Gå til innhold

Kondisjonstrening - Diskuter her


Anbefalte innlegg

Hehe, ikke noe kult.

 

Noe annet som irriterer meg grønt er når stien er oversvømt av snegler, så man må sikte for å ikke tråkke på de. Hoggormer er også temmelig irriterende.

 

Men nok om det. Temperaturen er faktisk ganske deilig til løping nå. Det er lett å bli svett, og så lenge det er oppholdsvær og nogenlunde tørt i terrenget er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snegler ja. Det er flom i skogen jeg vanligvis løper i, så jeg m¨kjøre litt for å komme til andre siden av skogen. Der er det så mange at jeg har tryna mange ganger fordi jeg løper på glatte snegler. Må alltid kjøre hjem i sokkelessen og vaske skoa når jeg kommer hjem. Blir lite løping på meg frem til de dør. Kattene drar de med inn også. Pelsen er helt slimete og full av ekle, brune snegler :sick:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

7819365[/snapback]

En liten nett Mp3 spiller proppet med gode treningsanger kan hjelpe en god del på motivasjonen :)

 

 

 

 

noen eksempler på sangene??

 

 

Edit: kom borte noe med de derre quote sakene... men det er ikke jeg som skrev d øverste orker ikke og fikse det.

Endret av blaxtro
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hmm, lurte på om noen hadde noen tips til meg angående min situasjon.

 

Litt bakgrunn: Har spillt fotball hele livet, men vært keeper mesteparten av tiden, og derfor ikke fått trent kondis på samme nivå som andre. Når jeg ble junior, var jeg lei av å være keeper, så begynte å spille ute, og da kondisen ikke var den beste ble det en del benkesliting osv. Så når jeg var ferdig på juniornivå, begynte jeg i militæret, og når jeg kom inn, løpte jeg 3000 meter på 20 minutter. Etter to måneders intens trening på rekruttskolen, kom jeg ned til 14 minutter (ikke imponerendes jeg vet), men så ble jeg stasjonert en plass 1 time fra hjemmet, og ble boendes hjemme og bare kjøre på jobb hver dag. Mistet rett og slett motivasjon til å trene osv, og gikk opp 15 kilo i vekt.

 

Når jeg dimmet var jeg nede på 20 minutteer på 3000 meter igjen. Så etter at jeg dimmet, jobbet jeg knallhardt for å gå ned i vekt, og etter et halvt år med trening og slanking, har jeg gått ned ca 10 kilo, og resten er gått i muskler, og bittelitt henger igjen som fett her og der. Syklet mye men løpt lite og trent mye styrke osv. Så etter sommeren har jeg endelig fått motivasjon for å trene fotball så ofte jeg kan, og har endelig begynt å trene kondis ved å jogge istedet for å sykle. Så nå trener jeg 4-5 ganger i uken hvorav 3 inneholder mye utholdenhet, og nå nylig for første gang klarte jeg å jogge konsistent (i tillegg til at jeg førte en fotball for å forbedre teknikk) i mer enn 3000 meter. Mer spesifikt 6000 meter. Men til gjengjeld brukte jeg nesten tre kvarter på distansen, noe som jeg er av oppfatning av at ikke er så bra som det kanskje burde være. Så det jeg lurte på var om det holder for å få en god nok kondis til å løpe i 90 minutter hvis jeg jogger/løper en litt under 20.000 meter i uken I tillegg til annen trening (fotball styrke sykling osv)?

 

Eller bør jeg ha en større kondisjonsmengde for å få opp kondisjonen? Kondisjonen er min første prioritet akkurat nå. Når jeg føler at jeg kan spille en full kamp hvor jeg er i konstant bevegelse, uten å være helt pumpet, er det kanskje ikke en fullt så stor prioritet, men opp til da kommer jeg til å fokusere på kondisjon ved egentrening. Så ja, noen tips og slikt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Treningsprogrammet jeg vil satt opp om jeg var deg:

Dag1: (Rolig) Langkjør i en og en halv time (For det er målet ditt) i "cruise-tempo". Du skal bli sliten, men aldri så sliten at du må stoppe, du finner det tempoet som passer deg best etterhvert. Om du må stoppe, gå til du er klar for å jogge igjen. Prøv å hold mest mulig konstant fart.

Dag2: Styrke

Dag3: Intervall trening. Prøv deg litt frem til du finner noe som du liker mest. Finn for eksempel en ekkel og passe lang motbakke (+/- 50 meter) og løp så fort du kan opp, gå ned til bunnen av bakken, og repeat. Ta for eksempel tre serier med fire reps i hver.

Dag4: Hvile

Dag5: Styrke

Dag6: Intervall trening. Gjerne ett annet intervall enn du trener på dag3. Prøv for eksempel Gerilja Kardio (Guerilla Kardio på Google). Gjerne noe som er litt lenger, prøv deg frem til du finner noe liker.

Dag7: Hvile.

 

Merk deg, jeg er en ingen treningsekspert, og skal absolutt ikke påstå at dette er det beste opplegget for deg. Jeg går utifra at du spiller fotball en del også, så gjør gjerne litt om på programmet avhengig av hvilke dager du spiser. Jeg legger også stor vekt på å finne øvelser du liker selv, da det ikke hjelper å ha en plan som fungerer, så lenge du ikke orker å utføre den. Og sist men ikke minst - spis sunt og ta omega 3! Beste maten før langkjøring er (for meg) en pakke karbonadedeig, spaghetti og ett glass Dolmio tomatsaus. Enkelt å lage, inneholder proteiner og langsomme karbohydrater. Ellers er også havregrøt knall - det er en grunn til at bønder før i tiden ga hester som skulle jobbe hele dagen havre, fordi det gir langvarig energi!

 

Til slutt: Lykke til!

Lenke til kommentar

Flott tråd ;)

 

Lurte på om nokon kunne svare på et par spørsmål eg har:

 

Har sjølv trent litt smått her og der dei 2 siste åra, har merka eg ganske så merkbar forskjell i formen min generelt no enn for 2 år sidan, eg gjør det mykje bedre på kondis, styrke og hurtighet, så det er eg fornøgd med.

Men, eg har aldri klart å få meg skikkelig igang med trening, eg har kun trent iblant når eg har "følt for det", fotball og volleyball med kompisar, sykkelturar og trening heime med push/sit-ups og manualvekter av og til, det eg slite med er egentlig å komme skikkelig igang med trening og kunne klare å få meg motivert nok til å holde det oppe, blir alltid sånn at eg ofte "skulker" å trene. Derfor blir det alltid at eg berre holder oppe kondis/styrke og ikkje forbedrar den særlig.

Planane mine var egentlig å jogge kver søndag, og i resten av veka trene styrke i forskjellige muskelgrupper annakver dag, men det er eg ikkje flink til å klare å gjennomføre i heile tatt.

 

Så eg lurte på om nokon hadde idear til treningsprogram, vil helst jobbe mest med kondisjonstrening no, siden det er det eg sliter mest med å komme igang med og med tanke på at det begynner å bli kaldt ute. Og så lurte eg på om nokon visste effekten av å gå på fjelltur i forhold til jogging.

 

Tenker kanskje at om nokon har idear til treningsprogram å gjennomføre så kunne det kanskje øke motivasjonen min litt.

 

Takker for alle svar

Endret av Early
Lenke til kommentar
*snip*

9580228[/snapback]

 

 

Takker for tipset. Høres ut som en plan jeg kunne ha brukt hvis det ikke var for at jeg spiller så mye fotball :D Men den ligner litt på opplegget mitt, bare at jeg pleier å ta intervall på fotballbanen mesn jeg fører fotball, og samme med langdistanse trening osv, mens jeg øver teknikk i oppvarming og nedvarming osv. Men takk for tipset, og tror at jeg kommer til å hente litt inspirasjon fra den planen inn i min egen treningsplan!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har noen et forslag til trningsopplegg for meg? Jeg er 14 år, veier 58 KG og er 175 høy. Har heller ingen tidligere erfaring med sport, bortsett fra litt fotball gjennom barneskolen.

 

Siterer meg selv fra tidligere opp i tråden.

 

Treningsprogrammet jeg vil satt opp om jeg var deg:

Dag1: (Rolig) Langkjør i en og en halv time (For det er målet ditt) i "cruise-tempo". Du skal bli sliten, men aldri så sliten at du må stoppe, du finner det tempoet som passer deg best etterhvert. Om du må stoppe, gå til du er klar for å jogge igjen. Prøv å hold mest mulig konstant fart.

Dag2: Styrke

Dag3: Intervall trening. Prøv deg litt frem til du finner noe som du liker mest. Finn for eksempel en ekkel og passe lang motbakke (+/- 50 meter) og løp så fort du kan opp, gå ned til bunnen av bakken, og repeat. Ta for eksempel tre serier med fire reps i hver.

Dag4: Hvile

Dag5: Styrke

Dag6: Intervall trening. Gjerne ett annet intervall enn du trener på dag3. Prøv for eksempel Gerilja Kardio (Guerilla Kardio på Google). Gjerne noe som er litt lenger, prøv deg frem til du finner noe liker.

Dag7: Hvile.

 

Du kan sikkert med fordel droppe styrkeøktene, selv om det er greit å ha fem treningsdager. Bare fint det egentlig :-)

Lenke til kommentar

Poster et lite innlegg her også jeg, selv om jeg har laget en tråd for det:

 

Det nærmer seg jul og pappa har hintet litt i at han ønsker seg en pulsklokke til jul. Har ikke peiling på hva som er bra og hvilken jeg skal gå for. Jeg skal spleise sammen med søsteren min så prisen kan ligge på fra 1000,- til 1500,-

Har funnet ut litt at hvordan man trener sier hvilken klokke man skal gå for. Vell han går mye på ski om vinteren og om sommeren springer han en del og går litt på rulleski.

 

Håper det er god nok info til at noen kan hjelpe meg med dette. Kan legge til at han liker tekniske duppeditter så hvis klokken kan kobles til pc hadde det vært supert!

Lenke til kommentar

Dersom han ønsker å vite eksakt distanse på ski og rulleskiturene sine, er en klokke med GPS et godt valg.

Forslag: Garmin Forerunner 50

Etter prisen på Garmins sider, burden den kunne sendes til Norge for under 1500 kroner. Garmin har flere Forerunner-modeller, så du får bare velge etter antall funksjoner og pris.

 

Jeg har liten erfaring med Garmins produkter, selv løper jeg med Polar RS 400 og er kjempefornøyd.

 

Lykke til med valget, pulsklokke er en super gave!

Lenke til kommentar
Ellers er også havregrøt knall
Hei, driver selv med kondisjonsidrett og er i oyeblikket 2000 m hoyde for aa skaffe meg en del rode blodceller. Jeg stusser over at du anbefaler havre. Havregryn er raske karbohydrater som ikke sitter i lenge. Mange som spiser havregrot sier de blir sultne av aa spise det. Dette er fordi havre har en egenskap som gjor at den setter i gang fordoyelsessystemet, noe som gjor at man merker at man ikke har mye aa fordoye. Dette er ogsaa grunnen til at man spiser, i dette tilfellet havre. Som sagt, havre gir deg en karbo bombe, men det varer bare for en kort stund. Om man skal spise havregrot, saa vil jeg anbefale de stor grynene, ikke lettkokte som jeg har skrevet om ovenfor. Ta deg 20 min og langsomt kok groten, da vil du finne ut hvorfor hesten spiste havre. Men om du spiser lettkokte havregryn vil jeg ikke anbefale deg det foer en 1.5 timer joggetur.

 

Back to topic. Hva slags idrett driver du med Erikeb? Deltatt i noen store konkurranser?

Lenke til kommentar

Tja, nå driver jeg ingen idrett, og har aldri drevet med noe på noe særlig nivå. (Var blant top ti i vang skiklubb når jeg var 13 år da!). Ikke har jeg noe utdannelse heller, sier kun ting basert på egen erfaring.

 

For meg så funker havregrøt (av lettkokte) gryn med 10-20 rosiner oppi, litt salt, kanel og litt sukrose veldig bra. Uansett om det er gerilja kardio eller skitur på noen mil. Ellers er jeg jo ett stort fan av et naturlig kosthold med stor variasjon. Kan kanskje ha noe med det at havregrøt fungerer bra (tydeligvis bedre for meg enn for deg) for meg?

 

Og foresten, å diskutere mat er vel ikke off topic, da hva du spiser har stor effekt på resultatet av treningen din. For å sitere en kis på ett styrketreningsforum:

60% What you eat, 35% genes and 5% Exercise

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

tenkte på samme artikkel, men fant den ikke (ikke at jeg lette da ;P )

 

Har forsåvidt blitt hekta på følgende smoothie til frokost

2 (frosne) bananer

1.5dl appelsin juice

1 dl youghurt naturell

2 egg

 

Det høres nok veldig rart ut med egg i smoothie, men de gir faktisk en veldig god smak, for ikke å nevne at du får i deg en energibombe med langvarig energi. Jeg tar en sånn klokka sju, og er ikke sulten for rundt ett-to. Helt genialt.

 

Men, nå er det kjipt med kondistrening, i allefall å løpe. Is på stiene = livsfarlig, samt at du får så evig mye slim i halsen. Blir mye roing på treningssenteret for min del.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

 

Noen som har et kondisjons forslag til meg? Jeg er 17 år, veier 86kg (gått ned 15 kilo det siste året), er 193cm høy og trener to ganger i uken på spenst. Ror, tar mage, rygg, bryst, skuldre, etc. så pleier jeg å løpe 2 km på tredemølle i en hastighet på 10km/t. I dag løp jeg 2km, tok 3 min pause og løp 1,2 km. Men kort tid etterpå er jeg ikke så veldig sliten egentlig. Sykkler vanligvis 5km vær dag.

 

Hadde vært fint med et lite treningsprogram for 2 til 3 ganger i uken :hmm:

Lenke til kommentar

Trur du vil ha godt av å ha høgare intensitet på jogginga. Intervaltrening blir anbefalt av mange. Eit utgangspunkt kan vere å springe (relativt) fort i 4 minutt, deretter 3 minutts aktiv pause (dvs. roleg jogging), og gjenta dette i 30-45 minutt. Reknar med det du blir sliten etter dette.

 

Du kan ha to treninger i veka med programmet eg ga eit døme på, og ei trening der du jogger for ei lengre periode i strekk.

 

Oppsettet kan då bli: Måndag: Intervall, onsdag: langkjøring og fredag: intervall.

 

Håper dette var til hjelp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...