Gå til innhold

Kondisjonstrening - Diskuter her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann. Har trent hard og godt nå siden januar (kondisjon) så blir jeg skada, ute i 2uker.

 

Har jeg tapt mye av det grunnlaget som jeg bygde da? eller skal det en lengere periode til ?

 

Trening er ferskvare, og du vil miste effekten dobbelt så fort som den tok deg å opparbeide dersom du er greit trent.

Lenke til kommentar
Har begynt å sykle 40 minutter på ergometersykkel daglig. Skjønt er jo noen dager iblant jeg ikke får tid. Utrolig deilig å ha ergometersykkel hjemme (den er av relativt god kvalitet også). Så håper på bedre kondis etterhvert nå.

 

Har en slik i stua, men oppdaget fort at dette var utrolig kjedelig, selv om jeg kunne se på TV samtidig. Ingenting slår sykling ute på sommerstid da. :)

Lenke til kommentar

Innendørssykling ER kjedelig. TV-titting hjelper bittelitt, men man føler alltid for å slutte å tråkke. Når intensiteten øker, er det kun musikk jeg klarer å få med meg.

 

Slik jeg ser det, er muligheten for å trene inne helt glimrende når snø og minusgrader gjør intervaller utendørs vanskelig og tungt.

 

Jeg har effektmåler, som gjør intervalltreningen 10x bedre enn pulsbasert.

Lenke til kommentar
Utendørs kardiotrening har for min del alltid vært bedre enn å gjøre det innendørs. Egentlig begriper jeg ikke hvorfor et stort antall mennesker velger å betale års -og månedsavgifter for å løpe/sykle i et treningssenter når man heller kan trene gratis i fri natur.

Så enig så enig, har tredemølle hjemme, men den brukes kun til nøds. Og da må det være umulig å jogge ute.

 

 

Nytt_Liv: Om du ikke har trent så mye før, bør du begynne med rolige joggeturer. Om du mener du er klar for intervalltrening, er det bare til å søke på intervalltrening i tråden. Du finner MYE.

Lenke til kommentar

Noen som har god erfaring fra svømme-kondisjon her? Problemer med kneet gjør at jeg ikke kan løpe, gå på ski(annet enn staking) eller sykle. Skal nå lære meg crawl så jeg kan svømme litt fortere, men gjelder det samme på svømming som løping?

 

Feks 10-12 x 2 minutters drag: Svømme i pausene? Hvor lange bør pausene da være?

Er vel kanskje lettere å svømme en gitt avstand? Si 10 x 100 meter med 45-60 s pause? eller 5-6 x 200 med 90 s pause? Er det også bedre, da en får mer kontroll over hvor langt en har igjen?

Lenke til kommentar
Er vel kanskje lettere å svømme en gitt avstand? Si 10 x 100 meter med 45-60 s pause? eller 5-6 x 200 med 90 s pause? Er det også bedre, da en får mer kontroll over hvor langt en har igjen?

 

Ja, det er mye lettere å kontrollere i forhod til distansen. Ta også et par rolige lengder som aktiv pause i stedet for å følge med klokka.

Lenke til kommentar

Hvis det er en liten sal, vil den mulig være for kort til intervaller. Bør ha et par og tjue meter for å få til noe som kan ligne på 15-15 trening, etter hva jeg er kjent med. Men du kan jo feks bruke så mye av lengden som mulig og ta noe alá:

Løpe over, ned på mage, opp igjen, løpe tilbake, ned på rygg, opp igjen.

Dette kan du da gjøre 8 ganger(må tilpasses lengde så klart), noe som vil ta tilsammen 90-120 sekunder. Så tar du pause i 60 sekunder og kjører 8 repetisjoner. Igjen, tilpasset etter form, lengde og intensitet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ikke trent kondisjonstrening på lenge, er egentlig ganske kunnskapløs på det, hvordan bør jeg trene?

Tenker på å kombinere kondisjonstrening med styrke trening på treningsenter, men har lyst til å trene kondisjon ute.

Er sykkel eller jogging mest effektivt?

Hvor ofte bør jeg trene, hvordan? osv..:)

Lenke til kommentar
Hvordan er padling og sykling som kondisjonstrening? Bedre/dårligere enn jogging?

 

Har en havkajakk tilgjengelig, og har tenkt å skaffe meg en sykkel.

Jogging er mer effektivt, da pulsen er lettere å få opp. Og det er klart at på sykkel må det med flere treningstimer enn dersom du jogger. Riktignok er det ingen som har så god kondisjon som syklister, nettopp fordi de trener så mye. (Gjerne økter på 5-6 timer hvor 4/5 av den foregår i rolig temp, dvs. sone 1, som er 60-70 % av maxpuls)

 

Padling er en utmerket treningsmetode, ikke bare som kondisjonstrening, men også som styrketrening. I tillegg forbedrer du balansen. Det sier seg selv at du ikke blir like sterk i beina som av sykling/løping, men det er god trening. Selv om jeg ville sett på padling mer som en blanding av styrke/kondis enn iht. sykling.

 

 

H3N:

 

Du kan lese noe av det jeg har nevnt ovenfor. Dersom du ikke har trent på en god stund, anbefaler jeg at du starter veldig forsiktig. Dette grunnet at du ikke skal slite deg helt ut i begynnelsen, for så og ikke orke mer. Dette gjelder både kondis og styrketrening.

 

Når det gjelder kondis så er jogging definitivt greiest. I de først 3-4 ukene ville jeg startet rolig med 2-3 rolige turer pr. uke. (fra 35 - 45 min), så eventuelt øke/drive mer intensiv trening etter disse ukene. Da har du et godt grunnlag. Noe annet som er viktig å huske på når du skal løpe såpass, er å ha skikkelige sko. Uten skikkelige sko, vil belastningen bli større og du vil lettere få skader. Dersom du ikke har skikkelige sko, ville jeg nok gå til innkjøp av det. Spør i butikken, og få med god demping, du er ny i gamet og trenger ikke supersko, bare gode sko med demping.

 

Et annet aspekt er hvor du løper, det er lurt å løpe så mye som mulig utenom asfalt. Har du en grusløype i nærheten anbefaler jeg at du jogger der, selv om det aller beste er løpe i skog og mark. Du forbedrer da balansen, samtidig som du styrker anklene og knærne.

 

Så om du har tilgang på skog og mark (evt. fjell) er dette supert.

 

Skriver mer om jeg kommer på noe annet som kan nevnes.

Lenke til kommentar
Hvordan er padling og sykling som kondisjonstrening? Bedre/dårligere enn jogging?

 

Har en havkajakk tilgjengelig, og har tenkt å skaffe meg en sykkel.

Jogging er mer effektivt, da pulsen er lettere å få opp. Og det er klart at på sykkel må det med flere treningstimer enn dersom du jogger. Riktignok er det ingen som har så god kondisjon som syklister, nettopp fordi de trener så mye. (Gjerne økter på 5-6 timer hvor 4/5 av den foregår i rolig temp, dvs. sone 1, som er 60-70 % av maxpuls)

 

Padling er en utmerket treningsmetode, ikke bare som kondisjonstrening, men også som styrketrening. I tillegg forbedrer du balansen. Det sier seg selv at du ikke blir like sterk i beina som av sykling/løping, men det er god trening. Selv om jeg ville sett på padling mer som en blanding av styrke/kondis enn iht. sykling.

Joda, mer sykling enn jogging for å få samme effekt på kondisen, det er jo klart. Men jeg synes det virker rett og slett gøyere og mer givende med sykling enn jogging, for ikke å snakke om unødvendig belastning på knær/legg under jogging. Forresten synes ikke jeg sykling er en mindre styrke/kondis øvelse enn padling, man trener jo mye lår/rumpe under sykling.

 

Jeg tenker at å både sykle og padle er ganske bra, pga man får trent underkroppen på syklingen, og overkroppen (veldig faktisk, om man padler ordentlig, mye bryst/rygg) på padlingen - og kondisjon på begge to, avhengig av intensitetsnivå.

 

Edit: Om man sykler/padler på hviledagene mellom styrkeøktene, vil dette være lite gunstig mtp restitusjon? Man løfter jo ikke eksplosivt akkurat, kanskje det faktisk vil hjelpe på restitusjonen...? Jeg har ingen anelse, så derfor spør jeg :grin:

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...