Gå til innhold

Kondisjonstrening - Diskuter her


Anbefalte innlegg

Joda, mer sykling enn jogging for å få samme effekt på kondisen, det er jo klart. Men jeg synes det virker rett og slett gøyere og mer givende med sykling enn jogging, for ikke å snakke om unødvendig belastning på knær/legg under jogging. Forresten synes ikke jeg sykling er en mindre styrke/kondis øvelse enn padling, man trener jo mye lår/rumpe under sykling.

 

Jeg tenker at å både sykle og padle er ganske bra, pga man får trent underkroppen på syklingen, og overkroppen (veldig faktisk, om man padler ordentlig, mye bryst/rygg) på padlingen - og kondisjon på begge to, avhengig av intensitetsnivå.

 

Edit: Om man sykler/padler på hviledagene mellom styrkeøktene, vil dette være lite gunstig mtp restitusjon? Man løfter jo ikke eksplosivt akkurat, kanskje det faktisk vil hjelpe på restitusjonen...? Jeg har ingen anelse, så derfor spør jeg :grin:

Sykling gir belastningsskader det også, hofter og knær er utsatt.

 

Selvsagt trener du muskulaturen i beina når du sykler. :) Men det er fremdeles en mye mer kondisjonsrettet idrett enn padling.

 

Angående dette med resitusjon o.l: hvor mye trener du nå/har du trent før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trener ikke så veldig hardt, ingenting kondisjon for øyeblikket (og egentlig aldri før heller), og mtp styrken også. Begynte for ca. 3 måneder siden, med 3 dager i uken fullkropps. For tiden er det ikke tungt omtrent, pga jeg nettopp har begynt på SL.

 

Kort: har så godt som ikke trent før, begynte nettopp, og trener moderat styrke og ingenting kondisjon.

Lenke til kommentar

Er over 2-måneder stadiet, og her hadde jeg 3 treninger i uken med økende progresjon fra 60% av 10RM.

 

Trener det samme nå, men tanken er å begynne å sykle/løpe/padle på hviledagene, slik at det altså blir i alle fall 5 treningsdager i uken hvor de fleste av disse da er på rad.

 

Dette får meg til å lure på om dette er bra med tanke på hvile for musklene(restitusjon). Og om det faktisk HJELPER på restitusjonen å drive med f.eks. sykling etc.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Må trene opp kondisjonen og slik at jeg sprinter fortere.

Har ikke så mye kunnskap på dette feltet men har fått med meg at 4x4intervall er best for å trene kondisjon.

Hva med sprinting? Er litt usikkert, men puste dypt inn med nesa og ut med munnen, rett overkropp og bare bruke tærne til bakkekontakt det er slik man oppnår optimal fart? Så trene knebøy og leggene og litt andre øvelser for å få sterkere og smidigere muskler?

 

Vet dere om noen nettsider jeg kan lese om dette ?

 

Takk på forholden :)

Lenke til kommentar
Er over 2-måneder stadiet, og her hadde jeg 3 treninger i uken med økende progresjon fra 60% av 10RM.

 

Trener det samme nå, men tanken er å begynne å sykle/løpe/padle på hviledagene, slik at det altså blir i alle fall 5 treningsdager i uken hvor de fleste av disse da er på rad.

 

Dette får meg til å lure på om dette er bra med tanke på hvile for musklene(restitusjon). Og om det faktisk HJELPER på restitusjonen å drive med f.eks. sykling etc.

 

Utholdenhetstrening med lett intensitet er bra for restitusjonen, for da holder vi kroppen "i gang" og forbedrer blodomløpet!

Lenke til kommentar

Sprintet 20m 10ganger med en gjennomsnittstid på 3.25sec, de 20meterene jeg løp har en svak stigning også men vet ikke hvor mye det har å si.

I det Bornagainstheist linket stod det John Carew løp 20m på 2.82s i '97.

Noen som vet ca. hvor på stigen jeg står iforholden til de raskeste? Eller vet noen hva Ussain Bolt løper 20m elns på?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Spørsmål om Kondisjonstrening/puls

 

Jeg er en jente på 23 år, med forholdsvis høy treningspuls. Ved jogging i normalt tempo kommer pulsen fort opp mot nærmere 190 bpm, og jeg kan holde dette nivået i 1 time++ uten problem. Pulsen har vært så høy så lenge jeg vet, og jeg har brukt pulsklokke under trening de siste 5-6 årene. Nå har jeg hatt et halvt års treningsopphold, og kjøpte ny klokke og begynte å trene igjen nylig. På den nye klokken brukte jeg "own zone" programmet til polar for å regne ut anbefalt treningspuls, og i følge den bør jeg ligge mellom 142 og 167 bpm. Problemet mitt er at jeg ved rask gange ligger rundt 150 bmp og jeg føler ikke at jeg får særlig treningsutbytte av det, med en gang jeg slår over til lett jogg hopper pulsen opp til 180-190. Min "Own idex" er nå 39 noe som tilsvarer moderat kondis (i følge polar).

Treningsmessig merker jeg fremgang på tiden min (ettersom jeg stort sett løper samme løype), men pulsen er like høy da jeg sikkert presser kroppen mer etterhvert som kondisen bedres. Jeg trener ca 3-4 ganger i uken, for det meste jogging.

 

Nå lurer jeg på må jeg noen har noen erfaring med lignende problemer, bør jeg følge de anbefalte verdiene eller kan jeg kjøre på som jeg har gjort tidligere?

Akkurat nå kan det virke som at min høye puls har sammenheng med dårlig form, men det forklarer ikke hvorfor den har vært like høy tidligere når jeg har vært i god form...

Lenke til kommentar

Det var jo litt høy terskelpuls. Har du testet makspulsen din? Ownzone legger bare opp i forhold til det du taster inn av verdier, og bruker den gode gamle '220 bpm minus alder'. Jeg mener en heller bør legge inn egene soner og verdier som passer din egen kropp og form, men da må du vite litt om formen så klart! (Men virker som du har kontroll!)

 

Hvis du har gjennomsnitt på 190 i løpet av en times tur, som jo vil være en kort langtur, føler jeg du ligger alt for høyt. Har du testet intervaller med klokka på? Hva sier den da i så fall? Det kan jo tenkes at den registrer feil. Du kan jo i så fall prøve å måle mens du sitter stille. Telle puls samtidig som du logger på klokka og se om det stemmer.

 

Men du må kanskje også ta en tur til legen. Så høy puls, spesiell hvis den er ujevn, kan bety at du har atri-flimmer, dvs at forkammeret pumper litt for fort. Det er ufarlig, men gjør at man ikke klarer å trene like hardt. Man kan oppnå puls på 200 uten at en føler seg sliten (gitt at man er godt trent), siden slagene er lite effektive.

Lenke til kommentar

Du har antageligvis en veldig høy makspuls. Jeg opplevde samme greia når jeg ikke trente mer enn 2-3 ganger i uka. Nå trener jeg 5, og sliter med å komme opp i 190 dersom jeg har fulgt programmet mitt. Men dersom jeg har hatt en ukes pause kan jeg fint komme opp i 210 når jeg presser alt jeg har i slutten.

 

Det er fullt mulig å ha såpass høy makspuls, og det har ingen sammenheng med om man er godt trent eller ikke.

Lenke til kommentar

Greit nok å ha høy makspuls og at det ikke har noe med hvor godt trent man er eller ikke, men 190 i en time pluss uten problem?

 

Man klarer jo ikke ligge over terskelen sin så altfor lenge, så gitt at 190 er under terskel og si at en har en høy terskel, 90% av makspuls, blir makspuls rundt 210.

 

Men, jeg er fortsatt litt skeptisk til at man klarer å ligge på 90% i over en time, uten å bli utslitt. Ellers er jeg enig, ikke nødvendigvis sammenheng med makspuls og form, og at mange fint kan ha høy makspuls som avviker fra '220 minus alder'

 

edit: ja det ble jo en meget bra post hvor jeg ikke gjentok meg selv :|

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

m1illa: Det der har jeg vært borti selv. Er flere som oppdager høye pulsverdier når de bruker klokkene sine. Makspulsen din har ingenting med hvor god form du er i å gjøre. Det er kun hvilepuls som påvirkes (blir lavere) av trening. Regelen 220-alder har jeg også sett flere påpeke at går for raskt ned. Selv er jeg 30 år og har hvilepuls på ca 200, tror det er normalt. Du har altså trolig en makspuls på over 200, og derfor blir pulsverdier på knappe 190 ca 92-94% av maks.

 

Så litt om treningsteori/pulssoner: Det Polar, Olympiatoppen og mange andre anbefaler er at en stor del av treningen skal foregå rolig. Det at du ikke føler du får treningsutbytte kan jeg forstå, men noe av poenget er at du skal innarbeide rutine og opparbeide mengde på roligere intensiteter før du går over på dette nokså intensive arbeidet. Evnen til å differensiere mellom ulike joggetempo er noe som kommer nokså fort, men ikke med en gang. I begynnelsen er det kanskje slik at du må gå for å ha lav nok puls, og det er kjedelig.

 

Jeg mener du ikke trenger å besøke lege, men kan gjøre det om du føler deg bekymret (jeg vil ikke stå ansvarlig for noe her, er ikke lege). Når det gjelder om du MÅ ned på de anbefalte verdiene så vil jeg si nei. Det er anbefalinger, ikke noe du må. Det går nok helt fint å løpe på de verdiene og det er mange som gjør det. Blant annet er det mange som sverger til såkalt 4*4-trening, som går ut på at en stor andel av treninga foregår med nettopp den intensiteten du bedriver. Det du eventuelt kunne oppnå med å gå ned i intensitet er at du kanskje får en lengre og mer stabil treningsperiode, pga mindre skaderisiko, samt at det er ålreit for psyken at ikke all trening trenger å være blodslit. Selv holder jeg meg til en miks, der cirka halvparten eller litt mer er rolig jogg (jeg holder meg da på 65-75% av maks, noe som kanskje er litt høyt også det, men litt gøy må man da få ha det..).

 

Det viktigste for deg tror jeg er at du faktisk trener. Du må bare gjøre det du synes er gøy og som du tror vil gi deg fremgang. Har du noen mål i sikte kanskje?

 

@Tee_c: Av erfaring så har jeg inntrykk av at evnen til å ta seg ut (les: komme opp i høye pulsverdier og holde de over tid), er avhengig av hvordan du har trent de siste ukene. Av den grunn lader jeg som regel opp til konkurranser ved å kjøre høyere intensitet i ukene før konkurranser, til fordel for mengde.

Lenke til kommentar

Her var det visst kommet mange interessante svar siden sist!

Jeg har ikke testet maxpulsen min, men jeg vet at den er over 200. Jeg trenge intervaller forleden dag og på de siste øktene var jeg over 200 (203). På de første intervallene lå jeg på ca 190 på de harde, og var ganske raskt nede på 150-160 på de rolige.

Har vurdert å gå til lege for utredelse. Selv om jeg ikke så veldig bekymret har jeg jo tenkt på konsekvensene av å ligge så høyt.

 

Trygvan: Jeg har ingen spesielle mål, men synes det er gøy å være med på ”mosjonsløp” og div lokale arrangement. Har alltid pleid å løpe 10 km, men har lekt litt med tanken på å trene meg opp til å løpe halvmaraton. For meg er det viktigste at jeg trives med treningen jeg gjør, og at jeg kjenner at jeg har brukt meg når jeg er ferdig. Jeg synes det er gørrkjedelig å bare gå, men jeg skal prøve fremover å legge inn noen roligere økter, og litt mer intervalltrening fremover! Blir spennende å se hva som skjer.

 

Takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Jaha ... Så det er definisjonen av maks kondisjonstrening?

 

M1lla: Nå ble jeg litt usikker på hva du mener. Du sa at du nå hadde intervalltrening hvor du var oppe i 190bpm på de harde dragene, og nede i 150-160bpm i pausene. Det er litt forskjell fra intervalltrening med 190bpm under selve dragene og lengre turer med 60 minutter med 190bpm!

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Her var det visst kommet mange interessante svar siden sist!

Jeg har ikke testet maxpulsen min, men jeg vet at den er over 200. Jeg trenge intervaller forleden dag og på de siste øktene var jeg over 200 (203). På de første intervallene lå jeg på ca 190 på de harde, og var ganske raskt nede på 150-160 på de rolige.

Har vurdert å gå til lege for utredelse. Selv om jeg ikke så veldig bekymret har jeg jo tenkt på konsekvensene av å ligge så høyt.

Det der er som tatt ut i fra mine intervalløkter før jeg begynte for fullt, slik jeg ser det er det ingenting å bekymre seg for.

 

@zeltek hun kan ha en enda høyere terskel enn 190 bpm. Og jeg er fullt klar over at hun ikke klarer å holde seg opp imot terskel så mye lengre enn en time.

Lenke til kommentar

Høres spennende ut m1lla. Å delta i sånne løp har jeg god erfaring med, jeg synes i alle fall det er gøy. Lykke til! Kan være et tips å prøve å finne litt flere løyper å trene i enn bare den ene. Etterhvert kan du også variere mellom joggeturer, raske løpeturer, og intervalltrening (korte og lange).

 

Kan for øvrig reklamere litt for å melde seg inn i Kondis (jeg er kun medlem selv og har ikke noen fortjeneste ved å anbefale det). Da får du både blad med treningstips, reportasjer, avslag på påmeldingsavgift til mange kondisjonsarrangement, etc. og det er nokså billig (2-300 i året eller noe sånt). Veldig god valuta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...