Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter med det samme spørsmålet. I USA er de veldig pessimist, men de er jo også mest berørt av det. Spørsmålet er hvor i hvor stor grad vi fortsatt er avhengig av USA. Økonomiene både i Europa, Sør-Amerika og Asia har blitt mye sterkere de siste årene, og de fleste selskapene har en sunn økonomi med bra overskudd, så jeg tror jeg bare blir sittende. Alternativt har jeg fortsatt noe penger på bok jeg kan kjøpe meg inn med hvis børsene skulle synke drastisk.

Lenke til kommentar

Nå er det ingen som kan si sikkert om dette bare er en korreksjon eller starten på en større nedtur.

 

Det argumenteres på ulike hold at verdensøkonomien er sunn og selskapene tjener penger som gress. Verdensøkonomien er sikkert sunn, men det hjelper lite dersom lånemarkedet i USA (sub-prime lån) kollapser som følge av nedgangen i boligmarkedet og likviditeten tørker inn. Ei heller hvis dollaren får seg en skikkelig smell og de store landene som Kina eller finansinstitusjonene rømmer dollaren.

 

At selskapene tjener penger greit nok. Aksjemarkedet dreier seg først og fremst om forventninger til fremtiden (les fremtidig vekst i inntjening). Det hjelper lite å tjene penger hvis "markedet" finner ut at inntjeningsveksten stopper og aksjemarkedet er for høyt priset. Da spares ingen, det er bare snakk om hvilke selskapers aksjonærer som kommer til å blø minst.

 

Senest i mai 2006 fallt markedet fem dager på rad hvorav fire var med 4-5% daglig. Dette var å anse som en relativt liten korreksjon i forhold til f.eks oktober 1987 da børsen fallt litt over 20% på én dag.

 

Nå er det ikke meningen å skremme noen, men det er lett å leve i den tro at børsen bare går oppover. Mange har bare opplevd stigning etter fire år med sammenhengende oppgang bare avbrutt av noen mindre justeringer som den nevnte i mai 06.

 

Til de som tror at aksjemarkedet bare stiger: Hovedindeksen på Oslo børs har flere ganger vært tilbake til basis på 100 poeng:

Januar 1996, Oktober 1998 og Februar 2003 da den usedvanlig lange oppturen vi har hatt fram til nå starter.

 

Hvis jeg var Long i markedet nå (er forsåvidt det, men på OTC listen) ville jeg satt tighte Stopp-Loss. Syntes det lukter mer dævelskap fremover.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Har heldigvis ferie nå og kan følge med litt mer. Hvis børsene i Asia fortsetter å falle i natt, sikrer jeg den lille gevinsten jeg har igjen og setter meg på gjerdet en stund fremover. En måned etter at jeg kjøper mine første aksjer må naturligvis hele markedet falle sammen. :cry:

Lenke til kommentar
Har heldigvis ferie nå og kan følge med litt mer. Hvis børsene i Asia fortsetter å falle i natt, sikrer jeg den lille gevinsten jeg har igjen og setter meg på gjerdet en stund fremover. En måned etter at jeg kjøper mine første aksjer må naturligvis hele markedet falle sammen.   :cry:

9166120[/snapback]

Du får ikke lov selge GOGL aksjer om du tenker på det!

 

Forøvrig brakte dagen idag en bra rekyl, jeg visste den skulle komme spørsmålet var bare når. Jeg kan ikke si om vi kan friskmelde Golden Ocean helt, men vi kan fort se mer enn 5% imorgen også. Dette har en sammenheng med både BDI, FFA og om USA skal opp på eftermiddagen imorgen. Det skal også nevnes at Golde Ocean presenterer Q2 resultater den 30.08. Jeg har stor tro på at vi kan være stabilt over 30 før denne datoen. Dog gjelder det ha is i maven når du sitter i en aksje som er så volatil som det GOGL er, det svinger fort. Per krone opp eller ned utgjør dette 6.000,- for meg noe som er litt penger når man er såpass ung.

 

Godnatt, imorgen blir det nok en fin dag tror jeg.

 

 

El-Lasso klart børsen korrigerer og krakk kommer nå og da, men det er som regel alltid noen aksjer som stiger i nedgangstider det er der det gjelder sitte ;)

Kanskje er denne mini korreksjonen over for denne gang?

Endret av brutti
Lenke til kommentar

Hei.

 

Som eier av aksjer i HNB (Hafslund Sikkerhet, B aksjer), er jeg selvsagt på jakt etter kursene på Securitas.

 

Men jeg kan ikke finne de på Oslo børs, kan Dere vennligst hjelpe meg ?

 

Og for Dere som kan fylle ut litt mer om den økonomiske "historien" til Securitas, vennligst fyll inn :)

 

På forhånd Takk. :thumbup:

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Har heldigvis ferie nå og kan følge med litt mer. Hvis børsene i Asia fortsetter å falle i natt, sikrer jeg den lille gevinsten jeg har igjen og setter meg på gjerdet en stund fremover. En måned etter at jeg kjøper mine første aksjer må naturligvis hele markedet falle sammen.   :cry:

9166120[/snapback]

Du får ikke lov selge GOGL aksjer om du tenker på det!

 

Forøvrig brakte dagen idag en bra rekyl, jeg visste den skulle komme spørsmålet var bare når. Jeg kan ikke si om vi kan friskmelde Golden Ocean helt, men vi kan fort se mer enn 5% imorgen også. Dette har en sammenheng med både BDI, FFA og om USA skal opp på eftermiddagen imorgen. Det skal også nevnes at Golde Ocean presenterer Q2 resultater den 30.08. Jeg har stor tro på at vi kan være stabilt over 30 før denne datoen. Dog gjelder det ha is i maven når du sitter i en aksje som er så volatil som det GOGL er, det svinger fort. Per krone opp eller ned utgjør dette 6.000,- for meg noe som er litt penger når man er såpass ung.

 

Godnatt, imorgen blir det nok en fin dag tror jeg.

 

 

El-Lasso klart børsen korrigerer og krakk kommer nå og da, men det er som regel alltid noen aksjer som stiger i nedgangstider det er der det gjelder sitte ;)

Kanskje er denne mini korreksjonen over for denne gang?

9176581[/snapback]

Solgte ingen GOGL aksjer nei, men fikk panikk og solgte SCI med tap. Veldig dumt egentlig for denne vil helt sikkert gå opp igjen. Kjøpte istedet noen BEL aksjer i dag, men var for treg i avtrekkerfingeren og klarte ikke å kjøpe før den var i 21 kr. Foreløpig ser det ikke ut som den har lyst til å hverken gå opp eller ned.

 

Edit: 21, ikke 20.

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
Har heldigvis ferie nå og kan følge med litt mer. Hvis børsene i Asia fortsetter å falle i natt, sikrer jeg den lille gevinsten jeg har igjen og setter meg på gjerdet en stund fremover. En måned etter at jeg kjøper mine første aksjer må naturligvis hele markedet falle sammen.   :cry:

9166120[/snapback]

Du får ikke lov selge GOGL aksjer om du tenker på det!

 

Forøvrig brakte dagen idag en bra rekyl, jeg visste den skulle komme spørsmålet var bare når. Jeg kan ikke si om vi kan friskmelde Golden Ocean helt, men vi kan fort se mer enn 5% imorgen også. Dette har en sammenheng med både BDI, FFA og om USA skal opp på eftermiddagen imorgen. Det skal også nevnes at Golde Ocean presenterer Q2 resultater den 30.08. Jeg har stor tro på at vi kan være stabilt over 30 før denne datoen. Dog gjelder det ha is i maven når du sitter i en aksje som er så volatil som det GOGL er, det svinger fort. Per krone opp eller ned utgjør dette 6.000,- for meg noe som er litt penger når man er såpass ung.

 

Godnatt, imorgen blir det nok en fin dag tror jeg.

 

 

El-Lasso klart børsen korrigerer og krakk kommer nå og da, men det er som regel alltid noen aksjer som stiger i nedgangstider det er der det gjelder sitte ;)

Kanskje er denne mini korreksjonen over for denne gang?

9176581[/snapback]

Solgte ingen GOGL aksjer nei, men fikk panikk og solgte SCI med tap. Veldig dumt egentlig for denne vil helt sikkert gå opp igjen. Kjøpte istedet noen BEL aksjer i dag, men var for treg i avtrekkerfingeren og klarte ikke å kjøpe før den var i 21 kr. Foreløpig ser det ikke ut som den har lyst til å hverken gå opp eller ned.

 

Edit: 21, ikke 20.

9178539[/snapback]

Det var BRA FOR DEG! ;) FYFAEN!

Opp 7.10% i lunsj tider for....det er fasan ikke hverdag!!

Lenke til kommentar
Når jeg får meg jobb (les : oljeplattform) så skal jeg tjene meg opp en god slump, og litt av det jeg har igjen på netto skal til aksjer.

 

Selvsagt kan dette gå rævva, men finner du det riktige selvskapet å satse på, så kan du tjene grassialt!

9179411[/snapback]

Japp, bruk GOD tid på å finn rette selskaper. Jeg gjør noe jeg ikke burde ved å sitte All in i et selskap med nesten alt jeg eier og har. Dog er selskapet vi snakker om bunnsolid, det er ikke mange av dem, men leter du så finner du også ;) Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...