Gå til innhold

Dream Theater - verdens beste musikk?


loathsome

Anbefalte innlegg

Du er kanskje ikke klar over at det er Rudess som har produsert godt over halvparten av musikken? I mine øyne er det han som gjør mest innsats for Dream Theater, og han er UTROLIG DYKTIG og malplassert er han i hvert fall ikke. Jordan Rudess er DT!

8313983[/snapback]

Eh..er DU klar over at musikken siden SFAM (der Rudess ble med) er produsert av Portnoy og Petrucci?..

 

Rudess er flink han, men han skrur ikke lyd. Ikke så mye at han blir kreditert produsentansvar, hvertfall.

8333927[/snapback]

 

Jeg tror kanskje han mente at Rudess har "laget" sangene, dvs kommet opp med ideer osv. Det er sant at Portnoy og Petrucci har produsert de fleste albuma.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du er kanskje ikke klar over at det er Rudess som har produsert godt over halvparten av musikken? I mine øyne er det han som gjør mest innsats for Dream Theater, og han er UTROLIG DYKTIG og malplassert er han i hvert fall ikke. Jordan Rudess er DT!

8313983[/snapback]

Eh..er DU klar over at musikken siden SFAM (der Rudess ble med) er produsert av Portnoy og Petrucci?..

 

Rudess er flink han, men han skrur ikke lyd. Ikke så mye at han blir kreditert produsentansvar, hvertfall.

8333927[/snapback]

 

Jeg tror kanskje han mente at Rudess har "laget" sangene, dvs kommet opp med ideer osv. Det er sant at Portnoy og Petrucci har produsert de fleste albuma.

8360090[/snapback]

Ah. Tenkte ikke sånn. Men, når alle låtene er kreditert "Dream Theater" eller "Myung, Petrucci, Portnoy and Rudess" (sjekk booklet'ene), hvordan vet man egentlig hvem som har skrevet hva? Det er ikke gitt at Rudess skriver alt synthen gjør, f.eks.

 

Neh. De er et band. Alle bidrar. :)

Lenke til kommentar

Jeg har flere kamerater som liker dem. Personlig må jeg si at jeg finner musikken lite tiltrekkende. Det er ingen tvil om at de er meget flinke musikere, men jeg syns musikken blir allt for glatt og steril. Det er det jeg med flere kaller "flinkismusikk" hvor tekniske ferdigheter kommer forran skjelen og gleden i musikken

Lenke til kommentar

Har fulgt Dream Theater helt siden jeg, på gymnaset, hørte plata 'Images and Words', i '92, som sammen med Awake er 2 av de aller beste utgivelsene.

 

Synes platene de har gitt ut etter disse 2 har vært litt opp og ned. Noen højdare, og noen nedturer. Men foruten de 2 nevnte, må jeg vel nevne 'Metropolis pt.2: Scenes from a memory'. Enormt bra plate.

 

Mye bra på resten av platene også, men jevnt over svakere enn disse 3.

 

Liquid Tension Experiment...."superbandet" som Mike Portnoy fikk beskjed om å sette sammen er også verdt å sjekke ut. De har også med seg en av verdens beste bassister, nemlig Tony Levin, som har vært med på hundrevis av plater, og spilt med de fleste.

 

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

Det er bare dumt å dømme DT negativt etter lengden av sangene. Det betyr jo simpelt at du ikke klarer å høre på progressiv rock og kanskje ikke finner det særlig intressant å høre på.

Det har vært alt for mange prog rock band som har lagd lange sanger. Det er ganske typisk for den sjangeren.

8334467[/snapback]

 

Det er greit det du sier, men det står jo også andre begrunnelser under. Det er ingenting galt med lange sanger, men som sagt så var alt min egen mening. :yes:

Og ja forresten mener jeg at vokalisten burde funnet noe annet å gjøre, det er ikke tøft (som noen sier) at han fremdeles holder på. Det er mer et tegn på idioti når han ikke selv finner ut at ikke kan synge :p

8334877[/snapback]

 

 

Det du kommer med her er ikke en mening. Her dømmer du vokalisten etter egenskaper og fremstiller det som fakta. Det er ikke konstruktiv debatt. Du snakket nettopp om meninger, men det du holder på med nå, er å kritisere LaBrie istedenfor. "vokalisten burde funnet noe annet å gjøre, det er ikke tøft (som noen sier) at han fremdeles holder på. Det er mer et tegn på idioti når han ikke selv finner ut at ikke kan synge". Det er en kjent sak at LaBrie blir mislikt, og etter å ha hørt Dream Theater et år nå, kan jeg vel si at i starten likte jeg heller ikke stemmen. Men stemmen hans gjenspeiler Dream Theater. HAn er utrolig god og han kan gjøre så mye med stemmen sin. Dessuten bør du sjekke fakta først. LaBrie har "trent opp" stemmen igjen. Dette kan man blant annet høre på Score-dvd-en som du sikkert finner klipp av på youtube. HAr du sett klippene og fortsatt synes han er dårlig å synge, så får du mene det, men ikke kom og uttal deg om at han bør innse at han bør gi seg. Det er ren idioti. LaBrie, som sagt, gjenspeiler DT og gir dem et personlig preg. Stemmebåndene hans ble ødelagt i 1993 på Images & Words turnèen, og derfor har han slitt med å få det fikset, tross operasjoner. Allikevel DJPuma, hvis LaBrie hadde sunget så forferdelig, hvorfor hadde ikke Dream Theater byttet vokalist istedenfor å beholde ham i 15 år? Det virker jo litt rart. + Det eneste han sliter med er noen ganger Live, men hvis du tar en kikk på studio-innspillingene, så hører du at stemmen er helt fin.

 

For å svitsje over til dere som synes DT er kjedelig. DT er som nevnt progressiv metal, noe som etterhvert innebærer lange sanger, temposkifter, forksjellige stilsjangre osv. Dream Theater går innom alle sjangre i sin komponering, så leter du litt, finner du nok en sang du liker. En sang som passer din stil. SÅ svitsjer du til en annen sang, som viser seg å være noe helt annet. Dream Theater blir kanskje derfor kjedelig siden det ikke er innenfor en gren, selvom kanskje en av sangene var fengende. DT er et utrolig bra band, med flinke musikere, og med en FLINK vokalist. Hvis man da skal diskutere "verdens beste band" så er jo det selvfølgelig en smakssak, men skal du diskutere flinke musikere, kan du rangere både Dream Theater og Liquid Tension Experiment høyt på listen. EN viss person her inne har jo påpekt at DJTiesto er verdes flinkeste musiker :D

post-48893-1176500405_thumb.jpg

Endret av larsmega
Lenke til kommentar
Syns DT er ett meget bra band.. Men jeg syns f.eks Opeth er et enda bedre band, med sin progmetal. Selv om mange mener at Opeth er blackmetal.. Uansett så mener jeg at Opeth dekker hele metal spekteret! Long live Mikael Åkerfeldt!

8381107[/snapback]

Jeg liker ikke å være sjangerhore, men Opeth har da aldri vært blackmetal.... GøteborgMetal/Progressiv death metal

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-W15cjW
Hører noen tilfeldige sanger av dem nå, de som last.fm anbefalte. Litt abstrakt musikk, som jeg ikke helt kan sette fingeren på. Vet ikke om jeg liker det eller ikke.

8371393[/snapback]

Hæ? Trodde DT var helt rett fram straight, jeg.

Lenke til kommentar
Syns DT er ett meget bra band.. Men jeg syns f.eks Opeth er et enda bedre band, med sin progmetal. Selv om mange mener at Opeth er blackmetal.. Uansett så mener jeg at Opeth dekker hele metal spekteret! Long live Mikael Åkerfeldt!

8381107[/snapback]

Jeg liker ikke å være sjangerhore, men Opeth har da aldri vært blackmetal.... GøteborgMetal/Progressiv death metal

8381389[/snapback]

 

 

jaja, var dog ikke det som var poenget mitt.. men greit

Lenke til kommentar

DT har uten tvil mye bra, men jeg er enig med flere her inne som har skrevet at det blir for ensformig. Jeg kan aldri høre på DT 'hele' tiden, da blir jeg dritlei, men jeg hører på det i perioder. Dog er jeg ikke så fryktelig glad i stemmen til vokalisten.

 

Jeg foretrekker egentlig Liquid Tension Experiment. Måten de formidler musikken og steming på er herlig. Universial Mind er kul :D Synd de ikke har gitt ut flere plater enn 2, hadde vært kult om det kom ut flere !

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...