Gå til innhold

Kondisjonstrening - Diskuter her


Anbefalte innlegg

Hei! I følge min gymlærer skal man holde 50 - 70 % av maxpuls når man jogger. Men jeg føler det blir for sakte liksom, og jeg blir ikke sliten når jeg har hatt en slik treningsøkt. Når jeg jogger, pleier jeg å jogge med rask technomusikk. Det har gjort at jeg jogger automatisk fortere med det på enn tregere musikk.

 

Jeg prøvde å spørre hva som er "galt" med å jogge fortere, og med høyere puls en man "burde". Sist joggetur var gjennomsnittspulsen på 185, og jeg jogget rundt 13 km. Lurer veldig på hva som er "galt" siden læreren min ga meg ett oppgitt blikk når jeg fortalte om treningsøkten.

 

Uten å teste makspulsen er det høyeste jeg har fått etter en innlagt spurt på joggeturen min 203 ifølge pulsbeltet. Hvilepulsen min ligger på 50. Men pulsen stiger som en rakkett med engang jeg beveger meg. Veeeldig sakte jogging ligger jeg på 150 bmp.

 

Så er bare litt usikker på om jeg trener kondisjon feil, fordi jeg trener for lenge, og for hardt?

 

Eller er det kanskje fordi jeg har veldig kraftige lår og legger? (De er naturlig veldig store)

Endret av Kolakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et hovedpoeng er vel at én trening gjør ingen i god form. Du må derfor trene på en slik måte at du kan holde på med det i flere uker, måneder og år. Det er systematikken som er hovedpoenget med et godt treningsopplegg. I et godt treningsopplegg har du både harde og lette økter. Det er derfor uinteressant å diskutere enkeltøkter, mens det er mere interessant å diskutere treningsprogram for eksempel. Du har jo ikke noe treningsprogram, du bare løper halvharde økter. Mulig det er dette læreren din himla med øynene for?

 

Et poeng med å ha noen rolige turer er at de gjør det lettere å holde kontinuitet i treninga over tid. Hard trening kan slite på motivasjonen over tid, men er nyttig fordi det er de som gir den største fremgangen. Rolig trening gjør det lettere å holde det gående, du får kanskje noen positive turopplevelser?

 

70- 75% er vanlig joggetempo for mange, det tilsvarer vel dine 150 bmp. 185 høres litt mye ut for en joggetur. Da vil jeg heller kalle det en løpetur. Hvis du trener for eksempel 3 ganger i uka ville jeg prøvd å tatt en av turene sakte, og holdt det nede på under 160. De andre kan gå som du gjør nå eller som du vil.

 

Uansett tror jeg ikke akkurat det er noen fare på ferde med hvordan du gjør det. Bare stå på det! Lykke til videre!

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Når jeg løper hardt (intervalltrening) så blir jeg alltid mer sulten på kvelden. Jeg spiser rett etter jeg kommer hjem fra trening, vanlgivis 2 skiver..Men etter noen timer så blir jeg sulten igjen. Er dette vanlig når man har en hard økt med intervalltrening?

 

Om jeg f.eks løper vanlig (moderat tempo over en viss tid), så holder det med et måltid etter trening.

Lenke til kommentar

Når jeg løper hardt (intervalltrening) så blir jeg alltid mer sulten på kvelden. Jeg spiser rett etter jeg kommer hjem fra trening, vanlgivis 2 skiver..Men etter noen timer så blir jeg sulten igjen. Er dette vanlig når man har en hard økt med intervalltrening?

 

Om jeg f.eks løper vanlig (moderat tempo over en viss tid), så holder det med et måltid etter trening.

Jada, dette er helt vanlig. Viktig å spise nok, så musklene får bygget seg opp igjen.

Lenke til kommentar

Planen min er å løpe intervalltrening 3 dager i uka med 4x4. Dette er forholdsvis harde økter. Målet er å ha størst mulig fremgang på kondisjon. 3 dager i uken hvor jeg ikke løper er tanken å ha ca. 30 minutter med hard styrketrening. Og en hviledag uten trening (lørdag).

 

Målet er å bygge muskler og kondisjon på den absolutt mest effektive måten. Viljen er ihvertfall på topp.

 

Hva sier dere, virker det som et bra opplegg?

Lenke til kommentar

4x4 er veldig bra trening! gjør det selv.

 

Nå løper jeg i 12 km/t på mølla. men hvor høyt oppe burde jeg egentlig være med farten?

 

Kommer vel helt an på formen din.

 

Tanken er om det er for mye med 4x4 intervalltrening 3 dager i uken, eller om det er helt perfekt, også i forhold til styrketreningen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har drevet med 4x4 en periode, men kjenner ikke at den treninga blir lettere. Metoden gir framgang, men jeg mistrives med økten. Følelsen av å bli så andpusten er så sykt ubehaglig.

 

Så jeg valgte langkjøring i dag i stedet. Jeg jogga i moderat tempo en hel klokketime. Jeg pustet veldig godt og ble skikkelig salig etter å ha kommet ordentlig i gang; et skikkelig endorfinrush. Det var en helt ny erfaring, og jeg synes det fungerte langt bedre. Men vil det fungere like bra for å øke kondisjonen? Jeg kommer til å dø hvis jeg begynner med intervalltrening igjen. :mad:

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Negative tingen med intervalltreninga er at den er veldig hard psykisk, kjør en god blanding, rolig langkjøring, langkjøring med noen innlagte spurter, lengre intervaller der du bare øker farten litt i 15-20minutter(f.eks 2 drag). Så kan du prøve litt 4x4 når du har fått det litt på avstand igjen, eller kanskje 3x6. Eller kanskje istedenfor å ta det på tid, 200meters intervaller, 400, 600, 800, 1000m? Mulighetene er mange, selv liker jeg de lengre intervallene rundt terskel på 15-20minutter, ikke ofte kroppen føles bedre enn etter en slik økt!

Lenke til kommentar

Trener til løpetest på skolen, skal løpe 2 km der. Nå løper (eller er vel mer jogging) jeg 2,6 km og det tar omtrent et kvarter. Hvor ofte kan/bør jeg gjøre det? Bør jeg eventuelt løpe/jogge lenger?

 

Ønsker mest mulig progresjon på ca 3 mnd, men er lite motivert for annen trening, så får bli joggging i all hovedsak :innocent:

 

Noen som har noen råd til meg? :)

 

Edit: Kom på at det kansje var greit å vite litt for å gi råd. Så er jente, 18 år og har ikke trent noe særlig de siste 8-10 årene, unntatt gym da.

Endret av New_Game
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er anbefalt å trene utholdenhet før frokost faktisk. Ta gjerne en kopp kaffe eller grønn te før du løper slik at du har noe energi i alle fall. Da smaker det også mye bedre med frokost etterpå, og du blir ofte motivert til å spise sunnere :)

For å gå ned i vekt vil jeg tro ja, men lønner det seg ikke å trene kun kondis med et energioverskudd?

Lenke til kommentar

Jeg trener i mange tilfeller kondisjon før frokost, og det er ikke for å gå ned i vekt. Allikevel er det temmelig klart at denne metoden å trene på øker fettforbrenningen betraktelig og den er derfor godt egnet til å skape vektnedgang. Men jeg tror ikke du får noe mindre utbytte av selve kondisjonstreningen selv om du trener før frokost.

 

Selvfølgelig er det verdt å merke seg at treningsøkter som nærmer seg en times varighet ikke akkurat er å anbefale før frokost. Kroppen har ikke reserver til å yte godt i en så lang tidsperiode. Jeg holder meg vanligvis til intervaller, eller kortere distanser.

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...