Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Google falt rundt 8 prosent i Januar etter skuffende resultater, for å så hoppe opp 4 % (ca) igjen iløpet av en måned eller to. 4 % er jo klart betraktelig, men spesielt i Apples sak da de absolutte verdiene i et fall på 4 % er såpass ekstreme. Har vi noensinne hatt ett såpass volatilt firma blandt de aller største før?

 

Nå spratt Apple opp igjen i går, bunn på 579, ligger på 609 før markedet åpner nå. Blir spennende å se. Kommer det en kraftig korreksjon, eller står Apple imot vår-fallet vi kanskje kommer til å se? (Om ikke QE3)

Lenke til kommentar

Ser at apple har rast ned 4.15%, nå vet jeg ikke hvor betraktelig dette er innen aksjeverdenen men, dette må vel ansees som et betraktelig fall?

Du kan se på REC og Marine Harvest sin kursutvkling og gjøre deg opp din egen mening ;P

Det kommer helt an på hvilken aksje det er snakk om. For aksjer som Intel er 4% et betraktelig fall.

 

For aksjer som Funcom så er 4% fall noe som skjer mens du er til lunsj. På veien hjem så kan kursen helt fint gå opp 6%.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er en kunde hos netfonds, og jeg har lyst til å kjøpe aksjer i et kinesisk selskap. Problemet er at det kinesiske selskapet ikke er registrert på noen av de store Amerikanske børser hvor netfonds handler. Den eneste formaten man kan få kjøpt disse aksjene i, er som unoterte "pink-sheets" aksjer.

Så hvordan kan jeg få taki disse aksjene? Tror dere at netfonds vil være villig til å kjøpe dem for meg hvis jeg snakker med dem?

Lenke til kommentar

Hvordan ser skatteskjemaet ut for aksjer hvis du har kjøpt en aksje på forskjellige kurser. f.eks kjøpt 10 ganger til sammen på 10 9 8..osv og så solgt alt på en gang. Vil det skjemaet da liste opp alle kjøpene så du må sjekke at alle detaljene stemmer på alle 10 kjøp? Eller vil det bare stå som 1 linje bare med beregnet gjennomsnittlig anskaffelsespris?

 

Ser for meg et rf-8xx skjema på størrelsesorden multibind-leksikon.. ikke at jeg nå har kjøpt og solgt mye men forrige gang jeg fikk det skjemaet var det på 2 sider og da hadde jeg bare solgt 2 aksjer.

Lenke til kommentar

Hvordan ser skatteskjemaet ut for aksjer hvis du har kjøpt en aksje på forskjellige kurser. f.eks kjøpt 10 ganger til sammen på 10 9 8..osv og så solgt alt på en gang. Vil det skjemaet da liste opp alle kjøpene så du må sjekke at alle detaljene stemmer på alle 10 kjøp?

Alt blir listet opp ja. Men er litt usikker på hvordan det er hvis alle kjøpene er intradag ?

Lenke til kommentar

Ser Funcom aksjen ikke slår helt an om dagen, trolig er det bare litt usikkerhet. Skulle av en eller annen grunn akjsen ikke stige til release pga dette, vil den trolig smelle i været når første salgstallene annonseres.

 

Er jo ikke akkurat noen knallnyhet at CEO i selskapet selger unna 380000 aksjer.

Lenke til kommentar

Ser Funcom aksjen ikke slår helt an om dagen, trolig er det bare litt usikkerhet. Skulle av en eller annen grunn akjsen ikke stige til release pga dette, vil den trolig smelle i været når første salgstallene annonseres.

 

Er jo ikke akkurat noen knallnyhet at CEO i selskapet selger unna 380000 aksjer.

Understatement :D

 

Samtidig så er nesten alle obligasjonene konvertert og solgt, med unntak av de til Stelt Holding og Aas kommer ikke til å selge noe mer med det første.

 

Hvis man gjør litt fundamental analyse, så er Funcom på rundt 20kr veldig forsiktig priset - hvis TSW gjør det omtrent så dårlig som AoC gjorde det. Gjør Funcom det så bra som target scenario, så er vi fort oppe på 40kr.

 

Litt av grunnen til at vi kanskje butter litt på 20-25kr er at vi går ut av "dette kan ikke gå gærn" territorie og ut i "kanskje"-land. Jeg har ihvertfall 20kr som "risk-fritt" i mine beregninger. TSW er jo fortsatt i closed beta, men det er jo noen lekasjer og de er stort sett svært positive. Det var ikke hype Funcom kom med når de sa at 90% av beta-testerne ville kjøpe spillet.

 

For Funcom å være, så er TSW et spill som rent teknisk er flere faktorer bedre testet enn de forrige spillene. Spørsmålet mitt er vel egentlig hvor bredt konseptet deres kommer til å treffe. De har jo gjort det ganske dristig med å blande inn elementer fra andre sjangre, spesiellt fra adventurespill, men også fra snike-spill.

Lenke til kommentar

http://www.china.org...nt_25247644.htm

 

Artikkel om RMB som er full av feil. Det er ganske sikkert tror jeg at RMB snart vil devalueres. Uansett, at en sterkere RMB som artikkelen hevder skal være en bra måte å få ned inflasjonen i Kina på er feil. Det er tvilsomt om det i det hele-tatt er et alternativ. Inflasjonen i Kina skyldes alt for høy vekst i pengemengden, og om det er psykologi til en ytterligere styrkning av RMB, vil det ikke ha noen dempende effekt på inflasjonen, da en styrkning kun vil føre til spekulative pengestrømmer inn i Kina. Det som tvert imot er mer sannsynlig er at pengemengden vil begrenses, det vil gå desto hardere ut over eiendomspriser (altså spekulative penger vil ut), og det igjen vil skape et devalueringspress på RMB. En devaluering er først og fremst positivt for amerikanske selskap og dollaren

Endret av festen
Lenke til kommentar

Understatement :D

 

Samtidig så er nesten alle obligasjonene konvertert og solgt, med unntak av de til Stelt Holding og Aas kommer ikke til å selge noe mer med det første.

 

Hvis man gjør litt fundamental analyse, så er Funcom på rundt 20kr veldig forsiktig priset - hvis TSW gjør det omtrent så dårlig som AoC gjorde det. Gjør Funcom det så bra som target scenario, så er vi fort oppe på 40kr.

 

Litt av grunnen til at vi kanskje butter litt på 20-25kr er at vi går ut av "dette kan ikke gå gærn" territorie og ut i "kanskje"-land. Jeg har ihvertfall 20kr som "risk-fritt" i mine beregninger. TSW er jo fortsatt i closed beta, men det er jo noen lekasjer og de er stort sett svært positive. Det var ikke hype Funcom kom med når de sa at 90% av beta-testerne ville kjøpe spillet.

 

For Funcom å være, så er TSW et spill som rent teknisk er flere faktorer bedre testet enn de forrige spillene. Spørsmålet mitt er vel egentlig hvor bredt konseptet deres kommer til å treffe. De har jo gjort det ganske dristig med å blande inn elementer fra andre sjangre, spesiellt fra adventurespill, men også fra snike-spill.

 

Jeg er til dels enig med en del av analysen din, men jeg føler like vel at dette med at CEO selger seg så kraftig ut er såpass negativt at det overskygger eventuelle andre analyser.

 

Husk at han sitter med all informasjon om hvordan de ligger an i forhold til release, betatall, forhåndsbestillinger osv. Like vel velger han å selge aksjene nå og ikke vente til etter release. Det er litt skummelt å kjøpe når en som vet "alt" har valgt å selge.

 

Greit nok at de koker opp en historie i børsmeldingen om skatt som må betales for gevinsten han tar ut på opsjonene han løser inn, men alle vet at denne skatten ikke må inn før til sommeren neste år. Hadde han hatt troen på spillet så hadde han ventet med å selge til han var helt nødt.

 

 

Personlig tror jeg at jeg skal holde meg unna denne aksjen, med mindre jeg får en særdeles god inngang. Og hvis jeg går inn blir det i så fall med en tight stop-loss.

Lenke til kommentar

Greit nok at de koker opp en historie i børsmeldingen om skatt som må betales for gevinsten han tar ut på opsjonene han løser inn, men alle vet at denne skatten ikke må inn før til sommeren neste år. Hadde han hatt troen på spillet så hadde han ventet med å selge til han var helt nødt.

Han måtte jo ut med 500k for å kjøpe opsjonene og 1,9 mill i skatt til neste år. De 500k måtte han ut med nå, mens resten måtte han som du sier ut med til neste år. Jeg skjønner GODT hvorfor han ikke vil risikere å gå en million eller to i minus ved å ikke selge nå, på en utgift han vet han vil få.

 

Aas sitter jo fortsatt med over en million aksjer og rundt 500k(?) opsjoner. Det er veldig få som er så eksponert som han er - selv etter salget. Han har gevinstsikret rundt 20% og satser videre med 80%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...