Gå til innhold

Kondisjonstrening - Diskuter her


Anbefalte innlegg

Cuz: Bra for deg at motivasjonen er på topp. Stå på! Det er umulig å si hvor bra nivået ditt er uten å kjenne løypeprofilen enda bedre. Farten du viser til er nokså lav (godt over 5 min/km), men hvis det er et krevende terreng trenger det likevel ikke være så dårlig. Terrenget kan gi nokså store utslag. Eksempelvis bruker selv topptrente eliteutøvere ca 9 minutter på 1 kilometer (ca 7km/t) i Stoltzekleiven i Bergen.

 

Crash: Helt enig, å kjøre bare økter ala 4x4 synes jeg er lite motiverende. Det er også kun svært få som anbefaler å utelukkende fokusere på slik trening. Den vanligste forståelsen av kondisjonstreningsteori sier at du skal begynne med å bygge et grunnlag før du går over på den mest intensive treninga, og det er bare svært lite av den totale treningsmengden som skal være så intensiv (Ingrid Kristiansen, olympiatoppen, eller les Jack Daniels' Running Formula). Det vil si at langturer slik du utfører de, eller enda roligere kan utgjøre størsteparten av treninga. Dette er mye lettere å få til på en god måte for nybegynnere og det gir tonnevis av treningseffekt. Jeg vil imidlertid ikke ta treningsgleden fra folk som Cuz, om de nå gleder seg over å ha funnet en treningsform som fungerer for de.

Krom-Stag og -MK-: Noen liker å trene før frokost, andre om ettermiddagen. Personlig liker jeg det siste best. Varianten å trene etter frokost hører jeg sjelden om, og den høres ikke spesielt logisk ut, men for all del om den fungerer for deg, så må du jo bare stå på.

 

NewGame: 2km er ikke spesielt langt og de aller fleste vil uansett klare å gjennomføre distansen, men om du skal få et godt resultat må du være godt trent. Hvor lista skal legges er opp til deg selv å bestemme. Jeg tror jeg ville, gitt at jeg hadde ditt utgangspunkt, satset på 3-4 økter pr uke og økt lengden på øktene til ca det dobbelte. Med bare jogging i begynnelsen får du et godt grunnlag. Etter noen uker ville jeg prøvd meg på en lett intervalltrening, for eksempel først ta en oppvarming med rolig jogg, deretter finne en strekning som egner seg, ta en liten pause og deretter løpe 1 min med gradvis økning av tempoet opp til hurtig løping, nesten sprint, så en pause på 1min, og deretter løpe tilbake samme strekning på samme måte og gjenta så du totalt får 4-5 slike drag (eller noe flere om du vil/ikke føler deg sliten). Og til slutt nedjogging og uttøying. Denne øvelsen bidrar til å bygge videre på det grunnlaget du har skapt. I de påfølgende ukene ville jeg prøvd å både ha en slik økt pr uke (eventuelt kan du øke til noe lengre drag, f.eks. til 2-3min hurtig løping etter hvert) og holde grunnlaget ved like ved å jogge 2-3 ganger pr uke. Får du til å gjennomføre et slikt opplegg blir du absolutt ingen eliteutøver, men jeg tror du vil gjøre det meget bra i testen. PS: Den siste intervalløkta bør ikke være nærmere konkurransen enn 3 dager. PPS: Et siste lite tips er at du kanskje kan finne inspirasjon til nye økter på løpsprogrammene til Løplabbet, se for eksempel på hva som er foreslått i de siste ukene av nybegynnerprogrammet deres (lenke). Lykke til!

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Gitt opp - som i at du ikke oppnådde målet om å bli Strongman, eller at du ikke gidder? Ikke gi opp styrketreningen. Kombiner begge to i stedet.

 

 

Det handla egentlig om prioritering, jeg har rett og slett ikke tid. Siden jeg prioriterer svømming, løping og snart sykling (venter på landvegssykkel) framfor styrketrening + at jeg har jobb som tar litt fritid av meg. Men viss timeplanen min er snill mot meg når jeg starter på skolen så tipper jeg at det blir styrke siden sykkelsesongen er snart over.

 

Så kan jeg komme med mitt spørsmål. Tror dere Gerilja Kardio (fettforbrenneren) kan gi bedre kondisjon i lengden?

 

Hovedsaklig er det for fettforbrenning. Men du vil nok få bedre kondisjon av å kjøre GeriljaCardio. Viss det er kondisjonen du er ute etter så ville jeg kjørt et program med litt lengere intervaller og fler.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg kom i gang med GK var ene og alene for å få litt fettforbrenning. Kondisjonen er ikke på topp, selv om den duger passelig. En stund siden 3km ned på 10 minutter, selv om jeg nok skulle fått det til om jeg gikk inn for det. Anbefalinger til kondisjonsprogram jeg kan kjøre på tredemølle? Kan være greit å komme i gang med noe slikt etter en daff sommer. Løpetester på skolen up ahead.

Lenke til kommentar

jeg har pleid å kjøre 3 min høy intenistet ca 85- 95 %med 1 min og 30 sek pause 8 ganger, der du har en pause på 3 min etter den 4 gangen. det var noe vi ble anbefalt på skolen, fungerer bra for meg. Viss ikke så har du 4x4 som skal være bra.

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Noen som sliter med kvalme etter kondisjonstrening? hver gang så blir jeg fryktelig kvalm etter å ha trent, i dag etter svømming så måtte jeg legge meg ned og jeg var på nippen til å kaste opp flere ganger.

Drikker du nok? Eventuelt kan det være lavt blodsukker?

Lenke til kommentar

lavt blodsukker tror jeg ikke det er. For jeg spiser gjevnt og trutt gjennom hele dagen. Væske inntak kan være problemet. Skal prøve å drikke litt mer om dagen og se hvordan det går.

 

Jeg pleier ikke få det, men har jo lagt merke til at en del eliteutøvere rett og slett kaster opp under kamp. Såvidt jeg har forstått skyldes det inntak av for mye sportsdrikk (for HØYT blodsukker) rett før kamp. Det kan altså være lurt å kutte ned på næringsinntak, inklusive leskedrikke i forkant av treningen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...