Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Sjekk ut George Soros. 

 

En annen interessant trader er Marty Schwartz. En mann som tapte penger årlig i 9 år på spekulasjon før han bestemte seg for å satse seriøst. Er det sannsynlig at han skal ha vært en så jevn taper for å plutselig ha flaks dag inn og dag ut på utallige handler? 

 

Jeg tror ikke det er særlig sannsynlig. En annen ting er at i hvert fall Schwartz hadde en god del tapende handler, men han hadde en strategi hvor han effektivt eliminerte tapere raskt og melket vinnerne. Menneskets impuls er som regel motsatt; vi trekker ut tapere i håp om at de skal bli vinnere og tar profitt altfor raskt. Resultatet er store tap og liten profitt. Kahnemann har skrevet om dette. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_S._Schwartz

 

Mange andre profilerte tradere finnes i Market Wizards og New Market Wizards av Schwager:

 

https://www.amazon.com/Market-Wizards-Jack-D-Schwager/dp/0887306101/166-8453887-9201728?ie=UTF8&camp=217145&creative=399369&creativeASIN=0887306101&linkCode=as2&redirect=true&ref_=as_li_ss_tl&tag=trading08-20

 

Paul Rotter:

 

http://www.traderdaily.com/08/insight-from-the-flipper-catching-up-with-paul-rotter/

 

Og mange, mange andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Daytrading. S&P 500.

 

Tenk grenser.

 

I morgen (for øyeblikket fremtiden) er det usannsynlig at markedet kommer til å avslutte handelen 20 poeng over eller under åpningsprisen. Hvorfor? Fordi det har gjort det sjeldent. Kun rundt 10% av dager de siste 5 årene og da som regel i perioder hvor volatiliteten er forhøyet, noe som igjen gjør det enklere å forutse disse avvikene.

 

Faktisk har markedet avsluttet handelen 10 poeng (eller mindre) over eller under åpningsprisen rundt 70% av dagene de siste 5 årene.

 

Om man legger til flere betingelser og parameter - hvor mye mer er det mulig å predikere om neste handelsdag? :)

 

Grunnen til at jeg vet alt dette er fordi jeg har detaljerte prisdata om markedet.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

At de aller, aller fleste dager ender i nærheten av hvor de starter? Så klart.

 

Så klart? Why? Og dette gjelder da alle typer marked?

 

Denne må du utdype.

 

Jeg kan kun uttale meg om ett spesifikt marked fordi det er det jeg har spesialisert meg på. Jeg vet ikke hva som er normen i andre marked, men vet at andre marked oppfører seg annerledes enn S&P 500. For eksempel råolje som jeg har fulgt litt. Helt andre "regler" og oppførsel.

 

Men du er eksperten her, så jeg venter på svar. :) 

Lenke til kommentar

Nei, det gjelder så klart ikke alle typer markeder. Men, det gjelder markeder som S&P, og store generelle indekser generelt. Dette er noe man legger merke til om man er jevnlig innom DN.no, eller ser kjapt over noen grafer.

 

Jeg er ikke ekspert, det er hele poenget. Skal man slå markedet av andre grunner enn flaks, så må man vite ting andre ikke vet. Informasjon som både er gratis og ukomplisert vil selvsagt ikke hjelpe her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Nei, det gjelder så klart ikke alle typer markeder. Men, det gjelder markeder som S&P, og store generelle indekser generelt. Dette er noe man legger merke til om man er jevnlig innom DN.no, eller ser kjapt over noen grafer.

 

Jeg er ikke ekspert, det er hele poenget. Skal man slå markedet av andre grunner enn flaks, så må man vite ting andre ikke vet. Informasjon som både er gratis og ukomplisert vil selvsagt ikke hjelpe her.

 

Slik informasjon er meg bekjent ikke tilgjengelig på offentlige sider ved et tastetrykk. men siden det er så enkelt for deg og "ekstremt opplagt", så foreslår jeg at du produserer samme statistikk for Oslo Børs (indeksen) og deler den med oss her i tråden.

 

Det burde være enkelt for deg ettersom dette er ukomplisert og ekstremt opplagt informasjon?

 

Men jeg holder ikke pusten. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det er nok riktig at man må vite noe andre ikke vet om man skal tjene penger i markedet på noe annet enn flaks, men det betyr ikke at man ikke kan benytte seg av gratis informasjon.

 

Dataen jeg bruker har jeg betalt for, men det er offentlig tilgjengelig informasjon og prisen er uansett ikke spesielt høy. Det som derimot ikke er offentlig tilgjengelig er alle statistikkene jeg har utarbeidet og måten jeg visualiserer og systematiserer markedet og dataene mine på. Rammeverket rundt om du vil. Har brukt omtrent to år nå på dette og er fortsatt ikke ferdig. Hadde 5-7 års erfaring med markedet før dette igjen.

 

Poenget med statistikken jeg delte var å illustrere at markedet som regel kan begrenses oppad/nedad og man kan ha en viss forventning av hvor markedet slutter en gitt dag og det kun basert på et enkelt parameter. Og ja, selvsagt veldig grovt, men like fullt. Ettersom jeg ser på mange andre parameter vet jeg at det er mulig å predikere med enda større nøyaktighet.

 

Kritikere av trading mener markedet er tilfeldig og uforutsigbart, men jeg har jobbet nok med dette nå til å være overbevist om at det ikke er tilfelle.

 

Vurderte å gi noen demonstrasjoner og prediksjoner, men tenker jeg lar det ligge. :) 

Lenke til kommentar

Her kan du se de siste 5 år på OSEBX grafisk, dag for dag. Da ser man hvor stor en dagsvariasjon typisk er. Om du vil gjøre det mer nøyaktig, så laster du ned Excel-filen som inneholder sluttkurs, toppkurs og bunnkurs for hver eneste dag. Da er du noen formler fra det du er ute etter, kanskje en makro.

 

Det ekstremt opplagte var at variasjoner fra dag til dag typisk er små. Nøyaktig hvor små krever noen minutters arbeid, noe jeg ikke gidder. Men, hvis det er masse penger å tjene på denne fritt tilgjengelige informasjonen, så har noen allerede laget disse formlene.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Spiller det egentlig noen rolle om det er offentlig kjent? Så vidt meg bekjent må ikke alle i hele verden ha tilgang til informasjonen for at markedene skal være effisiente. Det finnes 325 000 Bloomberg Terminal-abonnenter i verden. På NHH er det én terminal fordelt på 3 500 studenter, og det er fritt frem for alle i Bergensområdet å benytte seg av den. BI har over 20 000 studenter, og jeg antar de har én eller flere terminaler. Ganske mange som har tilgang med andre ord, og da har vi bare sett på Bloomberg Terminals, ikke Thomson Reuters, meglerhusene sine analyseverktøy, osv.

Lenke til kommentar

Nei, det gjør det nok ikke, offentlig tilgjengelig er ekstremversjonen - motpolen til at man er den eneste i hele verden som sitter på informasjon. Selv om jeg ikke kunne funnet disse tallene raskt og gratis, men måtte ha betalt noen kroner eller tatt bussen til NHH, så er det likevel så ekstremt tilgjengelig informasjon at det umulig kan være noe å hente der.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

I forbindelse med for eksempel utdanning har alle tilgang på nøyaktig samme informasjon, men kun et fåtall får toppkarakter og greier å utmerke seg. 

 

Hvordan man bruker informasjonen og hva man greier å lese ut av den er nøkkelen. Spiller ingen rolle om den er offentlig tilgjengelig om du bruker den på en annen måte enn allmuen. 

 

Det jeg delte var tilsynelatende simplistisk, men jeg kan mer eller mindre garantere at det er noe et fåtall av tradere ser på eller vet. Og det er som sagt bare en brøkdel av hva jeg ser på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

12, vi har 12 Bloomberg terminaler på BI, og en Datastream tror jeg  :dremel: Tror faktisk noen av studentene bruker de aktivt utenom kursoppleggene til egen research. 

 

Interessant. Du tar en bachelor i finans om jeg ikke husker feil? 

 

Lærer dere mye om marked og faktisk trading på den bacheloren?

 

Har vurdert å fullføre en bachelor i finans en eller annen gang og kanskje også master. Mest av personlig interesse. Har ett år fra før. :) 

Lenke til kommentar

Stemmer :) Har lært endel om markedets mikrostruktur, likviditet, ulike investeringer (PE, HFT, Hedge fund), kriser osv i faget FInancial Markets. Har ikke lært noe praktisk trading enda dessverre. Har derimot lært valuation (DCF, EVA, Multiples) og bla forecasting i Financial statement analysis. Her brukte vi excel og Bloomberg. Lært noe teknisk analyse innen forex i faget International financial managment. Her brukte vi også excel og Bloomberg mye. Ellers er jeg veldig fornøyd med studiet, neste semester har jeg Financial econometrics og siste har jeg Financial decision making with excel, options and futures og behavioral finance. Føler det dekker bredden innen finans og gleder meg til master. 

 

Du går ingeniør gjør du ikke? Kan fint søke deg inn på finans master utenfor Norge som ingeniør.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Stemmer :) Har lært endel om markedets mikrostruktur, likviditet, ulike investeringer (PE, HFT, Hedge fund), kriser osv i faget FInancial Markets. Har ikke lært noe praktisk trading enda dessverre. Har derimot lært valuation (DCF, EVA, Multiples) og bla forecasting i Financial statement analysis. Her brukte vi excel og Bloomberg. Lært noe teknisk analyse innen forex i faget International financial managment. Her brukte vi også excel og Bloomberg mye. Ellers er jeg veldig fornøyd med studiet, neste semester har jeg Financial econometrics og siste har jeg Financial decision making with excel, options and futures og behavioral finance. Føler det dekker bredden innen finans og gleder meg til master. 

 

Du går ingeniør gjør du ikke? Kan fint søke deg inn på finans master utenfor Norge som ingeniør.

 

Interessant. Går ingeniør, ja. Var veldig i tvil på om jeg skulle fortsette på økonomi eller ikke, men endte slik. :) 

 

Men ikke finans master i Norge som ingeniør? Så en oljeingeniør i DN som skulle starte på en master i finans på BI, men mulig han hadde en annen bakgrunn enn kun ingeniør.

 

Har ikke lært noe praktisk trading enda dessverre. 

 

 

Vet egentlig ikke hvor mye "praktisk" trading man skal kunne forvente å lære på en bachelor i finans. Går vel kanskje mest på verdsettelse, regnskap, markedsstruktur, osv, ville jeg tro.

 

Ble bare litt nysgjerrig når jeg hørte dere hadde Bloomberg terminaler. Visste ikke at BI hadde det. :) 

Lenke til kommentar

Daytrading. S&P 500.

 

Tenk grenser.

 

I morgen (for øyeblikket fremtiden) er det usannsynlig at markedet kommer til å avslutte handelen 20 poeng over eller under åpningsprisen. Hvorfor? Fordi det har gjort det sjeldent. Kun rundt 10% av dager de siste 5 årene og da som regel i perioder hvor volatiliteten er forhøyet, noe som igjen gjør det enklere å forutse disse avvikene.

 

Faktisk har markedet avsluttet handelen 10 poeng (eller mindre) over eller under åpningsprisen rundt 70% av dagene de siste 5 årene.

 

Om man legger til flere betingelser og parameter - hvor mye mer er det mulig å predikere om neste handelsdag? :)

 

Grunnen til at jeg vet alt dette er fordi jeg har detaljerte prisdata om markedet.

Hvordan er det mulig å tjene noe på dette da? Vil det si at du kan kjøpe deg inn på dager med høy kurssvingning midt på dagen og selge deg ut ved børsslutt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Hvordan er det mulig å tjene noe på dette da? Vil det si at du kan kjøpe deg inn på dager med høy kurssvingning midt på dagen og selge deg ut ved børsslutt?

 

 

Det du foreslår ville være det opplagte, men jeg mente ikke å antyde at dette alene var nok til å skape en profitabel strategi (uten at jeg har testet eller verifisert dette selv; hvem vet). Poenget var å illustrere at markedet er forholdsvis forutsigbart og at ved åpning (eller like etter), kan du ha en forventning av hvor markedet kommer til å avslutte dagens handel.

 

På samme måte kan du også ha en forventning for dagens topp- og bunnotering. 

 

80% av alle dager er dagens høy/lav differanse mindre enn 25 poeng. 70% av tilfellene er den mindre enn 20 poeng. Det kan også vises at 50% av dager vil ha en bunnotering i løpet av de første 90 minuttene. 

 

Fortsatt offentlig informasjon, men her er det bare kreativiteten og intelligens som avgjør om man kan greie å sette dette sammen til et prediktivt rammeverk man kan tjene penger på. :) 

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan er det mulig å tjene noe på dette da? Vil det si at du kan kjøpe deg inn på dager med høy kurssvingning midt på dagen og selge deg ut ved børsslutt?

 

 

Det du foreslår ville være det opplagte, men jeg mente ikke å antyde at dette alene var nok til å skape en profitabel strategi (uten at jeg har testet eller verifisert dette selv; hvem vet). Poenget var å illustrere at markedet er forholdsvis forutsigbart og at ved åpning (eller like etter), kan du ha en forventning av hvor markedet kommer til å avslutte dagens handel.

 

På samme måte kan du også ha en forventning for dagens topp- og bunnotering. 

 

80% av alle dager er dagens høy/lav differanse mindre enn 25 poeng. 70% av tilfellene er den mindre enn 20 poeng. Det kan også vises at 50% av dager vil ha en bunnotering i løpet av de første 90 minuttene. 

 

Fortsatt offentlig informasjon, men her er det bare kreativiteten og intelligens som avgjør om man kan greie å sette dette sammen til et prediktivt rammeverk man kan tjene penger på. :)

 

Da mener du altså at når indexen har gått opp eller ned ca 1%, så er toppen nådd de fleste dagene? Har du gjort tlsvarende analyse av norske indexer? Tror du at det er noen forskjell her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...