Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle kjøpe Apple aksjer for ca 85 000NOK, foreløpig kun en tanke. Noen som har en teori om hvorfor aksjen har gått så mye ned i det siste? Tror dere aksjen vil gå opp etter keynoten 4.okt?

 

Og en ting til! Når man handler amerikanske aksjer, så betaler man like mye skatt totalt som man ellers ville ha gjort ved kjøp av norske aksjer?

 

Regner med apple har falt sammen med hele markedet.

Men har vel også fått seg noen smeller og problemer med patenter og rettsaker?

 

Det er vel ingen grunn til at den skal gå opp etter 4. okt? Alle vet jo allerede at det handler om iphone og en lansering av iphone 5/ nytt iOS så den informasjonen er vel allerede priset inn i aksjen. Derimot hvis det komme noe "nytt/overaksende" går nok aksjen umiddelbart opp eller ned.

 

Det er litt forskjellige priser på handel på forskjellige børser. Det må du sjekke med din megler hva de tar i kurtasje. Kapitalbeskatning kjenner jeg ikke til for privatpersoner, ettersom jeg investerer gjennom en selskapsstruktur, som ofte er mer lønnsom/sparerskatt.

Lenke til kommentar

Hvis Apple kun lanserer en oppdatert iPhone 4 (iPhone 4S) tror jeg markedet blir skuffet, og vi vil se et fall.

 

Får vi en iPhone 5 med nytt design (noe ala

) tror jeg kursene stiger ganske godt.

 

Spørsmålet er om markedet allerede forventer iphone 5 og ikke stiger om den kommer og heller synker hvis den ikke kommer.

 

Synes å ha sett en analyse som viser at apple synker i etterkant av eple-events og stiger i forkant av dem. Fant ikke analysen igjen dog.

Endret av investor
Lenke til kommentar

Føler det er ganske 50/50 om iPhone 5 kommer eller ikke. Jeg blir i vertfall enten veldig skuffet eller veldig fornøyd.

 

Fra MacRumors:

 

After following some of the comment threads on the latest stories about the new iPhones, it seems clear there's a lot of confusion about what is coming on Tuesday.

 

Here's a breakdown of all the current rumors about what could possibly be coming out on October 4th.

 

iPhone 4 (N90A)

- The iPhone 4 but with reduced storage capacity (8GB)

- Otherwise identical to iPhone 4

- Will replace the iPhone 3GS which presently sells for $49 with contract.

 

iPhone 4S (N94)

- iPhone 4 case design (3.5" Screen), but improved internals

- CDMA and GSM in one phone, "World Phone"

- HSPA+ (at least 14.4mbps)

- 1GB RAM

- A5 Processor

- SGX 543MP2 GPU (Same as iPad 2)

- Assistant Voice Recognition

 

iPhone 5 (N??)

- Tapered case design (mockup)

- ~4" Screen

- Presumably same specs as iPhone 4S (see above)

 

The source of much of the confusion is the natural use of the term "iPhone 5" to simply refer to the next-generation iPhone that Apple will be launching on October 4th.

 

Several retailers and carriers are beginning to list "iPhone 5" on their websites, which some readers take as evidence for a redesigned iPhone. Those companies' use of the term "iPhone 5" is not referring to any particular design (tapered or otherwise) but are simply placeholders. They are simply using the term "iPhone 5" as a naturally descriptive term to mean "the iPhone that comes after the iPhone 4".

 

One reader confirms these suspicions:

 

Its a place holder in their logistics and inventory system. Friend of mine works for a large international carrier in managerial level and has no idea what's coming. They only know it's the new iPhone but that's the far as it goes. These are the same guys who are responsible for day to day operations so that explains why you have something like iPhone 5 in the inventory lists as a placeholder. You have to be a top executive have real knowledge of future iPhones and those guys have nothing to do with these lists.

 

The most recent rumors suggest that the iPhone 4 will become the low end iPhone, while the "iPhone 4S" will become the top of the line. There has been no evidence that the tapered iPhone 5 design is actually in production.

Endret av Slutsky
Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn til at Norsk Hydro har falt så mye den siste tiden? Frister nesten litt å ta sjansen på å kjøpe på dette nivået. Hva jeg baserer det på er kun magefølelsen egentlig, kan jo ikke noe om dette, men merkelig nok så har jeg gått i pluss med alle mine kjøp hittil :ermm:

Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn til at Norsk Hydro har falt så mye den siste tiden? Frister nesten litt å ta sjansen på å kjøpe på dette nivået. Hva jeg baserer det på er kun magefølelsen egentlig, kan jo ikke noe om dette, men merkelig nok så har jeg gått i pluss med alle mine kjøp hittil :ermm:

 

Alu-prisene har falt mye i den siste tiden.

Lenke til kommentar

Det har du rett i. Og hittil har jeg tapt 4500kr. Bør jeg selge, i tilfelle aksjen går enda mer ned? Eller bare vente til den går opp igjen, for det gjør den helt sikkert.

Så du slipper spør om det igjen: hadde noen hatt fasit på aksjekurser, hadde de vært steinrike idag, og definitivt ikke hengt på diskusjon.no sine aksjeforum.. Simply put: ingen vet :)

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Fredriksen kan gjennom uholdbart store utbytter ha melket nok et selskap for så mye penger at långiverne må ta tap: http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2236840.ece

 

Lurer på hvor mange ganger han klarer å gjøre dette før de skjønner tegningen.

 

Jeg har litt tro på frontline på de nivåene vi har nå. Det pleier å dukke opp noe som redder Fredriksen, uten at det betyr at det gjør det denne gangen.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om dette spm er off-topic eller ikke, men hva er forskjellen på en styreleder og en konsernsjef. Det eneste jeg vet er at konsernsjefen har en høyere stilling og tjener mer. Men hva er forskjellen på stillingene?

Styreleder leder styret. Dvs leder den gruppen av personer som representerer aksjonistene (i teorien). Disse møtes med jevne mellomrom (månedlig eller kvartalvis) eller om der er spesielle situasjoner som tilsier at de må møtes. Dette er det høyeste operative organ innen ett firma, bortsett fra møte av selveste aksjonistene som oftest er en årlig affære.

 

Konsernsjef blir ansatt (og sparket) av styret, og er underordnet styret. Konsernsjef tjener mer fordi det er en fulltids-stilling. Avhengig av tema må konsernsjefens ideer godkjennes av styret før de settes ut i livet.

 

Konsernsjef og Styreleder er ofte samme person i noen land, hvordan det er i Norge vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Fredriksen kan gjennom uholdbart store utbytter ha melket nok et selskap for så mye penger at långiverne må ta tap: http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2236840.ece

 

Lurer på hvor mange ganger han klarer å gjøre dette før de skjønner tegningen.

 

Jeg har litt tro på frontline på de nivåene vi har nå. Det pleier å dukke opp noe som redder Fredriksen, uten at det betyr at det gjør det denne gangen.

Tror jeg hadde holdt med unna... og ventet på en emisjon og blitt med der! Tipper det kommer.. hvis de trener penger så har john cash og det blir nok emisjon i frontline etterhvert... enten om litt eller utover høsten eller neste år... de skal uansett gjøre oppkjøp av verre stilt tankrederier i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...