Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd å se at Funcom har rast litt i verdi nå. Noen som vet grunnen? Har ikke klart å finne noen nyhet som skulle tilsi det. Ligger fortsatt med et ikke så lite overskudd, men er jo halvert mot hva det var når aksjen lå på over 20 kr :(

 

Det står det vel litt på forrige sidene her, Funcom har trykket opp flere aksjer og da synker de i verdi. Dog etter hva jeg leser etter betatestene, og selv har prøvd, tror jeg det bare gjelder å være tålmodig og ikke få is i magen nå, for jeg tror vi kommer til å se en veldig god lansering her.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Tviler nokså sterkt på at funcom holder seg på 20kr og oppover hvis TSW gjør det like dårlig som AoC.

Spiller ingen rolle om det betyr at dem har tjent penger på produktet om det ikke gir noen avkastning til aksjonærene. Enter må de betale ut utbytte eller levere et produkt som skaper så mye publisitet at selskaper og folk har nok tro til å investere i Funcom i fremtiden slik at kjøp &--#62;= salg.

 

Med det sagt, håper jeg selvfølgelig at Funcom gjør det bra slik at mine resterende aksjer stiger i verdi :p

 

edit~skrivefeil

Har du regnet på det? Det har jeg, og Funcom, bare sjekk Q3 financial reporten. Funcom går i bra med overskudd hvis de gjør det like dårlig som med AoC. Kostnadene på alt av servere, linjeleie, osv er kanskje 25% nå i forhold til da AoC kom.

 

Angående det med utbytte, Apple kjørte vel i mange mange år uten å gi utbytte, er vel først i år de har gitt utbytte. Så lenge aksjonærene ser pengene vokse i firmaet, så vet de at de får betalt til slutt.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Tviler nokså sterkt på at funcom holder seg på 20kr og oppover hvis TSW gjør det like dårlig som AoC.

Spiller ingen rolle om det betyr at dem har tjent penger på produktet om det ikke gir noen avkastning til aksjonærene. Enter må de betale ut utbytte eller levere et produkt som skaper så mye publisitet at selskaper og folk har nok tro til å investere i Funcom i fremtiden slik at kjøp &--#62;= salg.

 

Med det sagt, håper jeg selvfølgelig at Funcom gjør det bra slik at mine resterende aksjer stiger i verdi :p

 

edit~skrivefeil

Har du regnet på det? Det har jeg, og Funcom, bare sjekk Q3 financial reporten. Funcom går i bra med overskudd hvis de gjør det like dårlig som med AoC. Kostnadene på alt av servere, linjeleie, osv er kanskje 25% nå i forhold til da AoC kom.

 

Angående det med utbytte, Apple kjørte vel i mange mange år uten å gi utbytte, er vel først i år de har gitt utbytte. Så lenge aksjonærene ser pengene vokse i firmaet, så vet de at de får betalt til slutt.

 

Apple har hatt en konstant vekst i økonomien og aksjen har steget ganske stabilt (frem til nå). Funcom derimot er ustabill og kan sprette både opp og ned bare på nyheter. Om aksjen holder seg stabil eller faller gir det absolutt ingen verdi til aksjonærene om det ikke er noen utbytte/dividend.

 

Om du har klart å formulere en formel som tar nettoinntekt og gir ut en korrekt aksjekurs. Så for all del, del forumelen siden dagens formuler som f.eks P/E ikke gir deg noen annet enn en mulig indikasjon.

Lenke til kommentar

Synd å se at Funcom har rast litt i verdi nå. Noen som vet grunnen? Har ikke klart å finne noen nyhet som skulle tilsi det. Ligger fortsatt med et ikke så lite overskudd, men er jo halvert mot hva det var når aksjen lå på over 20 kr :(

 

Hovedårsaken er nok at CEO solgte ut et lass med aksjer for en stund siden, noe som er et sykt dårlig tegn å gi til markedet uansett hvordan man snur og vender på det.

 

Utover dette har vi:

- Ingen tall fra beta som sier noe om antall spillere

- Ingen tall for antall preorders

- "Bare" en helt OK mottakelse av spillet rundt omkring, ikke noe halleluja-stemning

- Beta har kanskje avdekket at spillet nok er litt mer nisjepreget enn konkurrentene sine

 

Vi får se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Hovedårsaken er nok at CEO solgte ut et lass med aksjer for en stund siden, noe som er et sykt dårlig tegn å gi til markedet uansett hvordan man snur og vender på det.

 

Dette var for å betale et lån som var til forfall. CEO sitter fortsatt igjen med 1,5 millioner aksjer i Funcom. Noe som vil tilsi 80%. Hadde CEO, som insider, visst at TSW floppa i noenlunde grad så hadde det å sitte med 1,5 mill aksjer vært dårlig bizzniss.

Lenke til kommentar

Synd å se at Funcom har rast litt i verdi nå. Noen som vet grunnen? Har ikke klart å finne noen nyhet som skulle tilsi det. Ligger fortsatt med et ikke så lite overskudd, men er jo halvert mot hva det var når aksjen lå på over 20 kr :(

 

Hovedårsaken er nok at CEO solgte ut et lass med aksjer for en stund siden, noe som er et sykt dårlig tegn å gi til markedet uansett hvordan man snur og vender på det.

 

Utover dette har vi:

- Ingen tall fra beta som sier noe om antall spillere

- Ingen tall for antall preorders

- "Bare" en helt OK mottakelse av spillet rundt omkring, ikke noe halleluja-stemning

- Beta har kanskje avdekket at spillet nok er litt mer nisjepreget enn konkurrentene sine

 

Vi får se hvordan det går.

 

Man har da tall fra betaen, eller de har ihvertfall gitt ut pressemelding om at en million spillere var påmeldt til betaen.

 

Og dessuten:

 

"The company is encouraged to see that the number of

gamers eligible for beta opting to play during this

first public beta event is higher than for the first

public beta event for Age of Conan: Hyborian

Adventures."

Lenke til kommentar

Dette var for å betale et lån som var til forfall. CEO sitter fortsatt igjen med 1,5 millioner aksjer i Funcom. Noe som vil tilsi 80%. Hadde CEO, som insider, visst at TSW floppa i noenlunde grad så hadde det å sitte med 1,5 mill aksjer vært dårlig bizzniss.

 

Nei, det var i følge forklaringen deres for å betale skatten han ble skyldig for å løse inn opsjonene. En skatt som ikke forfaller før til sommeren neste år. Hadde han hatt troen på produktet hadde han jo da ventet til siste liten med å selge for å dekke inn dette.

Lenke til kommentar

Man har da tall fra betaen, eller de har ihvertfall gitt ut pressemelding om at en million spillere var påmeldt til betaen.

 

Jeg kjenner til det tallet. Men det sier bare at i løpet av de siste årene har 1 million epostadresser blitt signet opp på ett eller annet vis. Det interessante her er jo å vite hvor mange av disse som faktisk satte seg ned i helgen og prøvde spillet. Når man kan lese i ulike fora at in-game chatten er helt død så blir man nødt til å være litt skeptiske.

Lenke til kommentar

Tviler nokså sterkt på at funcom holder seg på 20kr og oppover hvis TSW gjør det like dårlig som AoC.

Spiller ingen rolle om det betyr at dem har tjent penger på produktet om det ikke gir noen avkastning til aksjonærene. Enter må de betale ut utbytte eller levere et produkt som skaper så mye publisitet at selskaper og folk har nok tro til å investere i Funcom i fremtiden slik at kjøp &--#62;= salg.

 

Med det sagt, håper jeg selvfølgelig at Funcom gjør det bra slik at mine resterende aksjer stiger i verdi :p

 

edit~skrivefeil

Har du regnet på det? Det har jeg, og Funcom, bare sjekk Q3 financial reporten. Funcom går i bra med overskudd hvis de gjør det like dårlig som med AoC. Kostnadene på alt av servere, linjeleie, osv er kanskje 25% nå i forhold til da AoC kom.

 

Angående det med utbytte, Apple kjørte vel i mange mange år uten å gi utbytte, er vel først i år de har gitt utbytte. Så lenge aksjonærene ser pengene vokse i firmaet, så vet de at de får betalt til slutt.

 

Apple har hatt en konstant vekst i økonomien og aksjen har steget ganske stabilt (frem til nå). Funcom derimot er ustabill og kan sprette både opp og ned bare på nyheter. Om aksjen holder seg stabil eller faller gir det absolutt ingen verdi til aksjonærene om det ikke er noen utbytte/dividend.

 

Om du har klart å formulere en formel som tar nettoinntekt og gir ut en korrekt aksjekurs. Så for all del, del forumelen siden dagens formuler som f.eks P/E ikke gir deg noen annet enn en mulig indikasjon.

Du har noen gode poenger.

 

Anyway, Funcom tror de i et AoC-lignende scenario vil gå med 43mUSD i overskudd og target scenarioet så får de et overskudd på 89mUSD. Hvis man går ut fra P/E på 5 fordi man forventer inntektene å falle året etter, så får du en verdi på henholdsvis 1268mNOK og 2625mNOK. Med ca 72 mill aksjer med max utvanning, så får du da: 17,6kr og 36kr. Dette er kun utfra overskuddet fra TSW, resten av Funcom går faktisk med overskudd.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er sannsynlig at Sony er på en bunn nå, i forhold til hvordan den følger utviklingen på 10 års statsobligasjoner, men det kan sikkert gå lavere.

Har du lyst til å utdype forklaringen din litt?

 

Sånn hittil så ser det ut som det er slik at sony faller sånn passe i takt med at rentene på amerikanske 10 års statsobligasjoner blir lavere, mer enn noe fundamentalt i Sony. Hvis 1,78 som rentene er på nå, er et lavt nivå, kanskje et vendepunkt, tror jeg Sony også vil stige.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=^TNX+Interactive#symbol=^tnx;range=5y;compare=sne;indicator=volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined;

 

Jeg tror forøvrig at devaluering i Kina og sterkere dollar kommer stadig nærmere på horisonten.

Lenke til kommentar

Det var forøvrig en eller annen analytiker i Australia som mente aksjemarkedet i Australia ville gå bananas om den australske dollaren svekket seg.

 

Det er akkurat motsatt av hva jeg tror i et scenario med svakere etterspørsel fra Kina. Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være bra for aksjer i Australia. Skulle det skjedd tror jeg boligmarkedet i Australia vil knekke sammen, samtidig som aksjemarkedet i Australia svekker seg. Noe tilsvarende kunne også skjedd i Norge. Dvs, det er både rettferdig og riktig at boligmarkedet i Norge faller, mens aksjemarkedet også går på en smell. Syns forøvrig tendensen i DNB er veldig negativ. Det eneste jeg har noe særlig tro på er Tyskland, fordi de kan ri på en svak Euro, og USA.

http://www.cnbc.com/id/47409965/

Lenke til kommentar
Hovedårsaken er nok at CEO solgte ut et lass med aksjer for en stund siden, noe som er et sykt dårlig tegn å gi til markedet uansett hvordan man snur og vender på det.
Innsidekjøp er sterkere. Salg kan skyldes ting som skilsmisse, betale formueskatt osv.
Lenke til kommentar

En interessant ting med India er at valutaen har gått rett ned, mens Kina, som også er et BRIC land fortsatt har en sterk valuta. Det er liten forskjell på landene i forhold til hva slags pengemengde de har satt i sving i sin egen valuta. Det er i det hele-tatt merkelig at RMB ikke kneler. Hvis etterspørselen etter råvarer faller vil det trolig gi USA rom for å stimulere økonomien uten å risikere inflasjon.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=USDCNY%3DX+Interactive#symbol=;range=my;compare=;indicator=volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off;source=undefined;

Endret av festen
Lenke til kommentar

India har jo dårlige forhold mtp lovligheter for tiden som skremmer vekk investering, samt en økonomi som går sakte. Kina har jo kun en økonomi som sakter ut, de skremmer ikke vekk investeringer slik korrupsjonshovedstaden India gjør. Dog om dette er det som gjør at valutaen stuper vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar

Det er vel det at den svake dollaren gjør alt "alternativt" attraktivt. Spesielt vekstøkonomier og råvarer. Det betyr at svak dollar og en flyt inn av risikovillig kapital er selve limet som holder de økonomiene sammen. Det som overrasker meg er at Kina greier seg, samtidig som andre land som har ridd på den samme trenden har problemer med valutaen og kapitalstrømmene. Det jeg ser for meg er at tapene i det kinesiske boligmarkedet vil bli så store at bankene må ha masse ny kapital, og dermed devalueres RMB, det vil da gi amerikanske selskap som Wal-Mart et kjempesprang i profittmarginene. Forøvrig aktuelt for Norge: http://business.fina...igantic-bubble/ "The day “is not far away” when the currency could fall to 50 cents against the dollar, he said." Tilsvarende nivå for kronen mot dollar ville vært ca 10.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...