters intervaller, syreterskelen er med normal dagsform på 188-192. Synes 4x4 langt over syreterskel høres rart ut...? Fire minutter er jo ikke korte intervaller sammenliknet med dem som har 20sekunders intervaller o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvis du har syreterskel på 190bpm, hvorfor drar du ikke ta intervallene ut til en langøkt på 60min? Fordi da ville du stivnet vel. Jeg vil anta at du har en syreterskel under 180bpm hvis du føler det godt sliten etter 4 slike intervaller. 4x4-intensiteten burde så vidt jeg har fått med meg ligge rundt intensiteten du kan holde i ~25min. F.eks. hvis en løper 4x4 med en fart på 12kmt vil du sannsynligvis ligge ganske nære 25min på 5km.

 

Det er også en grunn til at en skal ha 3min pause, det er for at musklene skal brenne vekk opphopet melkesyre. Hvis en da skulle ligge under syreterskel ville det jo ikke vært noen opphopning av melkesyre.

 

Edit liten edit

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Hver gang motivasjonen min begynner å svikte, går jeg til innkjøp av nye duppedingser.

Ting som jeg faktisk har mye nytte av og hjelper til med treningen:

 

Camelbak: 3 liter vann. Lommer til å ha ekstra vekter i og ekstra klær til tvilsomme vær.

Pulsklokke. Gøy i starten, men blir fort kjedelig da man kjenner kroppen godt selv etterhvert. Brukes kun når jeg skal prøve nye treningsmetoder.

 

Siste innkjøp var Vibram Fivefinger, fantastisk.

 

Er det noen her som løper med Vibram Fivefingers eller tilsvarende og vil dele noen erfaringer med dette? Vurdere å teste det ut :)

 

Har hatt slike i ca 1 måned nå. Får terningskast 6 av meg.

 

Tok meg ca 2 uker før beina og lungene ble vant med den nye løpeteknikken, selv jeg klarte å få full utbytte av treningen.

I starten turte jeg ikke å løpe med lange skritt, mtp. hardekonger, røtter og spisse steiner. Men dette er nå en ingensak.

 

Anbefales på det sterkeste grunnet komfår og mer trening på leggene og føttene.

 

Eneste minus er at de ikke kan brukes om vinteren? :(

Lenke til kommentar

Når på dagen er det best å gjøre 4x4 intervaller? Har hørt at det er bra å jogge om morgenen, før frokost men intervaller krever mer energi? Kanskje etter frokost? Når pleier dere å gjøre det?

 

Jeg pleier å spise godt til lunsj og/eller få i meg raske karbohydrater rett etter skolen, f eks en banan, og så tar jeg intervallene etter skoletid, før middag. Jeg synes jeg får best utbytte av treningen og presterer best når kroppen har energi fra mat å gå på. Merker det blir veldig seigt når glykogenlagrene er tomme.

Og når jeg da spiser middag innen en time etterpå får kroppen påfyll av energi og byggesteiner og kan bygge muskler, slik jeg har forstått det :)

 

Men det gjelder vel egentlig å finne det tidspunktet du selv synes passer best. Du bør bare passe på å ha energi å gå på når du trener med høy intensitet :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Løper du før frokost forbrenner du mer fett, men dette tærer samtidig mer på kroppen. Anbefalingen er å spise et mellommåltid med trege karbohydrater to timer før utholdenhetstrening. Det er viktig å få i seg næring rett etter at du er ferdig med utholdenhetstreningen. Det har vist seg at dette er like viktig som ved styrketrening.

 

På tide å begynne med litt mer fast utholdenhetstrening igjen. Tenker å følge Maratonprogrammet til Grete Waitz. Noen som har noe erfaring med dette?

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Hey

 

Har akkurat(3-4 uker siden) skaffet meg noen skikkelige joggesko da jeg tenkte å begynne å jogge litt.

Hittil har det blitt med 2-3 ganger i uken pga mangel på motivasjon, men i det siste har motivasjonen blitt bedre og jeg lurer på hvor ofte man egentlig bør jogge/ikke jogge. Er det noen bakdeler med å ta seg en tur hver dag?

 

Det kommer vel an på hvor lenge man driver på hver dag, og pga total mangel på kondisjon fra før ( klarte 3 kilometeren på 14.44 i militæret for 2 år siden da^^) driver jeg på i maks 15-20 min om dagene :p

Endret av Joachricar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...