Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan blir man med i den konkurransen? Kan veldig lite om aksjer, men det høres gøy ut :-) Må man delta med fullt navn?

 

Kurtasje avgift er untatt, konkuransen er helt retard. Du kan kjøpe og selge så mange aksjer du vil, uten at du blir trukket i kurtasje. Woooaw…virkelighets fjernt!

Lenke til kommentar

Ja. Har det ikke vært for olja og fisken så har vi vært der Hellas er nå ;)

Tviler på at vi kunne fått den situasjonen de har i Hellas her i Norge, selv uten fisk og olje.

Mye som er feil her i Norge, men vi betaler alltid skatten vår, og vi betaler for gildet vi har laget (selv om jeg mener det er ufornuftig).

 

Grekerne har nesten ikke betalt skatter og avgifter, og til tross for at det ikke har hatt penger har de streiket og bedt om mer og mer, for så å finansiere det med lån. Da alt kolapset tok grekerne til gatene og raserte Athen og mente at det var Tyskland sin skyld at de var oppe i uføret de har stelt i stand selv.

 

Det har også vært mulighet for fiske i Hellas, men der har grekerne, sammen med resten av middelhavslandene drevet rovfiske og nektet å drive bærekraftig fiske. Så den ressursen kommer til å være tapt helt til de lærer seg at havet ikke er en utømmelig ressurs.

 

Jeg tror nok Norge kommer til å gå på en smell når vi går tom for olje, men vi kommer ikke til å rope etter mer og finansiere det med lån. Grunnen til at det er streik i disse dager er at vi faktisk har råd til det. Får også tro at de som styrer landet da vet bedre en å finansiere forbruk med lån.

Lenke til kommentar

Tja, var nok grunnet en veldig høy IPO.

 

Potensielt er jo Facebook den perfekte kilde til all informasjon om alle; her i Norge er jo til og med majoriteten av folket på Facebook. - Det sies at Facebook vet mer om oss enn vi selv gjør, derfor er dette himmelen for målrettet reklame.

 

Facebook har høye inntekter ja (drøyt USD 3mrd), men så var Facebook verdsatt til USD 100 mrd.

 

Selv tror jeg at frykten for at reklame vil skremme bort facebook-besøkende, og frykten for at Facebook-boblen en gang vil sprekke, er store pådrivere for den fallende kursen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, de vil ikke gå konkurs grunnet aksjekursen alene. Samt at den sannsynligvis ikke faller i nærheten av EPS som er $0.3.

 

I verste fall blir dette sett som en fiasko for Facebook, og de vil trekke aksjen av børsen.

Jeg tror aksjen kommer til å falle et stykke, før den igjen plukker opp veksten, når Facebook begynner å utvide salg.

 

Facebook har forsåvidt 83% av inntekten fra reklame per Q4 2011.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser vi begynnelsen på en ny langvarig nedgang på børsen, eller er dette bare en korreksjon? For meg virker det egentlig som om skyene i horisonten bare blir mørkere og mørkere. Europa har problemer til langt oppover ørene, oppgangen i Kina ser ut til å bremse opp, og slik det ser ut nå skal det skal det vel mye til for at USA ikke skal falle inn i en ny resesjon.

 

Finnes det egentlig noen lyspunkter som tilsier at den nedgangen vi har sett i det siste bare er en god mulighet for å kjøpe billige aksjer?

Lenke til kommentar

I USA er det fastlåst til etter valget tror jeg, både for eventuelt QE3, og politiske redningspakker. Skulle det kommet noe positivt måtte det kommet ut fra EU. Eller det måtte vært at rentene på sikre langsiktige statsobligasjoner har falt så mye på kort tid at det kommer en reaksjon tilbake, eller at oppgangen etterhvert dør ut. Det er en investering med en veldig begrenset oppside 10 % kanskje (dersom rentene falt til 0 % på 10 års obligasjoner, i praksis er kanskje oppsiden heller mer omkring 5 %), og stor nedside (80% for å komme tilbake til tidligere bunn nivåer fra 32 år siden). Statsobligasjonene i endel land har vist seg å være bobler. Det kan etterhvert også nå Japan og deretter de aller sikreste landene. Fra omkring 1946 til 1981 tok det hele 35 år får å oppnå det fallet i statsobligasjoner, i tilfelle en boble kan det skje på bare 3 år, eller før.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Ford og Wal-Mart vs Dow Jones i perioden 1981-1989 grunnen til at disse selskapene gjorde det så bra ut over 80-tallet var at de hadde lidd under høye råvarepriser som senket både profittmarginer og amerikansk konsum. Når konsumet tok seg opp og råvareprisene falt gikk utgiftene til disse selskapene ned , mens inntektene samtidig økte.

 

Det er den type selskap, hovedsaklig amerikansk konsum, som Wal-Mart, Ford og General Motors som jeg tror vil bli det store fremover. Veksten den gang målt i NOK var enorm, fordi dollaren doblet seg fra 1980-1985. Når Europa ligger nede, råvareprisene faller og amerikanerne begynner å stimulere økonomien kan noe lignende skje igjen. Jeg regner med at kjøpet til Warren Buffett i GM og økningen av andelen i Wal-Mart med 20 % er en indikasjon på at det vil være trenden.

 

Den relative styrken til Hyundai som kun er slått av Toyota på market cap tror jeg kan gå ned:

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=005380.KS+Interactive#symbol=005380.ks;range=my;compare=dai.de+f+tm;indicator=rsi+volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off;source=undefined;

post-158522-0-97116800-1338732562_thumb.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...