Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Er ikke REC noe risikabelt å satse på, med tanke på den høye P/E?

 

Hvorfor det? Et sånt selskap må vel opp igjen eller? Sitter på noen aksjer i REC å satser på at det skal opp igjen!

-Hva mente du med P/E?

 

price/earnings, prisen på aksjene i forhold til hvor stor inntjening selskapet har. At REC skal opp igjen er ingen selvfølge, hadde en visst det, hadde vel alle kjøpt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

akkurat det tentke jeg litt på og..

har det noe betydning på aksjen om det er et mmo som koster penger i mnd???..

Altså OM AoC (Secret world når det kommer) blir velykket og spillet selger som bare pokker og folk må da kjøpe spilletid i mnd. vil det ha en virkning på aksjene???

 

frister så sykt å prøve meg :p.. syns det bare blir spennende og moro :) men gidder ikke om det ikke er håp i det hele tatt:P..

Lenke til kommentar

Bestemte meg for å prøve ut hvordan aksjemarkedet fungerer i går, og har lest og lært en del i denne tråden, men har fremdeles noen spørsmål jeg hadde satt pris på om noen kunne svart på:

 

1. Når jeg kjøper og setter limit - hvordan fungerer det i praksis? Alle gangene jeg har kjøpt har aksjene blitt kjøpt på nøyaktig hva limiten min er - er det ikke meningen at det skal forsøkes å kjøpes for så lite som mulig, mens limiten min er siste utvei? Blir forresten dette gjort manuelt av en fysisk-megler, eller er det datamaskiner som styrer dette?

 

2. Hva bør jeg sette limit til hvis jeg skal ha aksen "nå"? Hvis kjøp-kursen er på 20,50. Betyr det at det at hvis jeg setter limit på 20,50 så er det sannsynlig at jeg får kjøpt? Eller er dette ganske lotto?

 

3. Hva er det jeg skal se på hvis jeg lurer på hvordan jeg ligger an? Er det selg-kursen som gjelder der? Er jeg temmelig sikret å få solgt for den kursen?

 

4. Er det noen som har link til artikler som gir en kort innføring/forklaring av begreper? Ikke noe "Hvordan bli rik på aksjer"-artikkel, men bare en forklaring på hvordan ting fungerer.

Endret av _named_
Lenke til kommentar
Bestemte meg for å prøve ut hvordan aksjemarkedet fungerer i går, og har lest og lært en del i denne tråden, men har fremdeles noen spørsmål jeg hadde satt pris på om noen kunne svart på:

 

1. Når jeg kjøper og setter limit - hvordan fungerer det i praksis? Alle gangene jeg har kjøpt har aksjene blitt kjøpt på nøyaktig hva limiten min er - er det ikke meningen at det skal forsøkes å kjøpes for så lite som mulig, mens limiten min er siste utvei? Blir forresten dette gjort manuelt av en fysisk-megler, eller er det datamaskiner som styrer dette?

 

2. Hva bør jeg sette limit til hvis jeg skal ha aksen "nå"? Hvis kjøp-kursen er på 20,50. Betyr det at det at hvis jeg setter limit på 20,50 så er det sannsynlig at jeg får kjøpt? Eller er dette ganske lotto?

 

3. Hva er det jeg skal se på hvis jeg lurer på hvordan jeg ligger an? Er det selg-kursen som gjelder der? Er jeg temmelig sikret å få solgt for den kursen?

 

4. Er det noen som har link til artikler som gir en kort innføring/forklaring av begreper? Ikke noe "Hvordan bli rik på aksjer"-artikkel, men bare en forklaring på hvordan ting fungerer.

 

1.

Limit-verdien er den høyeste kursen du er villig til å betale eller laveste kursen du er villig til å selge for. Handelen utføres automatisk dersom hele eller deler av orderen kan gjennomføres til limitverdien eller bedre. Hvis du f.eks. kjøper flere børsposter og det ligger en børspost med salgskurs lavere enn din limit, vil du få den ene posten til salgskurs og resten til din limit.

 

2. og 3.

Ved å se på ordredybden ser du til hvilke kurser selgerne er villige til å selge for, og hvilke kurser kjøpere er villig til å kjøpe for. Disse ordrene ligger altså allerede inne; setter du limit lik beste salgskurs når du kjøper, så blir orderen utført med en gang. Du kan også til enhver tid selge aksjene dine til den høyeste kursen kjøperne er villige til å betale, dvs. beste (høyeste) kjøpsordre som ligger inne. Det forutsetter at volumet på kjøps- og salgsordrene stemmer da. Handler du i hele børsposter så er det veldig enkelt. Det er vanligst å se på aksjekursen, dvs. den kursen det sist foregikk en handel på for å se hvordan man "ligger an". Unntaket er lite omsatte aksjer.

 

4.

Oslo Børs' "Aksjer for alle"

http://www.oslobors.no/ob/aksjerforalle

 

Nordnets "Aksjeskolen" (mest relevant ang. dine spørsmål)

http://www.nordnet.se/NNNO/no/nordnetskole...skapssenter.pdf

 

Begge fåes i papirutgave.

Lenke til kommentar
Tusen takk for glimrende svar :D

 

Eneste du glemte å svare på er om kjøp/salg jeg gjør på nett blir utført av en person eller en datamaskin? Må neste være en person siden kurtasjen er relativt høy?

Det skjer helt uten menneskelig innblanding verken hos megleren eller børsen. Orderen går rett til et automatisk handelssystem som alle meglerne er koblet til. Det gjelder også for Oslo Axess, men ikke unoterte verdipapirer (OTC).

Lenke til kommentar
Tror folket at vi skal videre ned?

Veldig vanskelig å si, men jeg tror vi skal lengre ned enn der vi er nå (på sikt altså). For en varig oppgang avhenger vi iallfall av gode tall fra USA. I dag (fredag) 14:30 kommer viktige arbeidstall derfra.

Endret av kzh
Lenke til kommentar

Det har hatt veldig mye å si før ihvertfall, så det blir spennende..

 

Jeg har fått kjøpt meg en del GOGL aksjer etter fallet føler jeg, og snittet er kommet langt ned.. mye tryggere enn hva det var før, da GA-kursen var på 39... :)

 

Men jeg begynner å få en liten portefølje, noe som irriterer meg litt.. Har veldig lyst til å selge REC også, men den er langt nede, og jeg må plukke noen gode aksjer for at jeg skal tjene inn pengene der.. :(

 

Om Funcom går lenger ned, mot 20 en gang til så kjøper jeg nok en post der..

 

(Ser også at jeg brente meg litt når jeg solgte FAST aksjene for over en uke siden på 18,80.. )

 

EDIT: MS er skikkelig på oppkjøpsfronten for tiden.. burde man legge inn bud på Yahoo nå? budet fra MS er jo på $11 mer enn nåværende kurs.. Selge REC og legge inn bud der? er fortsatt 2 timer til Nasdaq åpner, er det ikke?

Endret av Daniel-G
Lenke til kommentar

Vel, Yahoo steg 48% i dag etter gigantbudet fra MS, så du burde ha kjøpt ja Daniel-G. Hadde ikke vi fått den nyheten i dag hadde det nok endt ned i USA.

 

Jeg synes det virker klarer og klarere at USA er inne i nedgangstider. Men tror ikke Oslo skal mye mer ned. Den har allerede falt bra fra ATH. Oljeprisen holder seg fortsatt relativ høy og norsk økonomi er fortsatt fundamentalt god med store overskudd. Men det er stor usikkerhet i markedet. Ned 3% en dag, opp 3% dagen etter. Sånn blir det framover. Kan se for meg en fortsatt volatil Oslo-indeks som veksler mellom 300 og 500 i 2008. Usikkert på kort tid altså, men tenker man langsiktig (les: minst 2 år) så er det nettopp i slike "krise"-perioder det er lurt å kjøpe seg inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...