Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer Solstad, Siem, Farstad etc for tiden.

 

Flere inne på samme tanke?

Ekstremt lave tankrater. Er jo nå man burde kjøpe, men skal man tro Sparebank 1 SR banks utlånssjef er det stor sjanse for at en av disse ryker helt. Det gjenstår spørsmålet: Hvem klarer seg?

Lenke til kommentar

Tank? Som i shipping?

 

De jeg refererer til driver i offshorebransjen.

 

DOF har en veldig stor og moderne flåte men også veldig mye gjeld. Det er kanskje der risken og mulighetene er størst.

 

(Jeg er ikke 100% oppdatert på alle gjeldsordningene som er avtalt i det siste)

Jeg tenkte shipping ja, men Farstad går vel på kontrakter så dette er ikke så relevant i denne saken.

Lenke til kommentar

Hei, hå.

 

Tenkte litt for moroskyld å kjøpe aksjer for 20.000 kroner. Har ikke mye peiling på aksjer men min strategi er noe ala dette:

 

Langsiktig invistering fordelt på tre selskap som jeg mener det er god vekstpotensiale i. Henholdsvis Nordic Semiconductors, REC silicon og Borregaard. Selge unna hvis verdien synker med 10%. Selge halvparten hvis verdien øker med 100%, la resten ri ut bølgen.

 

Tenkte det kunne være litt artig å ha noen selskap jeg kan følge litt med på.

 

Dette er selvfølgelig i tillegg til vanlig sparing i BSU og fond.

 

Vad tycks? God idé? Eller burde jeg bare holde meg til indeksfond? 

Serien Silicon Valley tar for seg nettopp det (blant annet).

 

La oss si jeg starter selskap og den blir priset til 100kr. 100 aksjer a 1kr. 

Kva skjer om jeg lager et produkt, som jeg får 10kr i fortjeneste og har forhåndsbestilling på 1.000.000.000stk? Jo, aksjene skyter i væææret. For nå er selskapet skikkelig verdifull. 

 

På den andre siden. Om selskapet mitt blir priset til 1.000.000.000.000 med en gang. Kva skjer om jeg får en slik bestilling som er beskrevet ovenfor? Sånn ca ingenting. Om jeg ikke får den - aksjene vil rase. 

 

 

Jeg har veldig lite peiling på aksjer selv. Men syns konseptet her forklarer veldig godt det store bildet, uten å gå på millionvis av detaljer :)

Lenke til kommentar

Undres litt...

Jeg har lagt inn en kjøpsordre via netfonds og den er delvis utført. I de påfølgende minuttene så blir det utført ytterligere handler i papiret på samme kursnivå...uten at min restordre blir tatt.

Hva skjer, noen som sniker i køen?

 

Du kan sjekke handelsloggen. Kanskje andre meglerhus har matchet kjøp og salg internt.

Lenke til kommentar

 

Tank? Som i shipping?

 

De jeg refererer til driver i offshorebransjen.

 

DOF har en veldig stor og moderne flåte men også veldig mye gjeld. Det er kanskje der risken og mulighetene er størst.

 

(Jeg er ikke 100% oppdatert på alle gjeldsordningene som er avtalt i det siste)

Jeg tenkte shipping ja, men Farstad går vel på kontrakter så dette er ikke så relevant i denne saken.

 

Poenget er vel at offshorerater og tankrater ikke henger sammen.
Lenke til kommentar

 

Undres litt...

Jeg har lagt inn en kjøpsordre via netfonds og den er delvis utført. I de påfølgende minuttene så blir det utført ytterligere handler i papiret på samme kursnivå...uten at min restordre blir tatt.

Hva skjer, noen som sniker i køen?

 

 

Du kan sjekke handelsloggen. Kanskje andre meglerhus har matchet kjøp og salg internt.

Jeg fikk omsider utført restordren min, drøye timen etter første bolk ble kjøpt. Ifølge handelsloggen så ble det utført ca 20 handler på mitt kursnivå i det tidsrommet, mange ulike kjøpere og selgere og små volum. Tvilsomt at det var matching.

Kan det være andre grunner til at min restordre ble flyttet bakover i køen?

Lenke til kommentar

 

 

Tank? Som i shipping?

 

De jeg refererer til driver i offshorebransjen.

 

DOF har en veldig stor og moderne flåte men også veldig mye gjeld. Det er kanskje der risken og mulighetene er størst.

 

(Jeg er ikke 100% oppdatert på alle gjeldsordningene som er avtalt i det siste)

Jeg tenkte shipping ja, men Farstad går vel på kontrakter så dette er ikke så relevant i denne saken.
Poenget er vel at offshorerater og tankrater ikke henger sammen.

Ja, jeg tenkte umiddelbart på shippingrater i form av bulk og container, men offshorerederiene vil jo ikke bli påvirket av dette da de har såpass spesialiserte båter.

 

Når det er sagt så er vel også offshoreratene svært lave.

Lenke til kommentar

Jeg har nå lest dokumentasjonen og er forvirret.

Børsposter er jo historie så hvorfor brukes begrepet oddlot fremdeles? Er oddlot det samme som restordre?

Odd lot er det samme som en ordre som ikke er stor nok til å være en børspost. Hva mener du med at børsposter er historie?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...